PRINCIPIUL CALITĂŢII: 1. Managementul calităţii Managementul calităţii asigură calitatea programelor de învăţare şi promovează îmbunătăţirea continuă printr-un proces riguros de autoevaluare. |
|||||||
PUNCTELE SLABE avute în vedere: Ø Necesitatea revizuirii Manualului calității Ø Nu toți membrii personalului au contribuţie în ceea ce priveşte managementul calităţii sau autoevaluarea Ø Procedura operațională privind plângerile și contestațiile necesită revizuire |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Revizuirea Manualului Calității |
- Actualizarea datelor din manualul calității: date statistice privind unitatea școlară - Actualizarea componenței CEAC, a responsabilităților fiecărui membru - Actualizarea listei procedurilor |
Manual 100%revizuit Baza de date statistice la zi Regulament CEAC, atribuții membri actualizate Lista procedurilor
|
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative |
1 |
Realizare baza de date statistice și includerea în manual a regulamentului de funcționare CEAC, Completarea Listei procedurilor și elaborare manualului
|
Baza de date utilă manualului și proceselor SCIM |
Hârtie, costuri de tipărire, legare, plastifiere coperți
|
Eficientizarea managementului calității |
- Implicarea membrilor personalului în asigurarea managementului calității - Monitorizarea atentă a procesului de autoevaluare la nivelul tuturor compartimentelor - Informări, dezbateri referitoare la documentele elaborate de membrii CEAC |
90% persoane implicate direct sau indirect în management 100% personal implicat în procesul de autoevaluare Minim 2 dezbateri/informări pe semestru privind documentele elaborate de CEAC |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative Responsabilii de compartimente |
1 |
Asigurarea managementului calității la nivelul tuturor compartimentelor Realizarea de rapoartelor autoevaluare și a rapoartelor de monitorizare eficient, conform cu realitatea Organizarea de informări/mese rotunde, dezbateri la nivel de școală, semestrial |
Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare |
Revizuirea Procedurii operaționale privind plângerile și contestațiile |
- Analizarea legislației în vigoare privind plângerile și contestațiile - Revizuirea procedurii existente conform legislației - Informarea personalului unității școlare privind procedura revizuită |
Legislație analizată 1 Procedură revizuită |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii de compartimente |
1 |
Analizarea legislației în vigoare la nivelul comisiilor metodice și a CEAC Elaborarea procedurii revizuite Activități de informare, prezentare a procedurii, introducerea acesteia în lista de proceduri |
Raport de monitorizare Procese verbale |
Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare |
Comentarii: Se propune revizuire periodică |
PRINCIPIUL CALITĂȚII 2 – Responsabilitățile managementului Organizația asigură un management eficient al tuturor proceselor, al ofertei de educație și formare profesională și al dezvoltării programelor de învățare. |
|||||||
PUNCTELE SLABE avute în vedere: Ø Nu toți membrii personalului sunt receptivi la importanța gestionării resurselor financiare de care unitatea școlară dispune Ø Buget insuficient pentru dezvoltarea bazei materiale, conform schimbării permanente a cerințelor pieței muncii. |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Implicarea personalului unității școlare în gestionarea resurselor financiare |
- Informarea întregului personal (didactic, didactic auxiliar, nedidactic) privind necesitatea menținerii și în cele mai bune condiții a bazei materiale existente - Activități de conștientizare a elevilor privind necesitatea păstrării bazei materiale - Implicarea beneficiarilor direcți și indirecți în dezvoltarea bazei materiale |
100% personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic informat
Minim 2 dezbateri/ mese rotunde privind păstrarea patrimoniului unității școlare pe semestru Semestrial activități recondiționare, dezvoltare a bazei materiale |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Compartimentul administrativ Serviciul financiar contabil Diriginții claselor Consiliul elevilor Consiliul reprezentativ al părinților
|
2 |
Organizarea de informări cu fiecare categorie de personal, semestrial
