TESTAREA INIȚIALĂ A ELEVILOR

 

1.      Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

 

 

Nr.

Crt.

Elemente privind

responsabilii /

operaţiunea

Numele și prenumele

Funcţia

Data

Semnătura

1.1.

Elaborat

Reprezentant compartiment CEAC

1.2.

Verificat

Reprezentant compartiment management

1.3.

Avizat

Președinte Comisie monitorizare

1.4.

Aprobat

Director

 

 

 

2.      Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii

 

 

Nr.

Crt.

Ediţia sau, după caz,

revizia în cadrul

ediţiei

Componentă

revizuită

Modalitatea

reviziei

Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei

2.1.

Ediţia I

-

-

2.2.

Revizia 1

Documente de referință

Ordin 200/2016

2.3.

Revizia 2

Documente de referință

Ordin 600/2018

 

 

3.      Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii

 

 

Nr.

crt.

Scopul difuzării

Exem-plar

nr.

Compartiment

Funcţia

Nume şi

prenume

Data

primirii

Semnă-tura

3.1.

Informare, Aplicare 

1

Conducere

Director

3.2.

Informare, Aplicare 

2

Conducere

Director adjunct

3.3.

Informare, Aplicare, Evidență

Arhivare 

3

Secretariat

Secretar șef

3.4.

Informare, Aplicare 

4

Contabilitate

Contabil șef

3.5.

Informare, Aplicare 

5

Administrativ

Administrator patrimoniu

3.6.

Informare, Aplicare

6

Cadre didactice

Responsabil compartiment

 

 

4.      Scopul procedurii: Determinarea nivelului iniţial de competenţe şi cunoştinţe al elevilor în funcţie de care se vor stabili ţintele individuale de învăţare şi programul suplimentar.

 

Procedura este utilizată pentru asigurarea calitătii procesului didactic prin centrarea acestuia pe strategii de învăţare centrate pe elev. Procedura descrie modalităţile de testare iniţială atât pentru stabilirea acumulărilor din anii precedenţi cât şi pentru stabilirea stilurilor de învăţare. Pe baza priceperilor, deprinderilor şi competenţelor anterioare sunt stabilite ţintele individuale de învăţare.

 

Evaluarea iniţială conduce la formarea unei imagini despre bagajul de cunoştinţe cu care elevul porneşte la drum. Trebuie să ne asigurăm de ceea ce cunoaşte înainte de a-l învăţa alte lucruri. Această formă de verificare creează o imagine asupra posibilităţilor de progres ale elevului, asupra capacităţii lui de învăţare, în funcţie de care se va stabili programul de instruire

 

4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.

 

4.2. Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

 

4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

 

4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.

 

5.Domeniul de aplicare

 

Procedura se aplică tuturor elevilor şcolii  care participa la procesul instructiv – educativ derulat în şcoală.

 

5.1. Precizarea (definirea) activității la care se referă procedura formalizată:

 

• Evaluarea inițială a tuturor elevilor care participă la procesul instructiv-educativ derulat în şcoală

 

5.2. Delimitarea explicită a activității procedurale în cadrul portofoliului de activități desfășurate de entitatea publică:

 

Prezenta procedură este aplicată de către:

 

• Director;

 

• Responsabilii de arii curriculare/comisii metodice;

 

• Cadrele didactice ale unității de învățământ

 

6.         Documente de referinţă

 

6.1.      Reglementări internaționale: -

 

6.2.      Legislație primară:

 

-Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;

 

-Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată;

 

-Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;

 

-Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare

 

6.3.      Legislație secundară:

 

-Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016

 

6.4.      Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:

 

      - Regulament de organizare și funcționare;

 

      - Regulament intern;

 

    7.  Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi

 

7.1              Definiţii:

 

 

Nr.

Crt.

Termenul

Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul

1.

Procedură

Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual.

2.

Ediţie a unei proceduri

Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri, aprobată şi difuzată.

3.

Revizia in cadrul unei ediţii

Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate.

4.

Sistem de control managerial

Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial.

6.

Catedră

formă de organizare a activitaţii personalului  didactic din unitatea şcolară, încadrat în învăţământul preuniversitar, constituită conform prevederilor R.O.F.U.I.P.

 

 

7.2.            Abrevieri:

 

 

Nr. crt.

Abrevierea

Termenul abreviat

1.

PS

Procedura de sistem

2.

E.

Elaborare

3.

V.

Verificare

4.

A.

Aprobare

5.

Ap.

Aplicare

6.

Ah.

Arhivare

7.

PO

Procedură operaţională

 

 

8.      Descrierea procedurii

 

8.1.             Generalităţi

 

 

Pentru stabilirea stilurilor de învăţare se administrează chestionarul F1 – CSI.

 

Conţinutul testarii iniţiale se stabileşte în şedinţa fiecărei comisii metodice, aplicându-se itemi unici pentru acelaşi nivel de studiu si aceeasi disciplină.

 

Prin administrarea testelor iniţiale de evaluare şi a chestionarului privind stilurile de învătare se va urmări:

 

-stabilirea nivelului iniţial real de pregatire al elevilor;

 

-identificarea stilurilor individuale de învăţare în vederea abordării în manieră formativă a procesului de predare – învăţare;

 

-stabilirea ţintelor individuale de învăţare si a programelor remediative şi de performanţă.

 

Procedura de testare iniţială pentru determinarea stilurilor de  învăţare se va desfăşura astfel:

 

-la nivelul unitătii şcolare sunt stabilite, împreuna cu responsabilii comisiilor metodice se vor stabili cadrele didactice care vor administra chestionarele pentru stabilirea stilurilor de învătare;

 

-cadrele didactice stabilite prezintă elevilor claselor repartizate chestionarul ce se va administra, explicând importanţa completării acestuia cu sinceritate si maximă seriozitate;

 

-rezultatele chestionarului sunt prezentate atât elevilor cât şi parintilor şi cadrelor didactice în cadrul şedinţei consiliului profesorilor clasei ;

 

-rezultatele sunt centralizate la nivel de ani de studiu, pe profile şi calificari profesionale în vederea stabilirii stilului dominant la nivelul unităţii scolare;

 

-în şedintele comisiilor metodice sunt stabilite strategiile adecvate fiecarei discipline ce se pot aplica în functie de stilurile de învăţare ale elevilor de la fiecare clasă

 

Procedura de testare iniţială pentru determinarea nivelului iniţial de competente şi cunostinte se va desfăşura astfel:

 

-la nivelul fiecărei catedre sunt stabilite conţinuturile testărilor inţiale pentru fiecare nivel de studiu şi disciplină în parte; pentru disciplinele al caror studiu începe în anul respectiv se vor administra teste de cultură generală ;

 

-testele iniţiale sunt administrate în prima oră de curs, iar rezultatele sunt comunicate elevilor si parintilor;

 

-pe baza rezultatelor, împreună cu elevii, cadrele didactice stabilesc ţintele individuale de învăţare; părinţii pot fi consultaţi în stabilirea acestora. Dupa stabilirea lor datele respective sunt communicate în prima sedinţă a comitetului de parinţi ai clasei;

 

-la nivelul catedrelor sunt analizate rezultatele testarilor initiale si a chestionarelor privind stilurile de învăţare; pe baza ţintelor individuale de învătare, sunt stabilite la nivel de catedră programul remediativ şi programul suplimentar pentru obtinerea performantei;

 

-programele sunt comunicate de asemenea familiilor, solicitându-se sprijinul acestora în vederea convergenţei eforturilor. 

 

Implementarea procedurii de testare initială va fi monitorizată şi analizată în cadrul Comisiei pentru Asigurarea Calitătii , pentru a se determina modul în care este implementată şi a se stabili recomandă  rile pentru îmbunătătirea activităţii

 

8.2.            Modul de lucru

 

a.       La nivelul fiecărei comisii metodice sunt stabilite conţinuturile testărilor iniţiale (acelaşi conţinut) pentru fiecare nivel de studiu şi disciplină în parte; pentru disciplinele al căror studiu începe în anul respectiv se vor administra teste de cultură generală legate de disciplina respectivă

 

b.      Teste iniţiale sunt administrate în primele trei săptămâni de curs, la începutul fiecărui an de studiu şi disciplină în parte de către toate cadrele didactice iar rezultatele se centralizează (anexa 1) şi sunt comunicate elevilor şi părinţilor; Notele obţinute nu se vor trece în catalog;

 

c.       Pe baza rezultatelor, împreună cu elevii, cadrele didactice stabilesc ţintele individuale de învăţare (anexa 2) – părinţii vor fi consultaţi în vederea stabilirii acestora. După stabilirea datelor respective, acestea vor fi comunicate în prima şedinţă a comitetului de părinţi al clasei

 

d.      Testele aplicate vor fi păstrate în cadrul comisiilor metodice

 

e.       Implementarea procedurii de testare iniţială va fi monitorizată de către responsabilii de arii curriculare, respectiv de responsabilul de procedură şi va fi analizată în cadrul CEAC, pentru a determina modul în care este implementată şi a stabili recomandările pentru îmbunătăţirea activităţii;

 

f.        La nivelul ariilor curriculare sunt analizate rezultatele testelor iniţiale (Anexa 3) iar pe baza acestora este stabilit programul remedial şi programul suplimentar pentru obţinerea performanţei; Programele sunt comunicate de asemenea familiilor solicitându-se sprijinul acestora în vederea convergenţei eforturilor

 

g.      Responsabilii de arii curriculare vor depune toate documentele referitoare la implementarea procedurii (subiecte teste iniţiale, barem de corectare şi notare, matricea de specificaţii, testele aplicate tuturor elevilor grupate pe clase, Anexa 1 şi Anexa 2 întocmite de fiecare profesor, Anexa 3 întocmită de responsabilul ariei curriculare)

 

h.      Toate persoanele implicate în implementarea procedurii vor respecta graficul descris în Anexa 4

 

8.3  Documente utilizate:

 

- Raport de activitate

 

- Programul de activități

 

- Plan managerial

 

- Planul de îmbunătăţire a activităţii catedrei

 

8.3.            Resurse necesare:

 

8.3.1. Resurse materiale

 

-     birotică, computere;

 

-     reţea internet;

 

-     copiator;

 

-     imprimantă;

 

-     telefoane, fax-uri pentru legături operative cu alte compartimente şi cu structuri din afara instituţiei;

 

-     papetărie şi tipizate.

 

8.3.2. Resurse umane

 

-     Personal didactic;

 

8.3.3. Resurse financiare

 

-     Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.

 

9.       Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

 

Procedura este pusă în aplicare de către toate cadrele didactice care desfăsoară activităţi de predare – învăţare, pentru toate disciplinele din planul de învăţământ, la începutul fiecărui an de studiu.

 

Responsabilii de comisii metodice urmăresc ca testele iniţiale să fie aplicate la toate clasele de către membrii comisiei şi să se întocmească documentaţia conform procedurii.

 

Subcomisia pentru implementarea procedurii de testare iniţială este responsabilă de depunerea documentaţiei la C.E.A.C. şi întocmirea raportului cu privire la descrierea activităţilor (Anexa 4) şi a planului de îmbunătăţire cu privire la testarea iniţială (Anexa 5)

 

 

10.   Formular evidență modificări

 

Nr.

crt.

Ediția

Data ediției

Revizia

Data reviziei

Nr.pag.

Descriere modificare

Semnătura conducătorului departamentului

1

-

 

11.   Formular analiză procedură

 

Nr.

crt.

Compartiment

Nume conducător compartiment

Înlocuitor de drept sau delegat

Aviz favorabil

Aviz nefavorabil

Semnătura

Data

Obervații

Semnătura

Data

1

Management

-

-

-

 

12.   Lista de difuzare a procedurii

 

Nr.

crt.

Compartiment

Nume și prenume

Data primirii

Semnătura

Data retragerii

Data intrării în vigoare a procedurii

1

Management

2

CEAC

3

Personal didactic

 

13.   Anexe, înregistrări, arhivări

 

Nr.

anexă

Denumirea anexei

Elaborator

Aprobă

Nr. de exemplare

Difuzare

Arhivare

Alte elemente

loc

perioadă

A1

Analiza rezultatelor testelor inițiale

CEAC

Director

A2

Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma evaluării testelor iniţiale

CEAC

Director

A3

Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma aplicării testelor iniţiale

• de către membrii ariei curriculare

CEAC

Director

A4

Grafic de implementare a procedurii de testare inițială

CEAC

Director

 

14.   Cuprins

 

Numărul componentei

în cadrul procedurii

Denumirea componentei din cadrul procedurii

Pagina

0

Coperta

0

1

Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

1/9

2

Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii

1/9

3

Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii

1/9

4

Scopul procedurii

2/9

5

Domeniul de aplicare

2/9

6

Documente de referinţă

3/9

7

Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi

3/9

8

Descrierea procedurii

4/9

9

Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

9/9

10

Anexe, înregistrări, arhivări

9/9

11

Cuprins

9/9

 

 

Anexa 1 Analiza rezultatelor testelor iniţiale

 

Profesor

 

Nr. crt/

Clasa

Disciplina

Total elevi

Nr. elevi testati

Medii sub 5

Note între

5-5.99

Note între

6-6.99

Note între

7-7.99

Note între

8-8.99

Note între

9-10

Media clasei

Cea mai

mică not[

Cea mai

mare notă

 

 

Anexa 2 Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma evaluării testelor iniţiale

 

 

Profesor

 

 

În perioada ……………………. la clasele _____________________________________ au fost date teste de evaluare (iniţiale) în scopul formării unei priviri de ansamblu obiective asupra nivelului real al elevilor la disciplina/disciplinele:

 

În urma susţinerii acestor teste am constatat următoarele:

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

 

Plan de măsuri:

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

 

Anexa 3 Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma aplicării testelor iniţiale de către membrii ariei curriculare ____________________________________

 

 

În perioada ………………….. s-a efectuat testarea iniţială e elevilor de către membrii ariei curriculare _______________________.

 

În urma aplicării acestor teste au fost extrase următoarele concluzii generale:

 

Concluzii referitoare la cadrele didactice

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

Concluzii referitoare la elevi / nivelul de cunoştinţe

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

Se propune următorul plan de măsuri la nivelul ariei curriculare:

 

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

 

Anexa 4 – GRAFIC de implementare a procedurii de testare iniţială

 

 

Acţiune

Termen

Responsabili

Testarea iniţială a elevilor

Toţi profesorii

Centralizare rezultatelor şi

depunerea lucrărilor scrise ale

elevilor, Anexa 1 şi Anexa 2

responsabilului de arie

curriculară Anexa 3

Toţi profesorii

Raportul general privind

testarea inițială a elevilor

Responsabil arie curriculară