Exemplu de PIP:
Unitatea școlară........ Profesor: ........................................
An școlar: ...................
Plan de intervenție personalizat
I. Informații de bază
Numele elevului: ……………………..
Data nașterii : ………………………………...
Școala și clasa : ..................................
Concluziile evaluării inițiale complexe:
Grad de handicap- mediu,
1. Diagnoza de stare: - retard mintal mediu
- anxietate socială
- lipsa concentrării de durată
2. Diagnoza etiologică: copilul nestimulat în copilăria mică; actualmente supraprotejat de familie respins de congeneri
3. Diagnoza funcțională:- cu sprijin funcționează la nivelul cerințelor minimale ale programei
- social: funcționare defectuoasă; lipsa adaptării
4. Diagnoză psihică: - de scurtă durată nefavorabilă
- de lungă durată: poate exista progres prin exersarea independenței și dezvoltare emoțională
Intervenția comisiei: părinții colaborează cu școala; au prezentat Certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecție specială .
Intervenția cadrului didactic: profesor de ......: .................... lucrează cu elevul după curriculum-ul clasei a .........................; beneficiază de sprijinul părinților și al cadrelor didactice de la clasă.
II. Instrumente utilizate în evaluarea inițială
Fișa psihopedagogică
Convorbirea individuală și de grup
Observația spontană și dirijată
III. Capacități, competențe, abilități, lacune, nevoi
- posibilități relativ bune de comunicare verbală, gestuală, expresivă
- capacitate relativ bună de învățare prin imitare, este sociabil
- lipsa concentrării de durată, are nevoie de sprijin conform deficienței de auz
- acceptă cu greu sprijinul colegilor sau cadrelor didactice
IV. Informații generale
Elevul urmează cursurile clasei a ........................ Provine dintr-un mediu familial relativ modest atât din punct de vedere intelectual cât și material Părinții sunt preocupați de ameliorarea problemelor de educație ale fiului lor si răspund solicitărilor școlii.
V. Informaţii educaţionale
Comportament cognitiv
La limba română are formate deprinderi de citit-scris, recunoaşte bine literele, transcrie şi copiază. Exprimarea este nesigură. Nu povesteşte, nu comunică sentimente, păreri, capacitatea de reproducere a mesajelor orale este foarte redusă.
Matematica:
- are deprinderi de numerație
- realizează adunări, scăderi
- realizează înmulțiri, împărțiri numai cu ajutor
- nu înțelege cerințele unei probleme simple.
- recunoaşte cercul, pătratul, triunghiul, fără celelalte figuri geometrice.
Nu este interesat de schimbările din jurul lui şi nu reţine cunoştinţe de natură ştiinţifică, ci doar ce se bazează pe propria-i experienţă. Nu „înțelege” de ce uneori este solicitat să răspundă!.
Relaţii sociale
Se manifestă fără reţinere doar în familie. La şcoală este retras, foarte rar intră în relaţie cu alţi copii. Comunică la nivel minim când lucrează în grup şi de obicei copiază, desenează sau ascultă pe alţii. Este greu acceptat de colectivul clasei, copiii nu îl atrag în activitățile lor.
Le ascunde părinţilor faptele rele dar imediat ce are o nemulțumire caută sprijinul mamei.
În general vine la şcoală curat îmbrăcat, spălat, mai ales pe mâini şi pe faţă. Igiena corporală nu se face consecvent.
Părinţii au grijă ca el să vină la şcoală zilnic, îi asigură mâncare şi îmbrăcăminte, rechizite, ghiozdan.
Capacităţi, competenţe, abilități, puncte slabe, nevoi
Dezvoltare fizică bună, coordonare a mişcărilor mai ample
Nu are abilităţi de natură tehnologică
Nu reţine decât cu material concret, prin reluări permanente
Nu comunică cu uşurinţă; fraze scurte, sărace, acorduri corecte
La matematică, nu face calcule orale
Memoria şi atenţia sunt foarte scăzute
Imaginaţia lipseşte, fiind ancorată în prezent
Nu face corelaţii, lipsă de gândire logică
Scris greoi, mare, încadrare greoaie în spațiul caietului
După dictare nu scrie toate literele
Are nevoie de atenţie, din partea familiei, colegilor, a cadrului didactic
Permanent are nevoie de sprijin; stimulat de aprecieri
Obiective pe termen lung
1. Dezvoltarea abilităţilor de relaţionare şi a comportamentelor emoţionale
2. Dezvoltarea unor competenţe ale intelectului (memorare, gândire logică, stabilirea de relaţii cauză-efect)
3. De a efectua o gamă variată de exerciţii prin intermediul unor activităţi simple, accesibile şi în ritm propriu atât la clasă cât şi individual, în cadrul cabinetelor de terapie
4. Abilitarea subiectului pe planurile motric, senzorial, perceptiv, de gândire, de limbaj şi comportamental, astfel încât să devină apt pentru activitatea educativ terapeutică din școală și prin activitățile sociale în general.
