DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A VIOLENŢEI IN UNITĂTILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
DIAGNOZA
Diversificarea formelor de manifestare a delicvenţei juvenile din ultimii ani, în special a infracţiunilor comise cu violenţă, impune realizarea de eforturi în scopul găsirii celor mai eficiente mijloace de contracarare a efectelor nocive ale acestui fenomen. Este necesară o implicare şi o colaborare mai strânsă între instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale care se ocupă de educarea şi protecţia minorilor- familie, şcoală, poliţie, autorităţi locale, comunitate etc.- în vederea creşterii siguranţei acestora, a imprimării unui comportament civilizat şi a unui respect mai mare faţă de lege.
Din analiza realizată la nivel local, în baza unor interviuri de grup cu reprezentanţi ai cadrelor didactice şi elevi, a reieşit faptul că, într-un clasament al agresiunilor întâlnite în mediul şcolar, cea mai mare frecvenţă o au cele din relaţia elev-elev, reprezentate în special de violenţa verbală. Majoritatea incidentelor semnalate (tâlhării, încăierări, ameninţări) s-au petrecut în zonele adiacente şcolii, după încheierea programului şcolar.
Periodic se realizează la nivelul instituţiilor abilitate, o analiză a fenomenelor de violenţă în care sunt implicate tinerii, mai ales în mediul şcolar şi familial. Ţinând cont de faptul că în procesul de educaţie sunt implicaţi mai mulţi factori – familie, şcoală, autorităţi, mass-media- măsurile stabilite îşi propun realizarea unor activităţi concrete la nivelul şcolii cât şi în plan local, desfăşurate în colaborare cu structuri guvernamentale şi neguvernamentale, cu atribuţii sau preocupări în domeniul prevenirii delivenţei juvenile, precum şi prin angrenarea nemijlocită a elevilor şi a familiilor acestora în activităţi educativ- preventive. Astfel se urmăreste cunoaşterea problemelor cu care se cofruntă elevii şi identificarea unor soluţii adecvate pentru ele, printr-o acţiune comună şi coerentă a părţilor implicate.
OBIECTIVE
· Reducerea numărului actelor de violenţă şi a infracţiunilor comise în perimetrul unităţii de învăţământ şi în zonele adiacente acesteia.
· Analizarea periodică a situaţiei din şcoală, în ceea ce priveşte comiterea actelor de violenţă/ infracţiunilor.
· Pregătirea antiinfracţională şi antivictimă a elevilor în vederea adoptării unui comportament bazat pe respectarea normelor de convieţuire socială.
· Implicarea elevilor în activităţi de prevenire a criminalităţii.
· Crearea unui sistem de comunicare reală şi eficientă între şcoală, autorităţi şi familie pentru identificarea, monitorizarea şi prevenirea actelor de violenţă/ infracţiunilor, prin implicarea tuturor factorilor educaţionali.
· Eficientizarea activităţii de combatere a violenţelor şi a altor fapte antisociale comise în zona unităţilor de învăţământ.
REZULTATE AŞTEPTATE
Obiectivul 1 :
Ø Cunoaşterea permanentă a stării de siguranţă existentă în unitatea şcolară;
Ø Identificarea formelor de manifestare a comportamentelor antisociale ale elevilor, în special a manifestărilor agresive.
Obiectivul 2 :
Ø Cunoaşterea de către elevi a prevederilor legale privind minoritatea şi consecinţele juridice asociate săvârşirii de infracţiuni sau alte fapte antisociale;
Ø Cunoaşterea de către elevi a măsurilor de prevenire a criminalităţii în vederea reducerii riscului victimei;
Ø Reducerea numărului de elevi implicaţi în comiterea de infracţiuni, atât în calitate de victime, cât şi de autori
Obiectivul 3 :
Ø Formarea, la nivelul şcolii, a unor formatori, din rândul elevilor, care să fie capabili să organizeze şi să desfăşoare activităţi cu caracter preventiv destinate propriilor colegi.
Obiectivul 4 :
Ø Monitorizarea situaţiei existente în şcoală din punct de vedere al siguranţei elevilor;
Ø Schimbul de informaţii cu privire la faptele antisociale care se produc în zona şcolilor;
Ø Stabilirea unor măsuri comune menite să prevină şi să combată astfel de fapte.