Abordarea tematici privind păstrarea bazei materiale în cadrul orelor de consiliere și orientare, permanent Organizarea de analize/discuții în cadrul lectoratelor cu părinții, Consiliului elevilor |
Procese verbale Chestionare Rapoarte de monitorizare și evaluare a bazei materiale |
Hârtie afișe, informări, multiplicare chestionare, tipărire, xerox
|
Dezvoltarea bazei materiale, conform schimbării permanente a cerințelor pieței muncii |
- Implicarea în proiecte județene / naționale/europene prin care se finanțează repararea, recondiționarea, dezvoltarea bazei materiale a unității școlare - Atragerea de fonduri prin sponsorizări pentru dezvoltarea bazei materiale |
Minim 1 proiect prin care se dezvoltă baza materială a unității școlare
Min.1 sponsorizare pentru modernizarea bazei materiale (operatori economici, părinți, alți parteneri) |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative Responsabilii de compartimente |
2 |
Implementarea în proiecte prin care se dezvoltă baza materială a școlii, permanent
Dezvoltarea bazei materiale la disciplinele de cultură tehnică (sponsorizări operatori economici), permanent |
Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare Cheltuieli financiare pentru recondiționare, reparare |
Comentarii: Se propune ca activitatea de dezvoltare a bazei materiale să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar. |
PRINCIPIUL CALITĂȚII 3 – Managementul resurselor Organizația oferă elevilor un mediu sigur, sănătos, care le oferă sprijin; de asemenea, organizația se asigură că programele sunt furnizate și evaluate de personal competent și calificat. |
|||||||
PUNCTELE SLABE avute în vedere: Ø Mobilier fix care nu permite activități pe grupuri de elevi Ø Resurse materiale limitate pentru achiziționarea softurilor educaționale și programelor specializate. |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Dezvoltarea bazei materiale a unității școlare prin implicarea în proiecte (ex:Programul Național de Dezvoltare Locală) |
- Achiziționare de mobilier modular care să permită desfășurarea actului de predare – învățare –evaluare, conform principiului învățării centrate pe elev - Implementarea de proiecte ce au ca rezultat inclusiv dezvoltarea/modernizarea bazei materiale |
5 clase cu mobilier modular care să permită lucrul în grup 5 clase reamenajate, mobilier recondiționat |
Director, dir. adj Membrii CEAC Serviciul financiar contabil Diriginții claselor Consiliul elevilor Consiliul reprezentativ al părinților Primăria municipiului Alte instituții abilitate |
3 |
Accesarea de programe/proiecte prin care se poate achiziționa mobilier școlar, permanent
|
Procese verbale Rapoarte de monitorizare și evaluare a bazei materiale |
Hârtie, afișe, informări, tipărire, multiplicare materiale, consumabilexerox, imprimantă Costuri mobilier achiziționat
|
Achiziționarea de softuri educaționale pentru asigurarea calității procesului instructiv-educativ |
- Achiziționarea de softuri educaționale pentru principalele discipline
|
Softuri pentru laboratoarele de informatică și pentru cele din domeniul electronică automatizări |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative Responsabilii de compartimente |
3 |
Dezvoltarea bazei materiale prin proiecte de parteneriat educațional la nivel local (ex. operatori economici, ONG-uri, Consiliul reprezentativ al părinților) |
Raport de monitorizare și evaluare |
Costuri softuri educaționale și de specialitate |
Comentarii: Se propune ca activitatea de dezvoltare a bazei materiale să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar. |
PRINCIPIUL CALITĂȚII 4 - Proiectarea, dezvoltarea și revizuirea programelor de învățare Organizația este receptivă față de nevoile tuturor factorilor interesați în dezvoltarea și furnizarea programelor de învățare |
|||||||
PUNCTELE SLABE avute în vedere: Ø Există în unitate cadre didactice care sunt reticente la metodele centrate pe elev Ø Dificultăţi financiare pentru susţinerea întregului proces de monitorizare Ø Elaborarea unei PO privind răspunsul la reclamații și contestații în cadrul programelor de învățare. |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Implicarea tuturor cadrelor didactice în utilizarea metodelor centrate pe elev |
- Activități de informare, sensibilizare a cadrelor didactice privind beneficiul adus de metodele centrate pe elev - Desfășurarea de lecții deschise la nivelul comisiilor metodice - Efectuarea de interasistențe la ore de către conducerea școlii și responsabilii comisiilor metodice |
90% din cadrele didactice utilizează la clasă metode centrate pe elev
1 lecție deschisă la nivelul comisiilor metodice
Toate cadrele didactice asistate de min. 2 ori pe an
|
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Responsabilul cu perfecționarea și formare continuă Consilierul școlar
|
2 |
Organizarea de informări la nivelul comisiilor metodice, și la nivelul unității școlare, sem.I Stabilirea la nivelul comisiilor metodice a unui grafic de desfășurarea a lecțiilor deschise, conform grafic Interasistențe la ore, cu completarea fișei de observare a lecției, conform ARACIP |
Procese verbale comisii metodice Materiale specifice centrate pe elev Chestionare elevi Rapoarte de monitorizare și evaluare |
Hârtie, afișe, informări, multiplicare chestionare, materiale specifice metodelor, tipărire, xerox
|
Găsirea soluțiilor financiare pentru susţinerea întregului proces de monitorizare |
- Organizarea de întâlniri la nivelul unității școlare (CA, CP, responsabili comisii, contabil) în vederea găsirii de soluții pentru finanțarea procesului de monitorizare |
2 întâlniri la nivel de CA având ca invitați cadre didactice responsabile de comisii
|
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative Responsabilii de compartimente |
2 |
Discuții la nivelul CA, CP, serviciul financiar contabil privind modalitățile de susținere a procesului de monitorizare, sem.I
|
Procese verbale Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, afișe, informări, multiplicare chestionare,, consumabile imprimantă,xerox
|
Elaborarea unei PO privind răspunsul la reclamații și contestații în cadrul programelor de învățare |
- Elaborarea de către membrii CEAC a PO privind răspunsul la reclamații și contestații pentru programele de învățare |
2 întâlniri ale CEAC pentru analizare și elaborare PO – răspuns la reclamații, contestații |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Responsabilii de compartimente |
2 |
Analize, discuții pe baza legislației, sem.I, Revizuire Procedura operațională |
Procese verbale PO elaborată Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, consumabile tipărire, multiplicare
|
Comentarii: Se recomandă ca activitățile propuse să se desfășoare de câte ori este cazul. |
PRINCIPIUL 5 - Predarea, instruirea practică și învățarea Organizația oferă condiții egale de acces la programele de învățare și sprijină toți elevii. |
|||||||
PUNCTELE SLABE avute în vedere: Ø Există și cadre didactice care rețineri în aplicarea strategiilor didactice centrate pe elev Ø Rezultate la olimpiade, concursuri naționale/internaționale și examene naționale sub așteptări Ø Dificultăţi financiare pentru susţinerea întregului proces de predare/evaluare (papetărie, consumabile IT). |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Implicarea cadrelor în aplicarea strategiilor didactice centrate pe elev |
- Analize/discuții în CA și în comisiile metodice privind importanța strategiilor didactice centrate pe elev - Elaborarea de materiale suport pentru aplicarea acestor strategii - Utilizarea la clasă a materialelor elaborate, discuții analize la nivelul comisiilor |
Toate cadrele didactice înțeleg importanța lecțiilor centrate pe elev
Seturi de materiale suport la nivelul tuturor comisiilor metodice 100% profesori utilizează strategii didactice, materiale centrate pe elev |
Director, dir. Adj Membrii CA Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice
Profesorii de specialitate
Profesorii de specialitate
|
2 |
Organizarea de ședințe de lucru la nivelul comisiilor metodice, privind strategiile centrate pe elev, sem.I Elaborarea de materiale didactice suport pentru desfășurarea orelor, permanent Utilizarea la clasă a materialelor elaborate, permanent |
Procese verbale ședințe comisii metodice Calitatea materialelor elaborate Chestionare elevi Rapoarte de monitorizare și evaluare |
Hârtie, multiplicare materiale elaborate chestionare, consumabiletipărire, xerox
|
Creșterea numărului de premii la olimpiade și concursuri școlare Rezultate îmbunătățite ale elevilor la examenele naționale |
- Ședințe la nivelul CA, CP, comisiilor metodice privind organizarea pregătirii suplimentare / remedială a elevilor, precum și a elevilor capabili de performanță - Desfășurarea orelor de pregătire conform graficelor stabilite, afișate la avizier |
