De obicei, presupunem că cerințele academice pot determina stresul elevilor în momente diferite ale anului, deoarece aceștia finalizează proiecte mari sau se confruntă cu conținuturi necunoscute care durează mai mult timp pana ca elevul să ajunga să le stăpânească.

Profesorii, pe de altă parte, sunt instruiți să prezinte noi concepte și materiale utilizând diferite formate și metode pentru a angaja toate tipurile de cursanți și pentru a facilita înțelegerea curriculum-ului fără dificultăţi.

Școala include mai mulți factori care provoacă stres, uneori chiar stres major pentru anumiţi elevi, pe care părinții și educatorii ar trebui ȋi ia în considerare atunci când lucrează cu elevi de toate vârstele.

Unul dintre acesti factori este timpul, care in anumite momente ale zilei este nestructurat: cum ar fi prânzul și perioadele de trecere, ce pot fi surse de anxietate intensă pentru unii elevi. În sala de clasă, este o structură clară şi liniştitoare: vorbim și punem ȋntrebări, dar sunt momente când puțini adulți sunt prezenți, iar unii elevi pot întâmpina dificultăți în a interacționa unul cu celălalt, fără structura de clasă de curs care sa ghideze conversația. Acei copii (anxioşi, deprimaţi, fără abilităţi de relaţionare, cu tulburări de spectru autist, etc.) care intȃmpină dificultăţi cu gestionarea timpului ȋn care nu au o rutină de urmat, pot fi ajutati fiind solicitaţi de un profesor pentru a adăuga o structură, dându-i elevului un loc de a face o anumiă activitate de făcut în timpul prânzului sau să îi permită să mănânce într-o sală de clasă cu un profesor în loc de cantina sau de locul comun de pauză al elevilor.

 

Un alt factor care poate induce stress este presiunea socialăsi concurenta dintre elevi ȋn a-I atrage atenţia profesorului
Elevii trec prin etape de colaborare, cât și prin interacţiuni în mod competitiv, cu colegii, la diferite momente ale anului, pe măsură ce prieteniile se solidifică și se retrag. În timp ce unii elevi sunt iȋn mod natural activi şi socializează ușor cu colegii lor, ceilalți elevi se confruntă cu o incomoditate şi jenă socială, de la timiditate la o adevărată dizabilitate, ȋn înțelegerea şi menţinerea conversației şi a unei prezenţe fizice nestȃnjenitoare. Capacitatea de organizare poate fi a altă sursă de stress pentru elevii predispuşi să piardă obiecte, şi pentru care organizarea si păstrarea caietelor şi cărţilor sau a ghiozdanului organizat poate fi o sarcină însoțită de un mare stres. Organizarea poate fi o frustrare semnificativă pentru mulți elevi care pot avea nevoie de ajutor din partea unui membru al familiei sau unui tutore pentru a învăța și aplica strategii pentru a rămâne organizat.

Un factor important de stress in timpul orelor de curs derivă din anxietatea de a şti sau nu să răspundă la o ȋntrebare, la care elevul se teme că nu va şti să răspundă.  De la varste mici, anxietatea sociala poate fi ectrem de intense la unii elevi.

                                      qual iulie2019 l3

   Sursa: http://health.usnews.com/health-care/for-better/articles/2017-02-14/helping-kids-cope-with-anxiety

Chiar și atunci când sunt acordate puncte pentru participarea la clasă sau cȃnd profesorul este suportiv, există unii elevi care prefer să stea retraşi  în loc să vorbească cu voce tare sau să pună o întrebare în fața altor elevi.

Atunci când există semne de disconfort sau de trac, elevul poate fi solicitat ȋn particular să stabilească ȋmpreună cu cadrul didactic un semnal privat sau să încheie un acord doar pentru a apela elevul în cazul în care elevul se oferă voluntar. Aceste măsuri încurajează o participare mai mare a acelor elevi care preferă un profil de vizibilitate mai redus. În plus, unii profesori sunt dispuși să aloce o întrebare în avans, astfel încât elevii reticenți să poată participa.

De exemplu, dacă profesorul împărtășește faptul că îl va chema pe elev să ofere  răspunsul la întrebarea nr. … la sfârșitul orei, elevul are toată noaptea să practice și să pregătească un răspuns la această întrebare.

De asemenea, el va putea să se relaxeze, să asculte și să învețe si pentru celelalte intrebări sau teme.

             Pentru unii elevi, după ce se ȋnvaţă cu programul școlar obișnuit, să ȋntȃmpine evenimente care întrerup această rutină (alarme, schimbări de sală de curs, etc.)  poate devein o situaţie perturbatoare pentru încrederea şi stabilitatea lor, precum și pentru programul lor.

              Încercați să anunțați schimbările cunoscute în prealabil sau cel puțin să afirmaţi ȋn faţa elevilor din când în când că se poate întâmpla ceva neașteptat, astfel încât să nu fie atât de alarmant când se întâmplă, ci doar un eveniment care poate surveni.

