Atitudinea familiilor de rromi faţă de educaţie este în general una de reticenţă, bazată pe teama că proprii copii vor suferi datorită atitudinii celorlalţi copii, a unor profesori sau de faptul că, în ceea ce priveşte cultura proprie, aceasta este predominant orală şi bazată pe tradiţii. Pe de altă parte, există încă o lipsă de informare privitor la limba, istoria, cultura rromilor în manualele şcolare.
Iregularitatea frecventării şcolilor sau abandonul şcolar al copiilor rromi îşi are cauzele de cele mai multe ori în starea materială precară sau chiar sub limita de existenţă a familiilor. Mulţi copii rromi abandonează şcoala sau ajung la „şcoli speciale“ din diferite motive, uneori cauza este doar sărăcia. Aceste şcoli oferă o calitate mai joasă a nivelului educaţional şi elevii progresează mai încet, astfel rămân în urma elevilor din celelalte şcoli.
Şcoala, ca instituţie socială cu funcţii multiple, trebuie să răspundă nu doar nevoilor informaţionale ale elevului, ci şi a celor psihologice şi sociale. Scopul ultim al educaţiei este pregătirea elevului pentru viaţă. Creşterea numărului de eşecuri, abandonuri şcolare, de comportamente delincvente, sau nesănătoase, de tulburări emoţionale în rândul elevilor, indică faptul că ar trebui să se facă mai mult în această direcţie. Consilierea este un proces complex ce cuprinde o arie largă de intervenţii care impun o pregătire profesională de specialitate.
Având în vedere că schimbarea socială şi armonizarea spaţiului public românesc sunt elemente sine qua non ale resolidarizării sociale şi ale construcţiei statului de drept, numit speranţa că, în conformitate cu principiile egalităţii şi nediscriminării, vor fi promovate măsuri de dezvoltare durabilă pentru comunitatea rromilor, în vederea îmbunătăţirii statusului socio-comunitar, subliniind că apartenenţa etnică a fost obiectul discriminării rasiale şi categorizării sociale, fapt care are drept consecinţă derapajul existenţial, proliferarea stărilor de disociabilitate, desolidarizarea civică şi etnică.
Ca o concluzie trebuie atras atenţia asupra faptului, că ignorând problemele legate de şcolarizarea copiilor rromi se va perpetua impasul în care se află comunitatea rromilor în prezent. Fără o generaţie educată care să aibă şanse cel puţin sporite de a accede la muncă nu se vor rezolva probleme ca şomajul, criminalitatea, mizeria şi altele care nu privesc doar romii ci întreaga societate din care romii în mod firesc fac parte şi nu pot fi excluşi.
Văzut din această perspectivă, absenteismul devine o problemă socială, un semnal tardiv al existenţei unor probleme, o conduită care reflectă atitudinea structurată a lipsei de interes, motivaţie, încredere în educaţia şcolară. Din păcate, absenteismul este în creştere, mai ales la nivel liceal, iar ignorarea sau pedeapsa excesivă pot doar contribui la cronicizarea fenomenului.
Conform statisticii UNICEF, abandonul şcolar este în creştere în ultimii ani, în România, şi afectează în special patru categorii de copii: cei de etnie romă, cei care au crescut în familii sărace, cei din mediul rural şi cei cu dizabilităţi.
OBIECTIVE ŞI ACŢIUNI SPECIFICE PENTRU PREVENIREA ABSENTEISMULUI ŞI ABANDONULUI ŞCOLAR
Obiective generale:
• Creşterea gradului de cuprindere a copiilor şi tinerilor în toate nivelurile de învăţământ;
• Creşterea nivelului de conştientizare în rândul elevilor cu privire la riscurile la care aceştia se expun prin refuzul de a frecventa cursurile educativ-formative;
• Prevenirea abandonului şcolar, asigurarea unei frecvenţe regulate a cursurilor de către elevii rromi;
• Promovarea conceptului de nonviolenţă şi toleranţă în cadrul şcolilor, educaţie democratică şi pentru democraţie;
• Sprijinirea elevilor rromi în luarea deciziei privind cariera, corelând aspiraţiile personale cu nevoile pieţei din judeţul Gorj;
• Participarea la programe speciale destinate recuperării şi integrării sociale a tinerilor ce provin din familiile de etnie rromă;
• Asigurarea egalităţii şanselor şi creşterea ratei de participare la educaţie a elevilor proveniţi din rândurile minorităţii rrome;
• Accesul fiecărui elev de etnie rromă la consiliere psihologică individuală, în cadrul Cabinetelor de asistenţă psihopedagogică din şcoli (acolo unde există);
• Dezvoltarea proiectelor şi programelor de cooperare comunitară şi a parteneriatelor cu asociaţii şi reprezentanţi ai comunităţii rrome;
• Iniţierea la nivel local a unor programe educative (şcolare şi extraşcolare) despre cultura şi tradiţia minorităţii rrome şi integrarea acestora în programele promovate.
• Depistarea elevilor rromi predispuşi la abandon şcolar;
• Asigurarea unor condiţii materiale minime în scopul asigurării unei frecvenţe corespunzatoare;
• Adaptarea strategiilor didactice şi a itemilor de evaluare la posibilităţile de înţelegere ale elevilor pentru evitarea eşecului şcolar;
• Stimularea participării elevilor la activităţile şcolare şi extraşcolare;
• Accent pe dezvoltarea programelor care îi vizează pe elevii / copiii care aparţin etniei rrome, pentru creşterea participării acestora la educaţie; monitorizarea ratei absenteismului în rândul elevilor de etnie rromă şi asigurarea asistenţei în elaborarea planului de acţiune în vederea sporirii indicatorului de participare la activităţile curriculare şi extracurriculare a elevilor ce provin din rândurile acestei minorităţi.
• Identificarea tipurilor de absenteism practicate de către elevi şi luarea de măsuri adecvate de către factorii responsabili pe linie educativ-formativă din fiecare instituţie şcolară de pe raza judeţului, în funcţie de aceste tipuri de absenteism, prin personalizări (mediator şcolar,psiholog, psihopedagog, diriginte, cadre didactice, director instituţie):
a. absenteism selectiv (fuga de la şcoală este frecventă la o singură disciplină sau la mai multe);
b. absenteism generalizat (dacă fuga de la şcoală este frecventă şi generalizată - prefigurează abandonul şcolar);
c. căutarea singurătăţii (reacţie la tensiunea puternică intra sau extra şcolară);
d. dorinţa de apartenenţă la grup ("ritualuri de iniţiere prin mimetism");
e. dorinţa de a fi cu partenerul ( manifestată şi evidentă în general la adolescenţi);
f. atitudine defensivă faţă de autoritatea unui sistem (frica de permanenţă, conduită de tip evazionist - forme de evadare fizică şi psihologică din situaţia percepută ca fiind traumatizantă).
• Realizarea unui mediu educaţional stimulativ pentru elevi prin:
a. diversificarea şi atractivitatea activităţilor extracuriculare;
b. promovarea cooperării în clasă astfel încât şi elevii cu performanţe şcolare modeste să experimenteze succesul;
c. menţinerea în clasă a unei atmosfere care să asigure satisfacerea trebuinţei de siguranţă afectivă pentru toţi elevii;
d. sistem echitabil de recompense/sancţiuni care să menţină motivaţia şcolară a elevilor - nota să fie doar o măsură obiectivă a performanţei şi nu o modalitate de sancţionare a elevului;
e. evitarea constituirii în clase a unor elite, concomitent cu etichetarea, marginalizarea celor care nu aparţin elitei;
f. metodele de predare să propună o învăţare atractivă;
g. creşterea responsabilizării cadrelor didactice;
• Deschiderea şcolii către comunitate şi diversificarea proiectelor de parteneriat cu actorii de la nivelul comunităţii prin:
a. implicarea reală a structurilor comunitare consultative în prevenirea abandonului şcolar şi soluţionarea unor cazuri concrete ale comunităţii din care fac parte (oameni de afaceri locali, consilieri locali, poliţişti, cadre didactice, medic, preot);
b. derularea de programe ("Şcoala părinţilor") în cadrul comunităţilor cu număr mare de copii aflaţi în risc de abandon şcolar;
c. crearea unui forum al părinţilor;
d. colaborarea prin parteneriate interinstituţionale cu autorităţile locale - Poliţia de Proximitate, Jandarmeria, alte asociaţii sau ONG-uri;
e. implementarea proiectului de educaţie juridică în toate şcolile (cls. V-VIII) şi în liceele din judeţ, unde li se vor preda lecţii de legislaţie, norme şi principii etice de către procurori, judecători sau poliţişti voluntari în sensul de a conştientiza pericolele la care se expun prin consumul de droguri, alcool, tutun sau violenţă.
Obiective specifice:
Obiectivul 1 |
Elaborarea planului operaţional pentru prevenirea abandonului şcolar şi absenteismului la nivel judeţean şi la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ. |
Acţiuni la nivel judeţean:
1.1. |
Constituirea grupului de lucru pentru siguranţa în şcoli şi prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar. |
1.2. |
Aprobarea planului de măsuri privind prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar. |
1.3. |
Consilierea directorilor unităţilor de învăţământ în vederea elaborării planurilor operaţionale de prevenire a absenteismului şi abandonului şcolar. |
Acţiuni la nivel de unitate şcolară:
1.1. |
Constituirea la nivelul fiecărei unităţi şcolare a Comisiei privind abandonul şcolar (C.A.Ş.), condusă de directorul şcolii, care analizează şi propune Consiliului de Administraţie soluţii privind rezolvarea cazurilor de abandon şcolar, în colaborare şi consultare cu Inspectoratul Şcolar, Direcţiile de Învăţământ ale primăriilor, Consiliul Judeţean, alte instituţii sau asociaţii cu preocupări în domeniu. |
1.2. |
C.A.Ş. alcătuieşte o strategie şi un raport anual privind situaţia abandonului şcolar rezultate pe baza analizelor de caz, a informărilor sintetizate de către diriginţii claselor. |
Obiectivul 2. |
Monitorizarea prin măsuri stricte a abandonului şi absenteismului şcolar. |
Acţiuni la nivel judeţean:
2.1. |
Colectarea lunară de la fiecare unitate şcolară a numărului de absenţe |
2.2. |
Monitorizarea frecvenţei la ore a elevilor, a activităţilor de consiliere cu părinţii şi a măsurilor întreprinse la nivelul unităţilor de învăţământ în scopul prevenirii şi reducerii absenteismului şi abandonului şcolar, prin inspecţii tematice teritoriale derulate de I.S.J. |
2.3. |
Analiza în şedinţele de lucru cu directorii unităţilor de învăţământ a problemei frecvenţei şcolare şi abandonului şcolar. |
2.4. |
Asigurarea unor măsuri de ordine publică în proximitatea instituţiilor de învăţământ prin adoptarea unor metode pentru descurajarea absenteismului: legitimarea elevilor depistaţi în mediul stradal pe timpul orelor de curs şi comunicarea stării de fapt către conducerea şcolilor. |
2.5. |
Efectuarea de controale privind respectarea interzicerii comercializării de produse cu conţinut de alcool/tutun către minori au condus la scăderea numărului de consumatori minori în timpul orelor de curs. |
Acţiuni la nivel de unitate şcolară:
2.1. |
Elaborarea unei proceduri de monitorizare a absenţelor la nivelul unităţii de învăţământ. |
2.2. |
Constituirea la nivelul unităţilor de învăţământ a Comisiei de monitorizare a absenţelor elevilor. |
2.3. |
Realizarea unei baze de date cu elevii care prezintă risc prin prisma fenomenului absenteismului şcolar – abandonului şcolar. |
2.4. |
Monitorizarea elevilor aflaţi în situaţie de risc de absenteism sau abandon şcolar, vizite la domiciliul acestora şi discuţii cu părinţii în vederea identificării factorilor / motivelor pentru care lipsesc de la şcoală. |
2.5. |
Respectarea normelor din R.O.F.U.I.P. şi Regulamentul de ordine interioară al şcolii privind motivarea absenţelor şi sancţionarea/recompensarea elevilor în raport cu comportamentul civic adoptat de aceştia. |
2.6. |
Aplicarea de chestionare în vederea stabilirii cauzelor abandonului şi absenteismului. |
2.7. |
Realizarea unor planuri de intervenţie personalizate prin cooperarea dirigintelui cu profesorii clasei, cu mediatorul scolar, psihologul şcolii şi cu părinţii. |
