privind întocmirea proiectului didactic
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea si aprobarea editiei sau, dupa caz, a reviziei in cadrul editiei procedurii operationale
Nr. Crt |
Elemente privind responsabilii/operaţiunea |
Numele şi prenumele |
Funcţia |
Data |
Semnătura |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1 |
Elaborat |
|
Responsabil comisie metodică |
iulie.2020
|
|
2 |
Verificat |
|
Reprezentant compartiment management |
iulie.2020
|
|
3 |
Avizat |
|
Președinte Comisia de Monitorizare |
iulie.2020
|
|
4 |
Aprobat |
|
Director
|
iulie.2020
|
|
2. Situatia editiilor si a reviziilor in cadrul editiilor procedurii operationale
Nr. Crt |
Editia/ revizia in cadrul editiei
|
Componenta revizuita
|
Modalitatea reviziei
|
Data de la care se aplica prevederile editiei sau reviziei editiei |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
Editia 1/ Revizia 0 |
- |
|
Iulie 2020 |
3. Lista persoanelor la care se difuzeaza editia sau, dupa caz, revizia din cadrul editiei procedurii operationale
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
1.1. |
Aplicare |
1 |
Management |
Membri CA |
Toți membrii CA |
Iulie 2020 |
electronic |
1.2. |
Informare / aplicare |
1 |
Conducere |
Director |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.3. |
Evidență |
1 |
Management |
Reprezentant compartiment management |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.4. |
Informare / aplicare |
1 |
Secretariat |
Reprezentant compartiment |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.5. |
Informare / aplicare |
1 |
Învăţământ primar |
Responsabil comisie metodică învăţământul primar |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.6. |
Informare / aplicare |
1 |
Compartiment limba şi comunicare |
Responsabil comisie metodică |
|
Iulie 2020 |
|
1.7. |
Informare / aplicare |
1 |
Compartiment Matematica şi ştiinţe |
Responsabil comisie metodică |
|
Iulie 2020 |
|
1.8. |
Informare / aplicare |
1 |
Compartiment Om şi societate |
Responsabil comisie metodică |
|
Iulie 2020 |
|
1.9. |
Informare / aplicare |
1 |
Compartiment Arte |
Responsabil comisie metodică |
|
Iulie 2020 |
|
1.10. |
Informare / aplicare |
1 |
Compartiment Informatică și tehnologii |
Responsabil comisie metodică |
|
Iulie 2020 |
|
1.11. |
Arhivare |
1 |
Comisie monitorizare |
Secretariat tehnic |
|
Iulie 2020 |
|
4. Scopul procedurii
a) Procedura reglementează modalitatea de întocmire a proiectului didactic în mod uniform pentru întregul personal didactic al unităţii de învăţământ;
b) Procedura operaţională este documentul care cuprinde demersul de documentare, redactare, aplicare şi evaluare a proiectului didactic
c) Asigură continuitatea activităţii, stabileşte sarcini privind circuitul documentelor necesare.
5. Domeniul de aplicare
Procedura se aplică de către Compartimentele învăţământ preşcolar, învăţământ primar şi învăţământ gimnazial prin comisiile metodice şi catedrele pe discipline de învăţământ.
Procedura se aplică pentru întreg personalul didactic al Şcolii gimnaziale (PJ)
Lista principalelor activităţi de care depinde :
Această activitate depinde de activitatea compartimentelor :
- învăţământ preşcolar
- învăţământ primar
- învăţământ gimnazial
- învăţământ liceal
6. Documente de referinţă
6.1. Reglementări internaţionale
- Obiectivele UE pe termen lung, privind pregătirea absolvenţilor necesari pentru piaţa muncii;
- Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii; priorităţi strategice;
- Obiectivele specifice şi generale ale Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii;
- Înspre Şcolile secolului XXI: deschidere, inovare şi pertinenţă;
- Conducerea şcolilor şi competenţa cadrelor didactice;
- Competenţele de baza şi "competenţele-cheie transversale".
6.2. Legislaţie primară
- Legea educatiei nationale nr. 1/05.01.2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18/10.01.2011, cu completarile si modificarile ulterioare,
- OMEC nr. 4135/21.04.2020 de aprobare a Instructiunii privind asigurarea continuitatii procesului de invatare la nivelul sistemului de invatamant preuniversitar,
- Regulamentul-cadru de organizare si functionare a inspectoratelor scolare, aprobat prin O.M.E.C.T.S. nr. 5530/2011, cu modificarile si cornpletarile ulterioare.
6.3. Legislaţie secundară
- Planurile-cadru de învăţământ;
- Programele școlare în vigoare
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale unității
- Planificările calendaristice ale personalului didactic;
- Decizia Consiliului de Administraţie Nr.____/_____;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ;
- Procedura opraţională privind circuitul documentelor.
