pentru susţinere şi progres în învăţare a fiecărui copil aflat în risc de abandon şcolar şi, implicit, copiilor cu cerinţe educative  speciale determinate de condiţia familială disfuncţională

-pentru puberii cu părinţi plecaţi la lucru în străinătate-

Expunerea imaginii de ansamblu:

   Plecarea unuia sau a ambilor părinţi dintr-o familie la muncă în străinătate se creionează ca un fenomen social.

   Părinţii pleacă în străinătate şi îşi lasă, de cele mai multe ori, copiii în grija bunicilor sau a unui membru din familia extinsă.

   Puberii capătă autonomie şi independenţă .

 

   Bunicii/ Membrii din familia extinsă fie se îmbolnăvesc,ori se simt depăşiţi de responsabilitate sau nu pot să îi îngrijească şi cer ajutorul autorităţilor sau şcolii.

   În situaţii extreme, puberul rămâne total abandonat şi autorităţile trebuie să intervină.

  Consecinţele psihologice care apar ca urmare a absenţei unuia sau ambilor părinţi pe o perioadă mai lungă sunt:

                                 - sentimentul de abandon sau anxietatea de separare;

                     - probleme şcolare determinate de instabilitate emoţională şi .afectivă;

                     - probleme de siguranţă socială şi siguranţă personală.

Scopul  acestei activităţi:

    Scopul acestei  activiăţti este consilierea şcolară de susţinere şi psihologică a puberilor cu unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate pentru a trece mai uşor prin acest moment dificil din viaţa lor.

Obiectivele urmărite sunt:

n  Depăşirea de către puberi a situaţiei generată de plecarea unui părinte sau a ambilor părinţi la muncă în străinătate;

n  Cunoasterea comportamentului şi a problemelor pe care le au puberii;

n  Prevenirea absenteismului scolar;

n  Prevenirea abandonului scolar;

n  Prevenirea anturajului nociv şi a actelor antisociale;

n  Atragerea în activităţi şcolare şi extraşcolare motivante;

n  Cunoaşterea de către puberi a drepturilor şi obligaţiilor pe care le au;

n  Delimitarea şi înţelegerea termenilor de abuz,  neglijare, exploatare şi a consecinţelor pe care acestea le pot avea asupra dezvoltării lor fizice, psihice şi morale;

n  Cunoşterea specialiştilor (profesori, lucrătorul sau asistentul social din cadrul primăriei, poliţistul de proximitate, preotul) şi instituţiile (Poliţia, Primăria, Biserica, D.G.A.S.P.C.) la care pot apela în cazul abuzului, neglijării sau exploatării.

  Etapele desfăşurării proiectului:

n  În prima etapă va avea loc o întâlnire de grup cu toţi puberii care au unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate, în care se urmăreşte informarea privind obiectivele propuse.

n  În a doua etapă, după discuţia de grup, se va  discuta individual cu fiecare puber/adult pentru obţinerea unor informaţii complexe despre situaţie, făcând referire la următoarele aspecte:

-vârsta puberului;

- dacă mai are fraţi sau surori;

- date despre familia extinsă şi despre responsabilii în grija cărora rămâne minorul;

-date despre susţinerea şi îngrijirea de către persoana sau familia în grija căruia l-au lăsat părintele/părinţii;

- dacă părinţii se interesează de situaţia actuală a acestuia ( trimit bani/produse/haine,  telefonează,  vin de sărbători acasă);

- în ce măsură sunt afectaţi de lipsa părintelui/părinţilor;

- dacă au avut parte de rele tratamente din partea persoanelor în îngrijirea cărora se află;

- dacă frecventează cursurile şcolare  sau există sincope în frecvenţă şi în ce măsură acestea sunt cauzate de lipsa temporară a părinţilor.

   Durata:

Clasa a ........, anul școlar ......................

   Rezultate propuse şi obtinute:

În urma acestei activitati au rezultat următoarele:

S-a constatat o diferenţă în ceea ce priveşte numărul de cazuri raportate în catalog şi numărul de cazuri depistate .

În urma acestei activitati au fost depistaţi un număr de ........ puberi cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate, dintre care .......... au doar un singur părinte plecat la muncă, iar .......... au ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate.

Aceşti copii se încadrează în  următoarele categorii de vârstă:

                                                   11-12 ani - ………..(de adăugat, în funcţie de clasă)

            12-13 ani - …….(de adăugat, în funcţie de clasă)

                                               13-14 ani - .......... (de adăugat, în funcţie de clasă)

                                               14-15 ani - ……..(de adăugat, în funcţie de clasă)

Prin activităţile de observare şi evaluare efectuate de profesorul diriginte şi consilieriul şcolar psihopedagog s-a putut observa situaţia reală şi obiectivă a puberilor şi familiilor responsabilizate în sensul îngrijirii lor pe o perioadă determinată/nedeterminată.

S-au propus şi s-au efectuat  măsuri de:

   -consiliere individuală de susţinere sau discuţie dirijată (de către profesorul care a identificat la ora de curs, profesorul diriginte şi consilierul şcolar psihopedagog) cu puberul/ tutorul;

   -consiliere de susţinere în grup cu puberii/ tutorii(grup suport);

  -informare a autorităţilor locale în scopul responsabilizării acestora (dacă este cazul);

   -măsuri individualizate de suport din partea autorităţilor (dacă este cazul).

   Concluzii:

În ceea ce priveşte măsura în care sunt afectaţi aceşti copii de lipsa părinţilor putem spune că aceştia se împart în două categorii:

Ø  prima categorie, din care fac parte copiii care sunt entuziasmaţi de faptul că părintele sau părinţii plecaţi la muncă în străinătate le trimit bani, haine, beneficiind de o situaţie materială mai bună;

Ø  a doua categorie, din care fac parte acei copii care preferă să ducă în continuare o viaţă cu multe neajunsuri, dar să-i aibă pe părinţi lângă ei.

ÎN AMBELE SITUAŢII ÎNSĂ, aceşti elevi menţionează că la maturitate îşi vor păstra copiii cu ei, indiferent unde vor pleca la muncă.

In urma activităţilor propuse şi desfăşurate s-au ameliorat problemele unor puberi, vizibile în frecvenţă şi rezultatele şcolare.

   Perspective:

n  Se vor monitoriza periodic familiile responsabile de îngrijirea puberilor  institutionalizaţi, ai căror părinţi sunt plecaţi în străinatate;

n  Se va monitoriza traseul de dezvoltare personală şi educaţională din unitatea şcolară;

n  Se va acţiona la o reevaluare a situaţiilor;

n  Se vor mediatiza bunele practici în Comisiile de specialitate din C.S.A.P. Școala ........şi în articole/studii de specialitate.

Nr.

crt

Obiective

Activităţi

Pasi

Metode

Mijloace

Resurse

Bene

fici

ari

Ter

men

Obs.

1

Identificare cazuistică

Colectare  de date

Realizarea unei baze de date

Informatii din: documente şcolare, părinţi, colegi, alte surse;

Interviu cu puberii/adolescenţii

Interviu cu sustinătorii legali

-chestionar

-interviul

-asculare activă

chestionar

schiţa de

interviu

temporale

consumabile

aparatura)

......?

elevi

oct.

anual

10 % mai mare  anual

2

Prevenirea comporta

mentului indezirabil

Întocmirea unui plan de măsuri

Realizarea  unei fişe  de monitorizare a elevului

Respectarea obligaţiilor şi îndatoririlor şcolare

Discuţii cu :directorul, prof. diriginţi, consilierul psihopedagog, susţinătorii legali

Realizarea fişelor

Prezentarea regulamentului şcolar la loc vizibil.

Interpretare lui.

Discuţii cu cadrele didactice auxiliare si personalul auxiliar, vizând comportamentul elevilor ţintă.

Activităţi cu Poliţia de proximitate, Garda de mediu, CEPECA, DSP, As. “Crucea Roşie Română”

conversatie

dirijată

fişele

individuale

de date

temporale;

umane;

materiale;

specialişti ai partenerilor;

…? perso

nal din şcoală

…?

susţi

nători

legali

nov.-iun.

anual

3

Abordări  didactice individuale şi consiliere de susţinere şi de grup a puberilor

instituţionalizaţi  în Șc.Gim.

Nr.6

Activităţi de susţinere a învăţării prin ore suplimentare de consultaţii şi meditaţii

Urmărirea participării la ore pentru identificarea  eventualelor tulburări de conduită şi pentru surprinderea relaţiilor afective intrafamiliale.

Activitati de consiliere de susţinere

Implicarea în activităţi extraşcolare

Lucru în echipă cu consilierul psihopedagog

Cuprinderea puberilor din grupul-ţintă  în programe speciale de ajutor si recuperare didactică prin

consultaţii suplimentare pe disciplina de studiu.

 Aplicarea unor teste suplimentare pe disciplinele unde sunt probleme şi remedierea acestora

Interpretarea comportamentului şcolar

Activităţi de consiliere individuală de susţinere

Constituirea unui grup-suport.

-dialogul dirijat;

-acultare activă;

-problemati

zarea;

-brainstor

ming;

-reflexia;

-activităţi ludice de relaxare;

completare de fişe  de lucru;

teste
chestionare

fişe de lucru

-temporale;

-materiale;

-umane

…?

elevi

dec.-iun.

anual

4

Activităţi individuale  şi de grup cu susţinătorii

 legali ai puberilor instituţionalizaţi  în Șc.Gim.

Nr.6 , care au părinţii plecaţi la muncă în străinătate

Aplicare de chestionare de informare pentru adulţii/tutorii cu responsabilităţi din familia extinsă în îngrijirea şi educarea puberilor.

Evaluarea climatului afectiv, material,de siguranţă şi securitate.

Activităţi de consiliere .de susţinere.

Şedinte şi

lectorate

Intocmirea chestionarelor.

Aplicarea chestionarelor.

Interpretarea chestionarelor.

Consilierea individuală de susţinere a responsabililor legali.

Constituirea unui grup-suport.

dialogul dirijat;

-acultare activă;

-reflexia;

imaginarea unei situaţii;

-punere in situatie;

-vizionare de filme şi comentare;

chestionare

 

filme

-temporale;

-materiale;

-umane;

…? susti

na

tori   legali   

ian.-iun.

anual

5

Dezvolta

rea responsabi

lităţii sociale

Comunicarea on-line cu părinţii plecaţi în străinătate

Constituirea unui grup on-line/ clasă pe problematica dată.

Impărtăşirea problemelor.

Schimb de bune practice între părinţii plecaţi

-dezbaterea în grupuri

…?  pă

rinţi

dec.

-iun.

anual

6

Dezvolta

rea abilităţilor adolescenţi

lor ai caror părinti sunt plecaţi la muncă în străinătate

Activităţi de socializare

Activităţi de timp liber

Activităţi de competiţie şcolară

Cuprinderea puberilor din grup-ţintă în activităţi  de tip voluntariat, campanii etc, pentru responsabilizare.

Cuprinderea puberilor din grup-ţintă în excursii, proiecte educaţionale etc.

Cuprinderea  puberilor din grupul-ţintă în programul şcolar al competiţiilor sportive şi concursurilor şcolare

-grafice ale activitatilor

-elaborare
de proiecte;

-elaborare
de portofolii;

-activitati
structurate;

-temporale;

-materiale;

-umane;

….? elevi

nov.

iun.

anual

7

Diseminarea bunelor practici

Discutarea în Comisiile de specialitate

Publicaţii  în specialitate

Prezentarea actvităţilor şi rezultatelor puberilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate.

Realizarea unor articole/studii cu rezultatele obţinute, la sesiuni de comunicări în specialitate

-argumenta
rea

-activitatile
desfasurate

-temporale;

-umane;

-materiale;

elevi

implicaţi

anual

 

Profesor diriginte: …………………………..