de organizare şi funcţionare a Comisiei de etică
Art. 1. În cadrul unității școlare.... funcţionează Comisia de etică, constituită prin Decizia Directorului.
Art. 2. Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru implementarea Codului de etică profesională; dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii privind modul de implementare a Codului de etică profesională; asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului; sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director în luarea deciziei.
Art. 3. Rolul Comisiei de Etică
Obiectivul Comisiei de Etică este rezolvarea neregulilor sau conflictelor ivite, referitor la următoarele probleme:
a) orice neregulă apărută în comunitatea școalră, sau încălcare a normelor de etică profesională şi de conduită,
b) în cazul încălcării regulamentelor la nivelul oricărei structuri organizatorice, dacă regulamentul în vigoare nu conţine prevederi specifice referitoare la aceasta,
c) încălcarea dreptului de autor,
d) diferenţe de opinii sau conflicte ivite între persoane, respectiv persoane şi conducătorii structurilor organizatorice (la nivelul catedrelor și compartimentelor), care se referă la activitatea didactică, ştiinţifică sau socială din cadrul școlii,
e) analizarea plângerilor, sesizărilor cu privire la abaterea de la normele etice şi rezolvarea acestora,
Art. 4. Organizarea Comisiei de etică
În cadrul unității școlare... se constituie Comisia de etică profesională, la propunerea Consiliului de administraţie şi aprobată de Director şi care funcţionează în condiţiile prezentului Regulament.
Art. 5. Componenţa Comisiei de etică profesională
(1) Comisia de etică profesională este formată din 7-9 membri cu prestigiu profesional şi autoritate morală, reprezentând personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi administrativ.
Art. 6. Atribuţiile Comisiei de etică
(1) Comisia de etică contribuie la elaborarea Codului de etică profesională, care este stabilit de Consiliului profesoral, trimis spre avizare Consiliului de Administraţie şi Directorului spre aprobare.
(2) Comisia de etică aplică Codul de etică profesională al unității școlare astfel:
a) primeşte sesizări şi reclamaţii sau se autosesisează privind situaţiile ce intră sub incidenţa Codului de etică profesională şi evaluează validitatea acestora.
b) organizează investigaţii, interviuri, audieri în scopul culegerii de date privitoare la cazurile care fac subiectul sesizării/ reclamaţiei;
c) după efectuarea investigaţiilor, interviurilor, audierilor şi pe baza rezultatelor acestora, realizează analiza cazului, ia decizii şi întocmeşte un raport de caz;
d) comunică raportul de caz părţilor implicate şi propune eventuale recomandări Consiliului de Administraţie;
e) păstrează confidenţială identitatea autorului sesizării.
(3) Comisia de implementare a Codului de etică profesională întocmeşte un raport anual cu privire la situaţia unității școlare din perspectiva respectării principiilor şi prevederilor Codului de etică profesională. Raportul anual se înaintează Consiliului de Administraţie. Raportul nu va conţine informaţii de identificare referitoare la cazurile nefinalizate, nedemonstrate sau sesizările şi reclamaţiile respinse.
Art. 7. Desfăşurarea activităţii comisiei de etică profesională
(1) Comisia de etică profesională se întruneşte în şedinţe în termen de cel mult 15 zile de la înregistrarea unei sesizări/ reclamaţii în Registrul special de înregistrări constituit în acest scop. Convocarea Comisiei de implementare a Codului de etică profesională se realizează de către secretarul comisiei, la propunerea preşedintelui comisiei, cu 5 zile înainte de data întrunirii, precizându-se ordinea de zi, data, ora şi locul întâlnirii. În cadrul fiecărei şedinţe se încheie un proces - verbal, semnat de membrii prezenţi la şedinţă.
(2) Deciziile Comisiei de etică profesională se iau cu votul majorităţii membrilor prezenţi, dacă numărul lor reprezintă cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor. Membrii Comisiei de etică profesională au drept de vot deliberativ egal.
(3) Evaluarea sesizărilor/ reclamaţiilor, efectuarea anchetelor, investigaţiilor, interviurilor şi audierilor se realizează de către Comisia de etică profesională.
Art. 8. Primirea sesizărilor/ reclamaţiilor
(1) Sesizarea/ reclamaţia se depune, sub sancţiunea de cădere, în termen de cel mult şase luni de la evenimentele care constituie subiectul acesteia, de către persoana/ persoanele direct implicate, în plic închis, prin prezentarea acesteia/ acestora la secretarul Comisiei de etică profesională, care eliberează petentului un număr de înregistrare din Registrul special de înregistrări constituit în acest scop.
(2) Sesizarea/ reclamaţia se formulează în scris, sub semnătură, şi va conţine cât mai multe date relevante privind identitatea persoanei care sesizează/ reclamă, identitatea părţii acuzate, acţiunile imputate, locul şi data evenimentului, identitatea eventualilor martori, orice alte informaţii considerate relevante, inclusiv acte justificative în acest sens.
(3) Decizia cu privire la validitatea sesizării/ reclamaţiei, respectiv la demararea analizei cazului, dar şi motivaţia acestei decizii, se comunică persoanei care a sesizat/ reclamat în termen de maximum 30 de zile de la înregistrare.
Art. 9. Investigarea cazului
(1) Comisia de etică profesională evaluează sesizarea/ reclamaţia şi decide în legătură cu demararea investigării cazului.
(2) Pe parcursul investigării cazului, partea reclamată va fi notificată în scris despre primirea sesizării/ reclamaţiei, în scopul de a formula o poziţie scrisă cu privire la faptele imputate. În notificarea adresată părţii reclamate, Comisia de etică profesională va preciza conţinutul sesizării/ reclamaţiei, natura informaţiilor solicitate şi va invita persoana reclamată să-şi exprime în scris poziţia faţă de cazul respectiv.
(3) Comisia de etică profesională decide cu privire la metodele de investigare care vor fi utilizate în fiecare caz: interviuri, audieri, confruntarea părţilor, consultare de specialişti etc.
(4) În cazul în care partea reclamantă sau reclamată solicită recuzarea unui membru al comisiei ori a unui membru al echipei de anchetă a cazului, din cauza unui potenţial conflict de interese, comisia va decide prin vot cu majoritate simplă, cu privire la capacitatea acestuia de a ancheta/ judeca cazul. Membrul recuzat nu participă la anchetarea şi la votarea raportului de caz. Retragerea poate avea loc şi în cazul autopropunerii motivate.
(5) Comisia de etică profesională întocmeşte un raport de caz, pe baza datelor colectate în urma efectuării investigaţiei, în maximum 90 de zile de la data deciziei de începere a investigării cazului.
(6) Raportul de caz va conţine o constatare cu privire la natura şi veridicitatea faptelor imputate şi a altor fapte relevante, constatare motivată pe baza probelor obţinute în urma investigaţiei. În raportul de caz, Comisia de etică profesională va formula o concluzie referitoare la măsura în care faptele semnalate constituie sau nu o încălcare a Codului de etică profesională şi, eventual, o recomandare. În cazul în care Comisia de etică profesională consideră că natura problemei permite sau necesită concilierea între părţi, pe cale amiabilă, această soluţie va fi propusă părţilor.
Art. 10. Reclamantul şi/sau reclamatul pot contesta deciziile Comisiei de etică profesională în termen de 5 zile de la comunicarea acestora către părţi, contestaţia fiind depusă la sediul comisiei. În termen de 15 zile comisia va evalua şi soluţiona contestaţiile, decizia comisiei fiind definitivă. Următorul organism de contestaţie este Comisia judeţeană de etică.
Art. 11. Reclamantul are dreptul:
a) de a beneficia de confidenţialitate;
b) de a primi un număr de înregistrare pentru sesizarea/ reclamaţia depusă;
c) de a se prezenta în faţa Comisiei de etică profesională însoţit de un avocat, coleg, martor etc.
d) de a depune poziţii în scris şi a avea întrevederi cu membrii Comisiei de etică profesională cu privire la cazul în speţă;
e) de a primi o copie după raportul de caz;
f) de a face contestaţie la decizia Comisiei de etică profesională.
Art. 12. Accesul terţilor la dosarul de caz este interzis, cu excepţia reprezentanţilor legali ai părţilor şi, atunci când faptele fac subiectul unei investigaţii oficiale, a organelor de stat autorizate.
Art. 13. - Toate documentele întocmite ca urmare a funcţionării Comisiei de etică profesională vor fi colectate şi arhivate conform normelor legale, prin grija secretarului comisiei.
Prezentul Regulament a fost aprobat în ședința Comisiei din data de ....