Aristotel: Cunoaşterea de sine este ȋnceputul ȋnţelepciunii
Sursa: http://www.quotemaster.org/self+knowledge
Auto-cunoaştere ȋnseamnă să ȋţi ȋnţelegi emoţiile, identităţile sociale, valorile persoanle şi persoanlitatea; fiecare persoană cȃştigă claritatea obiectivelor sale ȋn viaţă şi ȋn muncă. A fi ancorat ȋn obiective face persoana să fie capabiolă să ȋşi gestioneze setul mental şi comportamentele ȋn situaţii care provoacă sau resupun schimbare.
Există un tip de auto-cunoaştere sau auto-evaluare pe care fiecare persoană şi-o poate administra, ȋn afara serviciilor şi tehnicilor specializate la care fiecare individ poate apela pentru a-şi creşte nivelul de auto-cunoaştere şi a evolua.
Scopul ultim al auto-evaluării este acela de a construi rezilienţă şi de a reface rezervorul de resurse interne pentru a ne putea auto-susţine la strres, ȋncercări, provocări, schimbări, etc.
Rezilienţa este un concept care a cȃştigat notorietateȋncă din anii 1970, iar mai hos listăm cȃteva definiţii ale rezilienţei:
- "întreţinerea funcţionării competente în ciuda unei interferenţe afective "(Garmezy
1991)
-"un proces dinamic care include o adaptare pozitivă într-un context de semnificativă adversitate"(Luthar et al. 2000).
-Werner (1995) defineşte rezilienţa fiind un concept care descrie adaptarea reuşită a individului după ce a fost expus la factori de risc biologici şi/sau psihosociali şi/sau la evenimente stresante.
-Barbarin (1994) numeşte rezilienţă capacitatea individului de a face faţă cât mai bine unei situaţii cu un grad de dificultate mare, de a înfrunta condiţii dezorganizate de viaţă, de a supravieţui şi a se dezvolta, în ciuda unor resurse limitate şi a unui mediu defavorizant.
Rezilienţa, drept concept, pare să transceadă graniţele naţionale şi culturale (Hunter 2001). Transcultural, conceptul pare sa fie înţeles drept capacitatea de a rezista unor situaţii de adversitate (https://biblioteca.regielive.ro/referate/pedagogie/rezilienta-252680.html).
Propunem mai jos un exerciţiu care are avantajul de a creşte rezilienţa si de a ajuta persoanele să descopere ce anume le drenează şi ce anume le umple ,,rezervorul” intern de rezilenţă, prin refacerea conexiunea cu simţul propriei coerenţe şi al scopului personal.
Ȋn exerciţiul de mai jos, recomandarea este ca pe măsură ce ȋl realizaţi, să vă imaginaţi fiecare vas ca pe un mic rezervor interior , pe care să ȋl umpleţi cu cȃt consideraţi dvs. că afirmaţia respective reprezintă pentru dvs. o sursă de rezilienţă.
Puteţi să le marcaţi pe foaie umplȃndu-le pe sfert, pe jumătate, pe trei sferturi, etc.
Puteţi face acest exerciţiu la ȋnceputul lunii, apoi repetaţi-l la sfȃrşitul lunii, fără să vă uitaţi cum l-aţi completat prima data. Comparaţi rezultatele. Dacă la finalul lunii observaţi că sunt diferenţe , vă puteti gȃndi ce comportamente v-au golit ,,rezervorul” ȋn anumite domenii ş ice comportamente din luna respective v-au umplut rezervorul de rezilienţă ȋn acea lună.
