a stadiului de implementare a standardelor de control intern/managerial
Anexa numărul 4.1 la instrucţiuni |
CConducător de compartiment, |
Compartiment : CEAC |
|
Criterii generale de evaluare a stadiului implementării standardului |
Răspuns si explicaţii
|
La nivelul instituţiei standardul este: |
|
|
Da/ Nu |
Explicatie asociata raspunsului: |
I/PI/NI |
1 |
2 |
3 |
4 |
MEDIUL DE CONTROL |
|
||
Standardul 1. Etica şi integritatea |
I |
||
A fost comunicat personalului un cod de conduită, care stabileşte reguli de comportament etic în realizarea atribuţiilor de serviciu, aplicabil atât personalului de conducere, cât şi celui de execuţie din cadrul compartimentului?
|
DA
|
În cadrul compartimentului a fost comunicat personalului codul de conduită, care stabileşte reguli de comportament etic în realizarea atribuţiilor de serviciu, aplicabil atât personalului de conducere, cât şi celui de execuţie. |
|
Salariaţii beneficiază de consiliere etică şi li se aplică un sistem de monitorizare a respectării normelor de conduită?
|
DA
|
Salariaţii din cadrul compartimentului beneficiază de consiliere etică şi li se aplică un sistem de monitorizare a respectării normelor de conduită. |
|
În cazul semnalării unor neregularităţi, conducătorul de compartiment a întreprins cercetările adecvate în scopul elucidării acestora şi a aplicat măsurile care se impun? |
DA
|
Conducătorul de compartiment a întreprins cercetările adecvate în scopul elucidării acestora şi a aplicat măsurile care se impun. |
|
Standardul 2. Atributii, functii, sarcini |
I |
||
Personalului îi sunt aduse la cunoştinţă documentele actualizate privind misiunea entităţii, regulamentele interne şi fişele posturilor ? |
DA
|
Personalului din cadrul compartimentului îi sunt aduse la cunoştinţă documentele actualizate privind misiunea entităţii, regulamentele interne şi fişele posturilor. |
|
Au fost identificate şi inventariate funcţiile considerate ca fiind în mod special expuse la corupţie ? |
DA
|
Funcţiile considerate ca fiind în mod special expuse la corupţie au fost identificate şi inventariate. |
|
Au fost luate măsuri suficiente şi adecvate pentru a reduce la un nivel acceptabil riscurile asociate funcţiilor sensibile |
DA
|
Pentru a reduce la un nivel acceptabil riscurile asociate funcţiilor sensibile au fost luate măsuri suficiente şi adecvate. |
|
Standardul 3. Competenta, performanta |
I |
||
Au fost analizate şi stabilite cunoştinţele şi aptitudinile necesar a fi deţinute în vederea îndeplinirii sarcinilor/atribuţiilor asociate fiecărui post ? |
DA
|
La nivelul compartimentului au fost analizate şi stabilite cunoştinţele şi aptitudinile necesar a fi deţinute în vederea îndeplinirii sarcinilor/atribuţiilor asociate fiecărui post |
|
Sunt identificate nevoile de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt identificate nevoile de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului |
|
Sunt elaborate şi realizate programe de pregătire profesională a personalului, conform nevoilor de perfecţionare identificate anterior ?
|
DA
|
La nivelul compartimentului sunt elaborate şi realizate programe de pregătire profesională a personalului, conform nevoilor de perfecţionare identificate anterior |
|
Standardul 4. Structura organizatorica |
I |
||
Sunt efectuate analize, la nivelul principalelor activităţi, în scopul identificării eventualelor disfuncţionalităţi în fixarea sarcinilor de lucru individuale prin fişele posturilor şi în stabilirea atribuţiilor compartimentului ? |
DA
|
În cadrul compartimentului sunt efectuate analize, la nivelul principalelor activităţi, în scopul identificării eventualelor disfuncţionalităţi în fixarea sarcinilor de lucru individuale prin fişele posturilor şi în stabilirea atribuţiilor compartimentului. |
|
Structura organizatorică asigură funcţionarea circuitelor şi fluxurilor informaţionale necesare supravegherii şi realizării activităţilor proprii?
|
DA
|
Structura organizatorică din cadrul compartimentului asigură funcţionarea circuitelor şi fluxurilor informaţionale necesare supravegherii şi realizării activităţilor proprii |
|
Actele de delegare sunt conforme cu prevederile legale şi cerinţele procedurale aprobate? |
DA
|
La nivelul compartimentului actele de delegare sunt conforme cu prevederile legale şi cerinţele procedurale aprobate |
|
II. PERFORMANTA SI MANAGEMENTUL RISCULUI |
|||
Standardul 5. Obiective
|
I |
||
Sunt stabilite obiectivele specifice la nivelul compartimentului? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt stabilite obiectivele specifice |
|
Obiectivele sunt astfel stabilite încât să răspundă pachetului de cerinţe S.M.A.R.T.? (Unde: S - precise; M - măsurabile şi verificabile; A - necesare; R - realiste; T - cu termen de realizare.) ? |
DA
|
Sunt reevaluate obiectivele obiectivele sunt astfel stabilite încât să răspundă pachetului de cerinţe S.M.A.R.T. (Unde: S - precise; M - măsurabile şi verificabile; A - necesare; R - realiste; T - cu termen de realizare.) |
|
Sunt reevaluate obiectivele specifice atunci când se constată modificări ale ipotezelor/premiselor care au stat la baza fixării acestora ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt reevaluate obiectivele specifice atunci când se constată modificări ale ipotezelor/premiselor care au stat la baza fixării acestora |
|
Standardul 6. Planificarea |
I
|
||
Resursele alocate sunt astfel repartizate încât să asigure activităţile necesare realizării obiectivelor specifice compartimentului ? |
DA |
Resursele alocate sunt astfel repartizate încât să asigure activităţile necesare realizării obiectivelor specifice compartimentului. |
|
În cazul modificării obiectivelor specifice, sunt stabilite măsurile necesare pentru încadrarea în resursele repartizate ?
|
DA
|
În cazul modificării obiectivelor specifice, la nivelul compartimentului sunt stabilite măsurile necesare pentru încadrarea în resursele repartizate. |
|
Sunt adoptate măsuri de coordonare a deciziilor si activităţilor compartimentului cu cele ale altor compartimente, în scopul asigurării convergenţei şi coerenţei acestora ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt adoptate măsuri de coordonare a deciziilor si activităţilor compartimentului cu cele ale altor compartimente. |
|
Standardul 7. Monitorizarea performantelor
|
I |
||
Este instituit un sistem de monitorizare şi raportare a performanţelor, pe baza indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice ? |
DA |
La nivelul compartimentului este instituit un sistem de monitorizare şi raportare a performanţelor, pe baza indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice. |
|
Indicatorii cantitativi şi calitativi, asociaţi obiectivelor specifice, sunt măsurabili, specifici, accesibili, relevanţi şi stabiliţi pentru o anumită durată în timp ?
|
DA
|
La nivelul compartimentului indicatorii cantitativi şi calitativi, asociaţi obiectivelor specifice, sunt măsurabili, specifici, accesibili, relevanţi şi stabiliţi pentru o anumită durată în timp. |
|
Atunci când necesităţile o impun, se efectuează o reevaluare a relevanţei indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice, în scopul operării corecţiilor cuvenite ?
