Punctele forte individuale se pot constitui ȋn surse de rezilienţă ȋn faţa dificultăţilor vieţii. Să ni le conştientizăm este un process deseori dificil dar care poate fi realizat ȋn mai multe moduri: putem încerca să identificăm propriile noastre puncte forte și pe ale celorlalți prin chestionare, observații zilnice sau interviuri. Această tehnică preluată din metodologia de coaching oferă o serie de întrebări diferite care pot fi utilizate pentru a evidenția punctele forte. Aceste întrebări pot fi utilizate în ȋntȃlniri tematice sau de dezvoltare persoanlă pentru a ajuta persoana (cadru didactic sau şcolarul de vȃrstă mai mare) să obțină o perspectivă asupra domeniilor vieții sale, care pot fi legate de punctele sale forte.

Răspundeţi la următoarele ȋntrebări:

Ȋntrebări despre strategii de supravieţuire

Cum ai depășit provocările?
În ce stare de spirit ai fost atunci când te confruntai cu luptele tale?
Ce ai învățat, fie despre tine, fie despre lume, prin aceste tipuri de experiențe?
Ce idei, puncte forte sau abilități valoroase ai dobândit? Ce experiență a condus la aceste rezultate? Care sunt abilitățile tale?

Ȋntrebări despre suportul social perceput

Cine a fost mentorul tău principal? Cum te-a ajutat? De cine poți depinde, pe cine te poţi baza
 în viața ta?

Cum te ajută persoanele care te susţin? Ce le face atât de deosebite? Cum te-ai întâlnit cu mentorii tăi?
Ce recunosc ei ca puncte forte ale tale?
Ce grupuri sau instituţii te-au sprijinit în trecut?

Ȋntrebări despre excepţii

Când te-ai aflat într-un moment foarte bun în viața ta, ce anume era diferit atunci?
În ce mod au fost diferitele relații, mentalitatea și perspectiva ta atunci când lucrurile mergeau bine în viață?

Ce punct din istoria dvs. ai dori să retrăieşti, să mai păstrezi sau să ȋl recreezi altfel?
Când ai practicat cu succes rezistența, tăria?

Ce ai vrea să îndepărtezi din viața ta?

Ȋntrebări despre posibilităţi

În prezent, care este scopul vieții pentru tine? Ce ȋţi doreşti? Care sunt speranțele și visele tale viitoare? Viziuni? Aspirații?

În ce măsură ţi-ai atins obiectivele?
Ce abilități te-au ghidat până acum în atingerea obiectivelor tale?

La ce ești bun?
Ce speranțe te-au ghidat pe calea vieții?
Ce poți face pentru a obține ajutor în atingerea obiectivelor tale?

Ȋntrebări pentru stima de sine

Pentru ce te feliciţi? De ce te simți mândru?
Ce se va întâmpla când te vei simți grozav despre modul în care viața se desfășoară pentru tine? Ce te face cu adevărat fericit?
Care a fost punctul de cotitură care ți-a dat credința că îți vei atinge obiectivele? Cum s-au realizat obiectivele tale?

Cine a ajutat?

De foarte multe ori, ceea ce nu lasă persoana să ȋşi recunoască punctale forte este lipsa de compasiune pentru proprie persoană, asociată de regulă cu critică aspră şi nemulţumire de sine.

Compasiunea de sine este definită ca fiind „deschidere și mișcare faţă de de propria suferință, trăind sentimente de grijă și bunătate față de sine, luând o atitudine de înțelegere, atitudine nejudecativă față de inadecvările și eșecurile personale și recunoașterea faptului că propria experiență face parte din experiența umană comună ”(Neff, 2003).

Scala de auto-compasiune (SCS; Neff, 2011) este un instrument de evaluare conceput pentru a măsura trei componente de bază ale compasiunii de sine.

Redăm mai jos adaptarea noastră după o scala de evaluare a nivelului de auto-compasiune, care măsoară trei componente ale compasinii de sine:

·        Bunătatea faţă de propria persoană

·        Umanismul – nivelul personal

·        Mindfullness (o stare mentală obținută prin concentrarea conștientizării persoanei asupra momentului prezent, recunoscându-şi și acceptându-şi calm sentimentele, gândurile și senzațiile corporale, stare folosită ca tehnică de dezvoltare şi vindecare.

Puteţi utiliza această scală pentru a vă face latura autocritică mai diminuată şi a devein mai conştienţi de faptul că aţi putea avea nevoie să dezvoltaţi mai multă compasiune de sine. În al doilea rând, scala poate fi folosită ca instrument pentru a evalua progresul în termeni de compasiune de sine. De exemplu, mai ales când o persoană încearcă să ȋşi schimbe tiparele comportamentale, eșecul este foarte frecvent. Este important să avem un termen de comparaţie cu noi ȋnşine la momentul prezent faţă de momente anterioare, pentru a ne monitoriza obiectiv procesul continuu de schimbare.

