In prezent, metodele de instruire presupun strategii din ce mai inovative pentru a face din fiecare oră de curs  o cale de acces la metode şi instrumente moderne de cunoaştere. Cadrele didactice trebuie să apeleze la cursuri de formare continuă pentru a fi permanent la curent cu ceea ce este inovator şi pentru a se putea adapta la specificul materiei predate. Reţelele parteneriale sunt o soluţie a realizării formării profesionale a cadrelor didactice, iar aceste reţele se pot susţine pe o bază informaţională foarte bine pusă la punct. Noile tehnologii pot contribui la dezvoltarea profesională cadrelor didactice şi fac posibile rezultate din cele mai interesante.

 

      Este necesar ca toate  cadrele didactice, indiferent de nivelul de invatamant la care predau sa aiba deschidere catre  societatea informaţională, în care producerea de informaţie şi folosirea ei în cele mai neaşteptate moduri constituie o provocare pentru toţi.

Astfel, tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor sunt instrumente de bază, iar această societate informaţională devine una reală. Adaptarea presupune schimbarea modului de gândire pentru a ne adapta la noile cerinţe.

Dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice trebuie văzută din două perspective:

  • pentru perfecţionarea metodelor de instruire în vederea dezvoltării profesionale proprii;
  • pentru adaptarea la noile cerinţe ale generaţiei de elevi.

Din prima perspectivă, formarea continuă a cadrelor didactice reprezintă o activitate cu conţinut pedagogic şi social proiectată, realizată şi dezvoltată în cadrul sistemului de învăţământ, cu funcţie managerială de reglare – autoreglare continuă a procesului de învăţământ, la toate nivelurile sale de referinţă funcţional, structural şi operaţional (Sorin Cristea, Dicţionar de termeni pedagogici). Această formare continuă este necesară fiecărui cadru didactic în vederea perfecţionării metodelor pe care le aplică la predarea la clasă.

Din a doua perpectivă, fiecare profesor trebuie să facă predarea cât mai pe înţelesul elevilor, cât mai atractivă şi mai apropiată de practică, de aplicarea teoriei în practică.

Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice trebuie să fie o prioritate a tuturor factorilor de decizie astfel ca toţi elevii să beneficieze de o căt mai bună pregătire şi având la dispoziţie cele mai noi tehnologii.

In cadrul proiectului QualForm fiecare din cele trei programe de formare are un modul de curs intitulat Tehnologii de prelucarare a Informatiilor, de Comunicație (TIC)  și e- Learning în educație, menit sa furnizeze cadrelor didactice, in principal, competente de utilizare a platformelor educationale si utilizare a retelelor parteneriale in educatie.

Reţelele parteneriale care pot fi formate între şcoli în vederea diseminării de bune practici sunt importante dacă se dezvoltă pe principii de egalitate, de neconcurenţă şi de ajutor reciproc pentru îmbunătăţirea procesului de învăţământ. Iar aceste reţele parteneriale nu sunt bine întreţinute dacă nu există o comunicare adecvată între şcoli, acest lucru putând fi realizat prin intermediul unei platforme on line şi a unui site interactiv care să prezinte toate activităţile reţelei.

Dincolo de aspectul financiar destul de redus ca şi costuri, o platformă pe care să se posteze toate aspectele care se doresc a fi diseminate duce la creşterea calităţii învăţământului, în general, prin urmare a calităţii educaţiei pe care o furnizăm elevilor pe care îi instruim.

Utilizarea noilor tehnologii şi a instrumentelor TIC în vederea perfecţionării predării sunt necesare pentru dezvoltarea capacităţii de furnizare a programelor de formare a cadrelor didactice în concordanţă cu metode moderne de instruire şi de evaluare a elevilor. Asigurarea calităţii procesului de învăţământ depinde în mare măsură de aceste formări ale cadrelor didactice din perspectiva folosirii unor reţele virtuale între unităţile şcolare, reţele care să fie dezvoltate şi la nivelul profesorilor, dar cu utilitate directă asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei, respectiv asupra elevilor şi părinţilor.

Un obiectiv principal al formării continue a cadrelor didactice în utilizarea noilor tehnologii în procesul de învăţământ îl poate constitui îmbunătăţirea calităţii capitalului uman din educaţie, dezvoltarea competenţelor personalului didactic cu ajutorul tehnologiilor moderne, în scopul utilizării instrumentelor digitale în predarea eficientă la clasă şi evaluarea standardizată a cunoştinţelor elevilor.

Un exemplu de bună practică a utilizării experienţei cadrelor didactice şi a utilizării TIC pentru îmbunătăţirea procesului de învăţământ îl consituie site-ul Colegiului Tehnic de Poştă şi Telecomunicaţii „Gh. Airinei” din Bucureşti http://airinei.omad.ro/. Acesta prezintă toate informaţiile necesare pentru elevi, părinţi, profesori şi constituie cea mai bună carte de vizită pentru unitatea şcolară; transparenţa activităţilor derulate în şcoală face să crească încrederea tuturor actorilor relevanţi cu care colaborează această şcoală. Şi toate acestea prin intermediul folosirii noilor tehnologii pentru dezvoltarea interfeţei de comunicare cu mediul extern şcolii. Acest site este dezvoltat de cadre didactice din unitatea şcolară care au participat la cursuri de formare continuă şi care au înţeles utilitatea folosirii noilor tehnologii pentru asigurarea condiţiilor optime de derulare a procesului de învăţământ, dar şi faptul că, în societatea informaţională în care trăim, o astfel de interfaţă este în beneficiul tuturor.

Formarea continuă a cadrelor didactice în folosirea noilor tehnologii poate aduce numai avantaje pentru aplicarea lor la nivelul clasei de elevi. Folosirea acestora în predarea la clasă duce la o înţelegere mult mai bună a noţiunilor predate şi a aplicabilităţilor acestora în viaţa practică. Posibilitatea de a vizualiza anumite demonstraţii pe calculator, de a folosi instrumente de prezentare multimedia (PC, Internet, DVD Player) duc la o înţelegere mult mai aprofundată a noţiunilor predate, o înţelegere integrată a acestora şi se încurajează abordările interdisciplinare.