Clasa :a IX-a A
Aria curriculară: Terapie educaţională complexă şi integrat
Disciplina :Ludoterapie
Unitatea de învăţare:Dezvoltarea proceselor psihice prin joc didactic
Tema: JOCUL SILABELOR (Silaba,cuvântul,propoziţia)
Tipul lecţiei:Consolidarea cunoştinţelor
Forma de realizare:Joc didactic
Scopul:

§  Dezvoltarea capacităţilor de exprimare orală,de înţelegere şi utilizare a semnificaţiilor structurale verbale,orale

§  Consolidarea capacităţii de a distinge numărul cuvintelor dintr-o propoziţie,a silabelor dintr-un cuvânt

     precum şi a sunetului iniţial al unui cuvânt.

 

Obiectivele operaţionale

O1-să identifice culoarea plicului şi să denumească imaginile  din plicuri

O2-să identifice litera cu care începe cuvântul

O3-să identifice numărul de silabe dintr-un cuvânt,corelând numărul acestora cu atingerea palmei sub bărbie sau prin bătăi

      de palme

O4-să alcătuiască propoziţii  simple şi dezvoltate,corecte din punct de vedere gramatical

O5-să precizeze numărul de cuvinte ce alcătuiesc propoziţia ,precum şi locul acestora în propoziţie

O6-să rezolve fişa individuală de lucru conform cerinţelor

O7-să coopereze în cadrul grupului

Sarcina didactică:

Aflarea numărului de silabe dintr-un cuvânt, identificarea sunetelor iniţiale,alcătuirea de propoziţii şi identificarea numărului de cuvinte din propoziţie;

Regulile jocului:

Elevii vor primii cate un plic colorat in interiorul caruia se vor afla imagini.

Educatorul spune o culoare iar elevul care deţine plicul de culoarea respectivă îl deschide şi extrage o imagine din el.

Denumesc imaginea/litera extrasă,precizează sunetul iniţial al cuvântului sau în cazul literei spun un cuvânt care să înceapă cu litera respectivă;

Despart cuvântul în silabe, spun  câte silabe are cuvântul, formulează o propoziţie simplă /dezvoltată cu acesta .

Metode şi procedee:explicaţia ,conversaţia,exerciţiul ,problematizarea,jocul didactic,invăţarea prin cooperare, demonstraţia;

Mijloace de învăţământ; plicuri colorate , imagini,fişe de lucru ;

Forme de evaluare :observaţie sistematică,aprecieri verbale,evaluare scrisă

Bibliografie :

1.     Programa  Alternativa de pedagogie Curativă  Disciplina :Ludoterapie   clasa a IX-a

2.     ,,Metode interactive de grup”- ghid metodic- Silvia Breban, Elena Gongea, Georgeta Ruiu, Mihaele Fulga - Editura ”Arves”, Craiova 2002

3.     Anghe  Rodica Maria ,Moţ Cornelia –Îndrumator metodic orientativ pentru cadrele didactice debutante , Deva 2012

  

 

Nr. Crt.

Etapele lecţiei

Ob.

op.

Conţinut informaţional

Strategie didactică

Evaluare

Metode şi procedee

Mijloace de învăţământ

Formă de organizare

1

Moment organizatoric

Se asigură climatul necesar începerii activităţii

Explicaţia

Conversaţia

Aprecieri verbale

Observarea comportamentului copiilor

2

Captarea atenţiei

Zâna noastră Iarna despre care am vorbit şi în orele anterioare ne-a provocat la un joc şi ne-a trimis aceste plicuri colorate .

Elevii primesc plicuri colorate de la Zâna Iarna

Conversaţia

Explicaţia

 Plicuri cu Imagini specifice anotimpului

Frontală

Evaluare continuă

3

Anunţarea temei şi a obiectivelor

Astăzi ,noi încercăm să vedem cât de bine cunoaştem literele, cum se formează cuvintele, le vom despărţi în silabe,după care vom formula propoziţii.

Dar pentru ca totul să fie mai distractiv şi mai frumos , toate aceste lucruri le vom face sub forma unui joc.Jocul nostru se numeşte    ,,Silaba,cuvântul,propoziţia,,

Explicaţia

Conversaţia

Frontală

Aprecieri verbale

4

Dirijarea învăţării

O1

O2

O3

O4

O5

O7

Explicarea sarcinii şi a regulilor de joc

eu am să vă  spun care sunt regulile acestui joc şi am să explic cum procedăm

Fiecare elev primieste cate un plic colorat  ;

În funcţie culoarea plicului  elevul extrage o imagine din el .

-denumeşte imaginea

-numeşte litera cu care începe cuvântul(dacă extrage imagine)

-spune un cuvânt cu litera extrasă  (dacă extrage literă)

-desparte cuvântul în silabe

-formulează o propoziţie cu acel cuvânt

Efectuarea jocului de probă

După ce am explicat  sarcinile şi regulile jocului trecem la executarea jocului de probă pentru a vedea dacă elevii au înteles explicaţiile .

Voi chema un elev pentru a extrage o imagine dintr-un plic  şi să parcurgă toate etapele explicate .

Executarea propriu –zisă a jocului

Educatorul numeste o culoare iar elevul care detine plicul de culoarea respectiva extrage o imagine din interior şi urmează sarcinile jocului :

1.       Denumeşte imaginea/spune litera extrasă

2.       Numeşte litera cu care începe cuvântul/spune un cuvânt cu litera extrasă

3.       Desparte în silabe cuvântul

4.       Stabileşte numărul de silabe al cuvântului

5.       Formulează o propoziţie cu  acel cuvânt .

6.       Precizează numărul de cuvinte din care este alcătuită propoziţia

Voi urmări respectarea sarcinilor ,regulilor şi menţinerea caracterului de joc al activităţii, prin încurajarea si felicitarea elevilor .

Atunci când unii elevi nu reuşesc să îndeplinească sarcinile jocului,solicit ajutor din parte colegilor săi.

Conversaţia

Explicaţia

Demonstraţia

Problematiza-rea

Exerciţiul

Jocul

Învăţare prin cooperare

Jetoane cu imagini

Verificarea capacităţii de însuşire a regulilor

Evaluare frontală

Evaluare continuă prin aprecierea răspunsurilor

Evaluare pe baza obiectivelor

Frontală

Individuală

5

 Realizarea feed-back-ului şi Evaluarea activităţii

O1

O3

O6

Haideţi să vedem ce am facut noi astăzi?Ce am învăţat în urma acestui joc ?

Acum o să primiţi da cate o fişă de lucru pe care trebuie să o rezolvaţi. ANEXA 1

-Împart fişele de lucru

-Explic cerintele .

-Ofer ajutor unde este nevoie.

Exerciţiul

Explicaţia

Fişe de lucru

Creioane colorate

  Individuală

Evaluare individuală

6

Incheierea activităţii

O7

Se fac aprecieri şi se încurajează elevii mai timizi.

Conversaţia

Aprecieri verbale