TESTAREA INIȚIALĂ A ELEVILOR
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii
Nr. Crt. |
Elemente privind responsabilii / operaţiunea |
Numele și prenumele |
Funcţia
|
Data |
Semnătura
|
1.1. |
Elaborat |
|
Reprezentant compartiment CEAC |
|
|
1.2. |
Verificat |
|
Reprezentant compartiment management |
|
|
1.3. |
Avizat |
|
Președinte Comisie monitorizare |
|
|
1.4. |
Aprobat |
|
Director |
|
|
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
Nr. Crt. |
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei |
Componentă revizuită |
Modalitatea reviziei |
Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei |
2.1. |
Ediţia I |
- |
- |
|
2.2. |
Revizia 1 |
Documente de referință |
Ordin 200/2016 |
|
2.3. |
Revizia 2 |
Documente de referință |
Ordin 600/2018 |
|
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
3.1. |
Informare, Aplicare |
1 |
Conducere |
Director |
|
|
|
3.2. |
Informare, Aplicare |
2 |
Conducere |
Director adjunct |
|
|
|
3.3. |
Informare, Aplicare, Evidență Arhivare |
3 |
Secretariat |
Secretar șef |
|
|
|
3.4. |
Informare, Aplicare |
4 |
Contabilitate |
Contabil șef |
|
|
|
3.5. |
Informare, Aplicare |
5 |
Administrativ |
Administrator patrimoniu |
|
|
|
3.6. |
Informare, Aplicare |
6 |
Cadre didactice |
Responsabil compartiment |
|
|
|
4. Scopul procedurii: Determinarea nivelului iniţial de competenţe şi cunoştinţe al elevilor în funcţie de care se vor stabili ţintele individuale de învăţare şi programul suplimentar.
Procedura este utilizată pentru asigurarea calitătii procesului didactic prin centrarea acestuia pe strategii de învăţare centrate pe elev. Procedura descrie modalităţile de testare iniţială atât pentru stabilirea acumulărilor din anii precedenţi cât şi pentru stabilirea stilurilor de învăţare. Pe baza priceperilor, deprinderilor şi competenţelor anterioare sunt stabilite ţintele individuale de învăţare.
Evaluarea iniţială conduce la formarea unei imagini despre bagajul de cunoştinţe cu care elevul porneşte la drum. Trebuie să ne asigurăm de ceea ce cunoaşte înainte de a-l învăţa alte lucruri. Această formă de verificare creează o imagine asupra posibilităţilor de progres ale elevului, asupra capacităţii lui de învăţare, în funcţie de care se va stabili programul de instruire
4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.
4.2. Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.
5.Domeniul de aplicare
Procedura se aplică tuturor elevilor şcolii care participa la procesul instructiv – educativ derulat în şcoală.
5.1. Precizarea (definirea) activității la care se referă procedura formalizată:
• Evaluarea inițială a tuturor elevilor care participă la procesul instructiv-educativ derulat în şcoală
5.2. Delimitarea explicită a activității procedurale în cadrul portofoliului de activități desfășurate de entitatea publică:
Prezenta procedură este aplicată de către:
• Director;
• Responsabilii de arii curriculare/comisii metodice;
• Cadrele didactice ale unității de învățământ
6. Documente de referinţă
6.1. Reglementări internaționale: -
6.2. Legislație primară:
-Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;
-Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată;
-Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
-Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare
6.3. Legislație secundară:
-Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:
- Regulament de organizare și funcționare;
- Regulament intern;
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
7.1 Definiţii:
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
1. |
Procedură |
Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual. |
2. |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri, aprobată şi difuzată. |
3. |
Revizia in cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
4. |
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
6. |
Catedră |
formă de organizare a activitaţii personalului didactic din unitatea şcolară, încadrat în învăţământul preuniversitar, constituită conform prevederilor R.O.F.U.I.P. |
7.2. Abrevieri:
Nr. crt. |
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
PS |
Procedura de sistem |
2. |
E. |
Elaborare |
3. |
V. |
Verificare |
4. |
A. |
Aprobare |
5. |
Ap. |
Aplicare |
6. |
Ah. |
Arhivare |
7. |
PO |
Procedură operaţională |
8. Descrierea procedurii
8.1. Generalităţi
Pentru stabilirea stilurilor de învăţare se administrează chestionarul F1 – CSI.
Conţinutul testarii iniţiale se stabileşte în şedinţa fiecărei comisii metodice, aplicându-se itemi unici pentru acelaşi nivel de studiu si aceeasi disciplină.
Prin administrarea testelor iniţiale de evaluare şi a chestionarului privind stilurile de învătare se va urmări:
-stabilirea nivelului iniţial real de pregatire al elevilor;
-identificarea stilurilor individuale de învăţare în vederea abordării în manieră formativă a procesului de predare – învăţare;
-stabilirea ţintelor individuale de învăţare si a programelor remediative şi de performanţă.
Procedura de testare iniţială pentru determinarea stilurilor de învăţare se va desfăşura astfel:
-la nivelul unitătii şcolare sunt stabilite, împreuna cu responsabilii comisiilor metodice se vor stabili cadrele didactice care vor administra chestionarele pentru stabilirea stilurilor de învătare;
-cadrele didactice stabilite prezintă elevilor claselor repartizate chestionarul ce se va administra, explicând importanţa completării acestuia cu sinceritate si maximă seriozitate;
-rezultatele chestionarului sunt prezentate atât elevilor cât şi parintilor şi cadrelor didactice în cadrul şedinţei consiliului profesorilor clasei ;
-rezultatele sunt centralizate la nivel de ani de studiu, pe profile şi calificari profesionale în vederea stabilirii stilului dominant la nivelul unităţii scolare;
-în şedintele comisiilor metodice sunt stabilite strategiile adecvate fiecarei discipline ce se pot aplica în functie de stilurile de învăţare ale elevilor de la fiecare clasă
Procedura de testare iniţială pentru determinarea nivelului iniţial de competente şi cunostinte se va desfăşura astfel:
-la nivelul fiecărei catedre sunt stabilite conţinuturile testărilor inţiale pentru fiecare nivel de studiu şi disciplină în parte; pentru disciplinele al caror studiu începe în anul respectiv se vor administra teste de cultură generală ;
-testele iniţiale sunt administrate în prima oră de curs, iar rezultatele sunt comunicate elevilor si parintilor;
-pe baza rezultatelor, împreună cu elevii, cadrele didactice stabilesc ţintele individuale de învăţare; părinţii pot fi consultaţi în stabilirea acestora. Dupa stabilirea lor datele respective sunt communicate în prima sedinţă a comitetului de parinţi ai clasei;
-la nivelul catedrelor sunt analizate rezultatele testarilor initiale si a chestionarelor privind stilurile de învăţare; pe baza ţintelor individuale de învătare, sunt stabilite la nivel de catedră programul remediativ şi programul suplimentar pentru obtinerea performantei;
-programele sunt comunicate de asemenea familiilor, solicitându-se sprijinul acestora în vederea convergenţei eforturilor.
Implementarea procedurii de testare initială va fi monitorizată şi analizată în cadrul Comisiei pentru Asigurarea Calitătii , pentru a se determina modul în care este implementată şi a se stabili recomandă rile pentru îmbunătătirea activităţii
8.2. Modul de lucru
a. La nivelul fiecărei comisii metodice sunt stabilite conţinuturile testărilor iniţiale (acelaşi conţinut) pentru fiecare nivel de studiu şi disciplină în parte; pentru disciplinele al căror studiu începe în anul respectiv se vor administra teste de cultură generală legate de disciplina respectivă
b. Teste iniţiale sunt administrate în primele trei săptămâni de curs, la începutul fiecărui an de studiu şi disciplină în parte de către toate cadrele didactice iar rezultatele se centralizează (anexa 1) şi sunt comunicate elevilor şi părinţilor; Notele obţinute nu se vor trece în catalog;
c. Pe baza rezultatelor, împreună cu elevii, cadrele didactice stabilesc ţintele individuale de învăţare (anexa 2) – părinţii vor fi consultaţi în vederea stabilirii acestora. După stabilirea datelor respective, acestea vor fi comunicate în prima şedinţă a comitetului de părinţi al clasei
d. Testele aplicate vor fi păstrate în cadrul comisiilor metodice
e. Implementarea procedurii de testare iniţială va fi monitorizată de către responsabilii de arii curriculare, respectiv de responsabilul de procedură şi va fi analizată în cadrul CEAC, pentru a determina modul în care este implementată şi a stabili recomandările pentru îmbunătăţirea activităţii;
f. La nivelul ariilor curriculare sunt analizate rezultatele testelor iniţiale (Anexa 3) iar pe baza acestora este stabilit programul remedial şi programul suplimentar pentru obţinerea performanţei; Programele sunt comunicate de asemenea familiilor solicitându-se sprijinul acestora în vederea convergenţei eforturilor
g. Responsabilii de arii curriculare vor depune toate documentele referitoare la implementarea procedurii (subiecte teste iniţiale, barem de corectare şi notare, matricea de specificaţii, testele aplicate tuturor elevilor grupate pe clase, Anexa 1 şi Anexa 2 întocmite de fiecare profesor, Anexa 3 întocmită de responsabilul ariei curriculare)
h. Toate persoanele implicate în implementarea procedurii vor respecta graficul descris în Anexa 4
8.3 Documente utilizate:
- Raport de activitate
- Programul de activități
- Plan managerial
- Planul de îmbunătăţire a activităţii catedrei
8.3. Resurse necesare:
8.3.1. Resurse materiale
- birotică, computere;
- reţea internet;
- copiator;
- imprimantă;
- telefoane, fax-uri pentru legături operative cu alte compartimente şi cu structuri din afara instituţiei;
- papetărie şi tipizate.
8.3.2. Resurse umane
- Personal didactic;
8.3.3. Resurse financiare
- Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.
9. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
Procedura este pusă în aplicare de către toate cadrele didactice care desfăsoară activităţi de predare – învăţare, pentru toate disciplinele din planul de învăţământ, la începutul fiecărui an de studiu.
Responsabilii de comisii metodice urmăresc ca testele iniţiale să fie aplicate la toate clasele de către membrii comisiei şi să se întocmească documentaţia conform procedurii.
Subcomisia pentru implementarea procedurii de testare iniţială este responsabilă de depunerea documentaţiei la C.E.A.C. şi întocmirea raportului cu privire la descrierea activităţilor (Anexa 4) şi a planului de îmbunătăţire cu privire la testarea iniţială (Anexa 5)
10. Formular evidență modificări
Nr. crt. |
Ediția |
Data ediției |
Revizia |
Data reviziei |
Nr.pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
1 |
|
|
|
|
|
- |
|
11. Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
|||
Semnătura |
Data |
Obervații |
Semnătura |
Data |
||||
1 |
Management |
|
|
|
|
- |
- |
- |
12. Lista de difuzare a procedurii
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume și prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
1 |
Management |
|
|
|
|
|
2 |
CEAC |
|
|
|
|
|
3 |
Personal didactic |
|
|
|
|
|
13. Anexe, înregistrări, arhivări
Nr. anexă
|
Denumirea anexei |
Elaborator |
Aprobă |
Nr. de exemplare |
Difuzare |
Arhivare |
Alte elemente |
|
loc |
perioadă |
|||||||
A1 |
Analiza rezultatelor testelor inițiale |
CEAC |
Director |
|
|
|
|
|
A2 |
Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma evaluării testelor iniţiale |
CEAC |
Director |
|
|
|
|
|
A3 |
Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma aplicării testelor iniţiale • de către membrii ariei curriculare |
CEAC |
Director |
|
|
|
|
|
A4 |
Grafic de implementare a procedurii de testare inițială |
CEAC |
Director |
|
|
|
|
|
14. Cuprins
Numărul componentei în cadrul procedurii |
Denumirea componentei din cadrul procedurii |
Pagina |
0 |
Coperta |
0 |
1 |
Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii |
1/9 |
2 |
Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii |
1/9 |
3 |
Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii |
1/9 |
4 |
Scopul procedurii |
2/9 |
5 |
Domeniul de aplicare |
2/9 |
6 |
Documente de referinţă |
3/9 |
7 |
Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi |
3/9 |
8 |
Descrierea procedurii |
4/9 |
9 |
Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii |
9/9 |
10 |
Anexe, înregistrări, arhivări |
9/9 |
11 |
Cuprins |
9/9 |
Anexa 1 Analiza rezultatelor testelor iniţiale
Profesor
Nr. crt/ |
Clasa |
Disciplina |
Total elevi |
Nr. elevi testati |
Medii sub 5 |
Note între 5-5.99 |
Note între 6-6.99 |
Note între 7-7.99 |
Note între 8-8.99 |
Note între 9-10 |
Media clasei |
Cea mai mică not[ |
Cea mai mare notă |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexa 2 Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma evaluării testelor iniţiale
Profesor
În perioada ……………………. la clasele _____________________________________ au fost date teste de evaluare (iniţiale) în scopul formării unei priviri de ansamblu obiective asupra nivelului real al elevilor la disciplina/disciplinele:
În urma susţinerii acestor teste am constatat următoarele:
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Plan de măsuri:
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Anexa 3 Raport de analiză a rezultatelor obţinute în urma aplicării testelor iniţiale de către membrii ariei curriculare ____________________________________
În perioada ………………….. s-a efectuat testarea iniţială e elevilor de către membrii ariei curriculare _______________________.
În urma aplicării acestor teste au fost extrase următoarele concluzii generale:
Concluzii referitoare la cadrele didactice
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Concluzii referitoare la elevi / nivelul de cunoştinţe
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Se propune următorul plan de măsuri la nivelul ariei curriculare:
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Anexa 4 – GRAFIC de implementare a procedurii de testare iniţială
Acţiune |
Termen |
Responsabili |
Testarea iniţială a elevilor |
|
Toţi profesorii |
Centralizare rezultatelor şi depunerea lucrărilor scrise ale elevilor, Anexa 1 şi Anexa 2 responsabilului de arie curriculară Anexa 3 |
|
Toţi profesorii |
Raportul general privind testarea inițială a elevilor |
|
Responsabil arie curriculară |