Privind Observarea predării și învățării
1.Scopul procedurii formalizate
Prezenta procedură definește modul şi mijloacele de realizare a activităţilor de asistenţă la ore, precum și termenele și responsabilitățile pentru derularea acestei activități.
Asistenţa la ore reprezintă un instrument de evaluare, prevenire şi corectare a disfuncţionalităţilor care pot apărea in procesul de predare-învăţare-evaluare.
2. Domeniul de aplicare a procedurii formalizate
2.1. Precizarea (definirea) activității la care se refera procedura operaționala;
Procedura se referă la activitatea de observare a predării și învățării.
2.2. Delimitarea explicită a activității procedurate în cadrul portofoliului de activități desfașurate de entitatea publică;
Activitatea este relevantă ca importanță, fiind procedurată distinct în cadrul instituției.
3. Documente de referintță(reglementari) aplicabile activității procedurate
Legea 87/2006 pentru aprobarea OUG nr. 75/2006 privind asigurarea calitatii educatiei
SR EN ISO 9000:2006 „Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si vocabular.”
Standardele de acreditare si evaluare periodica a unitatilor de învatamânt preuniversitar, cu modificarile si completarile ulterioare
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005;
Legea nr. 1/2011, Legea educatiei nationale, cu modificarile și completarile ulterioare
Ordinul nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice
Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice
- Programul de dezvoltare
- Regulamentul de funcționare al CEAC
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al instituției
- Regulamentul Intern al Instituției
- Decizii/Dispoziţii ale Conducătorului Instituției
- Ordine şi metodologii emise de M.E.N
4. Descrierea procedurii formalizate
4.1. Generalități
Procedura cuprinde etapele ce trebuie urmate, metodele de lucru stabilite şi regulile de aplicat în vederea realizarii activității de observare a predării și învățării.
4.2. Documente utilizate
Documentele utilizate în elaborarea prezentei proceduri au rolul de a reglementa modalitatea de implementare a activității procedurate. Accesul, pentru fiecare Compartiment, la legislaţia aplicabilă, se face prin programul informatic la care au acces salariaţii entității.
4.3. Derularea operațiunilor și acțiunilor activității
Pasul 1. Responsabilii de observare a lecţiilor îşi vor face planificarea asistenţelor, urmând afişarea în cancelarie a graficului de monitorizare a activităţii de predare - învăţare.
Se instituie regula: După prima asistenţă anunţată prin grafic, urmează asistenţa de revenire neanunţată, în caz de observare a unor deficienţe în actul didactic. Interasistenţele cadrelor didactice se anunţă cu cel puţin o zi înainte.
Pasul 2. Efectuarea observării activităţilor la clasă.
Se vor urmări:
- realizarea documentelor de proiectare didactică,
- de evaluare a elevilor,
- pregătirea pentru lecţie,
- susţinerea lecţiei din punct ştiinţific şi pedagogic,
- participarea elevilor la activitate.
- Se pot da extemporale.
- Se urmăreşte realizarea planurilor remediale.
Se realizează şi autoevaluarea cadrului didactic, se urmăreşte oferta personală de lecţii deschise, cu strategii didactice bazate pe învăţarea centrată pe elev sau/şi cu programe interactive informatizate de învăţare.
Pasul 3. Responsabilii de observare a lecţiilor vor propune, atunci când este cazul, cadrului didactic asistat un plan de îmbunătăţire a activitătii, cu termene clare de realizare.
Pasul. 4. Propunerile de îmbunătăţire, împreună cu fisele de observare şi concluziile vor fi depuse la responsabilul Comisiei de formare continuă, care le va arhiva.
Concluziile pentru lectiile asistate se vor prezenta sub forma unei diagrame SWOT.
Pasul 5. Responsabilul Comisiei de formare continuă va include în raportul semestrial către Consiliul Profesoral o analiză pe baza diagramelor SWOT primite, propunând măsuri de îmbunătăţire.
Pasul 6. Responsabilul de procedură va informa semestrial C.E.A.C. printr-un raport, despre implementarea prezentei proceduri şi va propune un plan de măsuri Consiliului de Administraţie5. Responsabilități și răspunderi în derularea activității
9.1. Conducătorul instituției
- Aprobă procedura
- Asigură implementarea și menținerea procedurii
- Aproba graficul de asistenţe şi urmărește realizarea asistenţelor conform graficului
9.2. Cordonatorul (responsabilul/președintele) CEAC
- Asigură implementarea și menținerea prezentei proceduri;
- Monitorizează procedura;
- Urmărește îndeplinirea planului de asistenţe propus
- Urmărește raportarea concluziilor de către responsabilii cu observarea lecţiilor, către Comisia pentru formare continuă.
- Verifică întocmirea raportului de centralizare de către responsabilul acestei comisii.
9.3. Responsabilii comisiilor metodice
- Aplică și mențin procedura;
- Elaborează graficele de asistenţe
- Realizează asistenţele conform graficului
9.3. Cadrele didactice
- Aplică procedura
- Realizează 1-2 interasistenţe semestrial
Notă:
Se va realiza minim o asistenţă fiecărui cadru didactic, în fiecare an şcolar.
|
ANEXA 1 – FIȘĂ DE ANALIZĂ A LECȚIEI |
|
|
|
||||||||||
|
|
Data: |
|
|
|
|
||||||||
|
Profesor: |
|
Elevi: |
|
|
|||||||||
|
Observator: |
|
Funcția : |
|
|
|||||||||
|
Obiectul: |
|
Clasa: |
|
|
|||||||||
|
Subiectul lecției: |
|
|
|||||||||||
|
Tipul lecției: |
|
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||||
|
|
Chestionar: |
Răspuns: |
Alte Observații: |
|
|||||||||
|
Da |
Nu |
|
|||||||||||
|
CONDIȚII DE DESFĂȘURARE: |
|
||||||||||||
|
1. A fost locaţia / sala adecvată? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Camera este luminoasă şi curată? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Tabla a fost vizibilă din toate unghiurile? |
|
|
|
|
|||||||||
|
2. A fost tot echipamentul adecvat disponibil şi în stare de funcţionare? |
|
|
|
|
|||||||||
|
|
3. Au fost toate elementele ajutătoare / resursele disponibile? |
|
|
|
|
||||||||
|
Elevii au avut asupra lor materiale auxiliare: |
|
|
|
|
|||||||||
|
- Compas, linie, raportor/materiale pentru desen/pictură ş.a |
|
|
|
|
|||||||||
|
- Dictionare, cărţi cu conţinutul integral al lectiei |
|
|
|
|
|||||||||
|
- Daca au fost elevi cu handicap, accesibilitatea acestora la resursele pentru învăţare a fost asigurată? |
|
|
|
|
|||||||||
|
4. Ce considerente speciale sunt de luat în calcul? |
|
|
|||||||||||
|
DESFĂȘURAREA LECȚIEI: |
|
||||||||||||
|
Profesorul foloseşte exemple relevante care identifică punctele forte şi punctele slabe globale |
|
|
|
|
|||||||||
|
A explicat clar scopul, metodele şi obiectivele lecţiei/ sesiunii? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A explicat corect procesul de evaluare, acolo unde a fost cazul? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A promovat egalitatea sanselor pentru elevi? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A identificat şi a luat în considerare cunoştinţele şi experienţa anterioară? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A luat în considerare structura/ nevoile/ abilităţile grupului/ elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A adaptat lecţia/ sesiune ca răspuns la nevoile elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A stabilit obiective educaţionale individuale acolo unde era cazul? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A asigurat obţinerea de rezultate prin etape mici? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A încurajat productivitatea, angajamentul, concentrarea şi eforturile elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A încurajat învăţarea independentă, centrată pe elev, învăţarea în grup şi diferite contexte? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A folosit o gamă de strategii pentru a fi în concordanţă cu stilurile individuale de învăţare şi cu nevoile elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A redus la minimum acolo unde a fost posibil distragerea atenţiei şi întreruperile? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A comunicat eficient (ton, ritm, stil) cu elevii venind astfel în întâmpinarea diverselor lor nevoi? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A prezentat informaţii, fapte şi idei clare, exacte şi relevante? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A verificat înţelegerea şi întrebările au fost clar formulate? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A luat măsuri pentru ca materialul să fie clar, lizibil şi să mărească astfel claritatea informaţiilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A selectat o diversitate de materiale şi de resurse pentru a veni în sprijinul elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
I-a încurajat pe elevi să pună întrebări? |
|
|
|
|
|||||||||
|
I-a încurajat pe elevii să participeactiv la lecţie/ sesiune? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A răspuns la întrebările suplimentare ale elevilor cu informaţii suplimentare exacte? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A explicat scopurile şi rezultatele scontate ale exerciţiilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A asigurat feed-back la timp şi constructiv în procesul educaţional? |
|
|
|
|
|||||||||
|
I-a implicat pe elevi în evaluarea şi feedback-ul progresului lor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A asigurat o evaluare formativă regulată care este adecvată, riguroasă, corectă şi exactă? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A asigurat pentru elevi diverse tipuri de activităţi de evaluare, în concordanţă cu nevoile lor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
I-a încurajat pe elevi să-şi asume responsabilitatea pentru propriul lor mod de a învăţa? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A acordat suficient timp pentru discutarea altor probleme, preocupări sau nevoi? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A folosit temele de acasă pentru a consolida şi extinde efectiv procesul de învăţare? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A îndeplinit scopurile şi obiectivele lecţiei/ sesiunii? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A demonstrat o buna cunoastere a materiei şi cunoştinţele sale au fost actuale? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A obţinut feed-back pentru propria dezvoltare şi în scopuri de evaluare? |
|
|
|
|
|||||||||
|
A completat şi a semnat documentaţia şi înregistrările în mod corect? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Scop și obiective: |
|
||||||||||||
|
Scopul este prezentat în schiţa lecţiei? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Trei obiective sunt stabilite şi sunt explicate elevilor? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Identifică ce ar putea elevii să facă? |
|
|
|
|
|||||||||
|
Strategiile şi conţinutul lecţiei: |
|
||||||||||||
|
Metodele folosite la realizarea lecţiei: |
|||||||||||||
Elevii sunt menţinuţi activi? |
|
|
|
|||||||||||
Ocaziile pentru lucrul în grupuri mici sunt folosite? |
|
|
|
|||||||||||
Elevii au petrecut mult timp ascultându-l pe profesor şi copiind/rezolvând de pe tablă? |
|
|
|
|||||||||||
Elevii au înteles fenomenele? |
|
|
|
|||||||||||
Elevii au citit materialele complementare? |
|
|
|
|||||||||||
Clasa s-a conformat cerintelor? |
|
|
|
|||||||||||
Comportamentul elevilor a fost bun? |
|
|
|
|||||||||||
Ocaziile pentru o implicare mai mare au fost pierdute? |
|
|
|
|||||||||||
Sesiunile practice ale elevilor cer observarea şi imitarea acţiunilor profesorului şi nu angajarea în sarcini într-un mod independent? |
|
|
|
|||||||||||
Elemente educaţionale ajutătoare: |
||||||||||||||
Acestea au fost folosite corect şi eficient? |
|
|
|
|||||||||||
Modelele au circulat în clasă şi elevii le-au putut privi cu atenţie? |
|
|
|
|||||||||||
Profesorul a folosit elemente cum arfi: filmul video, materiale PowerPoint, chestionare, dictionare, carti, culegeri? |
|
|
|
|||||||||||
Au fost folosite toate elementele ca elevul să înțeleagă lecția? |
|
|
|
|||||||||||
Comunicare: |
||||||||||||||
Atitudinea profesorului este relaxată? |
|
|
|
|||||||||||
Limbajul profesorului este pozitiv și el face eforturi să păstreze contactul vizual cu elevii din toate locurile din clasă? |
|
|
|
|||||||||||
Au fost situaţii propice elevilor să se remarce? |
|
|
|
|||||||||||
Sintaxa şi vocabularul profesorului sunt adecvate acestui grup? |
|
|
|
|||||||||||
Evaluare: |
||||||||||||||
Verificarea înţelegerii de către elevi se face regulat şi insistent? |
|
|
|
|||||||||||
Sunt puse multe întrebări elevilor? |
|
|
|
|||||||||||
Testarea este regulată deşi este uşor repetitivă ca format? |
|
|
|
|||||||||||
Profesorul explorează diferitele tipuri de evaluări formative |
|
|
|
|||||||||||
Alte observații: |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
|
CALIFICATIV ACORDAT: |
|
||||||||||||
AUTOEVALUARE: |
|
|||||||||||||
Numele profesorului/instructorului |
|
|||||||||||||
Data: |
|
|||||||||||||
Semnătura: |
|
|||||||||||||
Rezumat & Discuţii & Feedback (completează profesorul observat): |
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||