VI. DOMENII DE INTERVENȚIE RECOMANDATE PENTRU ELEVUL ……………………………
Domeniul cognitiv
Obiective pe termen scurt |
Metode și mijloace didactice |
Perioada de timp |
Criterii de evaluare |
Metode și instrumente de evaluare |
Să identifice obiecte
|
*exerciții de recunoaștere a obiectelor cunoscute *jocuri de identificare a unor obiecte inedite *să descopere denumirea obiectelor necunoscute |
6 luni, cu prelungire după caz
|
Identifică şi recunoaşte relativ rapid obiecte cunoscute Depistează relativ dificil obiecte inedite |
Evaluare orală va alterna cu cea scrisă Pentru fixare se va relua denumirea obiectelor |
Să reprezinte simbolic obiecte și fenomene |
* desenează simboluri, desene schematice * realizează corelații între obiecte și utilitatea acestora * povestește fenomene observate în natură
|
Desenează simboluri, desene schematice Realizează corelații între obiecte și simboluri Descrie fenomene din natură |
Evaluare orală și scrisă |
|
Să scrie corect formule simple |
*fișe cu formule scrise în mod atractiv sau cu spații lacunare *planșe *imagini (reprezentări PowerPoint) |
Citește formulele prezentate Completează formule incomplete Scrie corect formule simple |
Evaluări orale Aprecieri stimulative |
|
Să numere ăi să scrie corect numere |
*să numere în ordine crescătoare și descrescătoare *să recunoască locul unui număr într-un șir *să scrie numere dictate *să descompună numere în zeci și unități |
Numără și scrie corect numerele Descompune numerele în zeci și unități |
Evaluare orală și scrisă |
|
Să efectueze operații fără trecere peste ordin și cu trecere peste ordin |
*exerciții de recunoaștere a semnelor + și – *să efectueze calcule orale *exerciții de citire a operațiilor cu numere *să efectueze calcule în scris *verbalizarea calculelor *utilizarea corectă a materialului didactic (concret și intuitiv) *exerciții de învățarea tehnicii de calcul utilizând materialul didactic concret |
Citește corect exercițiile fără a confunda pe + cu – Rezolvă operații cu sprijin |
Probleme desenate Evaluări orale și scrise |
|
Să rezolve probleme cu o singură operație |
*rezolvarea de probleme cu desen ajutător și cu expunerea datelor de către profesor *exerciții de citire a enunțului unei probleme *exerciții de verbalizare a enunțului unei probleme *exerciții de scriere a datelor unei probleme *recunoașterea expresiilor matematice ce induc rezolvarea *rezolvarea unor probleme desenate *exerciții de scriere a unei probleme, a unui plan de rezolvare |
Rezolvă cu sprijin o problemă practică
Recunoaște operația
Exprimă și scrie cu ușurință datele problemei
Calculele matematice se fac cu sprijin |
Evaluări orale
Evaluări practice
Probe scrise formative |
|
Să recunoască unitățile de măsură |
*enumeră unități de măsură *exerciții de scriere a unităților de măsură și a simbolurilor acestora *exerciții de asociere a unităților de măsură cu mărimea fizică corespunzătoare |
Denumește unitățile de măsură Scrie simbolurile unităților de măsură Asociază (cu sprijin) unitățile de măsură mărimilor fizice corespunzătoare |
Evaluări orale Fișe de evaluare formativă |
|
Să efectueze experimente simple |
*să recunoască materialele puse la dispoziție *să măsoare corect utilizând instrumente de măsură simple(riglă, ceasornic, balanță….) *să scrie datele obținute *să prelucreze datele obținute *să exprime rezultatul în SI |
Recunoaște materialul didactic Măsoară corect cu rigla, ceasornicul, balanța Prelucrează cu sprijin datele obținute
|
Evaluare practică |
Domeniul socio –afectiv – emoțional
Obiective pe termen scurt |
Metode și mijloace didactice |
Perioada da timp |
Criterii de evaluare |
Metode și instrumente de evaluare |
Să colaboreze cu colegii în rezolvarea unor sarcini de grup |
*Încadrarea periodică a elevului într-un grup de lucru *Exprimarea unei opinii, păreri asupra unor lucruri cunoscute *Povestirea unor fapte, întâmplări personale |
6 luni, cu prelungire după caz
|
Elevul colaborează, discută
Elevul povestește întâmplări, situații |
Activitate practică Evaluare orală |
Să depășească manifestările de anxietate |
*crearea unor situații în care să-și manifeste curajul *realizarea unei atmosfere destinse, relaxante *înlăturarea unor cauze de stres |
Elevul colaborează, discută
Elevul povestește întâmplări, situații |
Activitate practică |
|
Să participe la jocuri de echipă |
*să respecte în mod voluntar regulile jocului *să-și aducă contribuția la îndeplinirea unor sarcini |
Se integrează într-un grup mic Își manifestă public satisfacția |
Activități practice |
VII. CONCLUZII
În urma evaluării rezultatelor obţinute după derularea programului de intervenţie pe o perioadă de șase luni, am ajuns la concluzia că datorită exerciţiilor şi activităţilor simple, accesibile, desfăşurate în ritm propriu, elevul a depăşit în mare parte dificultăţile sale, dobândind o experienţă cognitivă superioară celei anterioare, înlăturând anumite bariere din calea dezvoltării sale.
Rezultatele din domeniul socio – afectiv - emoțional au fost mai puțin evidente elevul nereușind să se integreze în colectiv sau să dezvolte prietenii la nivelul clasei.
VIII. RECOMANDĂRI
Se recomandă stimularea pozitivă, întărirea motivaţiei şi a încrederii în propriile forţe, precum şi reluarea unor anumite activităţi în vederea consolidării achiziţiilor dobândite în următorul an școlar.
În viitor trebuie acționat și pentru întărirea legăturii dintre școală și familie. Se va insista pe consilierea elevului și a părinților.