MANUALULUI DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII, REGULAMENTELOR ŞI MEDODOLOGIILOR, PROCEDURILOR OPERAŢIONALE în mediul școlar

(model)

Unitățile școlare îşi îmbunătăţesc continuu eficacitatea  Sistemului de management al calităţii prin utilizarea de politicii referitoare la calitate, a obiectivelor calităţii, a rezultatelor auditurilor, a analizelor datelor, a acţiunilor corective şi preventive şi a analizei efectuate de managementul școlar.

Managementul şi întreg personalul din școală manifestă o mare deschidere faţă de calitate şi cultura calităţii, acţiunile lor fiind astfel focalizate încât implementarea Sistemului de management al calităţii să conducă la realizarea unor importante obiective precum:

-           îmbunătăţirea performanţelor profesionale ale membrilor comunităţii școlare prin procese de instruire, formare, calificare şi recalificare potrivit cerinţelor managementului calităţii;

 

-           asumarea responsabilităţilor fiecărui membru al colectivităţii pentru contribuţia adusă la realizarea obiectivelor instituţiei;

-           planificarea şi evaluarea sistematică a proceselor desfăşurate în organizaţie, pentru îmbunătăţirea performanţelor şi utilizarea maximă a resurselor;

-           promovarea creativităţii şi antreprenoriatului, ca factori cheie ai îmbunătăţirii calităţii;

-           dezvoltarea unui system coerent şi funcţional de alocare a resurselor materiale, financiare şi informaţionale pentru elevi şi cadre didactice, care să funcţioneze pe baza eficienţei şi să fie transparent;

-           dezvoltarea infrastructurii școlii prin îmbunătăţirea şi diversificarea bazei materiale, astfel încât să se creeze condiţii optime de studii şi dezvoltare pentru cadrele didactice şi elevi;

-           dezvoltarea strategiilor de atragere a resurselor financiare din mediul privat;

-           identificarea şi satisfacerea cerinţelor comunităţilor locale, regionale şi naţionale şi intensificarea comunicării cu acestea;

-           compatibilizarea şi alinierea activităţilor școlii cu standardele şi practicile din ţările UE şi alte state cu nivel înalt de dezvoltare.

Toate acestea trebuie să se reflecte în gradul de satisfacţie al comunității cu privire la serviciile educaţionale şi la faptul că aşteptările au fost satisfăcute.

Conducerea școlii efectuează analize pentru a evalua eficacitatea sistemului managerial şi a stimula dezvoltarea de proiecte de îmbunătăţire continuă a proceselor din școală.

Sistemul de management al calităţii, implementat în școală are la bază legislaţia naţională în domeniu, standardele europene şi interne privind asigurarea educaţiei.

În vederea conştientizării personalului pentru calitate şi implicit pentru creşterea gradului de satisfacţie al comunității și beneficiarilor educației, un management eficient va urmări:

a)         evaluarea satisfacţiei beneficiarilor educției şi altor părţi interesate de serviciile educaţionale şi culturale oferite de școală;

b)         auditul intern al Sistemului de Management al Calității;

c)         monitorizarea şi evaluarea proceselor didactice şi de educație;

d)         ţinerea sub control a neconformităţilor;

e)         acţiuni corrective şi preventive a neconformităților;

f)         acţiuni vizând îmbunătăţirea continuă a rezultatelor.

În vederea implementării şi  a menţinerii Sistemului de Management al Calităţii, îmbunătăţirea continuă a eficacităţii acestuia şi creşterea satisfacţiei beneficiarilor educației privind cerinţele legate de cunpștințele, abilitățile și competenţele dobândite de copii școala dezvoltă continuu baza de resurse umane şi materiale şi se preocupă pentru asigurarea infrastructurii (clădiri, spaţii de învăţământ şi utilităţi sociale, echipamente hardware şi software pentru laboratoare, baze de cercetare, secretariate etc.) şi îmbunătățește mediul de lucru, prin diverse măsuri pentru crearea condiţiilor adecvate de derulare a proceselor educționale.

În acest sens, eforturile privind satisfacerea cerinţelor personalului şi îmbunătăţirea resurselor umane sunt orientate cu precădere spre:

-           asigurarea unui climat de muncă prin care să se motiveze şi să se promoveze valoarea individuală şi colectivă a personalului didactic şi administrativ;

-           perfecţionarea sistemului de promovare a cadrelor didactice;

-           optimizarea structurii de personal didactic prin compatibilizarea şi creşterea gradului de eficienţă a activităţilor didactice, culturale şi administrative;

-           îmbunătăţirea calitativ-profesională a personalului didactic auxiliar, pentru care se organizează şi vor fi organizate şi în viitor cursuri de tehnologia informației şi utilizarea calculatoarelor pentru laboratoare şi secretariate;

-           evaluarea periodică a necesarului de personal administrativ pentru a-i asigura eficienţa maximă;

-           promovarea unei politici de formare şi perfecţionare a personalului administrativ care să permită mobilitatea internă şi reorientarea persoanelor restrucurate spre alte domenii de activitate;

-           promovarea unei culturi bazată pe performanţă şi probitate morală;

Școala este preocupată, de asemenea, de asigurarea calităţii serviciilor educaţionale acordate elevilor, în poziţie de beneficiari ai educației, precum şi faţă de oferta educaţională a instituţiei.

În această perspectivă școal acţionează pentru realizarea unui raport optim între predare şi evaluare astfel încât să se asigure echilibrul în educaţie.

Școala, apreciind că identificarea şi satisfacerea cerinţelor societăţii precum şi cultivarea comunicării cu acestea, reprezintă cerinţe esenţiale ale promovării unor relaţii cât mai strânse şi reciproc benefice, este angrenată în demersurile de cunoaştere şi înţelefere corectă a aşteptărilor comunităţilor locale, regionale şi naţională, încurajarea comunicării, colaborării şi a parteneriatului cu mediul de afaceri, organizaţii, societăţi fundaţii cu character local, regional sau naţional care furnizează principalii parteneri ai școlii.

            Școala menţine şi îmbunătăţeşte calitatea procesului de învţământ şi reduce continuu pierderile prin acţiuni preventive adecvate.

Școala depune eforturi susţinute pentru consolidarea Sistemului de Management al Calităţii care să asigure un standard de performanţă procesului de învăţământ şi de educție ce se desfăşoară în instituţie, în accord cu cerinţele şi aşteptările elevilor ca beneficiari direcți ai educației, comunității, societăţii româneşti în general şi Comunităţii Europene.