Mulți copii cu ADHD au persistente probleme cu managementul timpului, cu planificarea, cu organizarea ȋn general. Problemele cu  prioritizarea, luarea deciziilor, gândirea anticipată și cu a avea conceptul de timp sunt commune şi pot provoca o mare dificultate în organizarea pentru școală la aceşti copiii. Pentru aceste dificultăți., ei au nevoie de sprijin și  de "schele", de susţinere specială, cât mai mult posibil. În special, trebuie să fie o recunoscut faptul că aceste probleme fac parte din ADHD-ul copilului. Amintiți-vă că un elev cu ADHD va avea nevoie de sprijinul folosit în mod obișnuit pentru un copil mai mic (cu o treime mai mic decât vârsta cronologică).

De exemplu, o persoană de 12 ani are nevoie de un nivel de susținere și de înțelegere acordat în mod obișnuit unui copil de opt ani, cum ar fi responsabilitatea părintelui și profesorului de a-i verifica și organiza rucsacul. Elevii cu ADHD tind să trăiască în întregime în prezent. Ei nu reușesc să aducă în mod eficient experiența trecutului la luarea deciziilor astăzi și nici nu sunt capabili să se gândească la eventualele rezultate pe viitor pe baza performanțelor actuale. Pe scurt, planificarea, stabilirea priorităților și realizarea unui proiect pe termen lung până la finalizare reprezintă o provocare pentru elevii care suferă de ADHD și devin din ce în ce mai des  deficitari ȋn abilităţi pe măsură ce cresc ȋn sistemul școlar. Astfel de dificultăți nu răspund de obicei la medicamente, deși ele continuă să se îmbunătățească până la vârsta adultă. Cu toate acestea, între timp, trebuie să învețe abilitățile și elevii să primească strategii pentru a compensa slăbiciunile lor, dacă nu, munca lor nu va fi afectată.

 

Problemele de organizare persistente ale copilului pot părea adesea din afară ca fiind sub controlul copilului și astfel aceşti copii sunt adesea considerați leneși sau nemotivați. Este important să înțelegeți că aceste slăbiciuni fac parte din simptomele deficitelor de atenţie și nu sunt vina copilului, profesorul sau părintelui.

Temele de acasă pot fi deosebit de dificile pentru copiii cu ADHD, în mare parte datorită problemelor lor legate de planificare, organizare și gestionarea timpului. Unii copii pot să nu-şi primească ȋn mod correct medicamentele, care pot ajuta copilul  la sfârșitul zilei școlare sau chiar după școală la teme, iar acest lucru poate menţine aceste dificultăți.

Trebuie să fim clar în ceea ce privește scopul temei și termenul prevăzut de predare. Cand dăm sarcina, tema, este bine să o facem de la începutul orei şi să ne asigurăm că este înregistrată de copii în caietul de sarcini sau planificatorul lor, de către toți elevii, atunci când avem toată atenția lor. Adesea, profesorii dau sarcini în timpul ultimelor două minute ale orei, când elevul ADHD și-a pierdut concentrarea și se pregătește să se mute la următoarea oră. Ar trebui să se ofere orientări în ceea ce privește formatul sau alte resurse care ar putea fi necesare ȋn forma unor materiale suplimentare.

Verificați că elevii au înțeles tema şi că au scris-o și, dacă este posibil,  asigurați-vă timp în sala de clasă atunci când sarcina sau temele pot fi pornite sub o anumită supraveghere. Astfel ca temele de acasă să consolideze sau să extindă ceea ce se face la școală în acea zi. Scrierea sarcinilor pe notiţe post-it și plasarea acestora în caietul de sarcini a elevului poate de asemenea să funcționeze bine, fiecare profesor / disciplină având o culoare pentru post-it diferită. Încercați să verificați zilnic că înscrierile sunt înregistrate în caietul de sarcini și, dacă este posibil, să implicaţi un alt elev care să vă ajute în acest scop.

                              2019iunie qualform 13

                   Sursa: https://www.schoolingamonkey.com/adhd-motivation-tips/

Să ia toate manualele sau caietele care le sunt necesare acasă este adesea o durere de cap pentru elevi. Mulți rezolvă această problemă, luând toate cărțile cu ei peste tot, ducând ghiozdane extrem de grele. Uneori, ţinȃnd cont şi de considerentele financiare - poate fi util să aveți un set dublu de manual, la şcoala unul şi unul la domiciliu. Elevul poate să-şi noteze cărțile necesare ȋn caietul de teme poate să funcţioneze bine pentru elevi. Ȋn școala primară, cȃnd părinții își iau copilul de la școală, aceștia pot verifica temele și cărțile necesare înainte de a porni cu copiii spre casă.


           
Deoarece temele de acasă pot fi un coșmar pentru elevii cu ADHD, orice părinte poate aprecia unele sfaturi generale despre strategii cu care ȋşi poate sprijini copilul. Puteţi, ȋn calitate de cadre didactice, să le sugerați să încerce următoarele idei:

1. Rutină zilnică,  cu timpi clar înțeleși (şi notaţi pe hȃrtie) pentru începerea temelor, pauzelor și timpului de finalizare.

2. Utilizați un cronometru și un ceas deșteptător pentru a le anunța copiilor acești timpi (astfel încât nu NU  mama să o facă). Păstrați timpi mici și realizabil, prelungind treptat, dacă se vede că se dezvoltă această abilitate la copil. Dacă el lucrează la computer, alarmele pot fi setate pe calculator pentru a anunța pauzele de mişcare.

                                       2019iunie qualform 14

                   Sursa: https://teach123school.com/2014/02/easily-distracted.html

3. Copilul trebuie să ia o gustare și să exerseze pauză înainte de a începe temele de acasă la domiciliu.

4. Faceți întotdeauna "tema" în același "loc de teme" și nu permiteți activitățile de joc în acea locație. Dacă copilul are nevoie de o pauză, ar trebui să părăsească ,,locul de făcut teme”. Unii copii pot avea nevoie de mai multe "locuri de făcut teme" pentru diferite tipuri de teme, cum ar fi cititul și/ sau scrisul.

5. Permite copilului să scrie în timp ce se află pe podea unii copii cu ADHD preferă să scrie cu tot corpul susținut de podea.

6.  Furnizați-i pe o tavă toate consumabilele necesare (pixuri, calculator, foarfece, capsator, hârtie și așa mai departe) care poate fi mutată în oricare dintre ,,locurile de făcut teme” folosite. Acest lucru economisește timp în căutarea unor lucruri și scurtează distragerea atenției.

7.  Ajutați-i să înceapă - mulți copii au nevoie de supraveghere directă pentru a scrie prima propoziţie / problemă finalizată și abia apoi pot lucra cu mai puțină supraveghere.

8. Fiți disponibil pentru ajutor. Cei mai mulți dintre copii fac mai bine temele la domiciliu într-un loc în care există o supraveghere evidentă în spaţiu - poate o ușă deschisă cu un părinte care trece pe acolo în mod regulat sau dacă își fac temele la o masa ȋn raza de vedere a părintelui.
         9.  Înregistrarea timpului necesar pentru a realiza o temă va ajuta copilul să învețe să se ajusteze singur și oferă un nivel de înțelegere între părinte şi profesor despre terminarea temelor. Cu o bună comunicare între părinți și profesor, temele  la domiciliu se pot baza mai mult pe timp decât pe cantitate

10.  Asigurați-vă că internetul este deconectat cȃnd copilul ȋşi face temele. Dacă este internetul este necesar pentru realizarea temelor, asigurați-vă că "mesageria instantanee” și orice alte jocuri nu sunt disponibile pe computer.

11.  Luați în considerare posibilitatea ca copilul să poarte căști pentru a bloca distractorii auditive din mediu - unii se vor descurca mai bine cu muzică, alții vor face mai bine cu muzică ȋn căşti sau fără muzică.

12. Tema la domiciliu efectuată pe un computer trebuie să fie salvată automat pe un disc, un flash-drive sau pe internet și imprimată imediat după finalizare astfel încât, dacă se pierde, să poate fi duplicate.

13.  Să stea alături de un frate sau un prieten care nu au ADHD în timp ce își face temele, poate fi un factor de susţinere ȋn a construi așteptări mai ȋnalte de la aceşti copii.

14. Când fiecare temă este completată, asigurați-vă că este plasată imediat în ghiozadanul sau rucsacul copilului într-o locație convenită de către părinte şi copil.

 În cazul în care părintele sau copilul devin prea stresați în timpul temelor, atunci soluţia ar putea fi un mediu sau un cerc de lucru bine supravegheat la școală. Ar putea fi mai ușor pentru aceşti elevi să facă teme la școală deoarece văd școala ca fiind undeva unde sunt obișnuiți să aibă mai multă structură decât acasă.

Să-şi aducă aminte de teme și aducerea temelor  ȋnapoi la școală este foarte dificilă pentru elevii cu ADHD. Este nevoie de rutină zilnică obișnuită pentru predarea la temelor de acasă la începutul orei. Profesorul ar trebui să ceară tema de acasă la începutul orei și să supravegheze elevul până când o găseşte și o predă.

Legătura cu părinții este foarte importantă, astfel încât să se poată stabili exact problema și să se pună în practică strategiile potrivite. Mulți copii cu ADHD fac o muncă deosebit de bună la computer, dar pot uita să înmâneze profesorului tema, rezultatul. Posibilitatea de a trimite e-mailuri la domiciliu direct profesorului poate fi modalitatea de evitare a acestor dificultăți, desi poate pune probleme de muncă suplimentară pentru profesor. Cu toate acestea, dacă sistemul de lucru este bine organizat, acest lucru nu creează prea multă muncă suplimentară și poate, de fapt, să minimalizeze în mare parte frustrarea simțită atât de profesor, cât și de copil.

 Desigur, copiii care lucrează la computere cu posibilitate de a intra online impun alte situaţii de gestionat, pentru siguranţa copilului pe internet. Trebuie să fie utilizate parole și respectarea condițiilor de utilizare ȋn siguranță a internetului.  De asemenea trebuie să fie stabilite reguli referitoare la faptul dacă copilul poate sau nu poate să întrebe întrebe profesorul sau să aștepte prea mult de la professor.

Cu toate acestea, ideea de bază de a trimite temele prin e-mail către profesor este ceva care merită luat în considerare. De asemenea, puteți să vă gândiți să postați temele pe internet sau să trimiteți e-mail-uri cu teme către elev / părinţii acestuia și elevul să le poată trimite ȋnapoi prin e-mail după finalizare.

Problemele memoriei de lucru ( ,,de scurtă durată”), ȋn plus faţă de dificultățile de concentrare, se îmbunătățesc adesea prin utilizarea medicamentelor. Cu toate acestea, dacă astfel de dificultăți persistă, deşi copilul se află pe medicaţie, poate fi uneori un indiciu că trebuie luată legătura cu părinţii pentru a fi notificaţi asupra unei posibile nevoi de a accesa medicul copilului, sau dacă poate fi necesar un consult suplimentar la medic cu privire la ajustarea medicaţiei.

Strategiile educaționale adecvate ar trebui, de asemenea, să fie orientate spre a determina dacă un copil răspunde mai bine utilizării văzului sau utilizării auzului. Unii copii cu ADHD au associate şi dificultăți persistente de prelucrare auditivă a informaţiei și cel mai bine va funcţiona cu aceştia disciplinele prezentate cu multe materiale vizuale. Cei mai mulți copii cu ADHD au tipul de ȋnvăţare predominant  vizual și kinestezic - ei învață cei mai bune prin situaţii ȋn care pot să vadă și să facă. Multe dintre ideile de îmbunătățire a memoriei de lucru sunt dedicate îmbunătățirii atenției și concentrării. Printre acestea se numără:

1.  Pre-învățați schița generală a informațiilor noi și îndrumați atenția elevului pentru a fixa şi reţine puncte importante din lecţie înainte de a preda restul lecției.

2.  Repetați instrucțiunile sau informațiile noi astfel încât elevul să crească cantitatea de informații asimilate.

3.  Stabiliți un contact vizual cu elevul înainte de a oferi instrucțiuni esențiale sau material nou - acest lucru vă va ajuta să vă asigurați că este gata să asculte cu atenție

4. Luați în considerare modificarea vitezei de prezentare a noului material deoarece elevul poate avea nevoie de timp suplimentar de procesare sau de mai mult timp pentru a repeta informațiile.

5.  Dacă este posibil, rupeți sarcinile sau informațiile în pași mici sau bucăți mici.

          Concentrarea copilului cu ADHD este mai pasibilă să se estompeze cu  mult mai rapid decȃt se ȋntȃmplă la colegii săi. Schimbarea mai frecventă a sarcinilor atenuează o parte din ,,scurgerea” prea rapidă a memoriei de lucru la aceşti copii. Un copil cu dificultăți în susținerea memoriei de lucru are adesea nevoie de pauze scurte şi frecvente. Pauzele trebuie în mod obișnuit să dureze doar unul sau două minute. Observând atunci când capacitatea acestui copil de a se concentra începe să scadă, vă va ajuta să determinați timpul optim pentru a seta o pauză.

                  Pauzele sunt cel mai bine luate atunci cȃnd sunt associate cu o activitate motrică sau o activitate relaxantă - copilul ar putea să meargă să-şi ascută creionul, să execute o activitate sau o alergare scurtă, să bea un suc sau să-și aducă pur și simplu lucrarea la catedră pentru a v-o arăta.

                                         2019iunie qualform 15

Sursa; https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/children-diagnosed-with-adhd-may-simply-be-immature-for-their-class-a6922301.html

                  Faceţi elevul să vă contacteze la catedră în mod regulat, ȋntrucȃt aceasta poate fi o metodă eficientă de a oferi o pauză prin activitate motorie corporală și o oportunitate de reîntărire. Spre exemplu, puteţi să cereţi copilului să să completeze doar câteva probleme dintr-un set sau câteva rânduri dintr-un paragraf înainte de a-şi aduce munca la professor la catedră pentru revizuire.

                    Încercați să evitați sarcinile de lungă durată, în special acelea pe care elevul le consideră obositoare sau monotone. Intercalaţi-le cu pauze mai frecvente sau cu alte sarcini mai implicante. Elevul ar putea fi recompensat cu o activitate mai stimulatoare, cum ar fi timp de instruire pe calculator, pentru a îndeplini sarcinile mai plictisitoare.

                 Ţineţi ȋn minte că informațiile concurente pot avea un impact destul de negativ asupra memoriei de lucru a castor copii. Prin urmare, este important să se reducă distragerile, distractorii din mediul înconjurător care pot perturba memoria de lucru susținută. Gândiți-vă la locul ȋn care staţi dumneavoastră raportat la copil și evitați așezarea copilului lângă un coridor sau fereastră zgomotoase, de asemenea și ţineți-l departe de copiii cei mai gălăgioşi din clasă. Puteți lua în considerare utilizarea căștilor pentru a minimiza distragerile.        

               Încercați să așezați copilul cu ADHD în apropierea dvs., astfel încât să existe o supraveghere sporită și o posibilitate mai mare de observare atunci când acesta este concentrat în mod adecvat și atunci când este obosit, și astfel redirecționarea sau oferirea pauzele să poată fi implementate mai ușor

        Adesea elevii cu probleme cu memoria de lucru prezintă dificultăți de regăsire a cuvintelor și a informațiilor. Aceştia trăiesc frecvent  fenomenul de a avea informaţia pe care o caută ȋn minte ,,pe vȃrful limbii” sau pot da detalii greșite desi  au emis  conceptul general ȋn mod corect. Acești elevi pot avea nevoie de timp suplimentar pentru a oferi detalii când răspund la o întrebare.

         De multe ori ei beneficiază mai mult de ȋnvăţarea prin prezentarea informaţiilor ȋn moduri diferite. Oferiți instrucțiuni verbale însoțite de indicații vizuale și îndrumări, pentru a crește probabilitatea că materialul nou va fi învățat. Utilizați dispozitive mnemonice (strategii de memorizare) pentru a juta elevul să învețe, și mai târziu să-şi amintească, abilități de bază și fapte.

Repetiția este adesea o metodă utilă de creștere a cantității de informații codificate în memoria copilului.    Puneţi copilul să repete sau să parafrazeze ceea ce a auzit sau a înțeles, pentru a verifica acuratețea și pentru a oferi o ocazie de repetiție. Reţineţi principiul ,,puțin și des” ca fiind cel mai bun.

             Încercați să ajutați elevul să învețe cum să asculte în mod activ. Faceți-l în mod tipic să să oprească din ceea ce face, apoi utilizaţi strategia de a-I atrage atenția, puneţi-i întrebări și apo puneţi elevul să repete informaţia sau ȋntrebarea şi să ia notiţe.

                                       

                                     BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

        Barkley, R., (2016), Managing ADHD in school. The best evidence-based methods for teachers, Eau Claire, PESI Publishing &Media

      Iseman, J., Silverman, S., Jewelwe, S., (2010), 101 school success tools for students with ADHD, Waco: Prufrock Press Inc.

·         Jones, A. , (1998), 104 Activities that build self-esteem, teamwork, communication, anger management, auto-descoperirea si abilitatile de adaptare

·         Kewley, G, Latham, P, (2008), 100 ideas for supporting pupils with ADHD, London:  Bloomsbury Publishing Plc.

·         https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/children-diagnosed-with-adhd-may-simply-be-immature-for-their-class-a6922301.html

·         https://teach123school.com/2014/02/easily-distracted.html

·         https://www.schoolingamonkey.com/adhd-motivation-tips/