La adresa www.iteach.ro este disponibilă o platformă online de comunicare şi colaborare pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, o reţea socio-profesională care integrează cele mai moderne instrumente web dedicate colaborării, schimbului de idei, formării continue şi informării.

Platforma iTeach integrează metode şi instrumente avansate pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice:

  • o comunitate profesională a cadrelor didactice din România;
  • cursuri online;
  • un spaţiu pentru publicarea articolelor;
  • ştiri, anunţuri şi informaţii utile;
  • resurse specifice pentru activitatea didactică.

Mai mult decât un spaţiu virtual dedicat practicienilor din sistemul de învăţământ, iTeach propune şi implementează două concepţii actuale asupra activităţii de perfecţionare:

1.     Formarea continuă a cadrelor didactice nu se rezumă la parcurgerea unor cursuri, ci este un proces care include şi schimb colegial de experienţă, participare în proiecte, vizite de studiu, activităţi colaborative, cercetare pedagogică şi în domeniul de specializare, experienţă şi reflecţie asupra propriei activităţi didactice, eforturi personale de sinteză şi de valorificare a experienţei prin publicarea de articole şi materiale didactice.

2.     Reţelele socio-profesionale online pot fi utilizate cu succes ca şi comunităţi de învăţare şi de transfer de idei, informaţii, resurse, valori, practici şi atitudini.

Acestea sunt susţinute de avansul tehnologic şi de nivelul din ce în ce mai mare de acces la echipamente şi la Internet.

Asistăm la o creştere continuă a potenţialului şi modalităţilor de utilizare a instrumentelor TIC pentru eficientizarea activităţilor didactice. De asemenea, oportunităţile de dezvoltare profesională disponibile online sunt din ce în ce mai variate: reviste şi cărţi electronice, cursuri online, platforme virtuale pentru dezvoltarea de proiecte colaborative, instrumente online de muncă intelectuală.

Astăzi, calitatea resursei umane din sistemul de învăţământ depinde din ce în ce mai mult de cantitatea şi calitatea oportunităţilor oferite cadrelor didactice pentru perfecţionarea continuă a abilităţilor, capacităţilor şi competenţelor lor.

Argumentul principal pentru iniţierea programului iTeach constă în faptul că într-o societate competitivă bazată pe cunoaştere competenţele cadrelor didactice constituie o condiţie fundamentală pentru dezvoltarea abilităţilor şi capacităţilor de bază ale elevilor: comunicare, iniţiativă, autonomie, creativitate, utilizarea responsabilă a noilor tehnologii, antreprenoriat, cooperare, utilizarea limbilor străine, competenţe civice.

Demersul de formare a cadrelor didactice în această viziune presupune modernizarea practicilor de dezvoltare profesională continuă prin încurajarea colaborării şi investigării problemelor în vederea rezolvării acestora, conferindu-le un caracter mai coerent, mai flexibil şi mai sensibil la necesităţile societăţii actuale.

De aceea, programul iTeach:

  • propune dezvoltarea unui mediu online cu facilităţi avansate Web 2.0, pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice;
  • vizează includerea pe platformă a unor tehnologii pentru resource sharing şi online reflection tools (advanced social and professional networking);
  • vizează facilitarea dezvoltării de proiecte de cercetare prin colaborarea la distanţă între membrii unei categorii profesionale importante;
  • îşi propune pilotarea, cercetarea şi legitimarea unor parcursuri de dezvoltare profesională a cadrelor didactice mai dinamice şi orientate către rezultate semnificative la nivelul absolvenţilor sistemului de învăţământ;
  • vizează constituirea şi dezvoltarea unei reţele socio-profesionale de cadre didactice, a unui mediu educaţional favorabil schimbului de idei, de informaţii şi mai ales de bune practici şi de resurse;
  • constituie un pas înainte în domeniul utilizării noilor tehnologii pentru educaţie şi cercetare, cu accent pe obiectivele sistemului de învăţământ şi pe creşterea eficienţei şi calităţii procesului didactic;
  • avansează şi verifică ipoteze de cercetare-dezvoltare orientate către reducerea decalajului dintre avansul tehnico-ştiinţific rapid şi capacităţile absolvenţilor din sistemul de învăţământ;
  • iniţiază şi desfăşoară studii sistematice privind impactul noilor tehnologii la nivelul comunităţii cadrelor didactice.

