Avizat,
DIRECTOR ........................
PROIECT DIDACTIC
pentru susţinere şi progres în învăţare a fiecărui copil aflat în risc de abandon şcolar şi, implicit, copiilor cu cerinţe educative speciale determinate de lipsa de motivaţie şi comportamente indezirabile
-pentru puberii cu rezultate şcolare scăzute şi absenteism mare
MOTIVAŢIE SCĂZUTĂ A ELEVILOR PENTRU ÎNVĂŢĂTURĂ ŞI DISCIPLINĂ
Grupul ţintă: Colectivul clasei X (..... de elevi) Școala .......................
Diagnoza
Grup cu un mare număr de elevi cu situaţie nesatisfăcătoare la învăţătură şi cu un comportament indezirabil.
Cauze
- externe
a) climat familial, starea materială
- elevi cu familii monoparentale (deces, divorţ, tată nedeclarat) EX: 4
- elevi cu părinţi „musafiri”-plecaţi la muncă în ţară sau în străinătate 3
- elevi cu familii la a doua căsătorie 2
- elevi cu familii cu mai mult de doi copii 6
- studiile părinţilor : studii superioare 3
studii medii 13
studii profesionale 8
studii primare şi gimnaziale 1
- ocupaţia părinţilor: muncitori, tehnicieni 14
şomeri 6
fără ocupaţii 2
alte categorii 3
- grup de prieteni (anturaj) necorespunzător 8
b) şcoala
- în fiecare an şcolar sunt alte cadre didactice (detaşate sau suplinitoare calificate), la diferite discipline şcolaren
Problema
Nivel mediocru și slab la învăţătură şi comportamentul cu tentă de agresivitate.
Obiective
· prevenirea eşecului şcolar şi înlăturarea, pe cât posibil, a repetenţiei;
· ameliorarea stării de indisciplină şi încadrarea comportamentului elevilor într-un tablou normal vârstei lor;
· creşterea gradului de apetenţă pentru învăţare şi cunoaştere;
· motivarea pentru dezvoltare personală;
· oferirea de feedback pozitiv personal şi de grup.
Durata
Doi ani şcolari:.....................
Strategii de lucru
1. Realizarea mediului educaţional prin parametrii funcţionali:
- fizici : amenajarea sălii de clasă astfel încât să se asigure condiţiile adecvate unui mediu de lucru atractiv şi antrenant(„şcoala prietenoasă”);
personalizarea sălii de clasă ţinând cont şi de propunerile elevilor, antrenându-i pe aceştia în această activitate;
- informaţionali : - prelucrarea la început de an şcolar şi ori de câte ori este nevoie a regulamentului de ordine interioară al şcolii;
- antrenarea elevilor în conceperea unui regulament al clasei respective care să cuprindă reguli ce trebuie respectate, prin asumare individuală;
- umani : organizarea grupului de lucru şi a relaţiilor de comunicare elevi – elevi; elevi – cadre didactice; elevi – profesorii clasei etc;
stabilirea de responsabilităţi individuale, grupe şi de subgrupe;
convertirea „leader-ului” grupului în „responsabilul clasei ”;ole, cncurri etc);
· discuţii individuale cu elevii cu comportament indezirabil;
· convorbiri individuale cu profesorii din Consiliul profesorilor clasei despre aspectele consemanate de aceştia în timpul lecţiilor de curs asupra anumitor elevi sau chiar a întregului grup;
· discuţii cu părinţii elevilor cu comportament indezirabil şi consilierea individuală şi de grup a acestora;
· discuţii la care este invitat şi directorul şcolii;
· discuţii cu: consilierul psihopedagog, cadrele didactice auxiliare, personalul administrativ, medicul şi asistenta medicală din şcoală, precum şi poliţistul de proximitate arondat şcolii.
