ÎNVĂŢARE, TALENT ŞI PERFORMANŢĂ

  

A. Coordonatori proiect:

Numele şi prenumele

Funcţia

Telefon/Adresa de e-mail

 

B. Date privind proiectul

Tema/titlul proiectului

ÎNVĂŢARE, TALENT ŞI PERFORMANŢĂ

Durata de implementare

1 an

Categoria de proiect

Accelerarea  învăţării şi perfomanţă

Grupul ţintă

12 elevi

Număr de ore alocat

Maxim 12 ore/săptămână  - 4 ore/cadru didactic

C. Unitatea / unităţile de învăţământ în care se derulează proiectul

D. Grupul ţintă/Descrierea colectivului de elevi (grupul ţintă din proiect)

12 elevi din clasele a IX- a, a X- a, a XI-a, a XII-a.

Grupul ţintă este alcătuit din elevi cu potenţiale intelectuale şi creative în domeniul lingvistic. De asemenea, constituirea grupului ţintă de elevi are în vedere eliminarea oricărei discriminări bazate pe sex, rasă sau origine etnică, religie, permiţând participarea elevilor cu posibilităţi reduse şi contribuind la încurajarea coeziunii sociale şi la realizarea progresului şcolar.

E. Diagnoză relevantă pentru obiectivele proiectului, la depunerea proiectului/analiza SWOT

Puncte tari

Puncte slabe

Oportunităţi

Ameninţări

Dotarea cabinetelor de limba română şi limbi moderne

Dotarea cabinetului de muzică

Finanţare doar din surse proprii

Stimularea creativităţii în domeniul lingvistic poate conduce la orientarea profesională după absolvirea liceului

Interes scăzut din partea comunităţii pentru implicarea copiilor în proiecte lingvistice

Experienţa coordonatorilor de proiect în derularea unor proiecte educaţionale

Elevii capătă preocupări în afara orelor de curs.

Activităţile de documentare şi muncă independentă oferă deschidere spre autoinstruire şi învăţare continuă

Pregătirea de specialitate a coordonatorilor de proiect în domeniul lingvistic

Derularea unor activităţi comune cadru didactic - elevi favorizează creşterea coeziunii

Implicarea în proiectele şcolii şi ale comunităţii

Creşterea prestigiului şcolii prin participarea la activităţi derulate în şcoală şi în afara şcolii

F. Justificarea necesităţii implementării proiectului

Învăţarea presupune o atitudine atât faţă de cunoaştere cât şi faţă de viaţă, atitudine care pune accent pe iniţiativa individului. Termenul de “învăţare“ cuprinde achiziţionarea şi practicarea de noi metodologii, noi priceperi, noi atitudini şi noi valori necesare pentru a trăi într-o lume în continuă schimbare. Învăţarea este, în fapt, procesul de pregătire pentru a face faţă unor situaţii noi.

În învăţământ se pune accent pe formarea de competenţe cheie din perspectiva folosirii achiziţiilor în continuarea pregătirii profesionale, fie în perspectiva desfăşurării unei profesii.

Pentru achiziţionarea competenţelor se recomandă abordarea instruirii centrate pe elev.

Trecerea la o metodologie mai activă, centrată pe elev, implică elevul în procesul de învăţare şi îl învaţă aptitudinile învăţării, precum şi aptitudinile fundamentale ale muncii alături de alţii şi ale rezolvării de probleme.

Acest lucru presupune îmbinarea şi alternarea sistematică a activităţilor bazate pe efortul individual al elevului (documentarea după diferite surse de informare, exerciţiul personal, lucrul individual) cu activităţile ce solicită efortul colectiv (de echipă, de grup).

În contextul celor enunţate mai sus se justifică necesitatea implementării unui proiect care să vizeze stimularea şi dezvoltarea potenţialului creativ al elevilor în domeniul lingvistic, ca bază în obţinerea de performanţe şcolare de către aceştia.

G. Obiectivul general 

Proiectul „ÎNVĂŢARE, TALENT ŞI PERFORMANŢĂ” îşi propune proiectarea şi desfăşurarea de activităţi cu implicarea activă a elevilor din grupul ţintă, utilizând metode interactive de predare-învăţare şi tehnologia informaţiei şi comunicării, în scopul stimulării şi dezvoltării potenţialului creativ al elevilor prin studiul disciplinelor lingvistice din cadrul ariei curriculare ,,Limbă şi comunicare” .