Modalitatea de realizare constă în implicarea activă a partenerilor:

  • Ministerul Educaţiei Naționale din România, organismul cu rol decizional şi de dezvoltare de strategii şi politici educaţionale
  • Intel, o companie de inovare şi dezvoltare tehnologică
  • Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, o instituţie responsabilă cu cercetarea pedagogică
  • alţi parteneri precum companii, organizaţii non-guvernamentale, universităţi, case ale corpului didactic, inspectorate şcolare etc.

Programul iTeach dezvoltă modele şi scenarii posibile de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar şi superior, prin activităţi colaborative şi de cercetare în mediul virtual.

Componenta principală a programului iTeach este platforma online pentru profesori (www.iteach.ro) – un sistem avansat de „social networking” care integrează facilităţi, (e-)servicii şi tehnologii web actuale, dedicată unei singure categorii profesionale, care:

  • permite participarea la discuţii tematice în cadrul lărgit al tuturor utilizatorilor/ vizitatorilor platformei
  • permite activităţi de schimb de resurse, idei, informaţii, prin utilizarea instrumentelor web 2.0: social bookmarking, wiki, blog, mesagerie, videoconferencing tool
  • permite stabilirea de parteneriate şi realizarea unor spaţii de lucru virtuale pentru dezvoltarea de proiecte educaţionale colaborative la distanţă;
  • permite cadrelor didactice să creeze şi să publice resurse pentru facilitarea predării-învăţării-evaluării sau în domeniul specializării;
  • permite crearea de comunităţi profesionale/ grupuri de interes restrânse, centrate pe subiecte de interes;
  • susţine creşterea numărului de contacte „în afara instituţiei”, între profesori şi experţi din domeniul de studiu, furnizând un canal alternativ/ complementar de comunicare şi învăţare;
  • încurajează colaborarea între cadre didactice, datorită naturii sociale şi tehnologice a instrumentelor web utilizate;
  • motivează cadrele didactice să participe la activităţi virtuale şi convenţionale de dezvoltare profesională continuă.

În plus, participarea la activităţi pe platforma iTeach le permite cadrelor didactice să se familiarizeze natural cu noile tehnologii, prin utilizarea facilităţilor tehnologice în continuă schimbare pentru satisfacerea unor nevoi curente din câmpul profesional: informare, parcurgerea de cursuri online, schimb de resurse, schimb de idei, publicarea de materiale, dezvoltarea de proiecte de lecţie în colaborare etc.

Pe platforma iTeach:

·          20850 profesori

·          cursuri online (7 cursuri disponibile)

·          un spaţiu pentru publicarea articolelor (revistă electronică, blog etc.)

·          ştiri, anunţuri şi informaţii utile (fluxuri RSS, anunţuri de la colegi)

·          resurse specifice pentru activitatea didactică (teoretice, metodologice, instrumente utile)

În România, parcursul profesional al cadrelor didactice comportă echilibrat elemente tradiţionale şi aspecte inovatoare, într-un procent variabil mai ales în funcţie de accesul profesorilor la noile tehnologii şi de nivelul de stăpânire a unei limbi străine. În privinţa aspectelor inovatoare de dezvoltare profesională, programul iTeach va avea o contribuţie semnificativă la dezvoltarea teoretico-metodologică şi practică a modalităţilor moderne de progres profesional al cadrelor didactice. Prin validarea unor modele viabile de dezvoltare socio-profesională prin cooperare şi prin activităţi de cercetare, programul va contribui la formarea competenţelor cadrelor didactice de a construi situaţii de învăţare semnificative, de a rezolva problemele care apar în activitatea profesională, de a accesa informaţia şi de a o utiliza eficient, în contextul dezvoltării accelerate din ultimii ani a tehnologiilor şi serviciilor bazate pe acestea.

Obiectivele programului iTeach sunt proiectate pe fondul transformărilor de esenţă a instituţiilor educaţionale angajate în crearea unui spaţiului european al educaţiei şi cercetării. Crearea unui profil acţional al cadrului didactic, adecvat specificului cerinţelor europene în contextul construirii Societăţii bazate pe cunoaştere, constituie elementul cheie al acestui proiect. Astfel, se vizează atât dezvoltarea profesională a personalului didactic, cât şi o dezvoltare instituţională orientată către repere calitative, prin iniţierea şi valorificarea deplină a activităţilor de cercetare, prin schimburi de experienţă, prin colaborare şi comunicare.

