ELABORAREA PROIECTELOR EDUCATIVE ŞCOLARE ŞI EXTRAŞCOLARE

 

1.      Scopul procedurii

1.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.

1.2.Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

1.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

1.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.

2.      Domeniul de aplicare

 

2.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura

- Prezenta procedură operațională se referă la elaborarea proiectelor educative şcolare şi extraşcolare organizate de instituție.

2.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică

- coordonarea și organizarea activităților educative şcolare şi extraşcolare.

2.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:

- desemnarea Coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare;   

2.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii:

- personalul didactic.

3.     Documente de referinţă

3.1.Reglementări internaționale: -

3.2.Legislație primară:

-  Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale, cu modificările și completările ulterioare;

-  Ordin nr. 3.035/2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare;

3.3. Legislație secundară:

-Ordin nr. 5.079/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

-Ordinul 200/2016 – modificarea și completarea ordinului 400/2015 pentru aprobarea codului controlului intern

-Ordinul 3060/2014 pentru aprobarea condițiilor de organizare a taberelor, excursiilor, expedițiilor și a altor activități de timp liber în sistemul de învățământ preuniversitar;

-Ordinul 3637/2016 privind Regulamentul cadru de organizare și desfășurare a taberelor, excursiilor, expedițiilor și a altor activități de timp liber

3.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:

Regulament Intern, Regulament Organizare și Funcționare.

4.    Descrierea procedurii

4.1.Generalităţi

          Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, este, de regulă, un cadru didactic titular, ales de consiliul profesoral şi aprobat de către Consiliul de Administraţie.

          Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare coordonează activitatea educativă din colegiu, iniţiază, organizează şi desfăşoară activităţi extraşcolare şi extracurriculare la nivelul unităţii de învăţământ, în colaborare cu şeful comisiei diriginţilor, cu consiliul reprezentativ al părinţilor/asociaţia de părinţi, cu reprezentanţi ai consiliului elevilor, cu consilierul şcolar şi cu partenerii guvernamentali şi neguvernamentali.

          Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor strategiilor Ministerului Educaţiei Naţionale privind educaţia formală şi non-formală.

          Principiile în baza cărora sunt organizate activităţile educative şcolare şi extraşcolare sunt:

  a) recunoaşterea statutului activităţii educative şcolare şi extraşcolare ca dimensiune a procesului de învăţare permanentă;

  b) recunoaşterea activităţii educative extraşcolare ca parte esenţială a educaţiei obligatorii;

  c) importanţa activităţii educative şcolare şi extraşcolare pentru dezvoltarea sistemelor relaţionate de cunoştinţe, a abilităţilor şi a competenţelor;

  d) contribuţia activităţii educative extraşcolare pentru crearea condiţiilor egale/echitabile de acces la educaţie, pentru dezvoltarea deplină a potenţialului personal şi reducerea inegalităţii şi a excluziunii sociale;

  e) potenţialul activităţii educative extraşcolare ca modalitate complementară de integrare socială şi participare activă a tinerilor în comunitate;

  f) importanţa promovării cooperării tuturor factorilor interesaţi, în vederea utilizării diverselor abordări didactice necesare creşterii calităţii procesului educaţional;

  g) necesitatea asigurării resurselor umane şi financiare pentru implementarea optimă şi recunoaşterea valorică a programelor educative extraşcolare din perspectiva rezultatelor învăţării;

  h) recunoaşterea activităţii educative extraşcolare ca dimensiune semnificativă a politicilor naţionale şi europene în domeniul educaţiei.

         Activităţile educative se desfăşoară în afara orelor de curs şi aduc elemente de noutate faţă de disciplinele studiate de elevi prin curriculumul obligatoriu. Ele pot avea la bază informaţiile acumulate şi competenţele dezvoltate de elevi pe parcursul anului şcolar, fiind complementare sau vizând aplicarea practică a acestor informaţii şi competenţe.

         Organizarea activităţilor educative are la bază dorinţa elevilor de a se implica în proiecte extraşcolare, parteneriatul unităţii şcolare cu alte instituţii care pot furniza resurse pentru astfel de activităţi, dorinţa profesorilor de a realiza şi alte activităţi, în afara orelor de curs, opţiunea managerilor şcolari pentru diversificarea serviciilor educaţionale în scopul creşterii atractivităţii ofertei unităţii şcolare, impactul pozitiv asupra comunităţii etc.

Prezenta procedură reglementează modul de organizare și desfășurare a excursiilor și taberelor școlare în unitatea școlară. Cadrele didactice care organizează excursii, expediții, tabere și alte activități de timp liber au obligația de lua toate mpsurile în vederea asigurării condițiilor de siguranță ale elevilor pe durata desfășurării activităților respective.

4.2.Documente utilizate: - calendar al activităţilor educative (CAE), proiecte educative şcolare şi extraşcolare.

