al Coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare
VIZIUNE :
* Valorificarea rolului definitoriu al educaţiei în pregătirea copiilor şi contribuţia în devenirea lor ca cetăţeni activi într-o societate dinamică, în continuă transformare, contribuind totodată la procesul permanent de îmbunătăţire a calităţii vieţii.
* Aplicarea modelului diversităţii prin abordarea educaţională diferenţiată complementară formală şi non-formală (elevul devine resursă, producător, lider de opinie, deci participant activ).
* Stimularea dezvoltării cognitive, spirituale, interpersonale şi sociale prin extinderea spaţiului de intervenţie în procesul educaţional curricular, în scopul valorificării tuturor valenţelor educative ale conţinutului învăţării în interesul superior al copilului.
PUNCTE TARI :
Ø Reţea coerentă de coordonare a activităţilor educative şcolare, extraşcolare şi extracurriculare: inspectorul educativ şi inspectorul şcolar cu programe şi proiecte de cooperare internaţională – la nivel judeţean, coordonatorul de programe şi proiecte şcolare – la nivelul unităţii de învăţământ, consilierul diriginte şi corpul profesoral – la nivelul clasei, structurile organizaţionale ale elevilor şi părinţilor - la nivelul unităţii şcolare;
Ø Rezultate bune ale copiilor la manifestările educative locale, judeţene, regionale şi naţionale;
Ø Experienţă în domeniul activităţii educative şcolare şi extraşcolare;
Ø Personal didactic calificat, cu competenţe necesare evaluării şi valorificării valenţelor educative derivate dintr-o problematică educativă diversă;
Ø Diversitatea programului de activităţi educative;
Ø Modalităţi alternative de petrecere a timpului liber prin activităţi derulate în timpul anului şcolar
Ø Finalitatea proiectelor şi programelor educative ale copiilor prin participarea la competiţii la nivel de unitate, local, judeţean, regional şi naţional;
Ø Mediatizarea activităţilor extraşcolare şi extracurriculare în comunitate, prin spectacole, recitaluri, concursuri, competiţii pentru copii;
Ø Existența parteneriatului educaţional cu familia în vederea responsabilizării acestora în susţinerea şi îmbunătăţirea actului educaţional
PUNCTE SLABE :
Ø În cadrul activităţii formale, accentul cade pe transmiterea cunoştinţelor şi nu pe caracterul educativ al conţinutului;
Ø Abordarea sporadică a influenţei pozitive a activităţii educative şcolare şi extraşcolare asupra dezvoltării personalităţii elevului de gimnaziu;
Ø Minimalizarea activităţii educative şcolare şi extraşcolare de către părinţi;
Ø Fonduri insuficiente pentru desfăşurarea activităţilor educative şcolare şi extraşcolare;
Ø Insuficienta formare a cadrelor didactice în domeniul activităţilor educative şcolare şi extraşcolare;
Ø Carenţe în domeniul colaborării între cadrele didactice în scopul realizării unor proiecte educaţionale interdisciplinare;
OPORTUNITĂŢI :
Ø Deschiderea activităţii educative spre implicare şi responsabilizarea în viaţa comunităţii;
Ø Diversificarea ofertei educaţionale, creşterea calităţii actului educaţional prin perspectiva descentralizării şi a concurenţei pe piaţa educaţiei;
Ø Valorificarea potenţialului creativ al elevilor prin iniţierea de noi proiecte educative şi asumarea de roluri;
Ø Interesul elevilor de a se implica în cât mai multe activităţi extraşcolare;
AMENINŢĂRI:
Ø Dezavantajul creat de programele şcolare încărcate care nu permit dezvoltarea componentei educative;
Ø Oferta negativă a străzii şi internetului;
Ø Neimplicarea familiei în susţinerea activităţii educative din şcoală.
OBIECTIVE STRATEGICE:
1. Recunoaşterea activităţii educative şcolare şi extraşcolare ca dimensiune fundamentală a procesului instructiv – educativ;
2. Permanenta actualizare a conţinutului învăţării şi accentuarea dimensiunii educative a acestuia;
3. Întărirea statutului activităţii educative şcolare şi extraşcolare ca spaţiu de dezvoltare personală;
4. Recunoaşterea educaţiei non-formale ca spaţiu aplicativ pentru educaţia formală;
5. Profesionalizarea activităţii educative şcolare şi extraşcolare prin dezvoltarea acesteia pe tipuri de educaţie complementară;
6. Dezvoltarea dimensiunii europene a activităţii educative şcolare, extraşcolare şi extracurriculare prin multiplicarea programelor şi proiectelor educative de cooperare internaţională;
7. Creşterea vizibilităţii eficienţei activităţii educative şcolare şi extraşcolare prin prevenirea şi reducetea fenomenelor antisociale, de abandon şcolar, absenteism şi analfabetism;
8. Formarea resursei umane în domeniul activităţii educative şcolare şi extraşcolare;
9. Asigurarea eficienţei activităţii educative şcolare şi extraşcolare prin monitorizarea şi evaluarea impactului acesteia în comunitate;
10. Întărirea parteneriatului educaţional guvernamental – non-guvernamental în vederea responsabilizării tuturor factorilor sociali implicaţi în susţinerea procesului instructiv-educativ.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Ø Optimizarea relaţiei școală - familie;
Ø Diversificarea activităţii extracurriculare;
Ø Identificarea unor strategii de ameliorare a comportamentului şcolar şi comunitar al elevilor, în vederea diminuării punctelor slabe legate de traseul lor educativ: note scăzute la purtare, absenteism, violenţă verbală şi fizică, etc.
Ø Atragerea Comisiei diriginţilor şi implicit a elevilor în activităţi şi programe de socializare şi culturalizare;
Ø Motivarea pentru iniţiativă a Consiliului Elevilor nou constituit, proiectarea de activităţi extracurriculare cu specific cultural;
Ø Elaborarea de parteneriate cu factorii decizionali locali şi cu familia, în vederea evitării abandonului şcolar, precum şi pentru monitorizarea şi oferirea de consiliere elevilor;
Ø Conectarea şcolii la programe şi proiecte educaţionale, la nivel local, judeţean, naţional și internațional;
Ø Continuarea parteneriatelor și activităților de voluntariat demarate și în anii trecuți.
REZULTATE AŞTEPTATE:
* creşterea calităţii actului educaţional şi a rezultatelor învăţării;
* introducerea obligatorie elementului educativ în proiectarea şi desfăşurarea activităţii didactice la fiecare obiect de studiu;
* proiectarea activităţilor educative extracurriculare ca aplicaţii concrete a cunoştinţelor acumulate şi a abilităţilor şi competenţelor formate în cadrul obiectelor de studiu;
* stimularea interesului elevilor şi a cadrelor didactice de a se implica în proiecte şi programe educative curriculare, extraşcolare şi extracurriculare la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ;
* stimularea şi multiplicarea iniţiativelor tinerilor în dezvoltarea vieţii comunităţii şcolare/comunităţii;
* reducerea procentului fenomenelor antisociale, a abandonului şi absenteismului şcolar;
* creşterea ratei promovabilităţii şcolare;
* asigurarea şanselor egale de dezvoltare personală;
* ridicarea calităţii resursei umane din sistemul educaţional;
* formarea resursei umane necesare dezvoltării societăţii cunoaşterii;
* asigurarea sustenabilităţii proiectelor educative prin conştientizarea comunităţii cu privire la potenţialul pe care programele educaţionale le au asupra formării tinerei generaţii ce urmează a se integra;
MODALITĂŢI DE REALIZARE:
Ø Monitorizarea disciplinei în şcoală;
Ø Depistarea şi analiza cazurilor grave de indisciplină, de deviere comportamentală şi de delincvenţă juvenilă;
Ø Colaborarea cu familia, Jandarmeria, Poliţia de proximitate, Centrul judeţean de asistenţă psihopedagogică în vederea reducerii fenomenului de absenteism şi de violenţă şcolară;
Ø Încurajarea participării elevilor la concursuri şi olimpiade şcolare, la activităţile educative din şcoală sau din afara şcolii;
Ø Activităţi de orientare şcolară şi profesională;
Ø Activităţi de educaţie rutieră, sanitară şi de securitate personală cu invitaţi din rândul specialiştilor;
Ø Implicarea și colaborarea elevilor/cadrelor didactice în vederea realizării site-ului, revistei şcolii și în activități artistice;
Ø Excursii tematice, vizite la muzee, drumeții etc.
GRUPUL ȚINTĂ:
* PRIMAR – preșcolarii, elevii ciclului primar și gimnazial, ciclului liceal, cadrele didactice din școală
* SECUNDAR – familia, societatea civilă, comunitatea și societatea în ansamblul ei.
Domniul |
Obiective |
Activitati |
Termen |
Cine raspunde |
Proiectare și organizare |
Asigurarea cadrului specific desfășurării activităților școlare și extrașcolare
Motivarea pentru iniţiativă a Consiliului Elevilor nou constituit proiectarea de activităţi extracurriculare cu specific cultural; |
Cunoaşterea şi respectarea actelor normative care reglementează activitatea educativă |
septembrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
Repartizarea dirigintilor/învățătorilor pe clase |
septembrie |
Director/Diriginti/invatatori |
||
Întocmirea bazei de date privind situaţia disciplinară, absenteismul, delicvenţa |
lunar |
Consiliul de administraţie/responsabilul comisie |
||
Elaborarea Programului activităţilor / proiectelor educative şcolare şi extraşcolare |
octombrie
|
Director/Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Organizarea Comisiei metodice a ariei curriculare Consiliere şi orientare şi activităţi educative şcolare şi extraşcolare |
octombrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Întocmirea proiectărilor anuale şi semestriale a activităţii de consiliere şi orientare / a activităţilor extracurriculare conform noilor reglementări |
septembrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Întocmirea programelor de parteneriate educaţionale. |
Termen permanent |
Director/ Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Revizuirea Regulamentului de ordine interioară |
octombrie |
Consiliul de administratie |
||
Întocmirea graficului elevilor şi profesorilor de serviciu pe şcoală |
septembrie
|
Comisie curriculum |
||
|
Elaborarea programului Comisiei metodice a Dirigintilor şi a programului activităţilor educative şcolare şi extraşcolare |
octombrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
|
Constituirea comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
octombrie |
Responsabil comisiei |
||
Organizarea Consiliului Elevilor |
octombrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare/dirigintii/invățătorii |
||
Organizarea Consiliului reprezentativ al părinţilor |
octombrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Întocmirea graficului de interasistenţe la orele de consiliere |
octombrie |
Director Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Întocmirea graficului de desfăşurare a activităţilor metodice |
octombrie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Implementare |
Abordarea complementară a dimensiunii curriculare cu cea cross-curriculare şi extracurriculare în proiectarea activităţii educative.
Introducerea şi valorificaa elementului educativ în fiecare unitate de învăţare.
Implementarea metodelor activ-participative pentru ridicarea calităţii rezultatelor învăţării.
Redimensionarea orei de consiliere şi orientare şcolară din perspectiva valenţelor educaţiei de impact.
Complementarizarea educației formale cu cea non-formale prin initierea de activități educative interdisciplinare diverse |
1.Desfăşurarea orelor de consiliere conform noilor reglementări privind activitatea de consiliere şi orientare |
săptămânal |
Diriginti/învățători / educatoare
|
2.Operaţionalizarea activităţilor din calendarul propriu şi a celor din parteneriate |
permanent |
Coordonator programe/ Responsabilii comisiilor metodice |
||
3.Acţiuni de prevenire a absenteismului şi abandonului şcolar, de ameliorare a disciplinei şcolare |
permanent |
Director Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
4.Acţiuni de prevenire a consumului de droguri, a delicvenţei juvenile, a traficului de persoane |
Conform planificării |
Director Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
5.Acţiuni pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
permanent |
Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar |
||
6.Acţiuni de cinstire a marilor evenimente ale istoriei şi culturii naţionale, europene, mondiale |
Conform planificării |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Prof. Istorie/ diriginți |
||
7.Acţiuni de însuşire şi respectare a normelor de igienă, de prevenire a îmbolnăvirii |
Conform planificării |
Dirigintii/învățătorii/ |
||
8.Acţiuni de cunoaştere şi respectare regulilor de protecţia muncii, a normelor de circulaţie, de prevenire a incendiilor |
Conform calendarului |
Dirigintii/ educatoare Responsabili comisie PM, PSI |
||
9.Acţiuni de cunoaştere şi respectare a normelor de protecţia a mediului |
Conform calendarului |
Diriginti/ învățători |
||
|
|
|
|
|
|
10.Organizarea de programe specifice pentru - ed. ptr. dezv. personală - ed. inter şi multiculturală - ed. pentru pace - ed. ptr. drepturile copilului - ed. pentru sănătate - prevenirea abandonului şcolar - prevenirea traficului de persoane - prevenirea exploatării - prevenirea violenţei şi abuzului asupra copilului prin muncă a copiilor - promovarea egalităţii de şanse (non-discriminare, grupuri dezavantajate) - ed. ptr. dezvoltarea comunitară - ed. ecologică - ed. prin sport - ed. globală |
Permanent |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Responsabili comisii metodice Director |
|
|
11.Derularea activităţilor tradiţionale ale şcolii (Zilele Scolii, Ziua educatiei, concurs Miss, Balul Absolvenților etc). |
Conform planificării |
Consiliul de administraţie, Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
|
12. Dezvoltarea parteneriatelor interinstituţionale |
Permanent |
Director Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
13.Organizarea de reuniuni de informare şi iniţiere pentru conceperea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor |
Noiembrie Aprilie |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Director |
||
|
14.Eficientizarea activităţii de consiliere privind cariera |
Sem. II |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Diriginti-clasele a VIII-a și a XII-a |
|
15.Eficientizarea pregătirii elevilor pentru concursuri, competitii, examen admitere liceu |
Permanent |
Diriginti/Invatatori, Profesori |
||
16.Permanentizarea parteneriatelor cu autorităţile locale, mass-media, agenţi economici |
Permanent |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Director |
||
17.Organizarea concursurilor civice, artistice, sportive |
Conform planificării |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Dirigintii/învățătorii Responsabilii comisiilor |
||
18.Îmbunătăţirea imaginii şcolii prin ambientizarea personalizată, apariţii în presă, pe site-uri educaţionale
|
Permanent |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Director |
||
19.Optimizarea relaţiei de comunicare cadre didactice - părinţi
|
Permanent |
Dirigintii/ invatatorii/ educatoare
|
||
20.Elaborarea de materiale şi instrumente de lucru specifice (mape de documentare) |
Lunar |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare. Responsabilii comisiilor |
||
|
21.Responsabilizarea membrilor Consiliului elevilor şi a elevilor cu responsabilităţi la nivelul claselor pentru a dezvolta iniţiative şi a-şi asuma sarcini
|
Permanent |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
|
Control și evaluare |
Consilierea și evaluarea activităților educative școlare și extrașcolare pe baza standardelor, criteriilor și indicatorilor de calitate. |
Realizarea asistenţelor la orele de dirigenţie |
Periodic |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
Realizarea unor investigaţii nemijlocite în rândul elevilor pentru a evidenţia priorităţile educative |
Lunar |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare. Președinte Consiliul elevilor |
||
Analiza stadiului îndeplinirii programelor de activităţi ale comisiei diriginţilor |
Periodic |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare. |
||
Evaluarea impactului activităţilor educative asupra stării disciplinare a elevilor |
Semestrial |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare |
||
Rezolvarea eficientă a eventualelor conflicte apărute în şcoală |
Periodic |
Coordonator programe şi proiecte educative şcolare şi extraşcolare Dirigintii/învățătorii Director |