Un bun manager ȋşi cunoaşte punctele forte şi punctele vulnerabile si ramane mereu atent la modul sau de manifestare, precum si la al celorlalti.
O descriere comprehensiva a personalitatii ȋi apartine lui Carl Gustav Jung, medic, psiholog si psihiatru elevetian, care a descris personalitatea ca o combinatie a doua dimensiuni: Extraversie/Introversie -- Functii psihice
- Dimensiunea extraversie – introversie, criteriu: orientarea spre lumea exterioara sau interioara, ceea ce se observa in modul in care se exprima persoana, daca este predominant sociabila, conectata vizibil si extern cu cei din jur sau daca este predominant interiorizata, conectata la propriul interior.
- Patru FUNCŢII PSIHOLOGICE: Gândirea - Sentimentul - Senzaţia – Intuiţia
- Sunt prezente concomitent in fiecare individ
- Sunt utilizate instinctiv de fiecare individ
- Sunt dezvoltate in grade diferite in fiecare individ
- Fiecare individ o utilizeaza cu precadere pe acea pe care o are mai dezvoltata
- Asigura diferentieri mai fine interindividuale decat polaritatea Extraversie-Introversie
Dimensiunea EXTRAVERSIE
Persoanele extravertite au nevoie de interacţiunea cu ceilalţi şi nu pot lucra eficient dacă nu au companie. Este modalitatea lor de a se ȋncarca de energie, ceea ce ar trebui sa fie in constiinta profesorului ca o nevoie reala a copilului atuci cand acesta vorbeste tare cu ceilalti cand stabilesc obiective, teme, proiecte, sau in constiinta parintelui cand copilul se intrerupe din joaca sau teme ca sa vina sa-i comunice ceva, nu ca modalitati de a atrage atentia, ci ca nevoi reale de extrovertit.
Extravertiţii sunt foarte spontani si converseaza uşor cu ceilalţi, ba, mai mult, pe masura ce discuta cu ceilalţi ȋsi clarifică tot mai mult fluxul ideilor. Aceasta energie data de relationare este ccea ce face persoana extravertita sa se implice activ in proiecte numeroase, pare sa aiba abilittaea de a le gestiona concomitent si varietatea o stimuleaza. Persoana extravertita are de obicei un grup larg de cunostinte sau prieteni, cu care relationeaza comunicandu-si cu un grad mare de usurinta atat ideile cat si trairile.
Extravertul pare sa fie de obicei un fel de ,,lider” al grupului, datorita atitudinii sale de a vorbi si actiona inainte de toate.
Sursa: https://www.kangovou.com/parenting-extroverted-kids/
In interactiune cu un copil, elev extravertit, se recomanda ca acesta:
- sa primeasca timpul sau de ascultare din partea cadrului didactic, deoarece copilul extravertit se clarifica si isi rezolva problemele vorbind. De asemenea este recomandat sa i se puna copilului extravertit intrebari care sa ii ofere sentimentul de interactiune si interrelationare, intrebari care sa il ajute sa isi exprime emotiile si trairile, acest lucru ajutand intotdeauna la gasirea solutiilor in mintea extravertitutului. Este o metoda prin care isi rezolva problemele sau se poate bucura de o veste buna, opusul putand fi trait de catre copilul extravertit ca o restrangere a propriei dezvoltari.
- intrucat opinia extravertitului are un anumit grad de dezorganizare la inceputul comunicarii. copilul extravertit poate fi ajutat sa se clarifice daca profesorul sau parintele ghideaza ideile copilului prin intrebari si prin stabilirea pasilor actiunilor, avand in minte faptul ca in comunicare, extravertitul intai incepe cu generalul, tabloul complet, apoi devine structurat si aplicat. Un motiv al acestui mod de abordare este faptul ca gandirea extravertitului se structureaza in timpul comunicarii verbale orale, nu prin dialog interior, intai vorbeste si apoi, in consecinta, proceseaza informatiile.
- pentru a mentine atentia copilului extravertit, se recomanda ca profesorul sau parintele sa se asigure ca elevul are acces la medii in care sa socializeze sau, in timpul orelor de clasa activitatea instructivă include si activitati de grup. De asemenea, proiectele comune extrascolare sau invitatii ale copiilor la el acasa pot stimula cognitiv elevul extravert.
- copilul / elevul extravertit are nevoie sa invete de la adult ca cand este bine sa intrerupa si mai ales, cum sa formuleze cuvintele in moduri care sa ii faca pe ceilalti sa il asculte. Astfel, copilul extravertit trebuie sa invete ca uneori, adultul va lua o pauza in comunicarea cu el, lucru care este natural si nu inseamna ca nu vor mai putea comunica ulterior sau ca este respins.
Alte explicatii de care copilul extravertit are nevoie sunt cele in care i se recomanda sa foloseasca expresii prin care sa ceara timp de ascultare, astfel asteptand un timp presabilit inainte ca parintele sau cadrul didactic sa-i poata acorda atentie. Ȋn acelasi timp, copilul are nevoie sa stie ca adultul se bucura sa vorbeasca si sa socializeze cu el, iar pauzele sunt doar timp in care fiecare se ocupa de alte situatii sau probleme. Hobby-urile sunt o buna modalitatea de a orienta energia sociala a copilului extravertit intr-o directie productiva si structuranta, atunci cand cadrul didactic sau parintele are alte lucruri in atentie.
Dimensiunea INTROVERSIE
Profesorul sau parintele introvertit au caracteristici in oglinda cu cei extravertiti. Se simt in largul lor singuri acasa sau petrecand timp cu o carte sau o activitate solitara
Persoanele extravertite nu se recunosc in descrierile celorlalti care ii infatiseaza ca fiind timizi, modul lor de a fi neavand de a face cu jena sau disconfortul legat de calitatile-defectele lor ci cu preferinta spre a trai mai mult in propria lume interioara.
Nu au multi prieteni, energia necesara pentru verbalizare sau socializare fiind ceea ce ii oboseste si le creeaza disconfort
Nu agreeaza discutiile rutiniere, de dragul socializarii, fiind orientati spre discutii de profunzime, in care lucrurile sunt analizate in ansamblu interconectat si in detaliu.
Nu au confort in mijlocul grupurilor mari de oameni, motiv pentru care se bucura sa fie anulate intalnirile de grup si sunt fericiti cand intalnesc o persoana cu care sa impartaseasca ganduri de mare profunzime
Cand un extravertit ii spune ca ar trebui sa ,,traiasca mai mult”, ,,sa fie mai comunicativ”, sa ,,isi dea voie sa simta mai mult’’, introvertitul se simte neinteles, intrucat la nivel explicativ, interioritatea introvertului poate atinge cote de intensitate a trairilor maxima, ceea ce uneori este vizibil in modul in care scrie.
Dupa ce isi indeplineste activitatile de grup ( la serviciu sau in societate), are nevoie de timp cu sine insusi, pentru a-si regasi ritmul personal si a aseza gandurile in sistemul sau complex de a percepe si intelege situatiile.
Sursa: https://latinamoms.com/2016/06/tips-raising-introverted-child/
In interactiune cu un copil, elev introvertit, se recomanda ca acesta:
- sa primeasca timpul sau singur, in care sa se incarce si sa proceseze ceea ce au trait in ziua respectiva
- sa nu fie etcichetati ca retrasi sau timizi, pentru a nu invata ca tipul lor de personalitate este un defect privit critic de catre ceilalti
- ca sa poata sa exprime ceea ce au simtit, copiii introvertiti nu se simt inspirati de comunicarea orala cu prietenii sau parintii, au nevoie de un alt fel de vehicul al exprimarii emotiilor, spre exemplu un jurnal sau activitati artistice
- pentru a evita ca un cadru didactic sa interpreteze gresit ca un copil introvertit este timid, este buine ca parintele, la inscrierea copilului la scoala / gradinita, sa anunte cadrul didactic ca este vorba de introversie si cum poate fi copilul mobilizat spre exterior
- cadrele didactice si parintii trebuie sa laude, sa celebreze cu bucurie modalitatea de a fi, interiorizata si profunda a copilului introvertit, in loc de a-l accepta si atat.
