PLAN DE MĂSURI PENTRU REDUCEREA ABSENTEISMULUI ȘI PREVENIREA ABANDONULUI ŞCOLAR

Şcoala, ca instituţie socială cu funcţii multiple, trebuie să răspundă nu doar nevoilor informaţionale ale elevului, ci şi a celor psihologice şi sociale. Scopul ultim al educaţiei este pregătirea elevului pentru viaţă. Creşterea numărului de eşecuri, abandonuri şcolare, de comportamente delincvente, sau nesănătoase, de tulburări emoţionale în rândul elevilor, indică faptul că ar trebui să se facă mai mult în această direcţie. Văzut din această perspectivă, absenteismul devine o problemă socială, un semnal tardiv al existenţei unor probleme, o conduită care reflectă atitudinea structurată a lipsei de interes, motivaţie, încredere în educaţia şcolară. Din păcate, absenteismul este în creştere, mai ales la nivel liceal, iar ignorarea sau pedeapsa excesivă pot doar contribui la cronicizarea fenomenului. Cauzele sunt diverse : personalitatea şi starea de sănătate a elevului (motivaţie şcolară scăzută, lipsă de interes, sentimente de inferioritate, abilităţi sociale reduse, refuzul de a adera la o alegere făcută de alţii (dorinţele adulţilor); condiţiile socio-economice ale familiei: sărăcia, stil parental indiferent, neglijent, familii dezorganizate sau comunităţi de rromi; contextul şcolar: comunicarea defectuoasă profesor-elev, supraîncărcarea şcolară, frica de evaluare, incompatibilitate între aspiraţiile, trebuinţele de învăţare şi oferta educaţională a şcolii. Consilierea este un proces complex ce cuprinde o arie largă de intervenţii care impun o pregătire profesională de specialitate.

 

Implicarea părinţilor în activitatea şcolară este foarte importantă. Cu siguranţă există şi copii care reuşesc să obţină rezultate foarte bune în ciuda condiţiilor precare pe care le au acasă, dar majoritatea eşuează. Cei mai afectaţi sunt cei ai căror părinţi sunt divorţaţi, dar aproape la fel de greu le este şi celor ai căror părinţi sunt mult prea ocupaţi pentru a mai avea timp şi pentru ei.

Nr. crt.

Obiective educaționale

Măsuri/acțiuni pentru realizare

Termen

Strategii educaționale

Evaluare

1.

Integrarea tuturor copiilor de vârsta școlară și formarea unei atitudini favorabile față de școală

-asigurarea condițiilor pentru frecventarea școlii

-motivarea frecventării școlii

-îmbunătățirea relației profesor-elev, astfel încât aceasta să capete o mai mare încărcătură afectivă

-cultivarea încrederii în sine

-stimularea inițiativei, originalității prin consultare elevilor privind activitățile educative pe care vor să le organizeze

-dezbateri

-comentarii pe baza unor întâmplări, fapte reale

-lecturi

-rezolvarea în grupa unor probleme

-înregistrarea tuturor elevilor

-completarea fișelor individuale ale elevilor

2.

Depistarea cauzelor care duc la înregistrarea absențelor și efectele imediate resimțite în înregistrarea succesului școlar.

Analiza complexității problemelor puse de prevenirea,diminuarea și înlăturarea lor.

-monitorizarea atentă a elevilor care absentează

-descoperirea cauzelor

-intervenția la timp în cazul depistării cazurilor de rămâneri în urmă la învățătură

-asigurarea unui climat de intercomunicare, de cunoaștere, de înțelegere, de ajutor și sprijin reciproc

-învățătorul/profesorul/dirigintele să devină un adevărat psihopedagog

-comunicarea permanentă

-acordarea sprijinului minimal activității școlare/extrașcolare pentru a lărgi interesul elevilor

-implicarea în competiții, concursuri și activități cu caracter demonstrativ

-investigația

3.

Activizarea elevilor în procesul însușirii cunoștințelor, intensificarea participării la realizarea obiectivelor și sarcinilor școlare.

-se va evalua și aprecia nu numai la nivelul performanței școlare, ci și investiția de efort, de voința și cunostința, de însuflețirea elevului,măsura în care vrea să progreseze

-asigurarea unui climat afectiv corespunzător

-crearea unor echipe pluridisciplinare care să coordoneze și monitorizeze școala

-comunicarea permanentă

-acordarea sprijinului minimal activității școlare/extrașcolare pentru a lărgi interesul elevilor

-implicarea în competiții, concursuri și activități cu caracter demonstrativ

-listarea elevilor ”problemă”

4.

Asigurarea unei bune colaborări a școlii cu familia.

-vizite la domiciliu

-discuții cu familia

-comunicarea permanentă cu familia

-legătura cu comunitatea locală

-investigația

5.

Recuperarea elevilor care înregistrează absențe prin antrenarea capactităților și deprinderilor bine dezvoltate

-promovarea spiritului de echipă

-încurajarea regulilor prin cadre se mențin comportamentele dezorabile

-valorificarea motivuluiactivității mai mult decât

-remedierea rezultatelor prin programe suplimentare

-liste de evaluare

-scări de clasificare