Finanțarea învățării pe tot parcursul vieții (inclusiv educația adulților) se realizează prin fonduri publice și private, bazate pe parteneriatul public-privat, prin finanțare și cofinanțare din partea angajatorilor, a organizațiilor non-guvernamentale, prin granturi pentru programele europene, prin conturi de învățare pe tot parcursul vieții și prin contribuția beneficiarilor.

 

Programele subvenționate public se concentrează pe următoarele grupuri țintă:

  • tinerii și adulții care nu au finalizat învățământul obligatoriu;
  • tinerii care au abandonat învățământul înainte de a obține o calificare profesională și nu sunt înscriși în nici o formă de educație sau formare profesională;
  • absolvenții de învățământ non-profesional sau cei care au absolvit liceul sau calificările învățământului superior în domenii redundante sau irelevante pentru piața muncii;
  • adulții cu nevoi educaționale speciale;
  • tinerii și adulții care se întorc după o perioadă de muncă în străinătate;
  • tinerii și adulții rezidenți în comunități dezavantajate economic și social;
  • angajații peste 40 de ani cu nivel scăzut de educație, locuitorii din mediul urban și rural, slab calificați sau necalificați.

 ​Prevederi pentru îmbunătățirea dobândirii competențelor de bază

 

În mod specific pentru completarea educației de bază, Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice poate aproba organizarea Programelor educaționale "A doua șansăîn scopul de a promova învățământul primar (învățământul primar cuprinde clasa pregătitoare și clasele 1-4) pentru persoanele care au cu 4 ani peste vârsta corespunzătoare unei anumite clase și care, din diferite motive, nu au finalizat acest nivel de educație până la vârsta de 14 ani. Mai mult decât atât, Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, prin inspectoratele școlare, poate organiza programele educaționale "A doua șansă" pentru a promova învățământul gimnazial pentru persoanele care sunt cu 4 ani mai în vârstă decât vârsta corespunzătoare unei anumite clase și care, din diferite motive, nu au absolvit învățământul gimnazial secundar.    

Pentru persoanele care sunt cu mai mult de 3 ani mai în vârstă decât vârsta corespunzătoare unei anumite clase, învățământul obligatoriu se poate organiza, de asemenea, ca învățământ part-time, în conformitate cu o metodologie elaborată de Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice. Aceste tipuri de programe sunt concepute pentru așa numita populație cu risc: persoane care nu au participat la școală, tineri care au abandonat școala sau persoane care au finalizat învățământul primar, dar nu sunt capabile să citească sau să facă calcule aritmetice de bază la un nivel satisfăcător.

Prevederi pentru obținerea unei calificări recunoscute în timpul vârstei adulte

Programele subvenționate public pentru obținerea calificărilor recunoscute sunt oferite prin Programul ”A doua șansă”, în cadrul nivelului secundar inferior. Nu există date centralizate cu privire la tipurile de calificări prevăzute de școlile pentru ”A doua șansă”

Finanțare pe bază de proiect (de exemplu, din finanțarea FSE) este, de asemenea, disponibilă pentru a sprijini și încuraja adulții să se recalifice și să-și perfecționeze abilitățile. Datele centralizate lipsesc. 

Prevederile care vizează tranziția către piața muncii

Formarea este o măsură care vizează stimularea ocupării forței de muncă, alături de informațiile profesionale și de orientare, medierea muncii, consultanța și asistența pentru demararea unei activități independente sau a unei afaceri, creșterile salariale și stimularea mobilității angajaților. Persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă pot participa la activități de formare organizate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin centrele de formare profesională subordonate și prin centrele regionale de formare a adulților, precum și de furnizorii de formare profesională în sectorul public sau privat, autorizați în condițiile legii. Șomerii au obligația de a participa la programele de formare recomandate de AJOFM în care sunt înregistrați, în caz contrar ajutorul de șomaj este retras. Serviciile care preced concedieri și care trebuie să fie furnizate de către angajatori includ, printre altele, facilitarea participării angajaților la programe de formare de scurtă durată. Unele categorii de persoane, angajați sau șomeri, beneficiază de formare profesională gratuită și alte facilități. Angajatorii trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a asigura accesul angajaților lor la programele de formare. Drepturile și obligațiile angajatorilor și angajaților pentru perioada în care angajații participă la programele de formare sunt stipulate în contractele colective și/sau individuale de muncă. În scopul instruirii angajaților, angajatorii trebuie să consulte reprezentanții sindicatelor sau ai salariaților pentru a elabora planuri de formare în conformitate cu programele de dezvoltare și strategiile sectoriale și teritoriale.

Formarea profesională pentru șomeri este finanțată din bugetul asigurărilor pentru șomaj și este organizată de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, fiind livrată parțial prin propriile sale centre. Formarea continuă pentru acest grup țintă este reglementată în mod specific prin Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare. Legea acordă o importanță mai mare măsurilor referitoare la piața muncii și întărește abilitatea serviciilor publice de ocupare a forței de muncă să utilizeze în mod eficient acest tip de măsuri.