Laney, Olsena realizat o diferenta intre modalitatea de functionare cerebrala intre persoanle extravertite si cele introvertite. Astfel, studiile neurologice de imagistica si biochimie, au arata ca subiectii din cele doua tipuologii proceseaza biochimic diferit si au cai neuronale diferite pentru aceleasi informatii, ceea ce genereaza diferente emotionale si comportamentale.
Introvertitii sunt foarte sensibili la neurotransmitatorul dopamina, ceea ce face ca prea multe situatii sua prea multe interactiuni sa ii oboeseasca, deoarece nu mai au timpul necesitat pentru a procesa informatiile. Nu este nicidecum o problema legata de inteligenta ci de ritm biochimic.
Pe de alta parte, extravertii au un creier care primeste dopamina ca pe hrana preferata, este mai putin sensibil ala aceasta si are deci nevoie de mai multa dopamina pentru a putea procesa emotional experientele traite de extravert.
Aceste particularitati neuro- bio-chimice fac ca:
- extravertii sa aiba neviue in mod constant de situatii, persoane, locuri noi, acestea ajutand creierul sa aiba mai multa dopamina. Exterioritatea ruleaza in detrimentul introspectiei pentru persoana ectravertita
- introvertii au un mod de a procesa neuronal diferit, afluxul de sange cerebral se orienteaza spre parti din creier prin care introvertul acceseaza amintiri, procesare interna, planificare sau traire emotionala interna , fara a avea nevoie de prezenta stimulilor exteriori. Acest mod de procesare se face in detrimentul experimentarii fizice , a actiunilor exterioare.
Se impun cateva recomandari diferentiate dar generalizate a modului de a gestiona optim interactiunea cu un extravert, respectiv cu un introvert:
Cum sa ai grija de extraverti-Cum sa ai grija de introverti
1. Respecta-le independenta 2. Complimenteaza-i in prezenta celorlalti 3. Accepta-le si incurajeaza-le entuziasmul 4. Permite-le sa exploreze si sa vorbeasca despre lucruri 5. Surprinde-i cu grija 6. Intelege-i cand sunt ocupati 7. Lasa-i sa se scufunde in ceea ce exploreaza 8. Ofera-le optiuni 9. Fa gesturi fizice si afirmatii verbale de afectiune cu ei 10. Lasa-i sa ,,straluceasca”!
|
1. Respecta-le nevoia de intimitate 2. Nu ii face niciodata sa se rusineze in public 3. Lasati-i mai intai pe ei sa observe situattiile noi 4. Lasati-le timp sa se gandeasca, nu le ceretti raspunsuri instantanee 5. Nu-i intrerupe 6. Da-le notificari in avans asupra schimbarilor asteptate de catre dvs. in viata lor 7. Da-le un ,,avertisment” cu 15 minute inainte pentru a termina ceea ce au de facut 8. Daca trebuie, mustrati-i in privat 9. Invata-i noi abilitati in privat 10. Ajutati-i sa isi gaseasca un prieten foarte bun cu care sa aiba interese si abilitati similare 11. Nu-i forta sa-si faca multi prieteni 12. Respecta-le introversia, nu incerca sa-i transformi in extraverti / mai extraveriti |
Sursa: https://soascareer.weebly.com/introvert-extrovert.html
A doua dimensiune a tipologiei jungiene de personalitate consta in definirea unor modalitati de procesare emotionala si de manifestare comportamentala dupa cele patru functii: Intuitie, Sentiment, Senzatie si Gandire, care, la randul lor, pot fi introverte sau extraverte
O descriere succinta a functiilor este redata mai jos (sursa: http://mindyourtype.com/index.html#page-5)
Tipul Gandirea introverta – persoana asimileaza cu usurinta orice informatie si are un nivel de intelegere generala foarte ridicat.
- face deductii logice si ii plac toate jocurile care presupun perspicacitate si competitie.
- opereaza usor cu concepte abstracte, filosofice sau stiintifice.
- se dedică unui domeniu al cunoasterii, pe care il aprofundeaza si apoi il extinde.
- se exprima usor in scris, si evita comunicarea la telefon.
-vorbeste cu pasiune despre ceea ce o intereseaza si este preocupata sa ii educe pe ceilalti.
-i se intampla adesea sa fie aerian si sa ignore realitatea imediata, mai ales oamenii din jur si emotiile lor.
-adeseori esti ironica, vorbeste cu superioritate si face gafe in interactiunile sociale.
Tipul Sentiment Introvert
-da dovada de abilitati artistice si gusturi estetice rafinate in toate domeniile
-are o mare sensibilitate si observa cu usurinta emotiile si dramele ascunse ale celorlalti.
-cand esti dispusa sa comunice, ii poate inspira pe ceilalti prin autenticitate.
-are capacitatea de a intelege diferentele umane si de a fi tolerant.
-se pricepe sa construiasca relatii apropiate si calde si sa creeze o atmosfera de destindere si acceptare neconditionata.
- incearca sa si tina sub control tendinta de a-i sufoca pe ceilalti cu nevoile sale emotionale si poate cadea in capacana de a-i manipula, pentru a obtine atentia lor.
-prefera trairile intense si relatiile pasionale, si are tendinta de a trai drame emotionale permanente, idealizandu-si partenerul de cuplu.
Tipul Senzatie Introverta
- exceleaza intr-un domeniu care implica miscarea fina, corpul, senzatiile interne rafinate: muzician instrumentist, cantaret de opera, dansator, acupuncturist, maestru de arte martiale, degustator de
vinuri s.a.
- apreciaza anumite placeri rafinate ale simturilor: poate fi un cunoscator al vinurilor bune, al mancarurilor fine din diverse tipuri de bucatarii, al ceaiurilor rafinate, al diferitelor tipuri de cafea sau ciocolata, al produselor de ingrijire corporala etc.
-apreciaza si cauta permanent senzatii fizice noi si intense, poate aluneca in excese, lacomie, abuzuri de substante diverse.
-in absenta unor stimuli si a anumitor obiceiuri (ex. tigari, alcool, internet, jocuri video) poate deveni irascibil, nerabdator, impulsiv, autodistructiv, exploziv.
Tipul Intuitiv Introvert
- persoana este independenta, idealista, visatoare, vizionar, nonconformista, si respinge multe norme sociale, considerandu-le rigide.
-este extrem de creativa, mereu preocupaat de dezvoltari si posibilitati viitoare.
- daca aprofundeaza un domeniu, va fi un deschizator de drumuri, un inovator.
- viata interioara i se pare mai atragatoare si mai bogata in comparatie cu lumea exterioara, materiala si sociala.
- poate deveni un revolutionar, inspirandu-i pe tinerii neadaptati si revoltati, prin individualism, curaj si siguranta de sine.
-daca refuza sa faca compromisuri si tse fixeaza in pozitia de outsider, devine trista, se izoleaza si se simte neintelasa.
Tipul Gandire Extraverta
- prsoana este un bun organizator, educator, lider, mereu politicos, sobru, de incredere, loial.
- face ceea ce trebuie facut, chiar daca nu are chef, si asteapta acest lucru de la toti cei din jur.
- isi respecta promisiunile, eventual sacrificandu-si propriile dorinte.
- ia initiativa in grup si isi asuma responsabilitatea atunci cand trebuie facut ceva.
- este mandra de propriul autocontrol si de propria detasare, si ingrozita de manifestarile umane impulsive, emotionale, naive.