100% din cadrele didactice implicate în pregătirea suplimentară a elevilor, conform specialității fiecăruia Realizarea portofoliului elevului participant la orele de pregătire suplimentară |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Coordonatorul pentru proiecte și programe educative
Profesorii de specialitate |
2 |
Organizarea ședințelor la nivelul comisiilor metodice Desfășurarea pregătirii suplimentare a elevilor pe tot parcursul anului, conform graficelor stabilite |
Respectarea graficului de pregătire Numărul de elevi participanți Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, multiplicare materiale elaborate și utilizate la pregătire, consumabiletipărire, xerox
|
Rezolvarea dificultăților financiare pentru desfășurarea optimă a procesului de predare/ evaluare |
- Organizarea de discuții/analize la nivel de unitate privind atragerea de surse de finanțare pentru procesul de predare/evaluare - Discuții / dezbateri cu parteneri implicați în procesul instructiv educativ în vederea găsirii de fonduri |
60% din cadrele didactice să se implice în atragerea de fonduri necesare procesului educațional
|
Director, dir. Adj Membrii CA Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Profesorii de specialitate Coordonatorul pentru programe, proiecte Consiliul reprezentativ al părinților Consiliul elevilor |
2 |
Organizarea întâlnirilor la nivel de unitate Organizarea întâlnirilor cu alți factori interesați în sprijinirea unității școlare din punct de vedere financiar, sem.II
|
Procese verbale întâlniri Chestionare Raport de monitorizare și evaluare
|
Hârtie, consumabiletipărire, xerox
|
Comentarii: Se propune ca activitatea să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar. |
PRINCIPIUL CALITĂȚII 6 - Evaluarea si certificarea învățării Organizația utilizează procese eficiente de evaluare și monitorizare pentru a sprijini progresul elevilor. |
|||||||
PUNCTELE SLABE avut în vedere: Ø Sistem de evaluare neuniform pe discipline şi an de studiu Ø Necesitatea elaborării unei proceduri de evaluare sumativă care să permită elevilor și/sau au o “a doua șansă” de a fi evaluați - elevii au oportunitatea de a se înregistra la o nouă procedură de evaluare (în cazuri obiectiv întemeiate). |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Eliminarea diferențelor (subiectivismul unor cadre) în evaluarea elevilor pe discipline și an de studiu Elaborarea de seturi/baterii de teste de evaluare care să fie aplicate uniform la toate clasele și disciplinele |
Întâlniri de lucru/mese rotunde în cadrul comisiilor metodice pentru stabilirea unor indicatori de evaluare identici care să fie aplicate toate clase pe nivel de pregătire / specialitate/modul Elaborarea și aplicarea testelor de evaluare comune pentru clase / nivel, la nivelul comisiilor metodice |
Toate catedrele organizează ședințe de lucru pe tema evaluărilor comune
Elaborarea de seturi de teste pentru toate clasele – pe nivel de pregătire/ specializare/ calificare Aplicarea testelor de evaluare |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice Diriginții claselor
Profesorii de specialitate |
4 |
Elaborarea de teste comune pe specialități / module pentru clasele a IX-a și a X-a, sem.I
Elaborarea testelor comune pe specialități/module pentru clasele a XI-a și a XII-a, sem.II |
Procese verbale comisii metodice Tete de evaluare Chestionare elevi Rapoarte de monitorizare și evaluare |
Hârtie, multiplicare chestionare, multiplicare teste elaborate , consumabile tipărire, xerox
|
Elaborarea unei proceduri operaționale de evaluare sumativă care să permită elevilor și/sau au o “a doua șansă” de a fi evaluați |
- Discuții/analize la nivelul membrilor CEAC, privind legislația în vigoare și cazurilor întemeiate când aceasta se poate aplica - Elaborarea și difuzarea procedurii
|
1 ședință CEAC, având ca subiect elaborarea acestei proceduri operaționale Elaborarea și difuzarea PO |
Director, dir. adj Membrii CEAC Responsabilii comisiilor metodice
|
4 |
Organizarea întâlnirii CEAC, sem.I și stabilirea cadrului legal de elaborare a PO Elaborarea PO, sem.I
|
Proces verbal CEAC Procedura elaborată și difuzată Raport de monitorizare și evaluare |
Hârtie, consumabile imprimantă xerox |
