Punctele forte sunt sarcini sau acțiuni pe care le puteți face bine. Acestea includ cunoștințe, competențe, abilități și talente. Oamenii își folosesc trăsăturile și abilitățile pentru a-şi elabora şi finaliza munca, a relaționa cu ceilalți și a atinge obiective.
Un moment deosebit de potrivit pentru a te așeza și a-ți evalua punctele tari și punctele slabe este atunci când depui o cerere de admitere sau un CV pentru un loc de muncă sau când te pregătești pentru un interviu. De asemenea, un CV bun se bazează pe atuurile și abilitățile de bază. Pe măsură ce deschideți următorul capitol din viața dvs., aruncați o privire la exemple de puncte de mai jos pentru a vă identifica cele mai mari şi mai active dintre ele la dvs..
Punctele forte ale unei persoane servesc drept barometru pentru satisfacția de sine.
- Puncte forte ale unui manager
- Punctele forte ale comunicării
- Puterea de a verbaliza instrucțiuni clare și feedback-ul membrilor echipei este de cea mai mare importanță.
- Verbalizează ideile în mod clar și concis
- Permite o comunicare eficientă
- Ascultă activ ideile
- Oferă critici constructive
- Puncte forte pentru furnizarea direcției de lucru eficiente a echipei
- Creează obiective și rezultate specifice
- Comunică clar obiectivele și rezultatele
- Explică pe deplin sarcinile și le delegă efficient
- Dezvoltă controale și controale
- Supraveghează personalul pentru a-i menține pe sarcină
- Puncte forte pentru sprijinirea personalului
- Înțelege talentele lucrătorilor pentru a delega în mod efficient
- Oferă instruire și dezvoltare personalului
- Împuternicește angajaţii prin delegarea unor responsabilități
- Evaluează performanțele personalului în mod regulat
- Recunoaște eforturile membrilor echipei
- Sprijină personalul pentru creșterea eficienței
Ȋn ceea ce priveşte viaţa personală, ȋn special ȋn lucrul cu elevii, iată cȃteva exemple de puncta forte relevante pentru aceştia: orientat spre acțiune
aventuros, ambiţios, analitic, apreciativ, încrezător, autentic, inteligent, empatic, fermecător, comunicativ, grijuliu, curajos, creativ, decis, etc.
Compania de consultanta si training Result Development a realizat un studiu in perioada 2009-2011, despre cum gandesc managerii romani, studiu realizat pe un esantion de 110 de manageri romani, dintre care aproximativ jumatate făceau parte din managementul de varf al companiilor luate ȋn studiu.
Conform acestui studiu ( https://www.wall-street.ro/articol/Companii/102322/Profilul-managerului-roman-Vezi-aici-atuurile-si-punctele-slabe.html ):
- a) asteptari de la superior: comunicarea si cooperarea (42,7%), urmate de integritate, corectitudine si sinceritate.
- b) asteptari manageriale de la subordonati: lucrul in echipa, comunicarea, integritatea si corectitudinea se afla pe primele locuri in ierarhie.
- c) valori ale managerului: integritatea, corectitudinea, sinceritatea si onestitatea, pe ultimele locuri aflȃndu-se optimismul si transparenta.
- d) atuuri ale managerului romȃn: orientarea spre rezultate (65,5%), inspiratia, intuitia, stabilirea de planuri, practica si controlul afacerii
- e) puncte slabe: lipsa de motivare a subordonatilor, controlul excesiv, leadership-ul scazut si lipsa de delegare.
- f) profilul managerului ideal a relevat:
- Trasaturi dominante:
- comunicarea (31,7%),
- organizarea (22,7%),
- viziunea si strategia,
- motivarea si determinarea.
- Trăsături secundare : leadership, integritate, corectitudine, obiectivitate si impartialitate.
- Trăsături plasate pe ultimele locuri: sinceritatea, lucrul in echipa.
Pentru a menţine un management efficient, managerul are nevoie de capabilitatea de a se ȋnţelege şi de a se auto-gestiona ȋn plan:
- social
-personal, şi
- relaţional
Un manager orientat spre eficientă ȋn plan educational este o persoană care ȋşi cunoaşte punctele forte şi astfel ştie cum să-şi stimuleze cea mai bună formă profesională. De asemenea, cȃnd managementul se aplică la clasă, a ȋnvăţa elevii să-şi identifice punctele forte ȋnseamnă a-i ȋnvăţa să se privească ȋn mod pozitiv şi să-şi stimuleze potenţialul. Astfel, domeniul psihologiei pozitive oferă o serie de instrumente şi tehnici care să genereze o setare mentală către pozitiv. Mare parte din aceste sugestii vorbesc despre rolul identificării punctelor forte pentru a le putea apoi utiliza intenţionat ȋn diferitele noastre domenii de viaţă.
Există multe modalități diferite de a evidenția punctele forte ale unei persoane, fie ea manager, cadru didactic sau elev. O modalitate este aceea de a ghida discuţia ca pe un un interviu. În timpul unui interviu despre ,,punctele forte”, cel care pune (sau ȋşi pune) ȋntrebările încearcă să conștientizeze potențialele puncte forte ale unei persoane, punând întrebări care invită persoana să vorbească despre lucruri care sunt legate direct sau indirect cu caracteristicile de bază ale punctelor tari, și anume energie, performanță și autenticitate.