2.8. |
Informarea lunară (telefonică / directă) a părinţilor elevilor privind situaţia şcolară a copiilor lor. |
Obiectivul 3. |
Identificarea şi promovarea de „bune practici” privind prevenirea abandonului şi a absenteismului. |
Acţiuni la nivel judeţean şi de unitate şcolară:
3.1. |
Implementarea şi continuarea programelor/proiectelor/campaniilor care au avut eficacitate, prin implicarea tuturor instituţiilor şi organizaţiilor cu rol în protecţia şi promovarea drepturilor copilului. |
3.2. |
Continuarea programului “A doua şansă” pentru a permite ocuparea unui loc de muncă, în scopul reducerii marginalizării celor cu vârsta cuprinsă între 14-35 ani care au abandonat şcoala. |
3.3. |
Derularea unor programe sociale şi educaţionale care să atragă elevii spre şcoală (ex. programul “Lapte-corn”, “Euro 200”, ,,Bani de liceu”) |
3.4. |
Asigurarea alocaţiei de hrană pentru elevii din învăţământul special, în acord cu legislaţia în vigoare. |
3.5. |
Organizarea unor activităţi de pregătire suplimentară „şcoala după şcoală” pentru cei care manifestă dificultăţi de asimilare, precum şi în cazul celor cu lacune în pregătire, datorită absenteismului. |
3.6. |
Familiarizarea profesorilor cu tehnici de învăţare activă şi interactive pentru a creşte atractivitatea orelor de curs; promovarea cooperării în clasă, astfel încât şi elevii cu performanţe şcolare modeste să experimenteze succesul. |
3.7. |
Diversificarea activităţilor educative din cadrul orelor de consiliere şi orientare şi implicarea elevilor în activităţi/proiecte extraşcolare, programe de petrecere a timpului liber. |
3.8. |
Activităţi preventiv - educative şi de informare desfăşurate în cadrul orelor de dirigenţie sau la diverse activităţi în cadrul campaniilor tematice desfăşurate cu elevii. Se va pune accent pe consecinţele legale ale delincvenţei juvenile şi impactul social pe care îl are un asemenea comportament pe termen mediu şi lung. |
3.9. |
Organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni de parteneriat cu Inspectoratul Judeţean de Poliţie, în scopul susţinerii şi reintegrării şcolare şi sociale a elevilor ce au săvârşit acte infracţionale, abateri disciplinare grave, abandon şcolar, absenteism ridicat, etc. |
3.10. |
Asigurarea calităţii serviciilor de sprijin educaţional personalizat pentru copiii cu CES, orientare şcolară şi consiliere profesională. |
3.11. |
Formarea cadrelor didactice pentru asigurarea unui bun parteneriat în vederea intervenţiei în echipă, în cadrul sprijinului acordat copiilor cu CES integraţi în învăţământul de masă. |
3.12. |
Derularea de programe de consiliere individuală / de grup, a elevilor cu risc / absenteism şcolar, corelate nevoilor individualizate ale acestora. |
3.13. |
Derularea de programe de consiliere individuală/de grup a părinţilor elevilor cu risc de absenteism şcolar; responsabilizarea părinţilor prin implicarea în activităţile şcolare astfel încât dezinteresul unor părinţi să fie diminuat. |
3.14. |
Organizarea de seminarii educaţionale în scopul informării părintilor cu privire la variantele optime de şcolarizare pentru elevi. |
Obiectivul 4. |
Implicarea factorilor de decizie, autorităţile locale, servicii sociale, ONG-urile, firme, în prevenirea şi combaterea abandonului şcolar. |
Acţiuni la nivel judeţean şi unitate şcolară:
4.1. |