2. Analiza şi interpretarea datelor obţinute:
a) depistarea cauzelor;
b) depistarea leader-ului „ răutăţilor”;
c) „ leader – ul ” clasei nu corespunde modelului dorit de elevii clasei;
d) li s-a indus de-a lungul timpului ideea de neputinţă: „Noi nu suntem în stare să...”, „Aşa a zis d-na profesor. X...”, „Noi suntem cei mai slabi din şcoală la învăţătură şi cei mai răi, de aceea avem în fiecare an alte cadre didactice”.
3. Planificarea şi intervenţia
a) trezirea interesului pentru şcoală şi pentru învăţătură, prin argumentări adecvate vârstei şi intereselor specifice acesteia;
b) consilierea leader-ului grupului;
c) schimbarea leader-ului şi alegerea unui responsabil de clasă în mod democratic de către elevi;
d) înlăturarea frustărilor de orice natură prin:
- lecţii demonstrative în cadrul Comisiilor metodice din şcoală (la care sunt invitaţi toţi profesorii şcolii pe specialităţi şi directorul);
- excursii tematice propuse de elevi;
- valorizarea aptitudinilor prin realizarea unor evenimente şcolare culturale şi sportive la sfârşitul cărora sunt felicitaţi de părinţii şi de directorul şcolii;
- implicarea în concursuri şcolare pe discipline şi oferirea de diplome ca recompensă;
- recompensarea anuală a tuturor elevilor prin diplome personalizate privind activitatea instructivă, comportamentală şi socială, de tip”Cel mai bun coleg”, „Cel mai bun elev al clasei la Chimie”, „Cel mai bun fotbalist al clasei”, „ Cel mai haios elev al clasei” etc.
e) ridicarea nivelului de anduranţă la frustrări, de orice tip.
4. Strategii de intervenţie
1. Strategia de negociere:
- negocieri în alegerea responsabilităţilor individuale, de grupe şi de subgrupe;
- negocieri în alegerea unor măsuri coercitive şi disciplinare;
- negocieri în alegerea leader-ului;
-negocieri în personalizarea sălii de clasă;
- negocieri în alegerea diferitelor activităţi extraşcolare;
- negocieri în alegerea formatului diplomelor.
2. Strategia de susţinere morală:
- prin funcţia moralizatoare a discuţiilor purtate direct cu elevii;
- exemplificarea la nivel personal a motivaţiei intrinsece şi a motivaţiei extrinsece, avantaje şi dezavantaje pentru împlinirea personală;
- exemplificarea la nivel personal şi de grup a motivaţiei cognitive şi a motivaţiei afective;
- stimulări premiale de tip: laudă, încurajare, pentru apropierea activităţii de învăţare, de angajare, de participare la orele de curs, de relaţionare cu cadrele didactice, de preferarea a unora dintre acestea;
- participare la activităţile de consiliere psihopedagogică individuală şi de grup;
3. Strategia dominatoare:
– aplicarea unor măsuri disciplinare în cazul elevilor cu comportament indezirabil.
5. Evaluarea şi autoevaluarea secvenţială şi finală
Elevii clasei au conştientizat interdependenţa dintre comportament şi îmbunătăţirea situaţiei lor la învăţătură.
6. Concluzii
S-au produs schimbări relevante la nivelul grupului:
- la sfârşitul semestrului I au fost înregistrate mai puţine corigenţe decât în anul şcolar anterior;
- la sfârşitul anului şcolar nu a existat situaţia de repetenţie şi au fost mai puţine
corigenţe decât în anul şcolar precedent;
- a scăzut numărul de absenţe nemotivate;
- au fost mai puţine medii scăzute la purtare;
- activităţile de orice tip, se desfăşoară în prezent în condiţii normale de studiu;
- s-a îmbunătăţit relaţia de comunicare cu toate carele didactice şi personalul din
şcoală;
- a scăzut agresivitatea verbală;
- a crescut performanţa şcolară;
- a crescut nivelul de aspiraţie în raport cu posibilităţile de moment actual al grupului
clasei.
Profesor diriginte:................................