AFIRMAŢIE |
Data 1:
|
Data 2: |
Sunt clar cu valorile mele de bază şi cum ȋmi influenţează ele comportamentul |
|
|
Ştiu cum persoanlitatea mea ȋmi influenţează munca |
|
|
Ştiu la ce mă pricep; sunt conştient şi clar asupra punctelor mele forte |
|
|
Cel puţin o parte din zi, fac lucruri la care mă pricep (la care sunt bun) |
|
|
Sunt conştient de conexiunea dintre identitatea mea social (sau politică, dacă e cazul) şi cum ȋmi trăiesc şi experimentez munca |
|
|
Observ şi realizez cum mesajele culturii ȋn care trăiesc afectează modul ȋn care mă simt şi cum mă percep pe mine |
|
|
Ştiu ce mă face vulnerabil şi sunt conştient cȃnd sunt vulnerabil |
|
|
Ȋmi este clar care este scopul, obiectivul meu de viaţă. |
|
|
Cunoştinţele pe care le am despre mine mă ajută să ȋmi gestionez schimbările şi provocările la muncă; ȋmi folosesc ca un indicator cȃnd trebuie să iau decizii
|
|
|
Atunci cȃnd vorbim despre auto-cunoaştere, vorbim despre Sinele nostru, uneori despre Eul nostru. Dacă luăm ȋn calcul ȋntregul nostrum Sine, ne referin murmătoarele elemente:
Pentru a vă putea auto-evalua ȋn ceea ce priveşte nivelul dvs de auto-cunoaştere, notaţi ȋn tabelul de mai jos, pe o scală de la 1 la 10, cȃt de mult consideraţi că ȋnţelegeţi aceste elemente ale modului ȋn care sunteţi dumneavoastră:
Elemente ale Sinelui |
Descriere |
Scor 1-10 |
Gȃnduri, observaţii, dovezi |
Credinţe |
Ȋmi cunosc valorile de bază şi modul ȋn care acestea ȋmi influenţează comportamentul. Sunt conştient cȃnd acţionez ȋn virtutea acestora şi iau decizii ȋn accord cu acestea |
|
|
Personalitate |
Sunt conştient de tendinţele personalităţii mele şi de impactul pe care ȋl au acestea asupra vieţii şi muncii mele. Po lua decizii despre cine sunt şi cum lucrez, care sunt ȋn accord cu personalitatea mea. |
|
|
Abilităţi şi aptitudini |
Ştiu la ce sunt bun şi care ȋmi sunt abilităţile şi aptitudinile. Fac alegeri care ȋmi permit să ȋmi folosesc abilităţile şi să ȋmi dezvolt abilităţile mai puţin dotate. |
|
|
Identitate social ( sau/şi politică) |
Ȋnţeleg cine sunt eu din punct de vedere social (şi/sau politic) şi sunt conştient de modul ȋn care acestă identitate a mea mă influenţează ȋn context professional |
|
|
Psihic |
Sunt conşient de emoţiile mel, şi le ȋnţeleg. Am strategii sănătoase pentru a răspunde la ele şi pentru a exprima emoţii, strategii care ȋmi sunt de real ajutor. |
|
|
Pentru a deveni un manager cu adevărat eficient este necesar o mulțime de timp alocat pentru auto-reflecție, observație și creștere personală.
Pentru majoritatea dintre noi, este un proces continuu. Indiferent dacă sunteți un manager experimentat sau relativ nou ȋn funcţie, este posibil să fi învățat că modul în care abilitățile care v-au ajutat să vă ridicați, nu sunt neapărat abilitățile de care aveți nevoie pentru a realiza un leadership de succes.
Nu este neobișnuit să vezi noii manageri care se poticnesc în timp ce se implică dincolo de rolurile lor anterioare. Poate că abilitățile tehnice v-au ajutat să obțineți o promovare la conducerea echipei, dar într-un rol managerial vă veți baza mult mai mult pe abilitățile de comunicare interpersonală.
În mod similar, dacă sunteți concentrat prea mult pe rezultate, puteți pierde din vedere faptul că abilitatea dvs. de a genera schimbarea depinde în cele din urmă de relații și rețele sociale.
Este important să ȋnţelgem momentele de învățare şi să ştim să ne folosim adecvat de ele.
Ca manager, nu trebuie să știi totul. Învățăm multe de la oamenii cu care lucrăm - prin feedback și prin exemplu. Fiecare interacțiune poate fi un moment de învățare.
Este important să vă puneți întrebări: cum i-am făcut pe ceilalți să se simtă în acea întâlnire? Am facilitat conversația constructivă? Cum mă percepeau alții? În interacțiunile dvs. cu ceilalți, a fi conștient emoțional și social vă poate ajuta să construiți și să consolidați relații.
Dacă aţi ruga colectivul pe care ȋl conduceţi să reflecte asupra caracteristicilor managerului pe care le-au admirat cel mai mult, c ear spune aceştia? Calitățile care sunt întotdeauna pe listă, rămȃn: ascultarea, motivarea, grija, susținerea, bine organizat și sensibil.
Dacă întoarcem oglinda asupra noastră: cum devenim acea persoană?
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
· http://www.quotemaster.org/self+knowledge
· https://biblioteca.regielive.ro/referate/pedagogie/rezilienta-252680.html
· https://www.extension.harvard.edu/professional-development/blog/how-self-awareness-makes-you-better-manager
· Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand
· Bass, B.M., Riggio, R.E., (2005), Transformational Leadership, Mahwah, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates Inc.
· http://htmi.com.my/management-training/