ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII DIRIGINȚILOR
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii
Nr. Crt. |
Elemente privind responsabilii / operaţiunea |
Numele și prenumele |
Funcţia
|
Data |
Semnătura
|
1.1. |
Elaborat |
|
Reprezentant compartiment CEAC |
|
|
1.2. |
Verificat |
|
Reprezentant compartiment management |
|
|
1.3. |
Avizat |
|
Președinte Comisie monitorizare |
|
|
1.4. |
Aprobat |
|
Director |
|
|
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
Nr. Crt. |
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei |
Componentă revizuită |
Modalitatea reviziei |
Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei |
2.1. |
Ediţia I |
- |
- |
|
2.2. |
Revizia 1 |
Documente de referință |
Ordin 200/2016 |
|
2.3. |
Revizia 2 |
Documente de referință |
Ordin 600/2018 |
|
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
3.1. |
Informare, Aplicare |
1 |
Conducere |
Director |
|
|
|
3.2. |
Informare, Aplicare |
2 |
Conducere |
Director adjunct |
|
|
|
3.3. |
Informare, Aplicare, Evidență Arhivare |
3 |
Secretariat |
Secretar șef |
|
|
|
3.4. |
Informare, Aplicare |
4 |
Contabilitate |
Contabil șef |
|
|
|
3.5. |
Informare, Aplicare |
5 |
Administrativ |
Administrator patrimoniu |
|
|
|
3.6. |
Informare, Aplicare |
6 |
Cadre didactice |
Responsabil compartiment |
|
|
|
4. Scopul procedurii
4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.
4.2. Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.
5.Domeniul de aplicare
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura
- Procedura operațională se referă la activităţile specifice funcţiei de diriginte.
5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică
- Profesorul diriginte desfăşoară activităţi de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează.
5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:
- desemnarea personalului responsabil;
- stabilirea categoriilor de documente care vor fi întocmite în cadrul acestor activități;
- alocarea resurselor și mijloacelor necesare desfășurării activității.
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii:
- Personalul didactic.
- Comisia diriginților.
6. Documente de referinţă
6.1. Reglementări internaționale: -
6.2. Legislație primară:
-Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;
-Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată;
-Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
-Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare
6.3. Legislație secundară:
-Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:
- Regulament de organizare și funcționare;
- Regulament intern;
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
7.1 Definiţii:
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
1. |
Procedură |
Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual. |
2. |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri, aprobată şi difuzată. |
3. |
Revizia in cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
4. |
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
5. |
Comisia |
Comisia pentru control managerial intern. |
6. |
Catedră |
formă de organizare a activitaţii personalului didactic din unitatea şcolară, încadrat în învăţământul preuniversitar, constituită conform prevederilor R.O.F.U.I.P. |
7.2. Abrevieri:
Nr. crt. |
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
PS |
Procedura de sistem |
2. |
E. |
Elaborare |
3. |
V. |
Verificare |
4. |
A. |
Aprobare |
5. |
Ap. |
Aplicare |
6. |
Ah. |
Arhivare |
7. |
PO |
Procedură operaţională |
8. Descrierea procedurii
8.1. Generalităţi
Coordonarea activităţii claselor de elevi se realizează prin profesorii diriginţi. Un cadru didactic poate îndeplini atribuţiile de profesor diriginte, la o singură clasă.
Profesorii diriginţi sunt numiţi, anual, de către directorul unităţii de învăţământ, în baza hotărârii consiliului de administraţie, după consultarea consiliului profesoral.
La numirea diriginţilor se are în vedere principiul continuităţii, astfel încât o clasă să aibă acelaşi diriginte pe parcursul unui ciclu de învăţământ.
De regulă, poate fi numit ca diriginte un cadru didactic titular sau suplinitor care are cel puţin o jumătate din norma didactică în unitatea de învăţământ şi care predă la clasa respectivă.
8.2 Documente utilizate:
- Mapa/Portofoliul dirigintelui:
1. Componenta organizatorică
- structura anului şcolar;
- componenţa consiliului clasei (tabel nume şi prenume, grad didactic, vechime, specialitatea);
- orarul clasei;
- graficul frecvenţei elevilor la cursuri;
- tabele (înscriere elevi, situaţia la sfârşitul anului şcolar, rechizite, situaţia, manualelor primite/predate, schema orară etc.)
- evidenţa materialului didactic şi bibliografic existent în clasă.
2. Componenta managerială
- analiza SWOT la nivelul clasei;
- planul de activităţi de consiliere a părinţilor pe anul (semestrul) în curs;
- programele şcolare la consiliere şi orientare;
- planificările calendaristice anuale (semestriale) la consiliere şi orientare;
- fişele psihopedagogice şi de observaţie ale elevilor;
- caietul dirigintelui.
3. Componenta operaţională
- proiecte didactice, materiale model destinate proiectării didactice;
- chestionare, teste date elevilor, analiza acestora, statistica rezultatelor;
- portofolii, referate, materiale în format electronic etc. ale dirigintelui şi/sau ale elevilor;
- procesele verbale ale şedinţelor cu părinţii;
- fişe de asistenţă la ore;
- documente, comunicări, note, adrese ale ISJ şi MEN (corespondenţa).
4. Componenta extracurriculară
- proiecte şi programe realizate de elevii clasei;
- activităţi deosebite susţinute în cadrul clasei la nivel local sau regional;
- premii şi distincţii obţinute de elevii clasei la diferite concursuri;
- programul anual (semestrial) al activităţilor extraşcolare ale clasei.
5. Componenta de formare profesională
- documente care atestă participarea dirigintelui la diferite cursuri de formare continuă;
- oferta de formare a CCD pentru profesorii-diriginţi;
- materiale prezentate de diriginte la sesiuni de comunicări, simpozioane etc.;
- referate, portofolii, etc. individuale susţinute în cadrul comisiei;
- publicaţii, inovaţii în domeniul educației şcolare (eventual copii după primele pagini);
- alte materiale personale pe suport de hârtie sau în format electronic.
8.3 Resurse necesare:
8.3.1. Resurse materiale
- birotică, computere;
- reţea internet;
- copiator;
- imprimantă;
- telefoane, fax-uri pentru legături operative cu alte compartimente şi cu structuri din afara instituţiei;
- papetărie şi tipizate.
8.3.2. Resurse umane
- Personal didactic;
8.3.3. Resurse financiare
- Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.
8.4 Modul de lucru
Planificarea activităţilor dirigintelui se realizează, semestrial şi anual, de către acesta, conform proiectului de dezvoltare instituţională şi nevoilor educaţionale ale colectivului de elevi pe care îl coordonează şi se avizează de către directorul unităţii de învăţământ.
Profesorul diriginte îşi proiectează şi îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor prevăzute de planul anual de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ, în acord cu particularităţile educaţionale ale clasei respective.
Dirigintele desfăşoară activităţi educative extraşcolare, activităţi pe care le stabileşte după consultarea elevilor şi a părinţilor, în concordanţă cu specificul vârstei şi nevoilor identificate pentru colectivul respectiv de elevi. Planificarea activităţilor extraşcolare va conţine minimum o activitate pe lună, activitate care va fi consemnată în condica de prezenţă a cadrelor didactice.
Pentru realizarea unei comunicări constante cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, profesorul diriginte stabileşte o oră săptămânal în care este la dispoziţia acestora, pentru prezentarea situaţiei şcolare a elevilor, pentru discutarea problemelor educaţionale sau comportamentale specifice ale acestora. Ora respectivă se consemnează în condica de prezenţă a cadrelor didactice. Intervalul orar în care se desfăşoară aceste activităţi va fi aprobat de directorul unităţii de învăţământ şi va fi anunţat părinţilor, elevilor şi cadrelor didactice. În cadrul acestei ore, se desfăşoară şedinţele semestriale/ocazionale cu părinţii, precum şi întâlniri individuale ale dirigintelui cu părinţii. La aceste întâlniri, la solicitarea părintelui şi/sau a dirigintelui, poate participa şi elevul.