Temele pentru acasa, pentru elevii care se straduiesc sa isi indeplineasca responsabilităţile pot deveni sursă de disconfort atunci când nu au reuşit să le facă (fie datorită dificultăţii, fie datorită faptului ca au solicitat prea mult timp) şi nu se pot prezenta cu ele la  data scadentă.

                        qual iulie2019 l4

Sursa:  https://www.huffpost.com/entry/college-homework-essay-writing-services_b_5840080?guccounter=1&guce_referrer=

Rușinea și frustrarea lor pot fi intensificate atunci cȃnd se verifică temele si elevii care nu le-au rezolvat sunt expuşi ȋn faţa colegilor lor. Profesorii pot reduce anxietatea suplimentară pe care unii elevi o întâmpină, ȋnţelegȃnd pentru care elevi este dificil acest moment şi desemnȃnd un loc pentru colectarea temelor mai degrabă decȃt colectarea prin metode public-vizibile. De asemenea, pentru aceşti elevi, poate fi lansată invitaţia de a discuta cu cadrul didactic dacă au o ,,modalitate diferita de a rezolva, pe care vor să o discute asupra temei”.    

                     qual iulie2019 l5

            Sursa: https://www.powerfulmother.com/healing-homework-2/

Mulți elevi sunt motivați să participe la școală prin activitățile extra-curriculare, inclusiv sport, muzică, arte și diverse cercuri. Multe dintre aceste activități sunt ȋnsă foarte competitive, necesitând ani de practică pentru participarea la nivelul liceului și necesită din partea elevilor un angajament constant față de antrenori și coechipieri;  necesită instruire continuă și condiționare chiar și în afara sezonului, astfel încât elevilor le este permisă rar o pauză completă. Copilul trebuie sa aloce mult din timpul sau si este de menţionat faptul că, pentru a dezvolta un înalt nivel de pricepere, mare parte din acest timp alocat actiivtăţii extra-curriculare este luat din perioada copilariei și adolescenței copilului.

                                    qual iulie2019 l6

        Sursa: https://www.verywellfamily.com/underachieving-gifted-students-1449302


Acești studenți se confruntă cu stresul nu numai pentru că se străduiesc  în mod constant pentru a fi cei mai buni, dar și pentru că performanțele lor sunt adesea evenimente foarte publice. Sportivii care pierd o ocazie importantă pot fi acuzați de pierderea pe care a suferit-o ȋntreaga echipă. Artiștii pot fi rapid expuşi la critici și interpretări greșite.

                                         qual iulie2019 l7

             Sursa: https://www.burford.oxon.sch.uk/awards-for-talented-art-students/

Stresul uneori determină elevii talentați să se retragă din activitățile pe care le exercită sau să sufere din punct de vedere academic atunci când timpul și atenția lor se concentrează asupra activității lor extra-curriculare.

Pe de altă parte, cadrele didactice au surse de stress contingente si independente de interactiunea cu elevii, cum ar fi:

- numarul de sarcini administrative şi de acţiuni de raportare

                                                 qual iulie2019 l8

Sursa:https://www.cartoonstock.com/sitesearch.asp?categories=All+Categories&artists= All+Artists&mainArchive=mainArchive&newsCartoon=newsCartoon&vintage=vintage&searchBoxButton=SEARCH&ANDkeyword=homework+reports

- satisfactia profesionala scazuta

- solicitari prea multe si nerezonabile

-lipsa unui management efficient sau a unui suport efectiv

- lipsa totala de decizie asupra modului in care sunt gestionate problemele şi situaţiile din şcoală

- elevi cu probleme comportamentale sau copii cu CES, pentru care nu există un management operativ şi efficient

- confruntarea cu  situaţii dramatice de viaţa ale elevilor ȋn comunităţi problematice (social, legal, etc.)

Societatea romȃnească este ȋncă centrată exclusiv pe identificarea acestor surse de stress, fără a implememta un sistem efficient de management, iar cadrele didactice nu au ȋncă un suport practic pentru a ȋnvăţa tehnici de management al stresului ȋn relaţie cu propria persoană şi cu activitatea lor profesională.

BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB

·        Ruth Wilson, 9 things that causea stress at school, https://www.brightmontacademy.com/blog/9-things-that-cause-stress-at-school

      http://special-ism.com/activities-to-enhance-auditory-attentiveness/

      https://computergamesforkidsnow.wordpress.com/

      http://health.usnews.com/health-care/for-better/articles/2017-02-14/helping-kids-cope-with-anxiety

      https://www.huffpost.com/entry/college-homework-essay-writing-services_b_5840080?guccounter=1&guce_referrer=

      https://www.powerfulmother.com/healing-homework-2/

      https://www.verywellfamily.com/underachieving-gifted-students-1449302

      https://www.burford.oxon.sch.uk/awards-for-talented-art-students/

      https://www.cartoonstock.com/sitesearch.asp?categories=All+Categories&artists= All+Artists&mainArchive=mainArchive&newsCartoon=newsCartoon&vintage=vintage&searchBoxButton=SEARCH&ANDkeyword=homework+reports