Un domeniu provocator in formarea personalităţii elevului este intelegerea, trăirea şi managementul emoţiilor. Acest process face ca una dintre sarcinile educatorului, ȋnvăţătorului sau profesorului să fie aceea de a ȋnţelege complexitatea, etapele şi dificultăţile formării vieţii emoţioanle a preşcolarilor sau a şcolarilor cu care lucrează, şi ȋnainte de toate, să ȋnţeleagă natura emoţiilor umane şi rolurile lor.

 

Emoțiile joacă un rol crucial în viața noastră de relaţie cu alte fiinţe umane, fie că vorbim despre noi ȋnşine, fie despre ceilalţi, deoarece au funcții importante, ȋn  ambele domenii:

-  funcția intrapersonală

- funcţia interpersonală

În total, vedem că emoțiile sunt un aspect esențial important al compoziției noastre psihologice, având sens și funcție pentru fiecare dintre noi individual, pentru relațiile noastre cu ceilalți în grup și pentru societatea noastre în ansamblu.

A. Ȋn ceea ce priveşte importanţa emoţiilor ȋn relaţie cu propria persoana, observăm că emoțiile ne ajută să acționăm rapid cu conștientizare minima.

Emoțiile sunt sisteme rapide de procesare a informațiilor care ne ajută să acționăm cu o gândire minimă (Tooby & Cosmides, 2008). Problemele asociate nașterii, luptei, morții, etc. au apărut de-a lungul istoriei evolutive, iar emoțiile au evoluat pentru a ajuta oamenii să se adapteze rapid la aceste probleme și cu o intervenție cognitivă conștientă minimă.

Dacă nu am avea emoții, nu am putea lua decizii rapide cu privire la atacul, apărarea, fugirea, îngrijirea altora, respingerea mâncării sau abordarea a ceva util, toate adaptabile funcțional în istoria noastră evolutivă și ne-au ajutat să supraviețuim.

 De exemplu, consumul de alimente sau substante nocive are consecințe negative asupra bunăstării noastre. Emoția de dezgust ne ajută totuși să luăm imediat măsuri prin faptul că nu le ingerăm în primul rând sau eliminăm ceea ce am ingerat şi nu face bine. Acest răspuns este adaptativ, deoarece ajută, în final, la supraviețuirea noastră și ne permite să acționăm imediat fără să ne gândim prea mult.

În unele cazuri, a-ți face timp să stai și să te gândești rațional la ce să faci, calcularea raporturilor cost-beneficiu în mintea cuiva este un lux care ar putea costa viața persoana respectivă. Emoțiile au evoluat astfel încât să putem acționa fără acea profunzime a gândirii.

Emoțiile pregătesc corpul pentru acțiune imediată, spre exemplu, emoția dezgustului servește pentru a ne proteja de toxine și contaminare.

De asemenea, emoțiile influențează gândurile, fiind  legate și de gânduri și amintiri. Amintirile nu sunt doar fapte care sunt codificate în creierul nostru; ele sunt colorate cu emoțiile resimțite în acele momente, faptele au apărut.

Emoțiile influențează procesele noastre de gândire, uneori în moduri constructive, alteori generează conflict sau dificultăţi. Este dificil să gândim critic și clar atunci când simțim emoții intense, dar este mai ușor atunci când nu suntem copleșiți de emoții.

                         qual2020apr XC10      

Sursa: https://www.1905.com/newgallery/hdpic/683838.shtml#p24

Emoțiile motivează comportamentele viitoare şi ne pregătesc corpurile pentru acțiune imediată, influențează gândurile și pot fi simțite, ele sunt motive importante ale comportamentului viitor. Mulți dintre noi ne străduim să experimentăm sentimentele de satisfacție, bucurie, mândrie sau triumf în realizările și realizările noastre, deoarece le asociem cu stări emoţionale pozitive.

B. Ȋn ceea ce priveşte importanţa emoţiilor ȋn relaţie cu ceilalţi, acest aspect este deseori observabil ȋn comportamentele unei persoane faţă de cealaltă, spre exemplu, situaţia unui cuplu fericit, unde observăm că se îmbrățișează și partenerii zâmbesc larg.

Emoțiile pot acționa ca semnale către prietenii și partenerii noștri, oferind informații despre calitatea relației.

                     qual2020apr XC11

Sursa: https://www.shutterstock.com/search/interpersonal+conflict

Emoțiile sunt exprimate atât verbal prin cuvinte, cât și paraverbal, prin expresii faciale, voci, gesturi, poziții ale corpului și mișcări. Exprimăm constant emoții atunci când interacționăm cu ceilalți, iar alții pot judeca în mod fiabil acele expresii emoționale; astfel, emoțiile au valoare semnal pentru ceilalți și influențează pe ceilalți și interacțiunile noastre sociale. Emoțiile și expresiile lor comunică informații altora despre sentimentele, intențiile, relația cu ținta emoțiilor și mediul înconjurător. Deoarece emoțiile au această valoare de semnal comunicativ, ele ajută la rezolvarea problemelor sociale prin evocarea răspunsurilor altora, semnalând natura relațiilor interpersonale și oferind stimulente pentru comportamentul social dorit (Keltner, 2003).

Expresiile emoționale facilitează comportamentele specifice la cei care percep comportamentul persoanei cu care interacţionează sau pe care o observă.

Deoarece expresiile faciale ale emotiei sunt semnale sociale universale, ele contin semnificatie nu numai despre starea psihologica a expresorului, ci si despre intentia si comportamentul ulterior al acelei persoane.

Astfel, putem spune că :

·        Expresiile emoționale semnalează natura relațiilor interpersonale

·        Expresiile emoționale oferă stimulente pentru comportamentul social dorit

·        Expresiile faciale ale emotiei sunt regulatoare importante ale interactiunii sociale. În literatura de dezvoltare, acest concept a fost cercetat sub conceptul de referință socială (Klinnert, Campos, & Sorce, 1983); sursa procesului este originate ȋn modul ȋn care sugarii caută informații de la alții pentru a clarifica o situație și apoi folosesc informațiile respective pentru a acționa.

BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB

·        Learning, Playing  and Interacting Good practice in the Early Years  Foundation Stage, http://www.keap.org.uk/documents/LearningPlayingInteracting.pdf

·        https://www.empoweringparents.com/article/5-focus-exercises-for-adhd-kids/

·        https://www.1905.com/newgallery/hdpic/683838.shtml#p24

·        https://www.shutterstock.com/search/interpersonal+conflict

·        Social Referencing as a Function of Information Source: Mothers Versus Strangers, Klinnert, Campos, & Sorce, 1983, https://www.researchgate.net/journal/0163-6383_Infant_Behavior_and_Development

·        https://highlysensitiverefuge.com/highly-sensitive-people-absorb-emotions/

·        Goleman, Daniel, Inteligenta emotionala, (2008), Bucureşti: Curtea veche Publishing