ORGANIZAREA CATEDRELOR

1.      Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

Nr.

Crt.

Elemente privind

responsabilii /

operaţiunea

Numele și prenumele

Funcţia

Data

Semnătura

1.1.

Elaborat

Reprezentant compartiment CEAC

1.2.

Verificat

Reprezentant compartiment management

1.3.

Avizat

Președinte Comisie monitorizare

1.4.

Aprobat

Director

2.      Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii

Nr.

Crt.

Ediţia sau, după caz,

revizia în cadrul

ediţiei

Componentă

revizuită

Modalitatea

reviziei

Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei

2.1.

Ediţia I

-

-

2.2.

Revizia 1

Documente de referință

Ordin 200/2016

2.3.

Revizia 2

Documente de referință

Ordin 600/2018

3.      Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii

Nr.

crt.

Scopul difuzării

Exem-plar

nr.

Compartiment

Funcţia

Nume şi

prenume

Data

primirii

Semnă-tura

3.1.

Informare, Aplicare 

1

Conducere

Director

3.2.

Informare, Aplicare 

2

Conducere

Director adjunct

3.3.

Informare, Aplicare, Evidență

Arhivare 

3

Secretariat

Secretar șef

3.4.

Informare, Aplicare 

4

Contabilitate

Contabil șef

3.5.

Informare, Aplicare 

5

Administrativ

Administrator patrimoniu

3.6.

Informare, Aplicare

6

Cadre didactice

Responsabil compartiment

4.      Scopul procedurii

4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.

4.2. Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.

5.Domeniul de aplicare

5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura

- Procedura operațională se referă la activitatea catedrelor constituite pe discipline de studiu, pe discipline înrudite sau pe arii curriculare.

5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică

- Prezenta procedură operațională are scopul de a descrie modul de desfășurare a activității catedrelor din cadrul unității de învățământ, în vederea optimizării activității catedrelor prin:

- stabilirea unor norme unitare de organizare a catedrelor la nivelul colegiului;

- responsabilizarea tuturor membrilor catedrelor privind organizarea şi funcţionare acestora;

- lărgirea colaborării membrilor în spaţiul inter- şi transcurricular;

- crearea unui cadru unic de evaluare a activităţii cadrelor didactice.

5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:

- desemnarea personalului responsabil;   

- însuşirea legislaţiei specifice care reglementează activitatea catedrelor;

- stabilirea categoriilor de documente care vor fi întocmite în cadrul acestor activități;

- alocarea resurselor și mijloacelor necesare desfășurării activității catedrelor.

5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii:

- Personalul didactic.

6.         Documente de referinţă

6.1.      Reglementări internaționale: -

6.2.      Legislație primară:

-Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;

-Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată;

-Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;

-Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare

6.3.      Legislație secundară:

-Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016

6.4.      Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:

      - Regulament de organizare și funcționare;

      - Regulament intern;

    7.  Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi

7.1              Definiţii:

Nr.

Crt.

Termenul

Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul

1.

Procedură

Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual.

2.

Ediţie a unei proceduri

Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri, aprobată şi difuzată.

3.

Revizia in cadrul unei ediţii

Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate.

4.

Sistem de control managerial

Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial.

5.

Comisia

Comisia pentru control managerial intern.

6.

Catedră

formă de organizare a activitaţii personalului  didactic din unitatea şcolară, încadrat în învăţământul preuniversitar, constituită conform prevederilor R.O.F.U.I.P.

7.2.            Abrevieri:

Nr. crt.

Abrevierea

Termenul abreviat

1.

PS

Procedura de sistem

2.

E.

Elaborare

3.

V.

Verificare

4.

A.

Aprobare

5.

Ap.

Aplicare

6.

Ah.

Arhivare

7.

PO

Procedură operaţională

8.      Descrierea procedurii

8.1.             Generalităţi

În cadrul unităţii de învăţământ, catedrele se constituie din minimum trei membri, pe discipline de studiu, pe discipline înrudite sau pe arii curriculare.

Activitatea catedrei este coordonată de șeful catedrei, ales prin vot secret de către membrii catedrei.

Şedinţele catedrei se ţin lunar sau de câte ori directorul ori membrii catedrei consideră că este necesar. Şedinţele se desfăşoară după o tematică elaborată la nivelul catedrei, sub îndrumarea șefului catedrei, şi aprobată de directorul unităţii de învăţământ.

      Atribuţiile catedrelor sunt următoarele:

  a) stabileşte modalităţile concrete de implementare a curriculumului naţional, adecvate specificului unităţii de învăţământ şi nevoilor educaţionale ale elevilor, în vederea realizării potenţialului maxim al acestora şi atingerii standardelor naţionale;

  b) elaborează oferta de curriculum la decizia şcolii şi o propune spre dezbatere consiliului profesoral;

  c) elaborează programe de activităţi semestriale şi anuale, menite să conducă la atingerea obiectivelor educaţionale asumate şi la progresul şcolar al elevilor;

  d) consiliază cadrele didactice debutante, în procesul de elaborare a proiectării didactice şi a planificărilor semestriale;

  e) elaborează instrumente de evaluare şi notare;

  f) analizează periodic performanţele şcolare ale elevilor;

  g) monitorizează parcurgerea programei la fiecare clasă şi modul în care se realizează evaluarea elevilor la disciplina/disciplinele respective;

  h) planifică şi organizează instruirea practică a elevilor;

  i) organizează, în funcţie de situaţia concretă din unitatea de învăţământ, activităţi de pregătire specială a elevilor cu ritm lent de învăţare, ori pentru examene/evaluări şi concursuri şcolare;

  j) organizează activităţi de formare continuă şi de cercetare - acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;

  k) implementează standardele de calitate specifice;

  l) realizează şi implementează proceduri de îmbunătăţire a calităţii activităţii didactice.

  Atribuţiile șefului catedrei sunt următoarele:

  a) organizează şi coordonează întreaga activitate a catedrei (întocmeşte planul managerial al catedrei, coordonează realizarea instrumentelor de lucru la nivelul catedrei, elaborează rapoarte şi analize, propune planuri de obţinere a performanţelor şi planuri remediale, după consultarea cu membrii catedrei, precum şi alte documente stabilite prin regulamentul intern, întocmeşte şi completează dosarul comisiei);

  b) stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile fiecărui membru al catedrei; atribuţia de șef al catedrei este stipulată în fişa postului didactic;

  c) evaluează, pe baza unor criterii de performanţă stabilite la nivelul unităţii de învăţământ, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, activitatea fiecărui membru al catedrei;

  d) propune participarea membrilor catedrei la cursuri de formare;

  e) răspunde în faţa directorului, a consiliului de administraţie şi a inspectorului şcolar de specialitate de activitatea profesională a membrilor comisiei;

  f) are obligaţia de a participa la acţiunile şcolare şi extraşcolare iniţiate în unitatea de învăţământ, cu acceptul conducerii acesteia;

  g) efectuează asistenţe la ore, conform planului managerial al catedrei sau la solicitarea directorului;

  h) elaborează, semestrial şi lunar, la cererea directorului, informări asupra activităţii catedrei, pe care o prezintă în consiliul profesoral;

  i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de consiliul de administraţie.

8.2.       Documente utilizate:

- Raport de activitate

- Programul de activități

- Plan managerial

- Planul de îmbunătăţire a activităţii catedrei

8.3.            Resurse necesare:

8.3.1.  Resurse materiale

-     birotică, computere;

-     reţea internet;

-     copiator;

-     imprimantă;

-     telefoane, fax-uri pentru legături operative cu alte compartimente şi cu structuri din afara instituţiei;

-     papetărie şi tipizate.

8.3.2. Resurse umane

-     Personal didactic;

8.3.3. Resurse financiare

-     Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.

8.4.   Modul de lucru

8.4.1. Constituirea catedrei

În prima şedinţă a Consiliului Profesoral din anul şcolar în curs, directorul colegiului solicită constiturea catedrelor. Consiliul Profesoral propune componenţa catedrelor conform R.O.F.U.I.P, directorul supune la vot şi se aprobă componenţa acestora.

8.4.2. Înfiinţarea catedrelor

Șeful catedrei din anul şcolar anterior prezintă raportul de activitate şi propune îmbunătăţiri.

Șeful catedrei din anul şcolar anterior declară încheiată activitatea catedrei în vechea strucrură şi solicită propuneri pentru anul şcolar în curs.

Membrii catedrei constituite propun șeful catedrei, dintre membrii de drept sau aleşi ai catedrei; se încheie un proces verbal de constituire care va fi păstrat în mapa catedrei; o copie a acestuia este înmânată directorului.

Consiliul de Administrație validează componenţa catedrei şi șeful catedrei şi intrumentele de lucru ale catedrei la nivelul instituţiei.

8.4.3. Elaborarea şi aprobarea planului de activităţi

La începutul fiecărui an  şcolar șefii catedrelor vor întocmi programul de activități (anexa nr. 1 la procedura operațională) în funcţie de documentele manageriale, planul managerial al catedrei şi le prezintă spre aprobare directorului unităţii.

Fiecare membru al catedrei va desfăşura activităţile cuprinse în programul de activități al catedrei, pe parcursul întregului an şcolar, alcătuinduse astfel dosarul catedrei.  

La sfârşitul fiecărui semestru/an şcolar membrii catedrei vor elabora un raport de activitate care va cuprinde şi măsuri de îmbunătăţire pentru semestrul/anul şcolar următor.

8.4.4. Monitorizarea activităţilor catedrei

Activităţile se monitorizează de către șeful catedrei în scopul evaluării atingerii obiectivelor propuse, pentru identificarea neconformităţilor şi stabilirea de măsuri preventive/corective. Planul de măsuri preventive/corective se elaborează de către șeful catedrei și se implementează de responsabilul de activitate.

8.4.5. Evaluarea activităţilor membrilor catedrei

Fiecare membru al catedrei se autoevaluează. Apoi, în cadrul catedrei, are loc evaluarea membrilor care se realizează într-o şedinţă condusă de șeful catedrei. Fiecare membru prezintă un raport privind activitatea desfăşurată, pe care îl susţine în plenul comisiei. Rezulatele sunt înregistrate într-un process-verbal şi reprezintă dovada evaluării personalului didactic în cadrul catedrei.

8.4.6. Autoevaluarea rezultatelor catedrei

Șeful catedrei prezintă  periodic (semestrial sau ori de câte ori este solicitat) un raport către CEAC, privind nivelul de atingere a obiectivelor propuse, ce includ progresul şcolar, dezvoltarea profesională, baza materială la nivelul comisiei. Acest raport constituie punctul de plecare pentru Planul de îmbunătăţire a activităţii al catedrei.

8.4.7. Elaborarea planului de îmbunătăţire a activităţii catedrei

Membrii catedrei propun activităţi şi măsuri de îmbunătăţire care vizează activitatea pentru anul şcolar următor. Șeful catedrei elaborează planul de îmbunătăţire pe care îl transmite directorului, apoi responsabilului CEAC, cu scopul integrării în Planul de îmbunătăţire al CEAC.

8.4.8. Conţinutul dosarului catedrei

I. Componenta organizatorică

- structura noului an şcolar;

- încadrări;

- componenţa catedrei (nume, grade didactice, vechime);

- orarul membrilor catedrei.

II. Componenta managerială

- raport de activitate pe anul şcolar precedent;

- planul managerial şi programul pe activităţi;

- planificări anuale (vizate de șeful catedrei şi director);

- selecţia manualelor alternative;

- atribuţiile catedrei;

- alte responsabilităţi ale membrilor catedrei la nivelul unităţii şcolare;

- programe şcolare pe nivele de studiu;

- documente, comunicări, note ale Inspectoratului Școlar Județean şi ale Ministerului Educației Naționale transmise de conducerea colegiului către catedra respectivă (corespondenţa).

III. Componenta operaţională

- proiecte didactice;

- teste iniţiale, teste de progres, teste sumative;

- evaluarea rezultatelor înregistrate la testele predictive;

- portofolii, referate, alte metode de evaluare utilizate la nivelul catedrei;

- procesele verbale ale şedinţelor catedrei;

- programe de pregătire pentru recuperarea cunoştinţelor.

IV. Componenta extracurriculară

- program de pregătire pentru performanţă (olimpiade, concursuri);

- centralizarea rezultatelor obţinute la concursurile şcolare;

- cercuri ale elevilor, reviste şcolare, sesiuni de referate şi comunicări, alte acţiuni la nivelul catedrei;

- participări ale membrilor catedrei la programe şi proiecte.

V. Componenta de formare profesională

- tabel cu participarea membrilor catedrei la cursuri de formare (finalizate sau în curs);

- calificativele obţinute de cadrele didactice în ultimii trei ani (în copie);

- fişe de dezvoltare profesională pentru membrii catedrei;

- oferta de formare a Casei Corpului Didactic;

- materiale prezentate de profesori la sesiuni de comunicări şi referate (lucrări personale);

- subiecte elaborate la nivelul catedrei pentru diverse examene şi concursuri şcolare;

- alte forme individuale de formare (doctorat, masterat);

- publicaţii ale membrilor catedrei.

9.       Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

                                        

                                                  Responsabil           

Activități

Director

Catedră

Desfășurarea activității catedrei

A

E, Ap

10.   Formular evidență modificări

Nr.

crt.

Ediția

Data ediției

Revizia

Data reviziei

Nr.pag.

Descriere modificare

Semnătura conducătorului departamentului

1

-

11.   Formular analiză procedură

Nr.

crt.

Compartiment

Nume conducător compartiment

Înlocuitor de drept sau delegat

Aviz favorabil

Aviz nefavorabil

Semnătura

Data

Obervații

Semnătura

Data

1

Management

-

-

-

12.   Lista de difuzare a procedurii

Nr.

crt.

Compartiment

Nume și prenume

Data primirii

Semnătura

Data retragerii

Data intrării în vigoare a procedurii

1

Management

2

CEAC

3

Secretariat

4

Administrativ

5

Personal didactic

6

Finaciar-contabil

13.   Anexe, înregistrări, arhivări

Nr.

anexă

Denumirea anexei

Elaborator

Aprobă

Nr. de exemplare

Difuzare

Arhivare

Alte elemente

loc

perioadă

Copertă

-------------

-----------

Arhivă

Conform Nomenclator

Arhivistic

A1-PO-RU-02

Programul de activități

Șef catedră

Director

14.   Cuprins

Numărul componentei

în cadrul procedurii

Denumirea componentei din cadrul procedurii

Pagina

0

Coperta

0

1

Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

1/9

2

Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii

1/9

3

Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii

1/9

4

Scopul procedurii

2/9

5

Domeniul de aplicare

2/9

6

Documente de referinţă

3/9

7

Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi

3/9

8

Descrierea procedurii

4/9

9

Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

9/9

10

Anexe, înregistrări, arhivări

9/9

11

Cuprins

9/9