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
Definiţii
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri de sistem, aprobată şi difuzată. |
|
Revizia in cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
|
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
|
Proiect didactic |
Proiectul lecţiei este un plan anticipat al modului de stabilire şi realizare în timp a interacţiunilor dintre obiective, unităţi de conţinut şi strategii pedagogice în cadrul unei unităţi didactic determinate. Elaborarea proiectului didactic al unei lecţii are ca punct de plecare proiectul unităţii didactice din care derivă. |
|
Consiliul Profesoral |
totalitatea personalului didactic de predare titular sau suplinitor având are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ si personalul didactic auxiliar |
|
Consiliul de administraţie |
Conducerea scolii, cadre didactice, reprezentanti ai autoritătilor locale, ai părintilor si elevilor |
|
Proces educaţional optim |
Ansamblu de măsuri aplicate în mod sistematic şi conştient în vederea formării şi dezvoltării facultăţilor intelectuale, morale şi fizice ale elevilor astfel încât să se poată integra în societate |
7.2. Abrevieri:
|
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
P.O. |
Procedura operaţională |
2. |
E |
Elaborare |
3. |
V |
Verificare |
4. |
A |
Aprobare |
5. |
Ap. |
Aplicare |
6. |
Ah. |
Arhivare |
7. |
CP |
Consiliul profesoral |
8. |
CA |
Consiliul de administraţie |
9. |
D |
Director |
10. |
CFC |
Comisie formare continua |
11. |
Presc |
învăţământ preşcolar |
12. |
Prim |
învăţământ primar |
13. |
R |
Responsabil comisie/catedră |
14. |
S |
Secretariat |
8. Descrierea procedurii operaţionale
8.1 Generalităţi:
- Procesul de învăţământ este o activitate conştientă, sistematică, organizată, orientată spre realizarea unor finalităţi precise;
- Este un sistem care include o serie de subsisteme intre care se stabilesc multiple interacţiuni;
- Pentru buna sa funcţionare este necesară luarea în considerare a tuturor relaţiilor şi coordonatelor instituite între diversele sale componente;
- Obligă la o pregătire temeinică şi anticipare a modului în care urmează a se desfăşura întreaga activitate;
- Procesul de învăţământ este un proces de proiectare-desfăşurare a activităţii didactice;
- Proiectarea activităţii este o necesitate impusă de unele note caracteristice ale procesului de instrucţie şi educaţie, şi anume:
• complexitatea deosebită;
• multitudinea, varietatea proceselor şi acţiunilor pe care le subsumează;
• corelaţia şi interdependenţa dintre componentele sale;
• antrenarea a numeroşi factori în desfăşurarea sa;
• realizarea finalităţilor sale pe o perioada îndelungată în timp;
• dependenţa de condiţiile în care are loc, de resursele de care dispune.
- Proiectarea activităţii didactice este impusă de cerinţa creşterii calităţii şi eficienţei pedagogice, economice şi sociale a acestei activităţi, ştiut fiind faptul ca proiectarea este o condiţie esenţială a teoriei generale a acţiunii eficiente, care evidenţiază ca orice lucru bine făcut şi este rezultatul unui proiect bine gândit.
- Aceasta obligă la prefigurarea cât mai exactă a demersului didactic în ideea de a ameliora raportul dintre certitudine şi aleatoriu în favoarea certitudinii şi de a înlătura improvizaţia, care de cele mai multe ori nu are efecte benefice.
- Proiectarea didactică este un proces deliberativ de anticipare, de pre-figurare mentală a paşilor ce urmează a fi parcurşi în realizarea eficientă a activităţii didactice.
- Reprezintă un ansamblu de procese şi operaţii de anticipare a acesteia, pentru a-i imprima un caracter sistematic raţional şi eficient;
- Proiectarea constă în efectuarea unor operaţii de construcţie şi organizare anticipativă a obiectivelor, conţinutului, strategiilor de dirijare a învăţării, a probelor de evaluare şi, mai ales, a relaţiilor dintre acestea.
8.2. Documente utilizate:
8.2.1. Lista şi provenienţa documentelor
- planurile cadru de învăţământ
- programele şcolare pe niveluri şi discipline de învăţământ
- ghiduri şi scrisori metodice (ISJ, CCD)
8.2.2. Conţinutul şi rolul documentelor
- distribuţia pe niveluri/clase/număr de ore alocate fiecărei discipline de învăţământ;
- obiectivele generale, de referinţă şi specifice ale fiecărei discipline de învăţământ;
- conţinuturile fiecărei discipline de învăţământ;
- competentele specifice de atins;- resursele umane/materiale implicate;
- strategiile didactice abordate în funcţie de obiective/resurse;
- evaluarea rezultatelor obţinute;
- valorificarea feed-back-ului.
