PRINCIPIUL CALITĂŢII: 1. Managementul calităţii

Managementul calităţii asigură calitatea programelor de învăţare şi promovează îmbunătăţirea continuă printr-un proces riguros de autoevaluare.

PUNCTELE SLABE avute în vedere:

Ø  Necesitatea revizuirii Manualului calității

Ø  Nu toți membrii personalului au contribuţie în ceea ce priveşte managementul calităţii sau autoevaluarea

Ø  Procedura operațională privind plângerile și contestațiile necesită revizuire

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Revizuirea  Manualului Calității

- Actualizarea datelor din manualul calității:  date statistice privind unitatea școlară

- Actualizarea componenței CEAC, a responsabilităților fiecărui membru

- Actualizarea listei procedurilor

Manual 100%revizuit Baza de date statistice la zi

Regulament CEAC, atribuții membri actualizate

Lista procedurilor

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

1

Realizare baza de date statistice și includerea în manual a regulamentului de funcționare CEAC,

Completarea Listei procedurilor și elaborare manualului

Baza de date utilă manualului și proceselor SCIM

Hârtie,  costuri de tipărire, legare, plastifiere coperți

Eficientizarea managementului calității

- Implicarea membrilor personalului în asigurarea managementului calității

- Monitorizarea atentă a procesului de autoevaluare la nivelul tuturor compartimentelor

- Informări, dezbateri referitoare la documentele elaborate de membrii CEAC

90%  persoane implicate direct sau indirect în management

100% personal implicat în procesul de autoevaluare

Minim 2 dezbateri/informări pe semestru privind documentele elaborate de CEAC

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

Responsabilii de compartimente

1

Asigurarea managementului calității la nivelul tuturor compartimentelor

Realizarea de rapoartelor autoevaluare și a rapoartelor de monitorizare eficient, conform cu realitatea

Organizarea de informări/mese rotunde, dezbateri la nivel de școală, semestrial

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare

Revizuirea Procedurii operaționale privind plângerile și contestațiile

- Analizarea legislației în vigoare privind plângerile și contestațiile

- Revizuirea procedurii existente conform legislației

- Informarea personalului unității școlare privind procedura revizuită

Legislație analizată

1 Procedură revizuită

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii de compartimente

1

Analizarea legislației în vigoare la nivelul comisiilor metodice și a CEAC

Elaborarea procedurii revizuite

Activități de informare, prezentare a procedurii, introducerea acesteia în lista de  proceduri

Raport de monitorizare

Procese verbale

Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare

Comentarii: Se propune revizuire periodică

 

 

PRINCIPIUL CALITĂȚII  2  – Responsabilitățile managementului

Organizația asigură un management eficient al tuturor proceselor, al ofertei de educație și formare profesională și al dezvoltării programelor de învățare.

PUNCTELE SLABE avute în vedere:

Ø  Nu toți membrii personalului sunt receptivi la importanța gestionării resurselor financiare de care unitatea școlară dispune

Ø  Buget insuficient pentru dezvoltarea bazei materiale, conform schimbării permanente a cerințelor pieței muncii.

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Implicarea personalului unității școlare în gestionarea resurselor financiare

- Informarea întregului personal (didactic, didactic auxiliar, nedidactic)  privind necesitatea menținerii și în cele mai bune condiții a bazei materiale existente

- Activități de conștientizare a  elevilor privind necesitatea păstrării bazei materiale

- Implicarea beneficiarilor direcți și indirecți în dezvoltarea bazei materiale

100% personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic informat

Minim 2 dezbateri/ mese rotunde privind păstrarea patrimoniului unității școlare pe semestru

Semestrial activități recondiționare, dezvoltare a bazei materiale

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Compartimentul administrativ

Serviciul financiar contabil

Diriginții claselor

Consiliul elevilor

Consiliul reprezentativ al părinților

2

Organizarea de informări cu fiecare categorie de personal, semestrial

Abordarea tematici privind păstrarea bazei materiale în cadrul orelor de consiliere și orientare, permanent

Organizarea de analize/discuții în cadrul lectoratelor cu părinții, Consiliului elevilor

Procese verbale

Chestionare

Rapoarte de monitorizare și evaluare a bazei materiale

Hârtie afișe, informări, multiplicare chestionare, tipărire, xerox

Dezvoltarea bazei materiale, conform schimbării permanente a cerințelor pieței muncii

- Implicarea în proiecte județene / naționale/europene prin care se finanțează repararea, recondiționarea,  dezvoltarea  bazei materiale a unității școlare

- Atragerea de fonduri prin sponsorizări pentru dezvoltarea bazei materiale

Minim 1 proiect prin care se dezvoltă baza materială a unității școlare

Min.1 sponsorizare pentru modernizarea bazei materiale (operatori economici, părinți, alți parteneri)

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

Responsabilii de compartimente

2

Implementarea în proiecte prin care se dezvoltă baza materială a școlii, permanent

Dezvoltarea bazei materiale la disciplinele de cultură tehnică (sponsorizări operatori economici), permanent

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare

Cheltuieli financiare pentru recondiționare, reparare

Comentarii:  Se propune ca activitatea de dezvoltare a bazei materiale să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar.

PRINCIPIUL CALITĂȚII  3  – Managementul resurselor

Organizația oferă elevilor un mediu sigur, sănătos, care le oferă sprijin; de asemenea, organizația se asigură că programele sunt furnizate și evaluate de personal competent și calificat.

PUNCTELE SLABE avute în vedere:

Ø  Mobilier fix care nu permite activități pe grupuri de elevi

Ø  Resurse materiale limitate pentru achiziționarea softurilor educaționale și programelor specializate.

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Dezvoltarea bazei materiale a unității școlare prin implicarea în proiecte (ex:Programul Național de Dezvoltare Locală)

- Achiziționare de mobilier modular care să permită desfășurarea actului de predare – învățare –evaluare,  conform principiului învățării centrate pe elev

- Implementarea de proiecte ce au ca rezultat inclusiv dezvoltarea/modernizarea bazei materiale

5 clase cu mobilier modular  care să permită lucrul în grup

5 clase reamenajate, mobilier recondiționat

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Serviciul financiar contabil

Diriginții claselor

Consiliul elevilor

Consiliul reprezentativ al părinților

Primăria municipiului

Alte instituții abilitate

3

Accesarea de programe/proiecte prin care se poate achiziționa mobilier școlar, permanent

Procese verbale

Rapoarte de monitorizare și evaluare a bazei materiale

Hârtie, afișe, informări, tipărire, multiplicare materiale, consumabilexerox, imprimantă

Costuri mobilier achiziționat

Achiziționarea de softuri educaționale pentru asigurarea calității procesului instructiv-educativ

- Achiziționarea de softuri educaționale pentru principalele discipline

Softuri pentru laboratoarele de informatică și pentru cele din domeniul electronică automatizări

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

Responsabilii de compartimente

3

Dezvoltarea bazei materiale prin proiecte de parteneriat educațional la nivel local (ex. operatori economici, ONG-uri, Consiliul reprezentativ al părinților)

Raport de monitorizare și evaluare

Costuri softuri educaționale și de specialitate

Comentarii:  Se propune ca activitatea de dezvoltare a bazei materiale să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar.

PRINCIPIUL  CALITĂȚII  4 - Proiectarea, dezvoltarea și revizuirea programelor de învățare

Organizația este receptivă  față de nevoile tuturor factorilor interesați în dezvoltarea și furnizarea programelor de învățare

PUNCTELE SLABE avute în vedere:

Ø  Există în unitate cadre didactice care sunt reticente la metodele centrate pe elev

Ø  Dificultăţi financiare pentru susţinerea întregului proces de monitorizare

Ø  Elaborarea unei PO privind răspunsul la reclamații și contestații  în cadrul programelor de învățare.

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Implicarea tuturor cadrelor didactice în utilizarea metodelor centrate pe elev

- Activități de informare, sensibilizare a cadrelor didactice privind beneficiul adus de metodele centrate pe elev

- Desfășurarea de lecții deschise la nivelul comisiilor metodice

- Efectuarea de interasistențe la ore de către conducerea școlii și responsabilii comisiilor metodice

90% din cadrele didactice utilizează la clasă metode centrate pe elev

1 lecție deschisă la nivelul comisiilor metodice

Toate cadrele didactice asistate de min. 2 ori pe an

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Responsabilul cu perfecționarea și formare continuă

Consilierul școlar

2

Organizarea de informări la nivelul comisiilor metodice, și la nivelul unității școlare, sem.I

Stabilirea la nivelul comisiilor metodice a unui grafic de desfășurarea a lecțiilor deschise, conform grafic

Interasistențe la ore, cu completarea fișei de observare a lecției, conform ARACIP

Procese verbale comisii metodice

Materiale specifice centrate pe elev

Chestionare elevi

Rapoarte de monitorizare și evaluare

Hârtie, afișe, informări, multiplicare chestionare,

materiale specifice metodelor, tipărire, xerox

Găsirea soluțiilor financiare pentru susţinerea întregului proces de monitorizare

- Organizarea de întâlniri la nivelul unității școlare (CA, CP, responsabili comisii, contabil)  în vederea găsirii de soluții pentru finanțarea procesului de monitorizare

2 întâlniri la nivel de CA având ca invitați cadre didactice responsabile de comisii

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

Responsabilii de compartimente

2

Discuții la nivelul CA, CP, serviciul financiar contabil  privind modalitățile de susținere a procesului de monitorizare, sem.I

Procese verbale

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, afișe, informări, multiplicare chestionare,, consumabile imprimantă,xerox

Elaborarea unei PO privind răspunsul la reclamații și contestații  în cadrul programelor de învățare

- Elaborarea de către membrii CEAC a PO privind răspunsul la reclamații și contestații pentru programele de învățare

2 întâlniri ale CEAC pentru analizare și elaborare PO  – răspuns la reclamații, contestații

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Responsabilii de compartimente

2

Analize, discuții pe baza legislației, sem.I,

Revizuire Procedura operațională

Procese verbale

PO elaborată

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare

Comentarii: Se recomandă ca activitățile propuse să se desfășoare de câte ori este cazul.

PRINCIPIUL  5 - Predarea, instruirea practică și învățarea

Organizația oferă condiții egale de acces la programele de învățare și sprijină toți elevii.

PUNCTELE SLABE avute în vedere:

Ø  Există și cadre didactice care rețineri în aplicarea strategiilor didactice centrate pe elev

Ø  Rezultate la olimpiade, concursuri naționale/internaționale și examene naționale sub așteptări

Ø  Dificultăţi financiare pentru susţinerea întregului proces de predare/evaluare (papetărie, consumabile IT). 

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Implicarea cadrelor în aplicarea strategiilor didactice centrate pe elev

- Analize/discuții în CA și în comisiile metodice privind importanța strategiilor didactice centrate pe elev

- Elaborarea de materiale suport pentru aplicarea acestor strategii

- Utilizarea la clasă a materialelor elaborate, discuții analize la nivelul comisiilor

Toate cadrele didactice înțeleg importanța lecțiilor centrate pe elev

Seturi de materiale suport la nivelul tuturor comisiilor metodice

100%  profesori utilizează strategii didactice, materiale centrate pe elev

Director, dir. Adj

Membrii CA

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Profesorii de specialitate

Profesorii de specialitate

2

Organizarea de ședințe de lucru la nivelul comisiilor metodice, privind strategiile centrate pe elev, sem.I

Elaborarea de materiale didactice suport pentru desfășurarea orelor, permanent

Utilizarea la clasă a materialelor elaborate, permanent

Procese verbale ședințe comisii metodice

Calitatea materialelor elaborate

Chestionare elevi

Rapoarte de monitorizare și evaluare

Hârtie, multiplicare materiale elaborate chestionare,  consumabiletipărire, xerox

Creșterea numărului de premii la olimpiade și concursuri școlare

Rezultate îmbunătățite ale elevilor la examenele naționale

- Ședințe la nivelul CA, CP, comisiilor metodice privind organizarea pregătirii suplimentare / remedială a elevilor, precum și a elevilor capabili de performanță

- Desfășurarea orelor de pregătire conform graficelor stabilite, afișate la avizier

100% din cadrele didactice implicate în pregătirea suplimentară a elevilor, conform specialității fiecăruia

Realizarea portofoliului elevului participant la orele de pregătire suplimentară

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Coordonatorul pentru proiecte și programe educative

Profesorii de specialitate

2

Organizarea ședințelor la nivelul comisiilor metodice

Desfășurarea pregătirii suplimentare a elevilor pe tot parcursul anului, conform graficelor stabilite

Respectarea graficului de pregătire

Numărul de elevi participanți

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, multiplicare materiale elaborate și utilizate la pregătire, consumabiletipărire, xerox

Rezolvarea dificultăților financiare pentru desfășurarea optimă a procesului de predare/

evaluare

- Organizarea de discuții/analize la nivel de unitate privind atragerea de surse de finanțare pentru procesul de predare/evaluare

- Discuții / dezbateri cu parteneri implicați în procesul instructiv educativ în vederea găsirii de fonduri

60% din cadrele didactice să se implice în atragerea de fonduri necesare procesului educațional

Director, dir. Adj

Membrii CA

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Profesorii de specialitate

Coordonatorul pentru programe, proiecte

Consiliul reprezentativ al părinților

Consiliul elevilor

2

Organizarea întâlnirilor la nivel de unitate

Organizarea întâlnirilor cu alți factori interesați în sprijinirea unității școlare din punct de vedere financiar, sem.II

Procese verbale întâlniri

Chestionare

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, consumabiletipărire, xerox

Comentarii:  Se propune ca activitatea să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar.

PRINCIPIUL  CALITĂȚII  6 - Evaluarea si certificarea învățării

Organizația utilizează procese eficiente de evaluare și monitorizare pentru a sprijini progresul elevilor.

PUNCTELE SLABE avut în vedere:

Ø  Sistem de evaluare neuniform pe discipline şi an de studiu

Ø  Necesitatea elaborării unei proceduri de evaluare sumativă care să permită elevilor  și/sau au o “a doua șansă” de a fi evaluați - elevii au oportunitatea de a se înregistra la o nouă procedură de evaluare (în cazuri obiectiv întemeiate).

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Eliminarea diferențelor (subiectivismul unor cadre) în evaluarea elevilor pe discipline și an de studiu

Elaborarea de seturi/baterii de teste de evaluare care să fie aplicate uniform la toate clasele și disciplinele

Întâlniri de lucru/mese  rotunde în cadrul comisiilor metodice pentru stabilirea unor indicatori de evaluare identici care să fie aplicate toate clase pe nivel de pregătire / specialitate/modul

Elaborarea și aplicarea testelor de evaluare comune pentru clase / nivel, la nivelul comisiilor metodice

Toate catedrele organizează ședințe de lucru pe tema evaluărilor comune

Elaborarea de seturi de teste pentru toate clasele – pe nivel de pregătire/

specializare/

calificare

Aplicarea testelor de evaluare

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

Diriginții claselor

Profesorii de specialitate

4

Elaborarea de teste comune pe specialități / module pentru clasele a IX-a și a X-a, sem.I

Elaborarea testelor comune pe specialități/module pentru clasele a XI-a și a XII-a, sem.II

Procese verbale  comisii metodice

Tete de evaluare

Chestionare elevi

Rapoarte de monitorizare și evaluare

Hârtie, multiplicare chestionare, multiplicare teste elaborate , consumabile tipărire, xerox

Elaborarea unei proceduri operaționale de evaluare sumativă care să permită elevilor  și/sau au o “a doua șansă” de a fi evaluați

- Discuții/analize la nivelul membrilor CEAC, privind legislația în vigoare și cazurilor întemeiate când aceasta se poate aplica

- Elaborarea și difuzarea procedurii

1 ședință CEAC, având ca subiect elaborarea acestei proceduri operaționale

Elaborarea și difuzarea PO

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Responsabilii comisiilor metodice

4

Organizarea întâlnirii CEAC, sem.I și stabilirea cadrului legal de elaborare a PO

Elaborarea PO, sem.I

Proces verbal CEAC

Procedura elaborată și difuzată

Raport de monitorizare și evaluare

Hârtie, consumabile imprimantă xerox

Comentarii:  Se propune ca PO să fie aplicată conform legislației în vigoare, numai în cazuri bine/obiectiv întemeiate.