Răspundeţi la ȋntrebările de mai jos, răspunzȃnd la fiecare ȋntrebare cu unul din scorurile de mai jos:

1 = aproape niciodată

2 = foarte rar

3 = uneori

4 = foarte des

5 = ȋntotdeauna

Un scor SCS total ridicat indică un nivel ridicat de compasiune de sine.

1 Sunt dezaprobator și judicativ cu privire la propriile mele defecte și inadecvări.
2 Când mă simt rău, am tendința de fiu obseda și de centrat pe tot ce este greșit.
3 Când lucrurile merg prost pentru mine, văd dificultățile ca parte a vieții prin care trece toată lumea.
4 Când mă gândesc la inadecvările mele, am tendința de a mă face să mă simt mai separat și mai izolat de restul lumii.
5 Încerc să am iubire față de mine când simt durere emoțională.
6 Când greșesc la ceva important pentru mine, sunt consumat de sentimente de inadecvare.
7 Când mă simt ,,doborȃt”, îmi reamintesc că în lume există o mulțime de oameni care simt că sunt.
8 Când vremurile sunt cu adevărat dificile, tind să fiu dur cu mine.
9 Când ceva mă supără, încerc să-mi păstrez emoțiile în echilibru.
10 Când mă simt inadecvat într-un fel, încerc să-mi amintesc că sentimentele de inadecvare sunt împărtășite de majoritatea oamenilor.
11 Sunt intolerant și nerăbdător față de acele aspecte ale personalității mele care nu îmi plac.
12 Când trec printr-o perioadă foarte grea, îmi ofer grija și tandrețea de care am nevoie.
13 Când mă simt ,,doborȃt”, tind să simt că toţi ceilalţi sunt probabil mai fericiți decât mine.
14 Când se întâmplă ceva dureros, încerc să am o perspectivă echilibrată a situației.
15 Încerc să văd eșecurile mele ca făcând parte din condiția umană.
16 Când văd aspecte care nu-mi plac, mă simt lipsit de valoare.
17 Când nu reușesc ceva important pentru mine, încerc să păstrez lucrurile în perspectivă.
18 Când mă zbat cu provocările mele, am tendința de a simți ca celorlalţi oameni trebuie să le fie mai uşor decȃt mie.
19 Sunt amabil cu mine când sufăr.
20 Când ceva mă supără, mă las purtat de sentimentele mele.
21 Pot fi rece şi distant cu mine cȃnd sufăr.
22 Când mă simt rău, încerc să-mi abordez sentimentele cu curiozitate și deschidere.
23 Sunt tolerant cu propriile mele defecte și inadecvări.
24 Când se întâmplă ceva dureros, tind să exagerez incidentul disproporţionat
25 Când greșesc ceva care este important pentru mine, tind să mă simt singur în eșecul meu.
26 Încerc să fiu înțelegător și răbdător față de acele aspecte ale personalității mele care nu îmi plac.

                                            Tabel de scorare

Bunătate de sine

(itemii)

Scor

Auto-Judecată

(itemii)

Scor

Umanism

(itemii)

Scor

Izolare

(itemii)

Scor

Mindfullness

(itemii)

Scor

Supra-

Identificare

(itemii)

Scor

5

1

3

4

9

2

12

8

7

13

14

6

19

11

10

18

17

20

23

16

15

25

22

24

26

21

Total

(ȋmpărţit la 5)

Total

(ȋmpărţit la 5)

Total

(ȋmpărţit la 4)

Total

(ȋmpărţit la 4)

Total

(ȋmpărţit la 4)

Total

(ȋmpărţit la 4)

Scorul total de compasiune de sine= scorurile adunate astfel:

Auto-bunătate + Auto-judecată ( scorul inversat) + Umanitate comună + Izolare (scorul inversat) + Mindfulness + Supraidentificare ( scorul inversat) = ….puncte

Inversarea unui scor se face schimbând valoarea inițială cu valoarea sa opusă: un scor de 1 se transformă într-un scor de 5, un scor de 2 se transformă într-un 4, etc.

BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB

·        Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223–250.

·        Linley, A. (2008) Average to A+: Realising Strengths in Yourself and Others. Warwick: CAPP Press.

·        https://positivepsychology.com/wp-content/uploads/3-Self-Compassion-Exercises-Pack.pdf

·        Paul Popescu Neveanu, 1978, Dicţionarul de psihologie, Bucureşti: Ed. Albatros

·        Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand