Parteneriatele strategice au scopul de a sprijini dezvoltarea, transferul și/sau punerea în aplicare a practicilor inovatoare, precum și punerea în aplicare a inițiativelor comune de promovare a cooperării, a activităților de învățare reciprocă și a schimburilor de experiență la nivel european.

În funcție de obiectivele și componența parteneriatului strategic, proiectele pot fi de două tipuri:

Parteneriate strategice pentru susținerea inovării: este de așteptat ca proiectele să dezvolte rezultate inovatoare și/sau să se angajeze în activități intensive de diseminare și utilizare a produselor existente și a celor noi sau a ideilor inovatoare.

Parteneriate strategice pentru susținerea schimbului de bune practici: scopul principal este de a permite organizațiilor să dezvolte și să consolideze rețelele, să le dezvolte capacitatea de a funcționa la nivel transnațional, să împărtășească și să confrunte idei, practici și metode.

 

Indiferent de domeniul în care are impact proiectul, parteneriatele strategice sunt deschise pentru orice tip de organizație activă în orice domeniu al educației, al formării și al tineretului sau în alte sectoare socioeconomice, precum și pentru organizațiile care desfășoară activități care sunt transversale pentru diferite domenii (de exemplu, autorități locale și regionale, centre de recunoaștere și validare, camere de comerț, organizații profesionale, centre de orientare, organizații culturale). În funcție de prioritatea și de obiectivele abordate de proiect, parteneriatele strategice ar trebui să implice cea mai adecvată și mai diversificată gamă de parteneri, pentru a beneficia de experiențele și profilurile diferite și de expertiza specifică a acestora și pentru a produce rezultate relevante și de înaltă calitate în cadrul proiectului.

Care sunt prioritățile unor astfel de parteneriate?

Susținerea persoanelor în ceea ce privește dobândirea și dezvoltarea de competențe de bază și competențe-cheie, în scopul de a promova inserția profesională, dezvoltarea socio-educațională și personală, precum și participarea la viața civică și socială; într-o lume aflată în transformare rapidă, aceasta include și competențele lingvistice, gândirea antreprenorială, gândirea critică și creativitatea, precum și abilitățile de previzionare în domenii strategice pentru o dezvoltare economică și socială inteligentă, îmbunătățirea calității și a eficienței experiențelor de mobilitate educațională; susținerea unor pedagogii eficiente și inovatoare, a predării, a evaluării și a mediilor de învățare; aplicarea abordărilor bazate pe competențe și evaluarea calității, a impactului și a relevanței lor. Aceasta poate contribui la o calitate mai ridicată a învățământului și a instruirii și poate susține permeabilitatea între diferitele orientări educaționale și din domeniul instruirii.

Incluziunea socială: asumarea de valori comune, egalitatea, stimularea dezvoltării competențelor sociale, civice și interculturale.

Combaterea abandonului școlar timpuriu și a dezavantajelor acestuia, prin: consolidarea colaborării dintre toți actorii din școli, precum și cu familiile și alte părți interesate externe; îmbunătățirea tranziției dintre diferitele etape ale educației; sprijinirea colaborării în rețea a școlilor care promovează abordările holistice și bazate pe colaborare, în materie de predare și învățare; îmbunătățirea evaluării și a asigurării calității.

Sprijinirea creării și a accesului la programe de perfecționare, prin asigurarea identificării și a selectării competențelor, prin crearea de oferte educaționale adaptate nevoilor individuale de învățare, prin recunoașterea unor modalități flexibile de învățare și prin validarea competențelor dobândite prin programele de învățare informale și non-formale.

În funcție de tipul parteneriatului strategic, în cadrul proiectelor se pot realiza, în mod normal, o gamă largă de activități, de exemplu:

-activități care consolidează cooperarea și activitățile în rețea între organizații;

-testarea și/sau punerea în aplicare a unor practici inovatoare în domeniile educației, formării și tineretului;

-activități care facilitează recunoașterea și validarea cunoștințelor, aptitudinilor și competențelor dobândite prin învățarea formală, non-formală și informală;

-activități de cooperare între autoritățile regionale pentru a promova dezvoltarea sistemelor de educație, formare și tineret și integrarea acestora în acțiunile de dezvoltare locală și regională;

-activități de îmbunătățire a pregătirii și a mobilizării specialiștilor din domeniul educației și formării pentru provocările legate de echitate, diversitate și incluziune din mediul de învățare;

-inițiative transnaționale care promovează spiritul și aptitudinile antreprenoriale pentru încurajarea cetățeniei active și a antreprenoriatului activ (inclusiv antreprenoriatul social), derulate în comun de două sau multe grupuri de tineri din țări diferite.

Parteneriatele strategice sprijină o gamă largă și flexibilă de activități pentru punerea în aplicare de proiecte de înaltă calitate, promovarea dezvoltării și modernizării organizațiilor și sprijinirea elaborării de politici la nivel european, național și regional.

În funcție de obiectivele proiectului, de organizațiile participante implicate, de impactul preconizat și de alte elemente, parteneriatele strategice pot fi de diferite dimensiuni și își adaptează activitățile în consecință.