Formarea unor echipe interinstituţionale din reprezentanţi ai ISJ, IPJ, IJJ, DGASPC, cu atribuţii în monitorizarea şi diminuarea absenteismului în mediul şcolar. |
4.2. |
Încheierea unui parteneriat la nivel local între unităţile de învăţământ - poliţia locală - jandarmerie - asociaţiile de părinţi - alte instituţii cu rol în promovarea şi protecţia drepturilor copilului, cu sarcini clare pentru fiecare partener. |
4.3. |
Înfiinţarea şi susţinerea Serviciilor de zi şi consiliere de către SPAS-uri pentru copiii cu risc de abandon şcolar şi/sau familial, în funcţie de nevoile din comunitate. |
4.4. |
Identificarea şi sprijinirea familiilor cu risc de marginalizare, pentru prevenirea abandonului şcolar al copiilor. |
4.5. |
Acordarea de sprijin financiar sub formă de rechizite, îmbrăcăminte, transport şcolar al elevilor din mediul rural în mediul urban; sprijinirea familiilor cu venit scăzut (burse ”Bani de liceu”, burse sociale). |
4.6. |
Realizarea unor Centre de consiliere pentru elevi şi părinţi care să acorde consiliere socială, psihologică, individuală, suport material şi activităţi de grup pentru copii şi părinţi. |
4.7. |
Atragerea / identificarea de oportunităţi pentru susţinerea unor programe de formare în competenţa „educaţie parentală” pentru cadrele didactice, asistenţii sociali, de la primării, psihologi şcolari, personal din centrele de plasament. |
4.8. |
Crearea unor spaţii pentru activităţi de timp liber (informatică, vizionări filme, teatre, bibliotecă, sport); punerea la dispoziţia copiilor a celor existente în prezent, pe timpul vacanţelor şcolare. |
4.9. |
Organizarea unor tabere gratuite pentru elevii cu risc de abandon şcolar în scopul furnizării competenţelor şi abilităţilor de bază pentru toate categoriile de elevi expuse acestui risc, precum şi pentru creşterea şanselor de succes şcolar. |
4.10. |
Sprijinirea tinerilor pentru accesul pe piaţa muncii: târguri de Job-uri, orientarea tinerilor spre cursuri de formare în calificările de pe piaţa forţei de muncă, pregătire profesională pentru absolvenţii din învăţământul gimnazial care nu continuă studiile în învăţământul liceal. |
4.11. |
Realizarea unor parteneriate public-private cu agenţii economici din ţară şi din Uniunea Europeana, pentru formare profesională pe baza de contracte de şcolarizare incluzând burse de studii şi asigurarea locurilor de muncă absolvenţilor participanţi la program, în scopul atragerii şi inserţiei profesionale a elevilor cu tendinţe de abandon şcolar. |
Domeniul |
Acţiuni pentru atingerea obiectivului: (Ce anume trebuie să se întâmple?) |
Rezultate aşteptate (măsurabile) |
Coordonator |
Implicare |
Parteneri |
Dovezi de realizare |
CURRICULUM |
Asigurarea preachizitiilor cognitive si psiho-comportamentale necesare copiilor care nu au frecventat gradinita la grupa mare pregatitoare
|
- Creşterea cu 35% a gradului de pregatire preşcolară a copiilor proveniţi din comunităţile defavorizate în vederea integrării şcolare; |
Directorii unităţilor şcolare
|
-Părinţii elevilor rromi -Reprezentanţii comunităţii rromă -Responsabil Comisie metodica invatamant preşcolar
|
-Părinţii elevilor rromi -Psiholog |
- fise psihopedagogice - procese verbale |
Asigurarea unui mediu educational incluziv
|
- formarea grupelor/ claselor mixte pentru integrarea elevilor de etnie rromă in colectivele din care fac parte. |
Directorii unităţilor şcolare.
|
-Consiliul de administratie - -Invatatorii - Dirigintii
|
-Părinţii tuturor elevilor - Consiliul Reprezentativ al Părinţilor -Consilier educativ
|
-Registrul de procese verbale - Caietul dirigintelui/ învăţător - cataloagele scolare |
|
Identificare resurselor materiale si umane necesare implementarii programului “ Gradinita de vara”
|
- Colaborarea şi implicarea tuturor factorilor deciziţionali |
-Insp. scolari -Directorii unităţilor şcolare implicate
|
-Părinţii elevilor rromi -Reprezentanţii comunităţii rrome -Agenţi economici |
-Consiliile Locale pe raza cărora se află unitaţile şcolare implicate, -Agenti economici
|
-Rapoarte de activitate - Proiecte ecucaţionale
|
|
Evaluare a intervenţiei asupra elevilor, pentru măsurarea progresului privind nivelul cunoştinţelor, capacităţilor, abilităţilor, atitudinilor
|
Îmbunătăţirea situaţiei şcolare a elevilor rromi |
-Directorii unit. şcolare |
-Profesori diriginţi -Comisia de verificare a frecvenţei şi ritmicităţii notării -Comisia de absenteism |
- Părinţii elevilor rromi |
-Analiza SWOT -Rapoarte de activitate |
|
Identificare grupului tinta din cadrul fiecărui colectiv care necesită educaţie remedială |
Îmbunătăţirea situaţiei şcolare a elevilor rromi |
Directorii unit. şcolare |
-Învăţători -Responsabili Comisii şi catedre
|
- Părinţii elevilor rromi - Consilier educativ |
-Rapoarte de activitate
|
|
Identificarea copiilor cu CES şi amelioarerea calităţii educaţiei furnizate acestora- asistare individualizată, specializată |
Reducerea ratei abandonului şcolar. |
Directorii unit. şcolare |
- Invăţători - Profesori -Comisia de Asigurare a Calităţii - Profesori de sprijin |
-Părinţii elevilor rromi - Comunitatea rromă |
- Rapoarte de activitate
|
|
Adaptarea programului si a curriculei pentru dobandirea de catre toti elevii a competenţelor minime, conform standardelor educaţionale, inclusive parcursuri individualizate |
Creşterea eficienţei aplicării politicilor educaţionale |
-Directorii unit. şcolare. |
Adaptarea programului si a curriculei pentru dobandirea de catre toti elevii a competenţelor minime, conform standardelor educaţionale, inclusive parcursuri individualizate |
Creşterea eficienţei aplicării politicilor educaţionale |
-Directorii unit. şcolare. |
|
Asigarea dobândirii unor competenţe minimale de către părinţii elevilor de etnie rromă în vederea asigurării asistenţei educaţionale de către aceştia, prin includerea lor in programul “A doua sansa” 1. a) identificarea necesitatilor si preferintelor B)asigurarea resurselor materiale si umane c) elaborarea CDS-uri conform metodologiei |
Creşterea gradului de conştientizare în rândul familiilor rrome, despre importanţa educaţiei |
- Insp. scolari - Directorii unit. şcolare |
- Consilier educativ -Învăţători -Profesori |
- Med. şcolar
- Reprezentanţii comunităţii rrome
|
-Caietul dirigintelui -Registru de procese verbale -Responsabilii comisiilor metodice |
|
Monitorizarea absenţelor şi a situaţiei şcolare a elevilor de etnie rromă |
Îmbunătăţirea frecvenţei şcolare a elevilor de etnie rromă |
-Directorii unit. şcolare |
-Comisia de prevenire a abandonului şcolar şi absenteism -Profesorii diriginţi |
-Părinţii elevilor de etnie rromă
|
Centralizatoarele pe clase a absenţelor Rapoarte de activitate |
DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE |
Programe de formare continua si perfectionare periodica in domenii cu pronuntat accent pe specificul scolarizarii etniei rrome |
Aplicarea politicilor educaţionale pentru rromi |
-I.S.J.Mehedinţi |
- Cadre didactice |
C.C.D.Mehedinţi - formatori abilitaţi |
- Rapoarte de activitate - Buletin informativ |
Identificarea grupurilor tinta din randul etniei rrome pentru inscrierea in invatamantul de masa sau in Programul “A doua şansa” |
Realizarea unei baze de date. |
- Directorii unit. şcolare |
Responsabilul Comisiei de recensământ. |
Comunitatea rroma |
Registru de evidenţă |
|
Incadrarea de mediatori şcolari şi profesori de limba rromani şi istoria rromilor |
Atragerea elevilor rromi şi reducerea abandonului şcolar |
I.S.J. Mehedinţi |
- Directorii unit. şcolare |
Reprezentanţii comunităţii rrome |
|
|
BAZA MATERIALA |
Asigurarea unui mediu fizic şcolar corespunzător |
Accesarea unor proiecte pentru dotarea si reabilitatarea aunităţilor şcolare |
- Directorii unit. şcolare |
- Elevii de etnie rromă - Cadre didactice |
- Consilii Locale - I.S.J. Mehedinţi |
-Proiecte educaţionale -Rapoarte de activitate. |
Asistarea materiala si financiară a elevilor lipsiţi de mediul familial, a celor proveniţi din medii dezavantajate. |
Derularea unor proiecte |
Directorii unit. şcolare |
- Elevii de etnie rromă - Cadre didactice - Consilier educativ |
-Comunitatea rromă -Consilii Locale - I.S.J. Mehedinţi. |
-Rapoarte de activitate - Proiecte educaţionale. |
|
Distribuirea rechizitelor şcolare sau a burselor cu prioritate pentru elevii cu dificultăţi materiale.
|
Popularizarea programelor naţionale. |
-Directorii unit. şcolare |
-Consiliul de administratie -Comisia de burse |
-Părinţii elevilor de etnie rromă - Consiliul Reprezentativ al Părinţilor |
- Registrul de procese verbale
|
RELAŢIA ŞCOALĂ- COMUNITATE |
Formare identitară, în vederea schimbului şi educaţiei interculturale atenuării prejudecăţilor/discriminării sociale şi rasiale, participării active a comunităţii în procesul decizional.
|
Lărgirea sferei de informaţii, creşterea capacităţii de a vedea o problemă din mai multe puncte de vedere. |
-Directorii unit. şcolare |
Elevii de etnie rromă Consilierul educativ Diriginţii elevilor Reprezentanţii comunităţii rrome Psihologul şcolii (acolo unde există) Profesorii de istorie şi cultură civică |
Reprezentanţi CJAP Primărie – Serviciul de asistenţă socială |
-Proiecte ecucaţionale -Rapoarte de activitate |
Participarea ritmică, voluntară, a părinţilor elevilor rromi la derularea activităţilor extracurriculare şi extraşcolare
|
Îmbunătăţirea relaţiei şcoală-comunitate |
Consilierul educativ |
-Cadre didactice -Părinţii elevilor rromi -Reprezentanţii comunităţii rromă -Responsabilii comisiilor de activităţi extracurriculare şi extraşcolare |
Reprezentanţii comunităţii rromă
|
-Centralizatorul activităţilor |
|
Activităţi interculturale care să reducă percepţia negativă socială asupra etniei rromă şi care să asigure lucrul împreună al elevilor şi părinţilor indiferent de etnie sau de situaţie socială |
Existenţa unui mediu favorabil desfăşurării activităţilor interculturale |
-Directorii unit. şcolare |
-Elevi -Părinți |
lucrul în echipă al elevilor şi părinţilor indiferent de etnie sau de situaţie socială |
Existenţa unui mediu favorabil desfăşurării activităţilor interculturale |