Această imagine de ansamblu oferă o listă diversă de întrebări care pot fi puse pentru a evidenţia punctele forte.
Obiectivul unui astfel de exercițiu este de a oferi cadrului didactic sau managerului o listă de întrebări posibile care pot fi utilizate pentru a evalua punctele forte ale unui angajat sau ale unui elev, sau ale propriei persoane.
Fiecare persoană este diferită. Unii vor răspunde foarte bine la o întrebare, în timp ce altora le este greu să vină cu un răspuns. Din acest motiv, poate fi foarte util să aveți mai multe întrebări disponibile atunci se identifică prin ȋntrebări punctele forte. R
Există multe întrebări posibile și este recomandabil să extindeţi lista și să dezvoltaţi și propriile întrebări. Ȋntrebările listate mai jos sunt doar un punct de plecare pentru tipurile de întrebări potrivite pentru identificarea punctelor forte.
Ele pot fi administrate ȋn grup, pe fişe de lucru, sau auto-administrate ȋn liniştea propriei case, pot fi discutate ȋn grup sau se pot selecta anumite răspunsuri şi se pot citi ȋn grup, ȋn funcţie de disponibilitatea şi de acordul participanţilor la acest exerciţiu de auto-reflectare.
Nr. crt. |
Ȋntrebare de identificare al punctelor-forte – atuurilor persoanei |
Răspuns de auto-reflectare |
Ce ȋţi place să faci? |
||
2 |
Ce activități te fac să te simți împlinit? |
|
3 |
Ce aduce energia pozitivă în viața ta? |
|
4 |
Când sunt momentele în care te simți pe deplin angajat, în loc să te prefaci doar că eşti sau ești doar parțial angajat? |
|
5 |
Care sunt trei lucruri care te pasionează? |
|
6 |
Ce te face să te simți pasionat de cele trei elemente enumerate mai sus? |
|
7 |
Care simți că este adevărata ta chemare în viață? |
|
8 |
Când te joci, în viața ta? |
|
9 |
În ce situații ȋţi place drumul, în loc de căutarea atingerii obiectivul final? |
|
10 |
Când ești autodisciplinat? |
|
11 |
Când ești creativ? |
|
12 |
Unde te simți în pace, liniştit? |
|
13 |
Unde te simți calm și productiv? |
|
14 |
Când simți că faci ceea ce trebuie să faci în viață? |
|
15 |
Ce activități te fac să te simți complet absorbit? |
|
16 |
Când pierzi evidența timpului? |
|
17 |
Ce activități abia aștepți să faci din nou? |
|
18 |
Când produci rezultate fără efort? |
|
19 |
Ce activități ȋţi oferă senzația de claritate, calm, creativitate și succes? |
|
20 |
Ce activități vă oferă un sentiment de flux atunci când vă implicați în ele? |
|
21 |
Când simţi că se întâmplă ceva rapid și lent în același timp? |
|
22 |
Când ai senzația că te afli în „zona ta”? |
|
23 |
Ce ai facut, copil fiind, şi faci şi astăzi, doar probabil mai bine? |
|
24 |
Ce activități vă incite, vă entuziasmează? |
|
25 |
Când te simți ca„ adevăratul tu”? |
|
26 |
Pe ce vi vă concentrează atenția în mod natural? |
|
27 |
Ce ai învățat repede, ai prins pur şi simplu, cu efort minim? |
|
28 |
Când te simți motivat? |
|
29 |
Ce articole doreşti să pui pe lista ,,de facut”, dar parcă nu ajungi niciodată acolo? |
|
30 |
Ce aștepți cu nerăbdare pentru viitor? |
După completarea acestui tabel, se pot discuta răspunsurile ȋntr-un grup de colegi sau ȋn grupuri de dezvoltare personală.
Aceste răspunsuri generează de regulă dorinţa intensă de schimbare pozitivă atȃt atitudinal cȃt şi la nivel de motivaţie pentru schimbare prin acţiune.
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
https://www.wall-street.ro/articol/Companii/102322/Profilul-managerului-roman-Vezi-aici-atuurile-si-punctele-slabe.html
Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand
Bass, B.M., Riggio, R.E., (2005), Transformational Leadership, Mahwah, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates Inc.
Fournis, F. (2000), Coaching for improved work performance, New York, McGrawHill
Miriam Akhtar (2008), What is Self-Efficacy? Bandura’s 4 Sources of Efficacy Beliefs, http://positivepsychology.org.uk/self-efficacy-definition-bandura-meaning/
http://htmi.com.my/management-training/
Biswas-Diener, R. (2009), Utilizarea intervențiilor bazate pe puncta-forte în coaching și terapie, ȋnn: Burns,G. W . (ed.) Fericire, vindecare, îmbunătățire. Colecția de caiete pentru aplicarea psihologiei pozitive în terapie, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.