Planificarea orelor dedicate întâlnirilor diriginţilor cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali de la fiecare clasă se aprobă de către director, se comunică elevilor şi părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali ai acestora şi se afişează la avizierul colegiului.
Profesorul diriginte desfăşoară activităţi de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează. Activităţile se referă la:
a) teme stabilite în concordanţă cu specificul vârstei, cu interesele sau solicitările elevilor, pe baza programelor şcolare în vigoare elaborate pentru aria curriculară "Consiliere şi orientare";
b) teme de educaţie pentru sănătate şi de promovare a unui stil de viaţă sănătos, educaţie rutieră, educaţie civică, educaţia şi pregătirea antiinfracţională a elevilor, protecţie civilă, educaţie antiseismică, antidrog, prevenirea şi combaterea traficului de persoane, teme de prevenire a violenţei etc., în conformitate cu prevederile actelor normative şi ale strategiilor naţionale, precum şi în baza parteneriatelor stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale, în colaborare cu alte ministere, instituţii şi organizaţii.
Activităţile de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează sunt desfăşurate de diriginte, în funcţie de prevederile planurilor-cadru, astfel:
a) în cadrul orei de orientare şi consiliere, dacă aceasta este prevăzută în planul-cadru;
b) în afara orelor de curs, în situaţia în care în planul-cadru nu este prevăzută ora de orientare şi consiliere. În această situaţie, dirigintele stabileşte, consultând colectivul de elevi, un interval orar în care dirigintele va fi la dispoziţia elevilor pentru desfăşurarea activităţilor de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională, într-un spaţiu prestabilit şi destinat acestei activităţi. Intervalul orar este anunţat elevilor, părinţilor şi celorlalte cadre didactice. Planificarea orei destinate acestor activităţi se realizează cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ, iar ora respectivă se consemnează în condica de prezenţă a cadrelor didactice.
9 Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
Responsabil Activități |
Director |
Diriginți |
Activităţile specifice funcţiei de diriginte
|
A |
E, Ap |
10 Formular evidență modificări
Nr. crt. |
Ediția |
Data ediției |
Revizia |
Data reviziei |
Nr.pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
1 |
|
|
|
|
|
- |
|
11 Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
|||
Semnătura |
Data |
Obervații |
Semnătura |
Data |
||||
1 |
Management |
|
|
|
|
- |
- |
- |
12 Lista de difuzare a procedurii
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume și prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
1 |
Management |
|
|
|
|
|
2 |
CEAC |
|
|
|
|
|
3 |
Secretariat |
|
|
|
|
|
4 |
Administrativ |
|
|
|
|
|
5 |
Personal didactic |
|
|
|
|
|
6 |
Finaciar-contabil |
|
|
|
|
|
13 Anexe, înregistrări, arhivări
Nr. anexă
|
Denumirea anexei |
Elaborator |
Aprobă |
Nr. de exemplare |
Difuzare |
Arhivare |
Alte elemente |
|
loc |
perioadă |
|||||||
|
Copertă |
------------- |
----------- |
|
|
Arhivă |
Conform Nomenclator Arhivistic |
|
14 Cuprins
Numărul componentei în cadrul procedurii |
Denumirea componentei din cadrul procedurii |
Pagina |
0 |
Coperta |
0 |
1 |
Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii |
1/9 |
2 |
Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii |
1/9 |
3 |
Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii |
1/9 |
4 |
Scopul procedurii |
2/9 |
5 |
Domeniul de aplicare |
2/9 |
6 |
Documente de referinţă |
3/9 |
7 |
Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi |
3/9 |
8 |
Descrierea procedurii |
4/9 |
9 |
Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii |
9/9 |
10 |
Anexe, înregistrări, arhivări |
9/9 |
11 |
Cuprins |
9/9 |