PRINCIPIUL  CALITĂȚII 7 - Evaluarea și Îmbunătățirea calității

Performanța organizației este monitorizată și evaluată; procesul de autoevaluare are ca rezultat planul de îmbunătățire; îmbunătățirile sunt implementate și monitorizate

PUNCTELE SLABE avut în vedere:

Ø  Nu toate cadrele didactice derulează o activitate conformă cerinţelor SCIM

Ø  Nu se înregistrează o  îmbunătățire  satisfăcătoare  a rezultatelor elevilor la examenul național de bacalaureat.

Ținte

Acțiuni necesare

Rezultate măsurabile

Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor

Prioritatea acțiunii

Termene și obiective intermediare

Monitorizare și evaluare

Costuri și alte resurse necesare

Implicarea cadrelor didactice în procesul de îmbunătățire continuă a calității

- Informarea / sensibilizarea personalului privind importanța îmbunătățirii continue a calității

- Verificarea activității la nivelul tuturor compartimentelor în vederea respectării standardelor de calitate

- Aplicarea de chestionare personalului privind modul de implicare în

procesul de îmbunătățire continuă a calității

- Analiza chestionarelor în vederea stabilirii măsurilor remediale care se impun

100% personalul unității școlare sunt implicate în asigurarea și îmbunătățirea calității conform standardelor în vigoare

Toate activitățile desfășurate de compartimentele unității școlare sunt verificate

Elaborarea de min.2 chestionare de către membrii CEAC în colaborare cu comisa SCIM

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Membrii SCIM

Responsabilii comisiilor metodice

Responsabilii de compartimente

Coordonatorul de programe și proiecte școlare și extrașcolare

Consilierul educativ

Responsabilul cu perfecționarea, formare continuă

Diriginții claselor

Consiliul elevilor

Consiliul reprezentativ al părinților

1

Informarea personalului în cadrul unei ședințe CP privind importanța asigurării calității educației la nivelul unității școlare, sem.I

Verificarea compartimentelor privind respectarea standardelor de calitate specifice fiecărui domeniu de activitate, permanent

Elaborarea de chestionare de către CEAC, SCIM, și aplicarea acestora sem.I

Analiza chestionarelor specifice pe fiecare activitate și menționarea măsurilor de remediere care se impun, sem.I, sem.II

Procese verbale CEAC, SCIM

Chestionare

Interpretarea și analizarea chestionarelor

Rapoarte de monitorizare și evaluare la nivelul CEAC și SCIM.

Hârtie xerox, multiplicare chestionare, costuri pentru imprimare / tipărire, costuri consumabile xerox

Măsurarea progresului elevilor pe baza obiectivelor / țintelor / indicatorilor stabiliți de PAS

Asigurarea calității procesului instructiv –educativ conform standardelor naționale

- Realizarea de analize comparative la nivelul tuturor comisiilor metodice, precum și la nivelul unității școlare privind progresul înregistrat în realizarea priorității/țintelor strategice stabilite în PAS

- Prezentarea / analizarea datelor privind progresul pe fiecare țintă/obiectiv țintă în CA și CP

Min. 1 analiză la nivelul fiecărui compartiment funcțional al unității școlare

Min.1 CP pentru prezentarea / analizarea datelor privind calitatea procesului instructiv educativ, cu referite la realizarea priorităților / țintelor strategice din PAS

Director, dir. adj

Membrii CEAC

Membrii SCIM

Membrii CA

Responsabilii comisiilor metodice

Responsabilii de compartimente

Consilierul școlar

Coordonatorul de programe și proiecte educative școlare și extrașcolare

Responsabilul cu perfecționarea, formare continuă

Reprezentanți elevi, părinți, sindicat

1

Elaborarea de materiale la nivelul tuturor compartimentelor privind realizarea priorităților/țintelor strategice stabilite, sem.II

Analizarea în CP a datelor obținute de la compartimente, privind progresul (regresul) pentru fiecare țintă/obiectiv țintă din Planul de Acțiune al Scolii

Analize comparative

Rapoarte de monitorizare și evaluare la nivelul compartimentelor și la nivel de unitate școlară

Raport de monitorizare și autoevaluare a PAS (capitol distinct în PAS)

Hârtie xerox, multiplicare analize privind calitatea, costuri pentru imprimare / tipărire, costuri consumabile xerox

Comentarii:  Se propune ca activitatea să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar.