Scopul procedurii

1. Abordează activitățile de fundamentare, elaborare, avizare a curriculumlui la decizia şcolii, unitar şi eficient, prin raportare la obiectivele specifice şi la legislația în vigoare  

 2. Stabileşte modul de realizare a activităţii şi persoanele implicate;

 3. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii; 

 4. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului;

 5. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei;   

 6. Stabileşte sarcini a circuitului documentelor necesare acestei activităţi; 

 7. Scopul este acela de a defini oferta şcolii în raport cu interesele şi aptitudinile elevului precum şi cu aşteptările societăţii, cu resursele umane si materiale de care dispune şcoala.  

 8. Alte scopuri specifice procedurii operaţionale.

 

Domeniul de aplicare

Procedura se aplică la clasele din învățământul primar, gimnazial și liceal de către profesorii de orice specialitate, în funcţie de numărul de ore din CDȘ ale Planului de învăţământ, repartizate pe anii de studiu.

Documente de referinţă

Legislație primară:

-           Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;

-           Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicată;

-           Metodologia cadru de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar

-           Planurile-cadru de învățământ

Legislație secundară:

-           Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

-           O.M.F.P. nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;

-           Ordinul 600/2016 pentru aprobarea codului controlului intern

Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:

      - Organigrama;

      - Regulament de organizare și funcționare;

      - Regulament intern;

      -Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016

Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi

Nr.

Crt.

Termenul

Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul

1.

Procedură de sistem

Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual.

2.

Ediţie a unei proceduri

Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri de sistem, aprobată şi difuzată.

3.

Revizia in cadrul unei ediţii

Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate.

4.

Sistem de control managerial

Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial.

5.

Curriculum

Se referă la oferta educaţională a şcolii şi reprezintă sistemul proceselor educaţionale şi al experienţelor de învăţare şi formare directe şi indirecte oferite educaţilor şi trăite de aceştia în contexte formale, neformale şi chiar informale.

6.

Curriculum-ul nucleu

Reprezintă trunchiul comun, obligatoriu, adică numărul minim de ore de la fiecare disciplină obligatorie prevăzută în planurile-cadru de învăţământ româneşti, absolut necesare pentru toate şcolile şi pentru toţi elevii.

7.

Curriculum-ul la decizia şcolii

Ansamblul proceselor educative şi al experienţelor de învăţare pe care fiecare şcoală le propune în mod direct elevilor săi în cadrul ofertei curriculare proprii, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, precum şi cu specificul şcolii şi nevoile comunităţii locale. La nivelul planurilor-cadru de învăţământ, CDŞ reprezintă numărul de ore alocate şcolii pentru construirea propriului proiect curricular.

Nr. crt.

Abrevierea

Termenul abreviat

1.

PS

Procedura de sistem

2.

E.

Elaborare

3.

V.

Verificare

4.

A.

Aprobare

5.

Ap.

Aplicare

6.

Ah.

Arhivare

7.

PO

Procedură operaţională

8.

CDS

Curriculum la decizia școlii

Descrierea procedurii

Curriculumul la decizia şcolii se raportează la viziunea şi misiunea şcolii, urmărind, prin disciplinele opţionale oferite: extinderea programelor şcolare pentru asigurarea progresului şcolar.

În completarea trunchiului comun, şcoala poate opta pentru unul dintre pachetele disciplinare opţionale incluse în curriculum-ul la decizia şcolii.

       Pachetele opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ:

a. asigură diversificarea activităţilor de învăţare, în funcţie de nevoile elevilor;

b. sunt derivate din oricare dintre disciplinele de învăţământ, constituindu-se astfel într-o ofertă educaţională care răspunde interesului elevilor pentru o anumită disciplină de studiu;

c. pot introduce un obiect de studiu, în afara celor prevăzute în trunchiul comun;

d. pot introduce, ca obiect de studiu, o nouă disciplină, structurată în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare.

La începutul fiecărui an şcolar şi ori de câte ori apar modificări, se afişează în cancelarie la loc vizibil planurile de învăţământ valabile în anul şcolar următor pentru școala noastră, spre informarea tuturor cadrelor didactice. Profesorii interesaţi să propună elevilor CO revizuiesc şi îmbunătăţesc cursurile existente şi/sau elaborează cursuri noi.  Orice CO este propus părinților și elevilor numai după ce este avizat de Consiliul pentru Curriculum din şcoală şi aprobat anual de inspectorul de specialitate. Comisia de curriculum întocmește o listă cu opționalele propuse care este pusă de către diriginţi la dispoziţia părinților și elevilor spre a se informa şi a decide potrivit preferinţelor şi intereselor majorităţii acestora din fiecare clasă. Profesorii autori ai cursurilor oferă elevilor interesaţi informaţii suplimentare despre conţinutul acestora.  Opţiunile părinților și elevilor sunt consemnate într-un proces-verbal pe bază de semnătură şi prezentate în CP care are în ordinea de zi stabilirea CDȘ. Procesele-verbale cu opţiunile elevilor se îndosariază şi se păstrează la conducerea şcolii. Până la începutul anului şcolar pentru care a fost ales cursul, autorul alcătuieşte/revizuieşte/completează suportul de curs. La începutul anului şcolar fiecare diriginte completează în catalogul clasei cu exactitate opţiunile elevilor, fie extinderi fie discipline noi, respectând cu stricteţe titlul cursului. Oferta CDŞ se elaborează de Comisia pentru Curriculum, se avizează de CP şi se aprobă de CA. Comisia pentru curriculum stabileşte proiectul CDŞ, în funcţie de solicitări, resurse şi politica şcolii. După aprobarea disciplinelor din CDŞ, în baza opţiunii scrise a elevilor şi având în vedere resursele existente, aceste discipline opţionale devin obligatorii pentru elevi şi profesori în anul şcolar respectiv.

Documente utilizate:

Odată ales tipul de opţional (titlul selectat din oferta Ministerului sau proiectul propriu), se întocmeşte o documentaţie, pe baza căreia se va susţine proiectul de optional (conform fișei de avizare din anexă).

Planificarea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii

Nr.crt.

Etapa

Operațiunea

1

Desemnarea prin decizie a Comisiei pentru Curriculum

Emiterea deciziei

2

Analiza CDŞ din anul şcolar trecut pe specialități (pe baza informărilor cadrelor didactice / chestionarelor aplicate)

Aplicarea unor chestionare de opinie elevilor/părinților privind CDŞ din anul şcolar trecut si informări ale  cadrelor didactice

3

Realizarea unei analize de  nevoi/oportunitãți educaționale la nivelul educabililor înscrişi în unitate, precum şi a contextului socio economic local

Elaborarea chestionarelor ce vor fi applicate elevilor și părinților pentru realizarea unei analize de nevoi

Aplicarea chestionarelor

Prelucrarea datelor, identificarea nevoilor si intereselor de formare ale elevilor

4

Stabilirea ofertei CDŞ la nivelul fiecarei catedre

Consultãri la nivelul catedrelor Elaborarea ofertei CDŞ

Analizarea, verificarea, aprobarea ofertei CDŞ in cadrul catedrelor

5

Discutarea propunerilor colectivelor de catedra  privind disciplinele opționale în cadrul CP

Se vor stabili prin vot disciplinele optionale ce vor figura in oferta şcolii precum si durata lor

6

Elaborarea pachetelelor de opționale

Intocmirea listei opționalelor propuse la fiecare clasă

7

Prezentarea ofertei CDŞ şi exprimarea opțiunilor

Prezentarea ofertei CDŞ elevilor Exprimarea opțiunii elevilor asupra ofertei CDŞ

Centralizarea opțiunilor elevilor

8

Constituirea portofoliilor aferente fiecãrui tip de CDŞ

Elaborarea fişei de avizare, programele pentru disciplinele din CDŞ alcatuite in şcoalã vor fi avizate de CA al şcolii.

9

Avizarea cursului opțional de cãtre inspectorul de specialitate

Transmiterea portofoliilor inspectoratului școlar

Derularea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii

Operațiunea

Activitățile desfășurate

1.Emiterea prin decizie a Comisiei pentru Curriculum

- stabilirea temeiului legal ce impune emiterea deciziei;

 - stabilirea persoanei, a persoanelor sau a comisiilor însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile deciziei;

- întocmirea deciziei propriu-zise

- înmânarea deciziei către  persoanele însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile acesteia

2.Aplicarea chestionarelor de opinie elevilor /părinților privind CDŞ din anul şcolar trecut

Comisia pentru curriculum elaboreazã un chestionar de opinie în vederea stabilirii gradului de satisfacție al elevilor.

3.Elaborarea chestionarelor ce vor fi aplicate elevilor și părinților

Comisia pentru curriculum elaboreazã un chestionar în scopul identificãrii nevoilor şi intereselor de formare ale elevilor și părinților

4.Aplicarea chestionarelor

Chestionarele multiplicate, se aplicã la clasã,de cãtre diriginți și părinților prin organizarea unor ședințe cu părinții

5.Prelucrarea datelor, identificarea nevoilor si intereselor de formare ale elevilor

Chestionarele vor fi prelucrate de cãtre membrii comisiei de curriculum. Rezultatele analizei vor fi consemnate într-un raport intern şi aduse la cunoştințã întregului corp profesoral în cadrul unei şedinte de Consiliu

6.Consultari la nivelul catedrelor

Membrii fiecãrei catedre întruniți în şedințã de catedrã fac propuneri pentru curriculum-ul CDŞ corelat cu nevoile şi interesele de formare ale elevilor identificate prin analiza de nevoi.  Programele orientative pentru disciplinele opționale pot fi propuse de MEN  şi/sau colectivele de catedrã

7.Elaborarea ofertei CDŞ

Fiecare propunere de CDŞ avansata în cadrul catedrei, se argumenteazã, precizandu-se care sunt competențele generale vizate prin studiul respectivei discipline, conținuturile vizate

8.Analizarea, verificarea, aprobarea ofertei CDŞ în cadrul catedrelor

Oferta CDŞ este analizatã, verificatã şi apoi aprobatã în cadrul fiecãrei catedre

9. Întocmirea listei opționalelor propuse la clasã

Comisia pentru curriculum preia de la fiecare şef de catedrã  lista de propuneri si elaboreazã pentru fiecare clasã un pachet de discipline opționale

10.Prezentarea ofertei CDŞ elevilor

Profesorii ce au propus oferta CDŞ o vor prezenta elevilor. Prezentarea se va face pentru fiecare clasã în parte.

11.Exprimarea opțiunii elevilor asupra ofertei CDŞ

Diriginții claselor vor aplica la clasa fişa de opțiuni –elaboratã de Comisia pentru curriculum- ce cuprinde pachetul de opționale, elevii având astfel posibilitatea sã-şi exprime în scris opțiunile. Toate fişele vor fi apoi înmânate comisiei pentru curriculum

12.Centralizarea opțiunilor elevilor

Comisia pentru curriculum analizeaza fişele de opțiuni şi centralizeazã rezultatele, declarând, în baza criteriului majoritãții opțiunilor pentru o disciplinã, disciplinele la care elevii doresc sã susțina cursuri opționale în urmãtorul an şcolar. Rezultatele sunt prezentate Consiliului Profesoral

13.Elaborarea programei de opțional

Stabilirea:

1.tipului de opțional; durata; temele/conținuturile; aria curricularã 2.Formularea obiectivelor si finalitãților propuse

3.Nota de prezentare/argumentare; competențe generale, specifice; exemple de activitãți de învãțare; lista conținuturilor; bibliografie minimala

Valorificarea rezultatelor activităţii

1. Îmbunătăţirea  cunoaşterii legislaţiei activităţii privind elaborarea şi stabilirea ofertei CDŞ la nivelul şcolii

2. Cunoaşterea modului de derulare a paşilor privindelaborarea şi stabilirea ofertei CDŞ la nivelul şcolii din cadrul instituţiilor publice.

Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii

ATRIBUȚIILE COMISIEI PENTRU CURRICULUM

Comisia pentru curriculum scolar are urmatoarele atributii:

- realizarea ofertei educationale a scolii

- sondarea si analizarea opiniei elevilor cu privire la realizarea orelor din CDŞ din anul trecut si propunerea de noi discipline sau teme pentru oferta curriculara pentru anul scolar urmator care  să corespundă şi solicitarilor elevilor

- elaborarea calendarului de prezentare a ofertei școlii și de aprobare a disciplinelor opționale pentru anul școlar următor

- elaborarea proiectului pentru curriculum

- sprijinirea cadrelor didactice în vederea elaborării programelor şcolare de CDŞ şi realizarea acestora

Responsabilitățile propunătorului de opțional

Fiecare propunător al unei discipline opționale trebuie:

a)  să elaboreze schema de documentație pe baza căreia va concepe și apoi va susține proiectul de opțional, la nivel de catedră, consiliu profesoral și consiliu de administrație, pentru avizare după următorul model:

1. Alegerea denumirii (titlului) disciplinei opționale

2. Stabilirea tipului de optional. Tipurile de opţional la liceu sunt prevăzute în  OMEC nr. 3670 din 17.04.2001 si OMEC nr. 5723 din 23.12.2003, iar reglementările în vigoare menţionează următoarele tipuri de opţionale: opţional de aprofundare; opţional de extindere; opţional ca disciplină nouă; opţional integrat.

Opţionalul de aprofundare este acel tip de CDS derivat dintr-o disciplină studiată în TC (trunchi comun), care  urmăreşte aprofundarea obiectivelor/competenţelor din curriculum prin noi unităţi de învăţare. Opţionalul de extindere este acel tip de CDS derivat dintr-o disciplină studiată în TC, care urmareşte extinderea competenţelor specifice şi noilor conţinuturi. Opţionalul ca disciplină nouă introduce noi obiecte de studiu, în afara acelora prevăzute în TC la un anumit profil şi specializare, sau teme noi, care nu se regăsesc în programele naţionale. Opţionalul integrat introduce ca obiecte de studiu noi discipline structurate în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculara sau pentru mai multe arii curriculare.  Pentru notarea în catalog a tipului de opţional aprofundare se foloseşte aceeaşi rubrică din catalog cu disciplina sursă, iar pentru celelalte tipuri de opţional se formează o rubrică noua în catalog.

3. Încadrarea opționalului în aria curriculară si ciclul curricular

4. Stabilirea duratei disciplinei opționale (semestrial, anual, pe ciclu curricular)

5. Identificarea resurselor scolii (materiale si umane)

6. Stabilirea locului si modului de desfăsurare (sală de clasă, zi, oră; clasă/grupe)

b)    să redacteze programa, planificarea și suportul de curs. Suportul de curs va trebui realizat în anul scolar anterior începerii predării si este obligatoriu.

Atribuțiile Consiliilor profesorale:

 - Propunerile colectivelor de catedră privind disciplinele opționale se vor discuta în Consiliile profesorale, care vor stabili prin vot disciplinele opționale ce vor figura în Oferta scolii precum si durata lor.

Atribuțiile Consiliului de administrație:

- Programele pentru disciplinele din CDS alcătuite în scoală vor fi avizate de Consiliul de Administrație al scolii si aprobate de Inspectoratul scolar județean.

–  Vor fi alese acele opționale care pot fi realizate în condiții de maximă calitate.

Anexa 1 CHESTIONAR PENTRU ELEVI

Dragi elevi, vă rugăm  să ne ajutați în cunoașterea nevoilor/intereselor voastre cu privire la studiul disciplinelor opționale. Vă rugăm să bifați cu X  răspunsul dorit și să răspundeți la întrebările noastre. Opinia voastră este importantă pentru disciplinele opționale în anul școlar următor.

Clasa:____________

1. Consideri util studiul disciplinelor opţionale pe care le-ai parcurs până în prezent?

O Foarte util                 O Util              O Puțin util                 O Inutil           O Nu știu

2. Propune trei teme care te interesează și care ți-ar plăcea să fie un opțional pe care-l vei studia anul viitor:

A)__________________________________________________________

B)__________________________________________________________

C)__________________________________________________________

3. Numește trei arii curriculare din care ai dori să facă parte disciplina opțională pe care o vei studia :

A) …………………………………………………………………………………….… B)………………………………………………………………………………………… C)…………………………………………………………………………………………

4. Cum este criteriul care stă la baza alegerii disciplinelor opționale? ( punctează prin acordarea unei note de la 5 la 1, nota 5 indicând nivelul maxim)

            a)  în funcție de interese și nevoi                                           ________

            b)  în funcție de profesorul care propune                              ________

            c)  în funcție de aptitudinile mele                                         ________

            d)  în funcție de ce am auzit de la alți colegi de școală        ________

             

ANEXA 2 CHESTIONAR PENTRU PĂRINȚI

Stimați părinți, vă rugăm  să ne ajutați în cunoașterea nevoilor/satisfacțiilor copiilor dumneavoastră cu privire la studiul disciplinelor opționale. Vă rugăm să bifați cu X  răspunsul dorit și să răspundeți la întrebările noastre. Opinia dumneavoastră este importantă pentru disciplinele opționale în anul școlar următor.

Clasa:____________

1. Copilul dumneavoastră participă cu plăcere la ora de opțional?

            O     Da

            O     Nu

            O     Nu știu

2. Propuneți trei teme  pe care aţi dori ca fiul/fiica dumneavoastră să le studieze anul viitor ca

discipline opţionale:

A)__________________________________________________________

B)__________________________________________________________

C)__________________________________________________________

3. Cum este criteriul care stă la baza alegerii disciplinelor opționale? ( punctează prin acordarea unei note de la 5 la 1, nota 5 indicând nivelul maxim)

            a)  în funcție de interese și nevoi                                           ________

            b)  în funcție de profesorul care propune                              ________

            c)  în funcție de aptitudinile elevului                                     ________

4.. Numiți trei arii curriculare din care ați dori să facă parte disciplina opțională pe care fiul/fiica dvs o va studia:

A) …………………………………………………………………………………….… B)………………………………………………………………………………………… C)…………………………………………………………………………………………

5. Faceți o recomandare cu privire la creșterea calității actului didactic prin disciplinele opționale: