Una dintre metodele de dezvoltare a creativitatii si limbajului este compunerea. Copiii nu sunt familiarizati cu actiunea de a crea prin cuvinte si, fiind in etapa de pragmatism, specific varstei ( actiune directa cu obiectele), deseori nu inteleg sensul pentru care trebuie sa dezvolte o compunere sau  sa compuna despre ceva anume, chiar daca uneori trebuie sa faca o compunere despre ceva ce le place. Daca un copil nu are dezvoltata din familie sau din comunitatea abilitatea reflexiva, el poate intampina dificultati in a reflecta asupra unei teme.

            In aceste situatii, pentru a familiariza copiii cu tehnica de a compune despre o situatie sau un aspect interesant, se poate utiliza tehnica denumita ,,Cartea despre mine”

Este o tehnica folosita in orice grup in care sunt mai multe persoane si are avantajul de a face copilul sa vada cum scrie sau vorbeste o alta persoana decat el, despre ea insasi. De asemenea este o tehnica ce satisface curiozitatea copiilor, motiv pentru care poate creste coeziunea clasei si poate da nastere la idei de proiecte de grup.

 

Obiectivul tehnicii este acela de a invata copiii sa se gandeasca la propriile vieti si de a invata sa se descrie in actiuni, ganduri sau dorinte.

Materialele necesare pot fi: hartie, creioane sau culori, markere colorate, crayola, carioci, etc., banda adeziva, capse, capsatoare, perforatoare si sfoara, imagini care pot fi decupate din reviste vechi.

Se impart materialele copiilor si li se cere sa faca o ,,Cartea despre mine”.

Li se da cate o coala (fiecare coala reprezinta pagina pentru carte) pentru fiecare dintre urmatoarele teme de cuprins in carte, adica:

- o pagina ,,Cum arat eu”

- o pagina ,,Lucruri la care ma pricep”

- o pagina ,,Mancarurile mele preferate sunt”

- o pagina ,,Cum arata familia mea”

 qualdec14 qualdec15

- o pagina ,,Locul meu favorit”

- o pagina ,, De ce sunt eu mandru”

- o pagina , Ce imi place sa fac cand ploua”

- o pagina ,, Ce imi place cel mai mult sa fac atunci cand sunt cu familia mea”

- o pagina ,, Lucruri care ma fac sa fiu trist”

- o pagina ,,Lucruri care ma fac fericit”

     Copiii vor face desene sau colaj pe fiecare pagina pe care o primesc, fiecare pagina avand una din temele de mai sus.

     Dupa ce termina, le vor perfora si vor lega paginile intre ele in forma de carte cu sfoara sau le vor capsa.

     Cadrul didactic poate initia discutii, cerand fiecarui copil sa spuna ce a scris in cartea lui.

De asemenea, copiii pot sa-si impartaseasca intre ei ceea ce au scris sau desenat in propria lor ,,Carte despre mine”. Cadrul didactic poate sa ceara ulterior ca fiecare copil sa scrie o compunere denumita ,,Cine sunt eu”, compunere alcatuita din cate trei propozitii despre fiecare pagina din ,,Cartea despre mine” pe care au creat-o.                                                 

O alta abilitate pe care copiii din zonele defavorizate au nevoie sa o dezvolte este abilitatea de a asculta cu atentie si de a se concentra la ceea ce li se cere sa faca.

O tehnica de educare a atentiei este denumita ,,Zborul ratei”.

 qualdec16                                    

Scopul acestei tehnici este accea de a invata copiii sa asculte instructyiuni cu atentie si sa raspunda cuiva care le vorbeste, abilitati importante in asigurarea unei bune educabilitati. Aceasta tehnica invata copiii aceste abilitati intr-o maniera amuzanta.

Copiii trebuie sa stie ca nu trebuie sa devina jucatorul din mijloc, lucru pe care il pot obtine doar daca asculta cu atentie si fac exact ce li se cere de catre primul jucator din centru, apoi de catre urmatorul, etc.

Primul jucator din centru este chiar invatatorul sau educatorul. El spune copiilor, asezati in cerc in jurul lui ,,Raţele zboara!” sau ,,Pescarusii zboara! sau ,,Gargaritele zboara!” sau ,,Vacile zboara!”, etc. De cate ori jucatorul din centru striga o pasare, insecta care zboara, toti copiii din centru  dau din maini intr-o miscare ca si cum ar zbura. De cate ori jucatorul din centru striga un animal care nu zboara, copiii trebuie sa isi lase mainile in jos, pe langa ei. Copilul care continua sa miste mainile ca si cum ar zbura, atunci cand se striga un animal care nu zboara, este eliminat din joc pentru 3 minute sau devine jucatorul din centru runda urmatoare.

Se poate folosi orice nume de animal, sau se poate folosi varianta in care se striga numele unui animal iar copiii din cerc trebuie sa faca imediat ca animalul respectiv, etc.

Copiii din mediile fara perspective clare asupra viitorului profesional prin educatie scolara, au dificultati in a se proiecta in viitor, in a intelege cum are scoala legatura cu o viata ulteriora mai buna, in a-si obiectiva dorintele si aspiratiile.

Se poate utiliza tehnica ,,Ziarul despre mine” . A scrie despre propria persoana este dificil, insa copii se bucura sa aiba posibilitatea de a scrie povesti despre ei, asa cum sunt ei sau cum si-ar dori sa scrie.

Poate fi utilizata ca o activitate de grup. ca meteriale sunt necesare: coli A3 cu titlu deja imprimat ,,ZIARUL despre mine”, creioane sau culori, rigla, marhere colorate, crayola si carioci.

Fiecare copil va primi creioane, rigle, culori si o coala A3, pe care trebuie sa deseneze rubricile ziarului:

 


                     qualdec17                 ZIARUL   DESPRE  MINE                      qualdec17

                                                     Principalele ştiri

       Aceasta este viata mea

                         Cea mai buna parte din viata mea este

 Joburi la care voi aplica si pe care mi-ar placea sa le am in viitor

 

                 Despre familia mea

Lucruri pe care le-am invatat si care imi vor fi de ajutor in viitor

                      Sectiune sportiva

                              PERSONAL

     As vrea sa am un prieten bun deoarece:

       Prieteni pe care imi doresc sa ii am

                                                   ALBUM FOTO PERSONAL

qualdec18                                                             

 

                   Calitatile mele                                                                       

                     
                 
                 →

 

                     

                     
                 →

                     

              Ce serviciu mi s-ar potrivi

Dupa ce copiii isi completeaza rubricile ziarului, pot sa spuna in fata colectivului stirile din ,,Ziarul lor” sau pot sa spuna ce le-a placut cel mai mult din aceasta activitate.

                                                             qualdec19

                   Sursa: http://www.thehungryteacherblog.com/2018/02/editable-syllabus-templates-editable.html

             

O alta abilitate care favorizeaza invatarea la copii din medii defavorizate, al caror comportament este invatarea regulilor clasei si a altor reguli de lucru in procesul de instruire si evaluare.

Se recomanda o tehnica denumita ,,Linia verticala in mijlocul paginii”, care ofera copiilor posibilitatea de a se familiariza si de a interioriza regulile clase si ale invatarii, intr-o maniera personala si care le da posibilitatea de a decide singuri valoarea pe care o da regulii.

Astfel, copiii au nevoie de o hartie si de un creion, de culori, de o rigla pentru a desena linii drepte, de foarfece, de lipici.

Copii isi imparta coala in 2 coloane, pe una o denumesc ASA  DA, este BINE, pe cealalta o denumesc ASA NU – este GRESIT!.

Adultul poate fi:

-  educator, caz in care are o cutie cu imagini decupate, infatisand copiii care fac diverse lucruri, unele recomandate (stau cuminti in banci cand educatorul ii invata sa deseneze, etc, altele nerecomandate ( arunca pe jos obiecte, etc.)

- cadru didactic la clasele 1- 8 , caz in care are o cutie cu cartonase colorate pe care sunt scrise diferite comportamente pozitive sau negative, incepand cu regulile clasei si terminand cu relatiileintre colegi, cu parintii, cu profesorii, etc.

Pentru a da o nota mai personala jocului, pe langa cele doua rubrici se mai pot insera doua, una despre el insusi, una despre parinti, in care poate sa scrie cu culori ce considera pozitiv, versus ce considera negativ.

                         ASA  DA, este BINE

                     ASA NU – este GREŞIT!

                                                                               EU   

                                          Fericit

                                Suparat

                                                                           TATA

                                          Imi place

                                 Nu imi place

In aceasta tehnica se poate vedea, la rubrica 1, daca copilul si-a insusit notiunile de comportamente agreate social si pentru cele pe care inca nu si le-a insusit sau pe care le respinge. In acesta rubrica copilul poate lipi in coloana ASA DA – este BINE imagini cu reguli de buna purtare, in coloana ASA NU – este GREŞIT!

La rubrica ,,EU” poate lipi imagini sau poate scrie ce anume il face fericit sau ce anume il supara, iar la rubrica TATA (poate fi numele unui prieten sau BUNICUL, sau d-na INVATATOARE), copilul poate lipi imagini sau poate scrie ce anume ii place sau ii displace la persoana respectiva.

                             BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

·         Jonnes, A. (1998), 104 activities that build: self-esteem, teamwork, communication, anger management, self-discovery, coping skills; Lusby: Rec Room Publishing inc.

·         Kaduson, H. G, Schaeffer, Ch. (2015), 101 tehnici favorite ale terapiei prin joc, Bucuresti: Edit.Trei

·         Kaduson, H. G, Schaeffer, Ch. (2018), Alte 101 tehnici favorite ale terapiei prin joc, Bucuresti: Edit.Trei

·         Vorderman, C., (2016), Help your kids with study skills, Delhi:Penguin Random House

·         http://www.thehungryteacherblog.com/2018/02/editable-syllabus-templates-editable.html