8.2.3. Circuitul documentelor
8.3. Modul de lucru
8.3.1. Planificarea operatiunilor şi acţiunilor activităţii
În funcţie de perioadă de timp luată ca referinţă se cunosc două niveluri ale proiectării didactice:
· proiectarea globală;
· proiectarea eşalonată.
8.3.1.1 Proiectarea globală
- Prefigurează activitatea instructiv-educativă pe un ciclu de instruire sau ani de studiu;
- Operează cu obiective, conţinuturi şi criterii de evaluare cu un grad ridicat de generalitate şi se materializează în elaborarea planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare;
- Este de competenta organelor de decizie în probleme de politica şcolară;
- Asigura cadrul necesar pentru proiectarea eşalonată.
8.3.1.2 Proiectarea eşalonată
- Se materializează prin elaborarea programelor de instruire specifice unei discipline, unei lecţii, fiind aplicabilă la o clasă de elevi.
- Proiectarea eşalonată se concretizează în:
· proiectul anual al predării unei discipline (planificarea calendaristică);
· proiectul unei unităţi de învăţare;
· proiectul fiecărei lecţii în parte.
8.4.Planificarea operaţiunilor
Nr. crt. |
Acţiuni |
1. |
Întocmirea modelelor de proiecte didactice în cadrul comisiilor metodice/catedrelor de specialitate |
2. |
Desemnarea prin decizie a persoanelor responsabile cu verificarea modelelor de proiecte didactice |
3. |
Discutarea, evaluarea şi armonizarea modelele de proiecte didactice în Comisia de formare continuă a personalului didactic |
4. |
Înregistrarea în evidenţa unităţii |
5. |
Numerotarea modelelor de proiecte didactice 1,2,3 …sau I,II,III…..; |
6. |
Numerotarea filelor modelelor de proiecte didactice |
7. |
În urma analizei în comisia de formare continuă, modelele de proiecte sunt prezentate în şedinţa Consiliului de Administraţie unde sunt aprobate |
8. |
În urma aprobării Consiliului de administraţie modele de proiecte sunt supuse dezbaterii şi aprobării în consiliul profesoral |
9. |
După aprobarea în Consiliul Profesoral modelele de proiecte didactice sunt transmise responsabililor comisiilor metodice/responsabililor catedrelor de specialitate |
10. |
Modelele de proiecte didactice devin obligatorii pentru personalul didactic debutant, pentru personalul didactic care se prezintă la examenele de obţinere a gradelor didactice sau acolo unde s-a constatat că întocmirea detaliata a unui proiect didactic este necesară; redactarea primei părţi a proiectului didactic este obligatorie pentru întregul personal didactic |
11. |
Arhivarea modelelor de proiecte didactice. |
8.5. Identificarea actiunilor şi derularea activităţilor:
|
Acţiunea |
Activităţi desfăşurate |
1. |
Întocmirea modelelor de proiecte didactice în cadrul comisiilor metodice/catedrelor de specialitate |
- În cadrul fiecărei comisii metodice/catedre de specialitate, fiecare membru al respectivei comisii/catedre va întocmi un proiect didactic; - Proiectele didactice întocmite vor fi discutate în comisii/catedre unde se va alege/completa proiectul care va fi considerat cel mai complet; - Acest proiect va constitui modelul comisiei/ catedrei; |
2. |
Desemnarea prin decizie a persoanelor responsabile cu verificarea modelelor de proiecte didactice |
- stabilirea temeiului legal ce impune emiterea deciziei; - stabilirea persoanei, a persoanelor sau a comisiilor însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile deciziei; - întocmirea deciziei propriu-zise; - vizarea deciziei de compartimentul de specialitate; - înregistrarea în registrul special a deciziei întocmite; - semnarea deciziei, de conducătorul instituţiei publice; - înmânarea deciziei către persoanele însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile acesteia; - semnarea de primire şi luare la cunoştinţă a deciziei; - predarea unui exemplar persoanei desemnate să gestioneze şi să actualizeze deciziile emise; |
3. |
Discutarea, evaluarea şi armonizarea modelele de proiecte didactice în Comisia de formare continua a personalului didactic |
- În cadrul Comisiei de formare continuă a personalului didactic, comisie numită prin decizia de mai sus, se vor evalua şi armoniza modelele de proiecte didactice între diferitele compartimente (preşcolar, primar, gimnazial) |
4. |
Înregistrarea în evidenţa unităţii |
- Înregistrarea la secretariatul unităţii de învăţământ a modelelor de proiecte didactice ale comisiilor metodice/catedrelor de specialitate |
5. |
Numerotarea modelelor de proiecte didactice 1,2,3 …sau I,II,III…..; |
- Numerotarea fiecărui model de proiect didactic folosit în unitatea de învăţământ; |
6. |
Numerotarea filelor modelelor de proiecte didactice |
- Numerotarea filă cu filă a fiecărui model de proiect didactic |
7. |
În urma analizei în comisia de formare continuă modelele de proiecte sunt prezentate în şedinţa Consiliului de Administraţie unde sunt aprobate |
- În cadrul unei şedinţe speciale a Consiliului de administraţie al şcolii, responsabilii comisiilor metodice/catedrelor de specialitate şi cadrele didactice ale căror proiecte didactice au fost desemnate drept modele vor prezentata aceste modele; - Membrii Consiliului de administraţie vor discuta/evalua/corecta modelele prezentate care vor fi prezentate în Consiliul profesoral -După definitivarea modelelor de proiecte didactice Consiliul de administraţie va decide data prezentării acestora în Consiliul profesoral. |
8. |
În urma aprobării Consiliului de administraţie modele de proiecte sunt supuse dezbaterii şi aprobării în consiliul profesoral |
- În cadrul unei şedinţe speciale a Consiliului profesoral al şcolii, responsabilii comisiilor metodice/catedrelor de specialitate şi cadrele didactice ale căror proiecte didactice au fost desemnate drept modele vor prezentata aceste modele; - Membrii Consiliului profesoral vor discuta/ evalua/corecta modelele prezentate care vor primi o forma definitivă; - Consiliul profesoral va aproba prin vot modelele de proiecte didactice în forma definitivă. |
9. |
După aprobarea în Consiliul Profesoral modelele de proiecte didactice sunt transmise responsabililor comisiilor metodice/responsabililor catedrelor de specialitate |
- Aprobarea dată în Consiliul profesoral va fi consemnată de către secretarul Consiliului profesoral în registrul de procese-verbale; - Toţi membrii Consiliului profesoral vor semna procesul verbal al şedinţei; |
10. |
Modelele de proiecte didactice devin obligatorii pentru personalul didactic debutant, pentru personalul didactic care se prezintă la examenele de obţinere a gradelor didactice sau acolo unde s-a constatat că întocmirea detaliată a unui proiect didactic este necesara; redactarea primei părţi a proiectului didactic este obligatorie pentru întregul personal didactic |
- Directorul unităţii de învăţământ va emite o decizie referitoare la modul de întocmire a proiectelor didactice; - Stabilirea persoanei, a persoanelor sau a comisiilor însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile deciziei; - Întocmirea deciziei propriu-zise; - Înregistrarea în registrul special a deciziei întocmite; - Semnarea deciziei, de conducătorul instituţiei publice; - Înmânarea deciziei către persoanele însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile acesteia; - Semnarea de primire şi luare la cunoştinţă a deciziei; - Predarea unui exemplar persoanei desemnate să gestioneze şi să actualizeze deciziile emise; |
11. |
Arhivarea modelelor de proiecte didactice. |
- Modelele de proiecte didactice se arhivează la unitatea de învăţământ cu termen de păstrare 5 ani. |
9. Responsabilități și răspunderi în derularea activității
Nr. Crt. |
Compartimentul (postul)/acţiunea (operaţiunea) |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
1 |
Comisiile metodice/catedrele de specialitate din unitatea de învăţământ |
Elaborare |
|
|
|
|
|
2 |
Comisia de formare continuă |
|
Verificare |
|
|
|
|
3 |
Consiliul de administraţie, Consiliul profesoral, Director |
|
|
Aprobare |
|
|
|
4 |
Personalul didactic al unităţii de învăţământ |
|
|
|
Aplicare |
|
|
5 |
Comisiile metodice/catedrele de specialitate din unitatea de învăţământ |
|
|
|
|
Arhivare curentă |
|
6 |
Secretariat |
|
|
|
|
|
Arhivare generală |
10.Formular evidență modificări
Nr. crt. |
Ediția |
Data ediției |
Revizia |
Data reviziei |
Nr.pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
1 |
I |
|
- |
- |
|
- |
|
11. Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
|||
Semnătura |
Data |
Obervații |
Semnătura |
Data |
||||
1 |
Management |
|
- |
|
|
- |
- |
- |
12. Lista de difuzare a procedurii
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume și prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
1 |
Management |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
2 |
CEAC |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
3 |
Secretariat |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
4 |
Personal didactic |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |