Clasa :a IX-a A
Aria curriculară: Terapie educaţională complexă şi integrat
Disciplina :Ludoterapie
Unitatea de învăţare:Dezvoltarea proceselor psihice prin joc didactic
Tema: JOCUL SILABELOR (Silaba,cuvântul,propoziţia)
Tipul lecţiei:Consolidarea cunoştinţelor
Forma de realizare:Joc didactic
Scopul:
§ Dezvoltarea capacităţilor de exprimare orală,de înţelegere şi utilizare a semnificaţiilor structurale verbale,orale
§ Consolidarea capacităţii de a distinge numărul cuvintelor dintr-o propoziţie,a silabelor dintr-un cuvânt
precum şi a sunetului iniţial al unui cuvânt.
Obiectivele operaţionale
O1-să identifice culoarea plicului şi să denumească imaginile din plicuri
O2-să identifice litera cu care începe cuvântul
O3-să identifice numărul de silabe dintr-un cuvânt,corelând numărul acestora cu atingerea palmei sub bărbie sau prin bătăi
de palme
O4-să alcătuiască propoziţii simple şi dezvoltate,corecte din punct de vedere gramatical
O5-să precizeze numărul de cuvinte ce alcătuiesc propoziţia ,precum şi locul acestora în propoziţie
O6-să rezolve fişa individuală de lucru conform cerinţelor
O7-să coopereze în cadrul grupului
Sarcina didactică:
Aflarea numărului de silabe dintr-un cuvânt, identificarea sunetelor iniţiale,alcătuirea de propoziţii şi identificarea numărului de cuvinte din propoziţie;
Regulile jocului:
Elevii vor primii cate un plic colorat in interiorul caruia se vor afla imagini.
Educatorul spune o culoare iar elevul care deţine plicul de culoarea respectivă îl deschide şi extrage o imagine din el.
Denumesc imaginea/litera extrasă,precizează sunetul iniţial al cuvântului sau în cazul literei spun un cuvânt care să înceapă cu litera respectivă;
Despart cuvântul în silabe, spun câte silabe are cuvântul, formulează o propoziţie simplă /dezvoltată cu acesta .
Metode şi procedee:explicaţia ,conversaţia,exerciţiul ,problematizarea,jocul didactic,invăţarea prin cooperare, demonstraţia;
Mijloace de învăţământ; plicuri colorate , imagini,fişe de lucru ;
Forme de evaluare :observaţie sistematică,aprecieri verbale,evaluare scrisă
Bibliografie :
1. Programa Alternativa de pedagogie Curativă Disciplina :Ludoterapie clasa a IX-a
2. ,,Metode interactive de grup”- ghid metodic- Silvia Breban, Elena Gongea, Georgeta Ruiu, Mihaele Fulga - Editura ”Arves”, Craiova 2002
3. Anghe Rodica Maria ,Moţ Cornelia –Îndrumator metodic orientativ pentru cadrele didactice debutante , Deva 2012
Nr. Crt. |
Etapele lecţiei |
Ob. op. |
Conţinut informaţional |
Strategie didactică |
Evaluare |
|||
Metode şi procedee |
Mijloace de învăţământ |
Formă de organizare |
||||||
1 |
Moment organizatoric |
|
Se asigură climatul necesar începerii activităţii
|
Explicaţia
Conversaţia
|
|
|
Aprecieri verbale Observarea comportamentului copiilor |
|
2 |
Captarea atenţiei |
|
Zâna noastră Iarna despre care am vorbit şi în orele anterioare ne-a provocat la un joc şi ne-a trimis aceste plicuri colorate . Elevii primesc plicuri colorate de la Zâna Iarna
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Plicuri cu Imagini specifice anotimpului |
Frontală
|
Evaluare continuă |
|
3
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
|
Astăzi ,noi încercăm să vedem cât de bine cunoaştem literele, cum se formează cuvintele, le vom despărţi în silabe,după care vom formula propoziţii. Dar pentru ca totul să fie mai distractiv şi mai frumos , toate aceste lucruri le vom face sub forma unui joc.Jocul nostru se numeşte ,,Silaba,cuvântul,propoziţia,, |
Explicaţia
Conversaţia |
|
Frontală
|
Aprecieri verbale |
|
4 |
Dirijarea învăţării |
O1
O2
O3
O4
O5
O7 |
Explicarea sarcinii şi a regulilor de joc eu am să vă spun care sunt regulile acestui joc şi am să explic cum procedăm Fiecare elev primieste cate un plic colorat ; În funcţie culoarea plicului elevul extrage o imagine din el . -denumeşte imaginea
-numeşte litera cu care începe cuvântul(dacă extrage imagine) -spune un cuvânt cu litera extrasă (dacă extrage literă) -desparte cuvântul în silabe -formulează o propoziţie cu acel cuvânt Efectuarea jocului de probă După ce am explicat sarcinile şi regulile jocului trecem la executarea jocului de probă pentru a vedea dacă elevii au înteles explicaţiile . Voi chema un elev pentru a extrage o imagine dintr-un plic şi să parcurgă toate etapele explicate . Executarea propriu –zisă a jocului Educatorul numeste o culoare iar elevul care detine plicul de culoarea respectiva extrage o imagine din interior şi urmează sarcinile jocului : 1. Denumeşte imaginea/spune litera extrasă 2. Numeşte litera cu care începe cuvântul/spune un cuvânt cu litera extrasă 3. Desparte în silabe cuvântul 4. Stabileşte numărul de silabe al cuvântului 5. Formulează o propoziţie cu acel cuvânt . 6. Precizează numărul de cuvinte din care este alcătuită propoziţia Voi urmări respectarea sarcinilor ,regulilor şi menţinerea caracterului de joc al activităţii, prin încurajarea si felicitarea elevilor . Atunci când unii elevi nu reuşesc să îndeplinească sarcinile jocului,solicit ajutor din parte colegilor săi.
|
Conversaţia
Explicaţia
Demonstraţia
Problematiza-rea
Exerciţiul
Jocul
Învăţare prin cooperare |
Jetoane cu imagini
|
|
Verificarea capacităţii de însuşire a regulilor
Evaluare frontală
Evaluare continuă prin aprecierea răspunsurilor
Evaluare pe baza obiectivelor |
|
Frontală
Individuală |
||||||||
5 |
Realizarea feed-back-ului şi Evaluarea activităţii |
O1 O3
O6 |
Haideţi să vedem ce am facut noi astăzi?Ce am învăţat în urma acestui joc ? Acum o să primiţi da cate o fişă de lucru pe care trebuie să o rezolvaţi. ANEXA 1 -Împart fişele de lucru -Explic cerintele . -Ofer ajutor unde este nevoie. |
Exerciţiul
Explicaţia
|
Fişe de lucru
Creioane colorate |
Individuală
|
Evaluare individuală |
|
6 |
Incheierea activităţii |
O7 |
Se fac aprecieri şi se încurajează elevii mai timizi. |
Conversaţia |
|
|
Aprecieri verbale |
|