Privind Evaluarea si urmărirea progresului scolar
1.Scopul procedurii formalizate
1.1Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate. Prezenta procedură definește modul şi mijloacele de realizare a activității de urmărire a progresului elevilor.
1.2 Dă asigurări cu privire la existența documentației adecvate derulării activității.
1.3 Asigură continuitatea activității, inclusitv în condiții de fluctuații a personalului.
1.4 Sprijină auditul și / sau alte organisme abilitate și / sau control, iar pe manager, în luarea deciziei.
2. Domeniul de aplicare a procedurii formalizate
2.1. Precizarea (definirea) activității la care se refera procedura operaționala;
Procedura se referă la activitatea de urmărire a progresului elevilor.
2.2. Delimitarea explicită a activității procedurate în cadrul portofoliului de activități desfașurate de entitatea publică;
Activitatea este relevantă ca importanță, fiind procedurată distinct în cadrul instituției.
3. Documente de referintță(reglementari) aplicabile activității procedurate
Legea 87/2006 pentru aprobarea OUG nr. 75/2006 privind asigurarea calitatii educatiei
SR EN ISO 9000:2006 „Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si vocabular.”
Standardele de acreditare si evaluare periodica a unitatilor de învatamânt preuniversitar, cu modificarile si completarile ulterioare
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005;
Legea nr. 1/2011, Legea educatiei nationale, cu modificarile și completarile ulterioare
Ordinul nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice
Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice
- Programul de dezvoltare
- Regulamentul de funcționare al CEAC
- Regulamentul de funcționare al Comisiei de Monitorizare
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al instituției
- Regulamentul Intern al Instituției
- Decizii/Dispoziţii ale Conducătorului Instituției
- Ordine şi metodologii emise de M.E.C.T
4. Descrierea procedurii formalizate
4.1. Generalități
Procedura cuprinde etapele ce trebuie urmate, metodele de lucru stabilite şi regulile de aplicat în vederea realizarii activității de urmărire a progresului elevilor.
4.2. Documente utilizate
Documentele utilizate în elaborarea prezentei proceduri au rolul de a reglementa modalitatea de implementare a activității procedurate. Accesul, pentru fiecare Compartiment, la legislaţia aplicabilă, se face prin programul informatic la care au acces salariaţii entității.
4.3. Derularea operațiunilor și acțiunilor activității
I. Teste de evaluare: iniţială, finală semestrială şi anuală
1. Test de evaluare iniţială:
Se elaborează în cadrul catedrelor variante de subiecte pentru fiecare an de studiu şi specializare, pe baza programelor şcolare în vigoare pentru anul şcolar anterior, după care s-au întocmit planificările. Pentru elevii claselor a V-a se vor elabora subiectele pe baza standardelor de evaluare aferente disciplinei pentru clasa a IV-a.
2. Test de evaluare finală:
Se elaborează în cadrul catedrelor variante de subiecte pentru fiecare an de studiu şi specializare, pe baza Programelor şcolare în vigoare pentru anul şcolar curent, după care s-au întocmit planificările.
Competenţele şi conţinuturile ce vor face obiectul Testului de evaluare finală semestrială se stabilesc la nivel de catedră la începutul semestrului. Competenţele şi conţinuturile ce vor face obiectul Testului de evaluare finală anuală, aplicat la sfârşitul semestrului II, se vor raporta la nivelul Programei/ an de studiu în ansamblu, considerându-se că aceasta a fost parcursă în întregime.
Notă: Testul de evaluare finală pentru semestrul I se constituie ca un indicator al performanţelor pentru semestrul I şi ca punct de plecare pentru elaborarea strategiilor didactice pentru semestrul II.
Ambele tipuri de teste vor fi trecute în planificarea semestrială.
Elaborare şi administrare:
1. Testul iniţial se aplică în primele două săptămâni ale fiecărui an şcolar.
2. Testul de evaluare finală semestrială se aplică în penultimele două săptămâni ale semestrului.
3. Testul de evaluare finală anuală se aplică în penultima săptămână de curs din anul şcolar.
4. Nu se vor anunţa elevii că subiectele sunt unice pentru fiecare an de studiu.
5. Subiectele se vor prezenta elevilor ca fişe de lucru, multiplicate la nivelul catedrelor şi se vor colecta la sfârşitul orei de către profesor. Nu se lasă elevilor nici un exemplar ca model.
6. Fişa de lucru se tehnoredactează şi se dă elevului la începutul orei, fară ca acesta să fie obligat să copieze subiecte de pe tablă sau să scrie subiecte după dictare.
7. Itemii incluşi se vor raporta exclusiv la Programele în vigoare şi nu la conţinuturile unui anumit manual, pentru o evaluare eficientă a competenţelor elevilor la nivel instituţional.
8. La nivelul catedrei, prin contribuţia şi participarea efectivă a tuturor membrilor catedrei, se vor stabili tipurile de itemi şi ponderea acestora în calculul notei finale, precum şi baremul de corectare.
9. Se recomandă formarea de echipe pentru elaborarea subiectelor pe an de studiu, pentru implicarea fiecărui cadru didactic, diminuarea timpului de lucru/profesor, stimularea colaborării în cadrul catedrelor şi creşterea gradului de obiectivitate atestului.
10. Subiectele se vor elabora astfel încât elevul să aibă timp suficient de lucru, iar gradul de dificultate va fi astfel gândit încât să permită o evaluare obiectivă a tuturor elevilor.
11. Se acordă 1 punct din oficiu.
12. Subiectele fiind aceleaşi pentru toţi elevii clasei, în timpul testului nu se va permite colaborarea între elevi şi se va urmări atent desfâşurarea testului în condiţii de disciplină.
13. Comunicarea subiectelor, discutarea sau rezolvarea lor cu elevii înainte de aplicarea oficială constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legii.
14. Corectarea testului iniţial/final semestrial se face de către profesorul clasei.
15. Notele obţinute la testul iniţial nu se trec în catalog. Ele sunt doar un indicator pentru nivelul de performanţă al elevului în vederea stabilirii strategiilor de urmat în activitatea de predare-învăţare din anul şcolar curent.
16. Notele obţinute la testele finale semestriale şi anuale se vor trece în catalog ca notă..
17. Elevii vor fi informaţi cu privire la scopul acestor teste, li se va comunica nota obţinută şi vor primi feed-back din partea profesorului şi a colegilor.
18. La primirea notei, elevului i se va da şi fişa de lucru, iar apoi dirigintele o va păstra în Portofoliul personal al elevului pentru disciplina respectivă.
19. Se recomandă consultarea tuturor profesorilor fiecărei clase pentru a se evita supraîncărcarea elevilor.
20. Este obligatorie adoptarea unei atitudini încurajatoare, motivante din partea profesorilor.
21. Se interzice orice ameninţare/pedeapsă pentru rezultatele nesatisfăcătoare obţinute de elevi, individual sau la nivelul clasei.
22. Profesorul are obligaţia de a adapta strategiile didactice la nevoile individuale ale elevilor din fiecare grupă, astfel încât toţi elevii să demonstreze o creştere a performanţelor la evaluarea finală.
23. Plasarea elevilor în grupă se va motiva în faţa elevilor pe baza acestor principii şi se va evita folosirea denumirii grupei ca „Bună" vs. „Slabă".
24. Criteriul unic este nevoia de stiluri de lucru diferite pentru fiecare elev, care va fi motivat să îşi îmbunătăţească performanţele.
25. Rezultatele testelor se trec de către profesor în Fişa de urmărire a progresului elevilor (Anexa 1a şi 1b) şi se centralizează la nivelul catedrei de către şeful de catedră (Anexa 2).
26. Şefii de catedre au obligaţia ca:
- în termen de 7 zile lucrătoare de la aplicarea testului sa prezinte o copie a Anexei 2, completetă, Comisiei de evaluare şi asigurare a calităţii, în format clasic şi electronic, pentru prelucrarea datelor în vederea autoevaluării interne.
- Să interpreteze rezultatele şi să propună, în colaborare cu membrii catedrei, măsuri de ameliorare, atât a administrării testelor cât şi a performanţelor.
27. Profesorii au obligaţia ca, în termen de 10 zile lucrătoare de la data aplicării testului, să prezinte şefului de catedră o copie, în format clasic şi electronic, a Anexei 1 (a şi b), completată, în vederea centralizării, interpretării rezultatelor şi adoptării de măsuri ameliorative.
II. Aplicarea instrumentelor de evaluare formativă, sumativă şi alternativă
1. La nivelul catedrelor, se vor elabora fişe de evaluare adaptate fiecărui colectiv de elevi, de comun acord de către toţi membrii catedrei, care să permită o evaluare formativă a fiecărui elev.
2. Se vor introduce şi modalităţi de evaluare alternativă (portofolii, autoevaluarea elevilor, evaluare făcută de către elevi etc.).
3. Testele prevăzute la pct.I vor face parte din fişa de progres şcolar, conform prevederilor prezentei proceduri.
4. Profesorii au obligaţia de a folosi în mod curent aceste fişe în activitatea didactică, ceea ce va permite optimizarea evaluării şi autoevaluării performanţelor elevilor şi a strategiilor didactice propuse de fiecare profesor.
5. Fişa de progres şcolar/clasă va face parte din Mapa de lucru a fiecărui profesor.
6. Fişa de evaluare pe disciplină va face parte din Mapa de lucru a şefului de catedră.
7. Şefii de catedre au obligaţia monitorizării utilizării acestor fişe, inclusiv prin verificarea acestora în cadrul
8. orelor de asistenţă desfăşurate conform Procedurii care reglementează această activitate.
9. Un exemplar al Fişei de progres va fi predat de către şeful de catedră responsabilului de procedură, care va înainta C.E.A.C o situaţie statistică după colectarea tuturor fişelor.
III. Elaborarea de planuri de acţiune pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale
1. Aplicarea eficientă a măsurilor menţionate la pct.I şi II va permite identificarea nevoilor speciale ale elevilor, fie ca elevi cu ritm de lucru lent, fie ca elevi cu potenţial pentru performanţe de „excelenţă", ceea ce impune diferenţierea abordării strategiilor didactice de către profesori şi creşterea răspunderii acestora în vederea ameliorării performanţelor şi valorificării potenţialului fiecărui elev.
2. Pentru fiecare din aceste categorii se vor elabora, la nivelul catedrelor, Planuri de acţiune, incluzând:
- identificarea elevilor cu ritm lent de lucru/capabili de performanţe deosebite
- identificarea obiectivelor specifice ale planurilor de acţiune
- propuneri de activităţi specifice
- stabilirea responsabilităţilor fiecărui profesor
- stabilirea termenelor de realizare
- stabilirea indicatorilor care indică gradul de realizare a obiectivelor și măsurile propuse în urma analizei pentru ameliorare.
3. Un exemplar al Planului de acţiune se va păstra la Dosarul catedrei, altul se va înainta (în format clasic şi electronic), odată cu Raportul semestrial/anual, responsabilului de procedură, în vederea:
- prezentării sintetice a acestuia în Consiliul profesoral şi includerii în Raportul de autoevaluare instituţională de către Comisia de evalure şi asigurare a calităţii.
- prelucrării datelor pentru propunerea de măsuri ameliorative la nivel instituţional.
PRECIZĂRI PRIVIND TESTELE FINALE SEMESTRIALE:
I. Pentru disciplinele la care se susţin teze:
1. NU se sustin teste finale semestriale la disciplinele la care se dă teză, respectiv normă la educaţie fizică.
2. Notele obţinute la teză/ media normelor sportive se trec în Fişa de urmărire a progresului elevilor.
3. Pentru administrarea tezelor, profesorii care predau aceste discipline vor stabili orele alocate şi numărul de variante de subiecte necesare, astfel încât să existe câte o variantă pentru fiecare zi de administrare a testului. Această modalitate reduce posibilitatea aflării subiectelor de către elevi de la cei care au susţinut deja testul în ziua/ zilele anterioare.
II. Pentru disciplinele la care nu se susţin teze:
1. Se va elabora câte o variantă pentru fiecare zi de curs în care sunt programate ore la disciplinele respective, în funcţie de specializare şi numărul de ore.
2. Această modalitate reduce posibilitatea aflării subiectelor de către elevi de la cei care au susţinut dejatestul în ziua/zilele anterioare.
3. Subiectele pentru testele iniţiale/finale se vor elabora individual, de către profesor, în funcţie de programa şcolară in vigoare.
4. Dacă se consideră necesar, subiectele se pot elabora în echipă sau la nivelul întregii catedre.
5. Modul de administrare al testelor rămâne neschimbat, cu excepţia aspectelor ce derivă firesc din elaborarea individuală a subiectelor
6. La elaborarea subiectelor în cadrul catedrei se va ţine cont de cele discutate la începutul anului şcolar cu privire la conţinuturile şi competenţele vizate la test şi se vor elabora, acolo unde este cazul, mai multe variante cu acelaşi grad de dificultate şi acelaşi număr de itemi.
7. Se recomandă păstrarea unei atmosfere de lucru fireşti, fără presiuni şi elaborarea subiectelor ca o reflectare a caracterului formativ-aplicativ al activităţii de predare-învăţare (fără supraîncărcarea elevilor şi a profesorului prin încercarea de a cuprinde toate conţinuturile parcurse/competenţele dezvoltate în timpul întregului semestru).
8. Teoretic, dacă elevul a fost prezent la ore şi a lucrat pe tot parcursul semestrului, ar trebui să obţină o notă bună fără o pregătire specială pentru test
5. Responsabilități și răspunderi în derularea activității
5.1. Conducătorul instituției
- Aprobă procedura
- Asigură implementarea și menținerea procedurii
5.2. Cordonatorul (responsabilul/președintele) CEAC
- Asigură implementarea și menținerea prezentei proceduri;
- coordonează şi monitorizează activităţile prevăzute de procedură
- realizează raportările parţiale şi finale către Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii (Anexa 3)
- elaborarează propuneri de ameliorare a prezentei proceduri, pe baza observaţiei directe şi a feed-back-ului primit de la profesori/elevi
- prezintă, în colaborare cu şefii de catedre, a Raportului semestrial/anual în cadrul Consiliului profesoral
5.3. Cadrele didactice
- planificarea, organizarea, coordonarea, efectuarea activităţilor prezentate în procedură;
- aplicarea la termenele stabilite a prevederilor acestor proceduri
- elaborarea de propuneri de ameliorare a prezentei proceduri, pe baza observaţiei directe şi a feed-back-ului primit de la profesori/elevi
Anexa 1a - Fişă cu înregistrarea progresului elevilor la disciplina________________________ Clasa______________________________Profesor___________________________
Nr. crt |
Elev |
Rezultate la evaluarea predictivă din sptembrie (nota) |
Tendinţa evoluţiei la evaluările formative şi alternativă (notă aproximată |
Rezultate la evaluarea sumativă de la sfârşitul semestrului I (nota) |
Rezultate la evaluarea sumativă anuală (nota) |
Observaţii / măsuri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. de elevi care au înregistrat progres.........................,
Nr. de elevi care au înregistrat regres..........................
Anexa 1b - Fişă cu înregistrarea progresului elevilor la disciplina________________________ Clasa______________________________ Profesor___________________________
Clasa |
Rezultate la evaluarea predictivă din septembrie |
Rezultate la evaluarea sumativă de la sfârşitul anului şcolar |
||||||||||
|
Sub 5 |
5 -5.99 |
6 -6.99 |
7 -7.99 |
8 -8.99 |
9-10 |
Sub 5 |
5 -5.99 |
6 -6.99 |
7 -7.99 |
8 -8.99 |
9-10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura cadrului didactic,
Semnătura dirigentelui,