- are obiceiul de a-si reprima nevoile personale – de odihna, afective.
- poate da dovada de tendinte tiranice, autoritare, atat fata de ceilalti cat si fata de propria persoana.
Tipul Sentiment Extravert
-persoana este grijulie, saritoare, mereu atenta la binele si la nevoile celor apropiati.
-pretuieste armonia si se teme de conflict, fiind inclinata catre iertare, compromis, flexibilitate.
-isi pastreaza sentimentele bune si respectul fata de cei dragi si cand acestia gresesc sau fac gafe.
- la suprafata, trairile ii sunt variate si puternice, insa in profunzime are sentimente profunde.
-adeseori evita sa spui ceva ce crede ca ar deranja, din nevoia de a crea o imagine placuta in ochii altora.
- poate fi usor ranita sau jignita cand ceilalti nu ii arata atentia pe care le-o arata ea.
Tipul Senzatie Extraverta
- persoana este curioasa, curajoasa, are spirit de aventura si inca din copilarie viseaza sa devina un explorator al tinuturilor indepartate sau putin cunoscute ale planetei, un cautator arheologic, astronaut, pilot, alpinist, cascador.
-este un om de actiune, si si pui cu usurinta planurile in aplicare, fara sa le intoarca pe toate partile.
-se orienteaza bine in spatiu, are o coordonare buna a miscarilor si o memorie extraordinara.
-iubeste sporturile provocatoare, cu grad ridicat de risc.
-poate deaeni impulsiva si nerabdatora, mai ales in situatii complexe si de lunga durata.
- risca sa cada in capacana consumerismului si a acumularii excesive de bunuri si proprietati.
Tipul Intuitie Extraverta
- persoana este nonconformista si isi construieste un stil de viata personal, autentic.
-isi afirma in mod curajos propria perspectiva de viata, traindu-tsi viata ca pe o aventura in cautarea unui ideal, a unui vis important.
-este ghidat de o voce interioara care ii da siguranta ca este pe drumul cel bun si face ca actiunile sale sa fie incarcate de forta si incredere.
-are o imaginatie neobosita, si poate anticipa in mod extraordinar evolutia situatiilor, a modelor, a oricarui domeniu de interes.
-in absenta unui ideal care sa o entuziasmeze, se cufunda in inertie, lipsa de sens, depresie.
-nu se descurca prea bine cu actiunile practice, rutina, lucrurile familiare si constrangerile prezentului.
Metodica diagnosticului personalităţii – cum putem cauta semne ale caracteristicilor de personalitate
arata ca exista trei moduri de aincadra personalitatea: normal – accentuat – patologic, ceea ce face ca elevii si cadrele didactice sa se invcadreze in una din categoriile de mai jos, beneficiind pentru stabilitate si dezvoltare, de actiuni de dezvoltare personala sau, dupa caz, de consiliere:
- Individualitati obisnuite - modul de reactie poate varia in cadrul normalitatii
- Trasaturi accentuate – trasaturi fundamentale ale caracterului care prezinta tendinta de a aluneca in excesiv
- Personalităţi anormale – persoane care se deosebesc foarte mult de medie si car, chiar si in absenta unor imprejurari exterioare nefavorabile, au dificultati de a se adapta cerintelor vietii
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
- Cristea, S., Cultura emoţională a profesorului, http://www.tribunainvatamantului.ro/cultura-emotionala-a-profesorului-ii/
- Jung, C.G, (2004), Opere complete vol.6, Tipuri psihologice, Bucuresti:Edit. Trei
- Neale, S., Spencer_Arnell, LWilson, Z., (2009),Emotional Intelligence Coaching. Improving performance for leaders, coaches and the individuals, New York: Kogan Page Press Ltd.
- https://www.kangovou.com/parenting-extroverted-kids/
- https://latinamoms.com/2016/06/tips-raising-introverted-child/
- http://mindyourtype.com/index.html#page-5
- https://soascareer.weebly.com/introvert-extrovert.html