Comentarii: Se propune ca PO să fie aplicată conform legislației în vigoare, numai în cazuri bine/obiectiv întemeiate. |
PRINCIPIUL CALITĂȚII 7 - Evaluarea și Îmbunătățirea calității Performanța organizației este monitorizată și evaluată; procesul de autoevaluare are ca rezultat planul de îmbunătățire; îmbunătățirile sunt implementate și monitorizate |
|||||||
PUNCTELE SLABE avut în vedere: Ø Nu toate cadrele didactice derulează o activitate conformă cerinţelor SCIM Ø Nu se înregistrează o îmbunătățire satisfăcătoare a rezultatelor elevilor la examenul național de bacalaureat. |
|||||||
Ținte |
Acțiuni necesare |
Rezultate măsurabile |
Responsabil pentru îndeplinirea acțiunilor |
Prioritatea acțiunii |
Termene și obiective intermediare |
Monitorizare și evaluare |
Costuri și alte resurse necesare |
Implicarea cadrelor didactice în procesul de îmbunătățire continuă a calității
|
- Informarea / sensibilizarea personalului privind importanța îmbunătățirii continue a calității - Verificarea activității la nivelul tuturor compartimentelor în vederea respectării standardelor de calitate - Aplicarea de chestionare personalului privind modul de implicare în procesul de îmbunătățire continuă a calității - Analiza chestionarelor în vederea stabilirii măsurilor remediale care se impun |
100% personalul unității școlare sunt implicate în asigurarea și îmbunătățirea calității conform standardelor în vigoare Toate activitățile desfășurate de compartimentele unității școlare sunt verificate
Elaborarea de min.2 chestionare de către membrii CEAC în colaborare cu comisa SCIM |
Director, dir. adj Membrii CEAC Membrii SCIM Responsabilii comisiilor metodice Responsabilii de compartimente Coordonatorul de programe și proiecte școlare și extrașcolare Consilierul educativ Responsabilul cu perfecționarea, formare continuă Diriginții claselor Consiliul elevilor Consiliul reprezentativ al părinților |
1 |
Informarea personalului în cadrul unei ședințe CP privind importanța asigurării calității educației la nivelul unității școlare, sem.I Verificarea compartimentelor privind respectarea standardelor de calitate specifice fiecărui domeniu de activitate, permanent Elaborarea de chestionare de către CEAC, SCIM, și aplicarea acestora sem.I Analiza chestionarelor specifice pe fiecare activitate și menționarea măsurilor de remediere care se impun, sem.I, sem.II |
Procese verbale CEAC, SCIM Chestionare
Interpretarea și analizarea chestionarelor
Rapoarte de monitorizare și evaluare la nivelul CEAC și SCIM. |
Hârtie xerox, multiplicare chestionare, costuri pentru imprimare / tipărire, costuri consumabile xerox
|
Măsurarea progresului elevilor pe baza obiectivelor / țintelor / indicatorilor stabiliți de PAS Asigurarea calității procesului instructiv –educativ conform standardelor naționale |
- Realizarea de analize comparative la nivelul tuturor comisiilor metodice, precum și la nivelul unității școlare privind progresul înregistrat în realizarea priorității/țintelor strategice stabilite în PAS - Prezentarea / analizarea datelor privind progresul pe fiecare țintă/obiectiv țintă în CA și CP |
Min. 1 analiză la nivelul fiecărui compartiment funcțional al unității școlare
Min.1 CP pentru prezentarea / analizarea datelor privind calitatea procesului instructiv educativ, cu referite la realizarea priorităților / țintelor strategice din PAS |
Director, dir. adj Membrii CEAC Membrii SCIM Membrii CA Responsabilii comisiilor metodice Responsabilii de compartimente Consilierul școlar Coordonatorul de programe și proiecte educative școlare și extrașcolare Responsabilul cu perfecționarea, formare continuă Reprezentanți elevi, părinți, sindicat |
1 |
Elaborarea de materiale la nivelul tuturor compartimentelor privind realizarea priorităților/țintelor strategice stabilite, sem.II
Analizarea în CP a datelor obținute de la compartimente, privind progresul (regresul) pentru fiecare țintă/obiectiv țintă din Planul de Acțiune al Scolii |
Analize comparative Rapoarte de monitorizare și evaluare la nivelul compartimentelor și la nivel de unitate școlară Raport de monitorizare și autoevaluare a PAS (capitol distinct în PAS) |
Hârtie xerox, multiplicare analize privind calitatea, costuri pentru imprimare / tipărire, costuri consumabile xerox
|
Comentarii: Se propune ca activitatea să se desfășoare pe tot parcursul anului școlar. |