4.3.Modul de lucru

 Elaborarea Programului/Calendarului activităţilor educative şcolare şi extraşcolare

           Fiecare unitate şcolară are propriul calendar al activităţilor educative (CAE) care face parte din Planul managerial al activităţii educative anuale, fiind elaborat în funcţie de obiectivele, planul de dezvoltare instituţională şi planurile operaţionale propuse de unitate.

           Şefii catedrelor elaborează propunerile de activităţi extracurriculare ale catedrelor în urma discuţiilor cu colegii de aceeaşi specialitate şi le predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.

Diriginţii elaborează planificările activităţilor extraşcolare în urma discuţiilor cu  elevii şi le predau predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.

Cadrele didactice care doresc să iniţieze şi să coordoneze proiecte îşi formează echipa de proiect şi transmit predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare propunerile lor sau documentele aprobate.

Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare identifică tipurile de activităţi educative extraşcolare care corespund nevoilor elevilor, precum şi posibilităţile de realizare a acestora, prin consultarea beneficiarilor primari şi secundari ai educaţiei și elaborează programul/calendarul activităţilor educative şcolare şi extraşcolare proprii.

Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare predă spre avizare proiectele către inspectoratul şcolar în cazul activităţilor care pot fi incluse în ,,Calendarul activităţilor educative şcolare şi extraşcolare a ISJ/MEN”.

Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare diseminează informaţiile privind activităţile educative derulate în unitatea de învăţământ.

Elaborarea proiectelor educative şcolare şi extraşcolare

Structura proiectului educativ:

A. DENUMIREA PROIECTULUI –TITLUL

a. Titlul (mesaj – slogan);

b. Tipul de educaţie în care se încadrează;

c. Tipul de proiect (municipal, interjudeţean, naţional, internaţional).

B. APLICANTUL

­          coordonate de contact (telefon, fax, email, adresa);

­          scurtă prezentare a experienţei în domeniul proiectului.

C. CONTEXT

- argumentarea proiectului propus (puncte tari, oportunităţi – relaţionate cu momentul debutului proiectului).

D. DESCRIEREA PROIECTULUI :

­          scop;

­          obiective;

­          grup ţintă (direct, indirect, secţiuni pe grupe de vârstă, gen etc);

­          durata (minim 6 luni; între 6 – 12 luni);

­          conţinutul proiectului (fişa de înscriere – participare, regulament, criterii de evaluare, standarde, indicatori);

­          calendarul activităţilor (diagrama activităţilor);

­          metode şi tehnici de lucru, forme de organizare;

­          rezultate (de preferinţă măsurabile şi producere de materiale, ca: postere, CD, broşuri, fliers, pliante, film etc);

­          resurse umane (proprii, parteneriale, voluntari);

­          parteneri (interni: palate, cluburi, instituții de învățământ din judeţ/ alte judeţe; externi: organizaţii non-guvernamentale, guvernamentale – acorduri parteneriale cu specificarea responsabilităţilor fiecărui partener).

E. EVALUARE – CALITATE

I. Evaluare internă a proiectului (coerenţă scop – obiective - activităţi – metode – evaluare - indicatori).

II. Evaluare externă a proiectului (indicatori).

F. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI

­          posibilitatea de dezvoltare / continuare ulterioară a proiectului prin autofinanţare sau prin atragerea de noi parteneri.

G. BUGETUL PROIECTULUI

­          menţionarea surselor de finanţare;

­          precizarea costurilor detaliate pe activităţi – sursa de finanţare,

­          menţionarea bugetului total.

H. ANEXE

­          acordurile parteneriale,

­          justificarea surselor de finanţare proprii (scrisori de intenţie, bilanţ contabil, contracte de sponsorizare etc.).

            Orice proiect educativ trebuie să fie avizat de profesorul coordonator pentru proiecte şi programe educative şcolare si extraşcolare, să fie semnat şi ştampilat de director. Proiectele sub formă de concurs sau simpozion trebuie să conţină un Regulament de organizare. Proiectele organizate în parteneriat cu alte instituţii (inclusiv ISJ), trebuie să aibă ataşat Acordul de parteneriat/colaborare, semnat de toate instituţiile partenere.

           Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare prezintă directorului unităţii de învăţământ rapoarte privind activitatea educativă şi rezultatele acesteia.

                   Dacă proiectul educative presupune excursie, tabără, expediție, cadrul didactic organizator trebuie să informeze grupul asupra următoarelor aspecte: scopul și programul activității, obiectivele turistice care vor fi vizitate, durata deplasării, ziua, ora și locul sosirii și plecării, locația de destinație, unitatea de cazare și distanța până la aceasta, precum și pachetele de servicii privind mijloacele de transport utilizate, condițiile de cazare și masa și dotările suplimentare din incinta unității de cazare, documente/informații privind costul excursiei, numărul de participanți estimate, activitățile care presupun un anumit grad de dificultate/risc.