Adresa platformei online de formare şi de colaborare pentru profesori:
www.iteach.ro

Organizaţii partenere:

  • Ministerul Educaţiei  Naționale  din România
  • Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei
  • Intel
  • Centrul pentru Inovare în Educaţie (TEHNE Romania)
  • Social IT

Lumea se schimbă, fie că ne place acest lucru sau nu. Ritmul acestei schimbări este numai rareori mai rapid decât cel normal și aceasta se întâmplă de cele mai multe ori cu inovațiile tehnice și științifice. În asemenea timpuri trăim noi astăzi. Internetul reprezintă o noțiune bine definită care influențează viața a milioane de oameni. E foarte important să folosim web-ul nu numai ca un mijloc de distracție, dar mai ales ca mediu de comunicare interactiv.
Cea mai mare rețea de informații și comunicare din lume ne oferă o mulțime de informații din toate domeniile de activitate și cunoaștere. Internetul, în special, joacă un rol tot mai mare în învățământ.

Și aceasta nu numai fiindcă elevii au posibilitatea să rezolve temele și să elaboreze referatele prin descărcarea informațiilor din Internet. Mult mai importante sunt posibilitățile care se deschid prin dezvoltarea uriașelor biblioteci cu informații, special pentru anumite obiecte de studiu și teme, utile atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Tabla, creta, cartea și caietul au fost instrumentele clasice ale învățământului școlar vreme de secole. Prin contrast, programele moderne de învățare oferă foarte multe avantaje: sunt elaborate în mod remarcabil, într-un spirit cu adevărat didactic și pedagogic, eliminându-se astfel orice confuzii. În plus, beneficiază de animație, sonorizare și sunt mai atractive.

Când elevului i se prezintă lecția în culori atractive, însoțite și de sunete vesele, învățatul poate deveni distractiv. Totuși, trebuie să remarcăm critic că nici cel mai bun program nu poate înlocui în totalitate contactul personal sau statul față în față cu un cadru didactic. Programele de învățare trebuie să fie văzute ca o completare și o extindere a formelor clasice de educare.

Nu ne putem imagina, în secolul XXI, că am putea să ne desfășurăm activitatea la catedră în absența mijloacelor media tocmai datorită impactului pozitiv pe care îl are tehnologia în nobila profesie pe care o desfășurăm.

Activitatea didactică presupune în mod obligatoriu din punctul nostru de vedere creativitate, originalitate și ieșirea din tipare anacronice. Tocmai de aceea, a stăpâni mijloacele media  devine o cerință imperioasă în activitatea instructiv-educativă din zilele noastre, acest raționament  stând la baza activităților curriculare și extracurriculare pe care le-am desfășurat până în prezent.

Pentru a servi  nevoilor tinerei  generații se poate  opta pentru diverse mijloace media care permit desfășurarea unor activități colaborative – Google Docs, wikispaces, VoiceThread, WordPress.

În Google Docs, se pot crea împreună cu elevii portofolii online, elevii se  pot pregăti pentru examenele naționale fără a se mai deplasa la instituția de învățământ, se pot  realiza chestionare online pentru evaluarea satisfacției beneficiarilor la disciplina Limba și literatura română, chestionare pentru evaluarea activității desfășurate la Cercul de lectură; se pot  realiza teste de evaluare online mai ales pentru elevii din clasele terminale de gimnaziu.

Site-ul web Wikispaces lse poate utiliza în cadrul proiecelor realizând materialele necesare pentru  concursuri, chestionar de evaluare a activității elevilor, activități colaborative cu indicarea sursei de documentare pentru elevi.

Pentru a oglindi activitățile extracurriculare desfășurate pot fi  create  site-uri  WordPress –WordPress fiind o platformă de tip sursă deschisă pentru publicarea blogurilor. Avantajele majore pe care le oferă WordPress sunt simplitatea și numeroasele plugin-uri create de către comunitate care pot modifica funcționalitatea WordPress-ului transformându-l în aproape orice tip de site web.

Voice Thread este un mediu colaborativ de prezentări multimedia care conțin imagini, documente și fișiere video și care permite utilizatorilor să navigheze printre slide-uri și să posteze comentarii. Acest lucru poate fi realizat fie utilizând voce (cu un microfon sau cu un telefon), fie text, fișiere audio sau video prin intermediul unei camere web.
Poate fi  utilizat  pentru prezentări  Power Point, documente personale, dar și pentru postarea unor materiale necesare a fi studiate de elevi în vederea participării la diverse concursuri școlare. Prezentarea aceasta de tip VoiceThread poate fi partajată ulterior cu elevii, cu părinții, cu colegii profesori, care pot posta la rândul lor comentarii. Utilizatorii pot folosi identități multiple și pot alege ce comentarii pot fi făcute vizibile prin intermediul secțiunii de moderare a comentariilor. Prezentările Voice Thread pot fi integrate în orice site web iar  acestea suportă o multitudine de formate: PDF, Microsoft Word, Excel, Power Point, imagini, video.

De asemenea, în activitatea instructiv-educativă  se poate opta pentru prezentări  Power Point pentru că întotdeauna prezentarea unei teme este mult mai eficientă când se face apel și la elemente grafice-audio-video.Iar Power Point excelează la acest capitol! Nu există limite în crearea unei prezentări; putem da frâu liber imaginației, iar dacă suntem o fire mai artistică – cum e cazul nostru – avem posibilitatea de a realiza o operă de artă.

Aplicație

Utilizarea portofoliului digital de către elevi

Utilizarea portofoliului personal digital pentru evaluarea şi prezentarea performanţelor şcolare şi a activităţilor extracurriculare ale elevilor devine o componentă importantă în procesul de formare, ajutându-i pe elevi să-şi monitorizeze activitatea de învăţare. În occident, portofoliile digitale ale elevilor sunt o cerinţă obligatorie pentru admiterea la multe colegii şi universităţi. Un portofoliu digital este o colecţie a lucrărilor elevilor, ce demonstrează achiziţiile acestora sau dezvoltarea lor pe plan educaţional, caracterizat ca un consultant independent sau un profesor, ce-i urmăreşte activitatea. Este o colecţie a lucrărilor elevului care expune, afişează efortul şi progresul elevului în una sau mai multe domenii/ arii curriculare. Colecţia trebuie să includă participarea elevilor în selectarea conţinutului, criteriile de selecţie şi dovezile elevilor de auto-reflecţie.

Portofoliile pot servi unor scopuri multiple. Ele sprijină învăţarea, joacă un rol de evaluare și pot fi utile în procesul de ocupare a unui loc de muncă, în cazul unui interviu. Scopul dictează structura şi conţinutul unui portofoliu. Cele trei tipuri de portofolii mai frecvente sunt:

  • portofoliul de lucru, care conţine proiecte realizate de elevi la care  lucrează în prezent la sau care au fost recent finalizate.
  • portofoliul de afişaj, care prezintă cele mai bune mostre ale muncii elevului.
  • portofoliul de evaluare, care prezintă activitatea elevului pentru a demonstra că acesta a atins obiectivele specifice de învăţare.

Dezvoltarea unui portofoliu

Cele mai multe programe de portofolii încep cu portofoliul de lucru.

De-a lungul timpului, un elev selectează elemente din portofoliul de lucru şi le utilizează pentru a crea un portofoliu de afişare.

În cele din urmă, elevul dezvoltă un portofoliu de evaluare, care conţine exemple ale celei mai bune lucrări ale lui, precum şi o explicaţie a lucrărilor semnificative.

Barrett a identificat cinci etape în dezvoltarea de portofolii electronice eficiente:
1. Selecţia: elaborarea de criterii pentru alegerea elementelor ce vor fi incluse în portofoliu bazat pe obiectivele de învăţare stabilite.
2. Colecţia: colectarea de elemente bazate pe scopul portofoliului, publicul căruia îi este adresat, şi utilizarea în viitor.
3. Reflecţia: declaraţii cu privire la importanţa fiecărui element şi colecţia ca un întreg.
4. Direcţia: o revizuirea reflecţiilor care anticipează şi stabilesc obiectivele viitoare.
5. Conexiunea: crearea de link-uri spre texte şi publicaţii, oferind posibilitatea feedback-ului.

Este nevoie de portofolii electronice?

Puterea unui portofoliu digital, a spus Barrett, este că permite accesul diferit la diferite artefacte, utilizatorul poate modifica conţinutul din portofoliul digital pentru a atinge obiectivele specifice. Ca un elev să progreseaze de la un portofoliu de lucru la un portofoliu de evaluare, el poate accentua diferite porţiuni ale conţinutului  şi să creeze de hyperlink-uri pertinente.

Capacitatea de a utiliza hyperlink-urile pentru a conecta secţiuni de conţinut din portofoliu este un avantaj de a folosi portofolii electronice în loc de portofolii pe format hârtie. „Un portofoliu de hârtie este static„, subliniază Barrett. „În plus, un portofoliu de hârtie reprezintă, de obicei, singura copie a conţinutului portofoliului. Când portofoliul este în format digital, elevii pot duplica cu uşurinţă şi pot transfera conţinutul portofoliului în diferite fişiere.

Metoda elaborării de portofolii digitale se adresează atât elevilor începând cu clasele primare, cât și adulţilor. Elevii din clasa a IV-a înspre a V-a sunt capabili să utilizeze instrumente bazate pe web de publicare pentru a construi portofolii digitale. 

Portofoliile electronice funcţionează cel mai bine cu elevii care au capacităţile tehnologice să dezvolte şi să menţină portofoliile proprii.

Instrumente  pentru  dezvoltarea personală

Dezvoltarea portofoliului personal include multe instrumentente tehnologice, dar este, de asemenea, un proces de auto-reflecţie şi de deflecţie personală, o poveste despre sine, care implică auto-cunoaştere şi gândire critică.

Copiii dobândesc simţul proprietăţii şi sunt mândrii propriul lor portofoliu, bazat pe ceea ce este important pentru ei, cunoştinţele lor, precum şi abilităţile lor unice. Unii elevi demonstrează o capacitate de exprimare în scris foarte bună, în timp ce alţii îşi subliniază capacitatea matematică sau abilitaţile de design, în realizarea portofoliilor. Unii îşi ilustrează calităţile de lider, în timp ce altii demonstrează talentul muzical.

Linii directoare pentru dezvoltarea unui program de portofoliu digital

Todd Bergman oferă câteva sugestii pentru cadrele didactice interesate de dezvoltarea de programe electronice de portofoliu în şcolile lor sau săli de clasă:

  • Fii realist cu privire la design-ul activității şi în ce privește aşteptările.
  • Asigură-te de utilitatea şi relevanţa modelelor selectate.
  • Insuflă un sentiment de proprietate elevilor pentru a-i motiva să-şi creezee portofolii digitale.
  • Comunică strategii de punere în aplicare şi termene clare.
  • Fii selectiv în design şi strategie.
  • Incurajează elevii în îmbunătăţirea continuă a portofoliului şi autodezvoltare.

Platforme de portofolii electronice educaţionale:
www.wikispaces.com
www.ediped.com
www.thinkquest.org/en/

Concluzionând, considerăm că introducerea internetului și a mijloacelor media în activitatea instructiv-educativă duce la schimbări importante în sistemul de învățământ aducând un plus de valoare actului educativ prin faptul că stimulează gândirea logică a elevilor, îi motivează în activitatea de învățare, le dezvoltă gândirea și, nu în ultimul rând, cresc eficiența activităților educative.

Bibliografie:
1. Bernhard Eder.Willibald Kodym.Franz Lechner,European Computer Driving Licence.Elemente de bază despre tehnologia informației,București, Editura All Educational,2007.
2. Rentrop & Straton, Consilier.PC Simplu și eficient,București, 2003.
3. Alte resurse:
iulianablajan.wordpress.com/
voicethread.com/new/share/6783267/
voicethread.com/new/share/6783261/
voicethread.com/new/share/6428078/
giulia37.wikispaces.com/Anex%C4%83+-+Instrumente+TIC+utilizate+la+realizarea+eseului
giulia37.wikispaces.com/Cum+realizam+un+eseu
giulia37.wikispaces.com/Comisia+local%C4%83
giulia37.wikispaces.com/Eseuri
giulia37.wikispaces.com/Grupuri+de+lucru
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-+surse+de+informare
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-linkuri
giulia37.wikispaces.com/Proiect+e-vacanta+-surse+de+informare
giulia37.wikispaces.com/Sondaj+de+opinie
www.zoomerang.com/Survey/WEB22EFTY2MBCB