|
DA
|
Atunci când necesităţile o impun, la nivelul compartimentului se efectuează o reevaluare a relevanţei indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice, în scopul operării corecţiilor cuvenite. |
|
Standardul 8. Managementul riscului |
I |
||
Sunt identificate şi evaluate principalele riscuri, proprii activităţilor din cadrul compartimentului ? |
DA
|
Sunt identificate şi evaluate principalele riscuri, proprii activităţilor din cadrul compartimentului. |
|
Sunt stabilite măsuri de gestionare a riscurilor identificate şi evaluate la nivelul activităţilor din cadrul compartimentului ? |
DA
|
Sunt stabilite măsuri de gestionare a riscurilor identificate şi evaluate la nivelul activităţilor din cadrul compartimentului. |
|
Este asigurată completarea/actualizarea registrului riscurilor ? |
DA
|
La nivelul compartimentului este asigurată completarea/actualizarea registrului riscurilor. |
|
III. ACTIVITATI DE CONTROL |
|||
Standardul 9. Proceduri
|
I |
||
Pentru activităţile proprii au fost elaborate/actualizate proceduri operaţionale ? |
DA
|
La nivelul compartimentului au fost elaborate/actualizate proceduri operaţionale pentru activităţile proprii. |
|
Funcţiile de iniţiere, verificare şi aprobare a operaţiunilor sunt funcţii separate şi exercitate de persoane diferite ? |
DA
|
La nivelul compartimentului funcţiile de iniţiere, verificare şi aprobare a operaţiunilor sunt funcţii separate şi exercitate de persoane diferite. |
|
În situaţia în care, din cauza unor circumstanţe deosebite, apar abateri faţă de procedurile stabilite, se întocmesc documente adecvate, aprobate la nivel corespunzător, înainte de efectuarea operaţiunilor ? |
DA
|
In cazul în care apar abateri faţă de procedurile stabilite la nivelul compartimentului se întocmesc documente adecvate, aprobate la nivel corespunzător, înainte de efectuarea operaţiunilor. |
|
Standardul 10. Supravegherea
|
I |
||
Managerii supraveghează şi supervizează activităţile care intră în responsabilitatea lor directă ? |
DA
|
La nivelul compartimentului, managerii supraveghează şi supervizează activităţile care intră în responsabilitatea lor directă. |
|
Supravegherea şi supervizarea activităţilor sunt documentate în mod adecvat ?
|
DA
|
La nivelul compartimentului, supervizarea şi supravegherea unor activităţi sunt documentate în mod adecvat. |
|
Sunt instituite controale suficiente şi adecvate de supraveghere pentru activităţile care implică un grad ridicat de expunere la risc ? |
DA
|
La nivelul compartimentului este instituită supravegherea pentru activităţile care implică un grad ridicat de expunere la risc, pe baza unor proceduri prestabilite. |
|
Standardul 11. Continuitatea activitatii
|
I |
||
Sunt inventariate situaţiile generatoare de întreruperi în derularea unor activităţi ? |
DA |
La nivelul compartimentului sunt inventariate situaţiile generatoare de întreruperi în derularea unor activităţi. |
|
Sunt stabilite şi aplicate măsuri pentru asigurarea continuităţii activităţii, în cazul apariţiei unor situaţii generatoare de întreruperi ? |
DA |
La nivelul compartimentului sunt stabilite şi aplicate măsuri pentru asigurarea continuităţii activităţii, în cazul apariţiei unor situaţii generatoare de întreruperi. |
|
Măsurile cuprinse în planul de continuitate a activităţii sunt supuse periodic revizuirii ? |
DA |
La nivelul compartimentului sunt supuse periodic revizuirii măsurile cuprinse în planul de continuitate a activităţii |
|
IV. INFORMAREA SI COMUNICAREA
|
|||
Standardul 12. Informarea şi comunicarea
|
I |
||
Au fost stabilite tipurile de informaţii, conţinutul, calitatea, frecvenţa, sursele şi destinatarii acestora, astfel încât personalul de conducere şi cel de execuţie, prin primirea şi transmiterea informaţiilor, să îşi poată îndeplini sarcinile de serviciu ? |
DA
|
La nivelul compartimentului au fost stabilite tipurile de informaţii, conţinutul, calitatea, frecvenţa, sursele şi destinatarii acestora, astfel încât personalul de conducere şi cel de execuţie, prin primirea şi transmiterea informaţiilor, să îşi poată îndeplini sarcinile de serviciu |
|
Circuitele informaţionale (traseele pe care circulă informaţiile) asigură o difuzare rapidă, fluentă şi precisă a informaţiilor, astfel încât acestea să ajungă la timp la utilizatori ? |
DA |
La nivelul compartimentului colectarea, prelucrarea şi centralizarea informaţiilor se realizează în sistem informatizat.
|
|
Sunt stabilite canale adecvate de comunicare prin care managerii şi personalul de execuţie din cadrul unui compartiment să fie informaţi cu privire la proiectele de decizii sau iniţiative, adoptate la nivelul altor compartimente, care le-ar putea afecta sarcinile şi responsabilităţile ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt stabilite canale adecvate de comunicare prin care managerii şi personalul de execuţie să fie informaţi cu privire la proiectele de decizii sau iniţiative, adoptate la nivelul altor compartimente, care le-ar putea afecta sarcinile şi responsabilităţile. |
|
Standardul 13. Gestionarea documentelor |
I |
||
Sunt aplicate proceduri pentru primirea/expedierea, înregistrarea şi arhivarea corespondenţei ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt aplicate proceduri pentru primirea/expedierea, înregistrarea şi arhivarea corespondenţei |
|
Sunt implementate măsuri de securitate pentru protejarea documentelor împotriva distrugerii, furtului, pierderii, incendiului etc. ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt implementate măsuri de securitate pentru protejarea documentelor împotriva distrugerii, furtului, pierderii, incendiului. |
|
Reglementările legale în vigoare cu privire la manipularea şi depozitarea informaţiilor clasificate sunt cunoscute şi aplicate în practică ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt cunoscute şi aplicate în practică reglementările legale în vigoare cu privire la manipularea şi depozitarea informaţiilor clasificate |
|
Standardul 14. Raportarea contabilă şi financiară
|
I |
||
Procedurile contabile sunt elaborate/actualizate în concordanţă cu prevederile normative aplicabile domeniului financiar-contabil ? |
DA |
La nivelul compartimentului financiar-contabil procedurile sunt elaborate/actualizate în concordanţă cu prevederile normative. |
|
Procedurile contabile sunt aplicate în mod corespunzător ? |
DA |
La nivelul compartimentului procedurile contabile sunt aplicate în mod corespunzător |
|
Sunt instituite suficiente controale pentru a asigura corecta aplicare a politicilor, normelor şi procedurilor contabile, precum şi a prevederilor normative aplicabile domeniului financiar-contabil ? |
DA
|
La nivelul compartimentului sunt instituite suficiente controale pentru a asigura corecta aplicare a politicilor, normelor şi procedurilor contabile, precum şi a prevederilor normative aplicabile domeniului financiar-contabil |
|
V. AUDITAREA SI EVALUAREA |
|||
Standardul 15. Evaluarea sistemului de control intern/managerial |
I |
||
Conducătorul compartimentului realizează, anual, operaţiunea de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial ? |
DA
|
Conducătorul compartimentului realizează anual operaţiunea de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial existent la acest nivel. |
|
Operaţiunile de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial au drept rezultat date, informaţii şi constatări pertinente necesare luării de decizii operaţionale, precum şi raportării ? |
DA
|
La nivelul compartimentului, operaţiunile de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial au drept rezultat date, informaţii şi constatări pertinente necesare luării de decizii operaţionale, precum şi raportării. |
|
Operaţiunea de autoevaluare a sistemului de control intern/managerial este finalizată prin întocmirea, de către conducătorul entităţii, a raportului anual asupra sistemului de control intern/managerial ? |
DA |
La nivelul compartimentului, operaţiunile de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial aeste finalizată prin întocmirea, de către conducătorul entităţii, a raportului anual asupra sistemului de control intern/managerial |
|
Concluzii cu privire la stadiul de implementare a standardelor de control intern/managerial: La nivelul compartimentului sunt implementate integral standardele control intern/managerial Măsuri de adoptat: Respectarea în continuare a tuturor procedurilor de sistem și operaţionale.
|