Obiectivul general al proiectului vizează realizarea de obiective propuse în Proiectul de dezvoltare instituţională a şcolii (PDI),  urmărind stimularea excelenţei, dar şi remedierea punctelor slabe:

- Dezvoltarea resurselor umane în raport cu priorităţile locale şi regionale;

Obiectiv: Formarea continuă a cadrelor didactice pentru pregătirea elevilor în concordanţă cu abilităţile şi competenţele cerute pe piaţa muncii;

-          Asigurarea unui învăţământ adecvat pregătirii bazate pe abilităţi specifice şi competenţe generale pentru locuri de muncă prezente şi viitoare;

Obiectiv: Adaptarea CDS-ului în concordanţă cu abilităţile şi competenţele necesare unei economii bazate pe cunoaştere;

-          Îmbunătăţirea performanţei şcolare;

Obiectiv: Implicarea tuturor cadrelor didactice în implementarea unor strategii didactice moderne care să permită creşterea calităţii proceselor de învăţare;

-          Asigurarea calităţii în educaţie;

Obiectiv: Calitatea serviciilor, oferite de către unitatea noastră de învăţământ, să satisfacă încrederea publică şi să se afirme ca un bun public;

-          Şcoală incluzivă;

Obiectiv: Asigurarea de condiţii egale de acces la programele de învăţare şi sprijin pentru toţi elevii.

Obiectivul general al proiectului îl constituie: Dezvoltarea capacităţii de învăţare a elevilor prin cultivarea încrederii în sine şi stimularea imaginaţiei şi creativităţii în domeniul lingvistic.

H. Obiective specifice

1. Să realizeze exploatarea mai eficientă a resurselor de care individul dispune, prin direcţionarea potenţialului creativ al elevilor spre acele zone în care ei au şansele cele mai mari de manifestare eficientă, de realizare efectivă;

2. Să determine stimularea, orientarea şi incitarea gândirii elevilor spre nou, spre neexplorat;

3. Să producă realizarea progresului şcolar şi performanţei şcolare pentru elevii grupului ţintă, cât şi pentru întregul colectiv de elevi;

4. Să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării (TIC) în studiul disciplinelor: limba şi literatura română, limba şi literatura engleză, limba şi literatura franceză.

5. Să contribuie la prevenirea eşecului şcolar prin promovarea principiilor egalităţii de şanse şi a nediscriminării

6. Să elimine blocajele personale şi sociale, utilizând practici, metode şi procedee specifice prin cultivarea încrederii în sine, dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul realizării unui produs, încurajarea efortului creator al elevilor.

Relevanţa proiectului în acord cu nevoile colectivului de elevi din proiect

Pe lângă aprofundarea cunoştinţelor studiate în şcoală,  tema proiectului vizează şi declanşarea/dezvoltarea potenţialului creativ al elevilor pornind de la aceste cunoştinţe.

            Obiectivele proiectului vizează în egală măsură cunoştinţele, achiziţia de atitudini, clarificarea valorilor şi demersul practic.

            În perspectivă şcolară, elevul trebuie ajutat:

- Să identifice noi valenţe ale disciplinelor lingvistice studiate;

- Să efectueze activităţi de informare şi documentare independentă;

- Să-şi formeze deprinderi de reprezentare grafică din alte perspective decât cele studiate la clasă;

- Să se familiarizeze cu utilizarea unor noi tehnici de lucru prin exerciţiu;

- Să realizeze corelări între imagine şi comunicare;

- Să-şi asume rolul într-o echipă de lucru.

I. Descrierea activităţilor propuse în proiect

OBIECTIVUL

ACTIVITATEA

RESURSE NECESARE

LOC DE DESFĂŞURARE

ORIZONT DE TIMP

Exploatarea mai eficientă a resurselor de care individul dispune, prin direcţionarea potenţialului creativ al elevilor spre acele zone în care ei au şansele cele mai mari de manifestare eficientă, de realizare efectivă

·     Campanie de promovare a proiectului în şcoală

- elevi din grupul ţintă

- cadrul didactic coordonator

Septembrie

·     Constituirea grupului ţintă  şi semnarea contractului de parteneriat şcoală-familie

·     Stabilirea programului şi modului de desfăşurare a activităţilor (în funcţie de orarul elevilor)

·   Identificarea temelor  pentru desfăşurarea activităţilor în funcţie de specificul disciplinei studiate

·   Distribuirea sarcinilor

- elevi din grupul ţintă

- chestionare

- PC

-prezentare POWER POINT

- cadrul didactic coordonator

- cabinet limba română/

Limbi moderne

Octombrie

Stimularea, orientarea şi incitarea gândirii elevilor spre nou, spre neexplorat

Workshop-uri

● consolidarea şi extinderea cunoştinţelor din domeniul tehnic prin desfăşurarea unor activităţi individuale şi de echipă:

- citirea şi interpretarea unui text/

schemă;

- documentare prin internet;

- elevi din grupul ţintă

- PC

- platforme elearning

- portofolii ale elevilor,

- flipchart

- cadrul didactic coordonator

- cabinet limba română/

limbi moderne/muzică

- săli de clasă

- prezentare POWER POINT

Noiembrie –

Decembrie 

- crearea unei pagini web;

Ianuarie

- realizarea de prezentări

PowerPoint

- realizarea de proiecte

Februarie – Iunie

Eliminarea blocajelor personale şi sociale, utilizând practici, metode şi procedee specifice prin  cultivarea încrederii în sine, dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul realizării unui produs, încurajarea efortului creator al elevilor.

Realizarea de materiale pentru sesiuni de comunicări ale elevilor şi profesorilor de limba română şi limbi moderne (pliante, afişe, etc.)

- elevi din grupul ţintă

- PC

- platforme elearning

- retroproiector

- portofolii ale elevilor, mape

- prezentare POWER POINT

- cadrul didactic coordonator

- cabinet limba română/

limbi moderne

- săli de clasă

- holul şcolii

- reviste şcolare

- sala de festivităţi

Martie – mai

Promovarea ofertei educaţionale a şcolii prin realizarea de

materiale specifice (pliante, afişe, etc.)

Mai

Publicarea în revistele şcolare a unor articole care să sublinieze rolul disciplinelor lingvistice în dezvoltarea societăţii

Aprilie- Mai

Participarea la activităţi extracurriculare cu ocazia unor evenimente organizate în şcoală şi în afara şcolii (ateliere de lucru cu prilejul Zilelor liceului, Zilelor Severinului etc.)

Aprilie

- Mai

J. Planul de monitorizare

ACTIVITATEA

TERMEN

Cine monitorizează

·     Campanie de promovare a proiectului în şcoală

Înainte de derularea programului

Profesori coordonator

·     Constituirea grupului ţintă  şi semnarea contractului de parteneriat şcoală-familie

Septembrie

Director

Reprezentant ISJ

·     Stabilirea programului şi modului de desfăşurare a activităţilor (în funcţie de orarul elevilor)

Septembrie

Profesor coordonator

·   Identificarea temelor  pentru desfăşurarea activităţilor în funcţie de specificul disciplinei studiate

·   Distribuirea sarcinilor

Octombrie

Profesor coordonator

·     Workshop-uri consolidarea şi extinderea cunoştinţelor din domeniul tehnic prin desfăşurarea unor activităţi individuale şi de echipă:

-       citirea şi interpretarea unui text/schemă;

-       documentare prin internet;

Noiembrie –

Decembrie

Profesor coordonator

-       crearea unei pagini web;

Ianuarie

Profesor coordonator

-       realizarea de prezentări PowerPoint

-       realizarea de proiecte

Februarie– Iunie

Profesor coordonator

Realizarea de materiale pentru sesiuni de comunicări ale elevilor şi catedrei de limba română/limbi moderne (pliante, afişe, etc.)

Martie - Mai

Profesor coordonator

Promovarea ofertei educaţionale a şcolii prin realizarea de materiale specifice (pliante, afişe, etc.)

 Mai

Profesor coordonator

Publicarea în revistele şcolare a unor articole care să sublinieze rolul limbilor moderne în dezvoltarea societăţii

Aprilie - Mai

Profesor coordonator

Participarea la activităţi extracurriculare cu ocazia unor evenimente organizate în şcoală şi în afara şcolii (ateliere de lucru cu prilejul Zilelor liceului, Zilelor Severinului etc.)

Aprilie - Mai

Profesor coordonator

K. Criterii şi instrumente de evaluare

DOVEZI PRIVIND EFECTELE ASUPRA ELEVILOR

Mod de realizare

Competenţe privind studiul modulelor din domeniul lingvistic utilizând mijloacele TIC

Un elev creativ înţelege profund lecţiile, prelucrează mult şi se poate detaşa de informaţie exprimând-o printr-o manieră personală.

Rezolvă singur probleme de tip şcolar

Rapoarte ale monitorului  de proiect

Măsurarea nivelului de participare şi resurselor utilizate

Rezultatele activităţilor elevilor (produse realizate)

Discuţii de grup cu elevii

Atitudine

Un elev creativ este  perseverent şi tenace, până la încăpăţânare, nu abandonează uşor.

Are spirit de observaţie.

Propune mereu ceva spre îmbunătăţire.

Este curios, are tendinţa de informare.

Are încredere în sine

Se autoapreciază destul de corect.

Nu-l derutează situaţiile neclare, tolerează ambiguitatea şi o valorifică.

Chestionare

Observaţia comportamentului şi activităţilor elevilor (grupului de elevi) pe parcursul derulării proiectului

Valori

- este perseverent, mai orientat spre studiu, informare şi îmbunătăţire

- munca independentă oferă deschidere spre autoinstruire şi învăţare continuă.

DOVEZI PRIVIND EFECTELE ASUPRA PROFESORULUI COORDONATOR

Competenţe privind predarea temelor propuse

wAsigurarea unui climat socio-afectiv favorabil cooperării, dar şi stimulării tendinţelor creative ale fiecărui elev.

wÎndemnarea elevilor să caute noi conexiuni între date, să facă asociaţii de diferite tipuri, să găsească soluţii la probleme, să emită idei şi să perfecţioneze ideile altora, să combine materialele şi noţiunile în modele noi şi neaşteptate.

wUtilizarea de metode şi tehnici de stimulare a creativităţii de grup

Rapoarte ale monitorului  de proiect

Dosarul cu activităţile proiectului

Măsurarea nivelului de participare şi a resurselor utilizate

Analiza documentelor elaborate în cadrul proiectului:

- mape, portofolii

- prezentări Power Point

Atitudine

wManifestarea unei atitudini pozitive şi de încredere în potenţialul elevilor

Chestionare

Discuţii cu profesorii implicaţi în proiect şi cu directorul şcolii

Analiza produselor realizate în cadrul proiectului

L. Indicatori aferenţi obiectivelor/rezultatelor

Număr de elevi implicaţi: 12/cadru didactic

Număr de cadre didactice implicate: 3

Ore/ participant la instruire: 4/săptămână/cadru didactic

Materiale de promovare: pliante, fluturaşi, afişe;

Portofolii: 12/grup de lucru

Prezentari POWER POINT: 4/grup de lucru

Pagini web: 1/grup de lucru

Procent de asigurare a egalităţii de şanse a elevilor participanţi la grupul ţintă: 100%

Număr articole în reviste: 2/grup de lucru

Utilizarea TIC

În cadrul workshop-urilor se folosesc mijloace TIC din cadrul cabinetelor lingvistice/laboratoarelor de informatică (PC, videoproiector)

M. Alte informaţii relevante despre proiect (legătura/ complementaritatea cu alte proiecte – şcoala incluzivă, „a doua şansă” etc., modul în care contribuie la dezvoltarea competenţelor transversale, cursuri de formare absolvite în vederea perfecţionării proprii pentru realizarea proiectului)

Proiectul „ÎNVĂŢARE, TALENT ŞI PERFORMANŢĂ” vizează stimularea excelenţei competenţelor dobândite în cadrul modulelor din domeniu, precum şi extinderea acestor competenţe în vederea cultivării spiritului creativ.

  Modalităţile de desfăşurare a activităţilor din cadrul proiectului se caracterizează prin îmbinarea activităţilor bazate pe efortul individual al elevilor (documentare, observaţia proprie, exerciţiul, lucrul individual) cu activităţi ce solicită efortul colectiv, contribuind astfel la dezvoltarea competenţelor  de comunicare şi asumarea rolurilor într-o echipă.

De asemenea pentru derularea diferitelor activităţi din cadrul proiectului sunt utilizate competenţele proprii, dobândite în cadrul unor cursuri de formare profesională precum: Consiliere şi orientare, Utizare AEL, Mentor, Dimensiuni europene în predarea-învăţarea eficientă a limbilor franceză şi engleză.

             Constituirea grupului ţintă de elevi are în vedere eliminarea oricărei discriminări bazate pe sex, rasă sau origine etnică, religie, permiţând participarea elevilor cu posibilităţi reduse şi contribuind la încurajarea coeziunii sociale.

             Activităţile derulate în cadrul acestui proiect vizează pe lângă obiectivele propuse de proiect şi alte obiective indirecte cum ar fi: creşterea prestigiului şcolii în comunitatea locală, extinderea dialogului social cu alte instituţii, experienţă în scrierea şi implementarea proiectelor, comunicarea deschisă pentru un scop comun între toţi actanţii procesului instructiv-educativ.