Obiectivul 5 :
Ø Creşterea gradului de siguranţă în unităţile de învăţământ
ACTIVITĂŢI ÎN CADRUL PLANULUI DE MĂSURI
PENTRU PREVENIREA ŞI COMBATEREA VIOLENŢEI ÎN MEDIUL ŞCOLAR
OBIECTIVUL |
ACTIVITATEA / ACŢIUNEA / MĂSURA |
1. Analizarea situaţiei din unitatea de învăţământ, în special în ceea ce priveşte violenţa |
Elaborarea periodică de analize criminologice în scopul cunoaşterii situaţiei reale cu privire la actele de violenţă comise în zona localului şcolii: tipuri de infracţiuni, frecvenţa comiterii, moduri de operare, categorii de victime şi autori. Concluziile desprinse vor fi communicate structurilor operative şi autorităţilor locale.
|
2. Pregătirea antiinfracţională şi antivictimală a elevilor în vederea adoptării unui comportament bazat pe respectarea normelor de convieţuire socială.
|
Instruirea diriginţilor şi învăţătorilor astfel încât să poată desfăşura activităţi educativ-preventive în şcoală cu elevii |
Organizarea de întâlniri cu elevii în şcoală în scopul: Ø Identificării problemelor cu care se confruntă aceştia şi găsirii unor mijloace de soluţionare; Ø Prezentării unor teme cu caracter educativ-preventiv referitoare la siguranţa personală şi la consecinţele săvârşirii de infracţiuni, în special a celor cu violenţă; Analizării unor cazuri concrete cu victime şi/sau autori din rândul elevilor |
|
Elaborarea de materiale de susţinere (pliante, broşuri, afişe) pentru a fi folosite în cadrul activităţilor desfăşurate
|
|
3. Atragerea şi implicarea elevilor în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire a violenţei |
Organizarea unor cursuri de formare formatori din rândul elevilor în domeniul prevenirii criminalităţii, în general şi al actelor de agresiune savârşite în perimetrul şcolii, în special constînd în: Ø Selectarea elevilor( liderul informat din fiecare clasă) Ø Pregătirea formatorilor în cadrul unor cursuri speciale Susţinerea de către formatori a unor teme cu caracter preventiv destinate colegilor |
Organizarea periodică de către elevi a unor dezbateri la care să fie invitaţi profesori, părinţi, reprezentanţi ai poliţiei şi autorităţilor locale, în cadrul cărora să fie abordate problemele cu care se confruntă elevii din şcoală
|
|
Participarea elevilor la activităţi preventive alături de poliţişti |
|
Derularea unor proiecte educativ-preventive, în colaborare cu organizaţii neguvernamentale, în care să fie cooptaţi voluntari din rândul elevilor
|
|
Editarea la nivelul şcolii( în funcţie de posibilităţi), a unor buletine informative periodice care să conţină materiale elaborate de elevi pe tema sguranţei în şcoli
|
|
4. Crearea unui sistem de comunicare reală şi eficientă între şcoală, autorităţi şi familie pentru identificarea, monitorizarea şi prevenirea actelor de violenţă/ infracţiunilor, prin implicarea tuturor factorilor educaţionali |
Colaborarea cu reprezentanţii Comisiei Judeţene de Monitorizare a Violenţei care monitorizează activitatea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar din şcoală în vederea identificării măsurilor concrete ce se impun pentru prevenirea faptelor antisociale; stabilirea unui sistem de comunicare în vederea intervenţiei rapide pentru aplanarea sau soluţionarea stărilor conflictuale ori a actelor de violenţă. |
Acordarea de sprijin de specialitate conducerii şcolii pentru asigurarea pazei, în concordanţă cu prevederile legii nr. 333/2003 şi identificarea unor soluţii eficiente de organizare a controlului.
|
|
Participarea periodică a ofiţerilor de prevenire şi a politiştilor de proximitate la şedinţele cu părinţii.
|
|
Organizarea de întâlniri cu părinţii ai căror copii au probleme de comportament şi cu diriginţii claselor în care aceştia îşi desfaşoară activitatea, în vederea discutării modalităţilor de prevenire a victimizării elevilor şi a implicării lor în fapte antisociale
|
|
Realizarea unor activităţi extraşcolare (artistice, sportive, culturale) care să stimuleze spiritul de echipă şi counicarea între elevi şi care să constituie alternative educative de petrecere a timpului liber
|
|
Identificarea familiilor în cadrul cărora elevii (minori) sunt supuşi la abuzuri şi luarea raidă a măsurilor ce se impun |
|
|
Cooptarea institutiilor guvernamentale şi neguvernamentale care pot acorda asistenţă psihologică şi sprijin elevilor cu situaţii materiale precare, cauzate de alte situaţii familiale grave(lipsa unui părinte, părinţi bolnavi etc.), în derularea de programe de prevenire a victimizării copiilor. |
Implicarea părinţilor , pe bază de voluntariat, în derularea unor activităţi de supraveghere a zonelor şcolii pe timpul afuirii şi defluirii elevilor.
|
|
Angrenarea cadrelor didactice şi a psiho-pedagogilor în activităţi de prevenire destinate elevilor. |
|
5. Eficientizarea activităţii de combatere a violenţelor şi a altor fapte antisociale comise în zona şcolii |
Constituirea unei mape a şcolii care să conţină informaţii privind : actele de violenţă înregistrate recent, situaţia şcolară şi familială a elevilor implicaţi în astfel de evenimente, modul de soluţionare a incidentelor, cauzele şi condiţiile care au generat sau favorizat astfel de fapte, activităţi de prevenire desfăşurate , măsurile de securitate adoptate de conducerea unităţii de învăţământ. |
Identificarea, monitorizarea şi descurajarea acelor personae sau grupuri de personae (“găşti de cartier”) cu comportament deviant care tulbură procesul de învăţământ, agresează cadrele didactice ori elevii, produc distrugeri de bunuri. |
|
Includerea şcolii în itinerariile auto şi pedestre ale poliţiei, ca punct obligatoriu de staţionare şi trecere, în special pe timpul afluirii şi defluirii elevilor. |
|
Popularizarea sistemului de intervenţie-112 pentru apelarea acestuia în cazuri de încălcare a normelor de conduită privitoare la siguranţa publică în şcoală.
|
ACŢIUNI PRELIMINARE DE PROIECTARE ŞI ORGANIZARE
Nr. Crt. |
ACTIVITĂŢI |
Resurse umane şi instituţionale |
Colaboratori |
Termen |
1 |
Constituirea Comisiei diriginţilor şi desemnarea responsabililor pe nivel de studiu |
Consiliul de administraţie |
Membrii consiliului de administraţie Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
septembrie |
2 |
Întocmirea planificărilor semestriale în conformitate cu noile reglementari ale ariei curriculare „Consiliere şi orientare”
|
Consiliul de administraţie Diriginţi Învăţători
|
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
septembrie-octombrie
|
3 |
Pregătirea documentaţiei pentru dosarul ariei curriculare (mapa dirigintelui) |
Diriginţi Învăţători
|
Responsabili de arii curriculare |
octombrie |
4 |
Elaborarea unui proiect de monitorizare a diriginţilor, oferirea de suporturi informaţionale, interasistenţe, realizarea unui grafic de derulare a unor ore demonstrative |
Coordonator de proiecte şi programe educative Responsabil comisie prevenire violență
|
Diriginţi Învăţători Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
octombrie |
5 |
Organizarea Consiliului elevilor şi implicarea acestuia în aspectele decizionale ale şcolii |
Comisia diriginţilor Consiliul de administratie |
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
octombrie |
6 |
Constituirea Comitetelor de părinţi la clasele I-VIII |
Diriginţi Învăţători |
Părinţi Direcţiune |
octombrie |
7 |
Realizarea activităţii educative:”Să cunoaştem elevul” ce are ca obiectiv principal cunoaşterea problemelor elevului,acesta putând să-şi spună opinia prin chestionare anonime, fişe,teste,pliante etc. |
Diriginţi Învăţători Elevi |
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
8 |
Propunerea de proiecte educative din partea diriginţilor şi selectarea lor în şedinţa deschisă a Consiliului profesoral |
Comisia diriginţilor |
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
ASPECTE PRIVIND IMPLEMENTAREA ACTIVITĂŢILOR PROPUSE
Nr. Crt. |
ACTIVITĂŢI |
Resurse umane şi instituţionale |
Colaboratori |
Termen |
1 |
Desfăşurarea orelor de dirigenţie conform noii programe |
Diriginţii cl.I-VIII Elevi |
Direcţiune |
săptămânal |
2 |
Acţiuni de prevenire a factorilor de risc asupra comportamentului şcolar şi comunitar al elevilor (consum de droguri, deteriorări de bunuri,violenţă) |
Diriginţii cl.I-VIII
|
Psiholog şcolar Asistenţi sociali Medici Poliţie, Primărie
|
În cadrul orelor de dirigentie |
3 |
Oferirea de consiliere educativă şi psihologică pentru elevii cu devieri comportamentale sau a celor cu probleme sociale ori materiale |
Diriginţii cl.I-VIII
Psiholog scolar |
Direcţiunea Consilierul psihologic al elevilor |
semestrial |
4 |
Marcarea prin activităţi culturale a evenimentelor importante la nivel european, naţional şi regional: 1 Decembrie, momente marcante în istoria UE, sărbători religioase, comemorări |
Profesori Diriginţii cl.I-VIII Elevi |
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
5 |
Organizarea şi derularea activitătilor de tradiţie Săptămâna cărţii, Zilele Şcolii, cercuri tematice, etc. |
Diriginţii cl.I-VIII Profesori Elevi
|
Primărie, Poliţie Biserică Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
6 |
Implicarea elevilor cu iniţiativă în proiecte menite să stimuleze procesul de dezvoltare personală şi calitatea stilului de viaţă |
Diriginţii cl.I-VIII Profesori Elevi
|
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
săptămânal |
7 |
Oferirea de consiliere legată de tehnicile de învăţare şi de managementul informaţiilor, pentru evitarea eşecului şcolar |
Profesori |
Responsabili arii curriculare Diriginţi Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
8 |
Organizarea de activităţi educative bazate pe sistemul informatizat, derularea unor activităţi de tip e-learning |
Diriginţii cl.I-VIII Profesori |
Profesor informatică Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
bi -semestrial
|
9 |
Prezentarea ppt a unor materiale ce constă în vizionarea unor imagini însoţite de citate celebre. Concurs: alcătuirea de compuneri de desene şi caricaturi: „Aspecte pozitive şi negative în comportamentul colegilor mei!”. |
Diriginţii cl.I-VIII Elevi |
Diriginşi Învăţători Elevi Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
semestrul II
|
10
|
Expozeuri tematice din partea elevilor, privind aspecte legate de probleme specifice vârstei
|
Diriginţii cl.I-VIII Elevi
|
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
semestrial
|
11 |
Prezentarea referatelor: „Conflicte în clasele de elevi”, „Violenţa în familie”, „Formarea comportamentului moral civic la şcolari” etc. |
Diriginţii cl.I-VIII Elevi Părinţi
|
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
Semestrial (lectorate cu părinţii şi elevii) |
ASPECTE CE PRIVESC CONTROLUL ŞI EVALUAREA PROGRAMELOR EDUCATIVE
Nr. Crt. |
ACTIVITĂŢI |
Resurse umane şi instituţionale |
Colaboratori |
Termen |
1 |
Organizarea unui calendar de pregătire şi desfăşurare a unor ore demonstrative pe fiecare nivel de studiu |
Diriginţii cl.I-VIII
|
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
octombrie |
2 |
Asistenţe la orele de orientare şi consiliere, monitorizare |
Poliţie Primărie
|
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
bi -semestrial |
3 |
Aplicarea unor seturi de teste şi chestionare în vederea ameliorării procesului instructiv-educativ la şcoala noastră, interpretarea reyultatelor şi conceperea unei strategii de ameliorare şi eficientizare, de prevenire prin consiliere educaţională şi psihologică a unor posibile situaţii conflictuale |
Diriginţii cl.V-VIII
|
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
lunar |
4 |
Întruniri periodice ale Comisiei Diriginţilor cu consilierul educativ pentru găsirea soluţiilor optime ale diferitelor aspecte legate de educaţia elevilor |
Diriginţii cl.I-VIII
|
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
bi -semestrial |
5 |
Prezentarea de rapoarte specifice: raport al dirigintelui/învăţătorului la sfârşit de semestru, privitor la starea disciplinară a clasei, documente din care să reiasă măsurile de sancţionare în cazul nerespectării ROI, obiective şi acţiuni educative derulate, procese verbale ale lectoratelor cu părinţii |
Diriginţii cl.I-VIII
|
Direcţiune Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
bi-semestrial
|
CHESTIONAR
Acest chestionar se adreseaza elevilor in scopul identificarii formelor de agresivitate in scoala, a cauzelor care o determina si a masurilor ce se pot lua.
Te rugam sa completezi cu maxima sinceritate acest chestionar. Raspunsurile tale vor fi confidentiale si ne vor ajuta in elaborarea unui program de prevenire si combatere a agresivitatii in scoala.
La intrebarile cu semnul “M”, puteti alege mai multe variante de raspuns.
1. Prin “agresivitate” intelegi:
a) menintari/ intimidari;
b) loviri; (M)
c) injurii;
d) altceva si anume ________________________________________________________________________
2. Exista manifestari agresive in scoala ta?
a) foarte des;
b) Des;
c) Uneori;
d) Deloc.
Pentru cei care au dat raspunsul “deloc” , urmatoarea intrebare este cea cu nr. 5.
3. Aceste situatii apar cel mai frecvent intre:
a) elevi;
b) elevi si profesori;
c) elevi si persoane din afara scolii;
d) parinti si profesori.
4. Tipurile de agresivitate pe care le observati se manifesta:
a) in orele de curs;
b) in timpul pauzelor;
c) in afara programului scolar.
5. Ai fost victima vreunui comportament agresiv?
a) DA
b) NU
Daca raspunsul la aceata intrebare a fost “NU”, urmatoarea intrebare este cea cu nr. 7.
6. Cun ai reactionat in aceasta situatie?
a) am raspuns cu agresivitate;
b) am reclamat faptul;
c) altfel, si anume _________________________________________________________________________
7. Daca ai asista la un act de agresiune, cum ai reactiona?
a) as incerca sa aplanez situatia;
b) m-as implica de o parte sau de alta;
c) nu m-as implica;
d) as anunta un cadru didactic
La cine ai apela daca ai fi agresat fizic in incinta scolii?
a) parinti;
b) profesori;
c) conducerea scolii;
d) alte persoane, si anume ________________________________________________________________________
8. Prin agresivitate se dobandeste:
a) autoritate;
b) admiratie;
c) respingere;
d) altele, si anume _________________________________________________________________________
9. Cauzele agresivitatii sunt:
a) neintelegeri cu colegii;
b) influenta anturajului;
c) relatii conflictuale in familie; (M)
d) dorinta de a se impune;
e) influenta mass-media (TV, internet, reviste, etc.)
f) altele, si anume ________________________________________________________________________
10. Preocuparea ta principala in timpul liber este:
a) televizorul;
b) computerul;
c) lectura;
d) sportul;
e) altele, si anume _________________________________________________________________________
11. Ai imitat scene de agredivitate?
a) DA
b) NU
12. Daca da, de unde te-ai inspirat?
a) TV;
b) internet;
c) familie;
d) scoala; anturaj;
e) altele, si anume _________________________________________________________________________
13. In general, cand nu-ti convine ceva la scoala, cum reationezi?
a) exprimandu-ti punctul de vedere cu calm;
b) ridicand tonul pentru a-ti impune opinia;
c) devenind violent;
d) abandonand sarcinile fara nici o explicatie;
e) altfel, si anume ________________________________________________________________________
14. Ce anume te poate face sa-ti pierzi controlul?
a) jignirile unui coleg;
b) bataile de la parinti;
c) amenintarile unui profesor;
d) o evaluare incorecta;
e) altceva, si anume ________________________________________________________________________
15. Ce anume te retine sa actionezi agresiv?
a) bunul simt/ educatia;
b) teama de urmari la nivelul scolii;
c) pedeapsa din partea parintilor;
d) nimic
16. Cum crezi ca pot fi prevenite manifestarile agresive?
a) discutii la ora de dirigentie;
b) mai multe activitati extrascolare;
c) supraveghere mai atenta din partea profesorilor;
d) discutii cu psihologul/ consilierul scolar;
e) Implicarea politistului de proximitate;
f) altfel, si anume ________________________________________________________________________
17. Ce masuri concrete s-au luat in scoala ta pentru diminuarea nivelului agresivitatii?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
18. Ce masuri propui tu pentru prevenirea si combatere agresivitatii in scoala ta?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
20.Te simti in siguranta in scoala?
a) DA
b) NU