PROIECTELE EDUCATIVE ŞCOLARE ŞI EXTRAŞCOLARE
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii
Nr. Crt. |
Elemente privind responsabilii / operaţiunea |
Numele și prenumele |
Funcţia
|
Data |
Semnătura
|
1.1. |
Elaborat |
|
Coordonator comisie programe și proiecte extrașcolare |
|
|
1.2. |
Verificat |
|
Director adjunct |
|
|
1.3. |
Aprobat |
|
Director |
|
|
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
Nr. Crt. |
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei |
Componentă revizuită |
Modalitatea reviziei |
Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei |
2.1. |
Ediţia I |
- |
- |
|
2.2. |
Revizia 2 |
Documente de referință, legislația secundară, modul de lucru, descrierea procedurii, anexe |
Schimbări legislative |
|
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
3.1. |
Aplicare |
1 |
Resurse umane – personal didactic
|
Profesori diriginți Învățători Cadre didactice
|
Cadre didactice |
|
|
3.2. |
Informare |
1 |
Conducere |
Director |
|
|
electronic |
3.3. |
Arhivare |
1 |
Comisie monitorizare |
Secretar |
|
|
|
4. Scopul procedurii
4.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.
4.2.Procedura dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.
5. Domeniul de aplicare
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura
- Prezenta procedură operațională se referă la elaborarea proiectelor educative şcolare şi extraşcolare organizate de instituție.
5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică
- coordonarea și organizarea activităților educative şcolare şi extraşcolare.
5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:
- desemnarea Coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare;
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii:
- personalul didactic.
6. Documente de referinţă
6.1.Reglementări internaționale: -
6.2.Legislație primară:
- Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordin nr. 3035/2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare;
6.3. Legislație secundară:
-Ordin nr. 5.079/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
-Ordinul 200/2016 – modificarea și completarea ordinului 400/2015 pentru aprobarea codului controlului intern
-Ordinul 3060/2014 pentru aprobarea condițiilor de organizare a taberelor, excursiilor, expedițiilor și a altor activități de timp liber în sistemul de învățământ preuniversitar;
-Ordinul 3637/2016 privind Regulamentul cadru de organizare și desfășurare a taberelor, excursiilor, expedițiilor și a altor activități de timp liber
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:
- Regulament Intern
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
7.1.Definiţii:
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
1. |
Procedură |
Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual. |
2. |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri, aprobată şi difuzată. |
3. |
Revizia în cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
4. |
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
5. |
Comisia |
Comisia pentru control managerial intern. |
7.2. Abrevieri:
Nr. Crt. |
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
PS |
Procedura de sistem |
2. |
E |
Elaborare |
3. |
V |
Verificare |
4. |
A |
Aprobare |
5. |
Ap |
Aplicare |
6. |
Av |
Avizare |
7. |
Ah |
Arhivare |
8. |
PO |
Procedură operaţională |
9. |
ROFUIP |
Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar |
8.Descrierea procedurii
Generalităţi
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, este, de regulă, un cadru didactic titular, ales de consiliul profesoral şi aprobat de către Consiliul de Administraţie.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare coordonează activitatea educativă din colegiu, iniţiază, organizează şi desfăşoară activităţi extraşcolare şi extracurriculare la nivelul unităţii de învăţământ, în colaborare cu şeful comisiei diriginţilor, cu consiliul reprezentativ al părinţilor/asociaţia de părinţi, cu reprezentanţi ai consiliului elevilor, cu consilierul şcolar şi cu partenerii guvernamentali şi neguvernamentali.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor strategiilor Ministerului Educaţiei Naţionale privind educaţia formală şi non-formală.
Principiile în baza cărora sunt organizate activităţile educative şcolare şi extraşcolare sunt:
a) recunoaşterea statutului activităţii educative şcolare şi extraşcolare ca dimensiune a procesului de învăţare permanentă;
b) recunoaşterea activităţii educative extraşcolare ca parte esenţială a educaţiei obligatorii;
c) importanţa activităţii educative şcolare şi extraşcolare pentru dezvoltarea sistemelor relaţionate de cunoştinţe, a abilităţilor şi a competenţelor;
d) contribuţia activităţii educative extraşcolare pentru crearea condiţiilor egale/echitabile de acces la educaţie, pentru dezvoltarea deplină a potenţialului personal şi reducerea inegalităţii şi a excluziunii sociale;
e) potenţialul activităţii educative extraşcolare ca modalitate complementară de integrare socială şi participare activă a tinerilor în comunitate;
f) importanţa promovării cooperării tuturor factorilor interesaţi, în vederea utilizării diverselor abordări didactice necesare creşterii calităţii procesului educaţional;
g) necesitatea asigurării resurselor umane şi financiare pentru implementarea optimă şi recunoaşterea valorică a programelor educative extraşcolare din perspectiva rezultatelor învăţării;
h) recunoaşterea activităţii educative extraşcolare ca dimensiune semnificativă a politicilor naţionale şi europene în domeniul educaţiei.
Activităţile educative se desfăşoară în afara orelor de curs şi aduc elemente de noutate faţă de disciplinele studiate de elevi prin curriculumul obligatoriu. Ele pot avea la bază informaţiile acumulate şi competenţele dezvoltate de elevi pe parcursul anului şcolar, fiind complementare sau vizând aplicarea practică a acestor informaţii şi competenţe.
Organizarea activităţilor educative are la bază dorinţa elevilor de a se implica în proiecte extraşcolare, parteneriatul unităţii şcolare cu alte instituţii care pot furniza resurse pentru astfel de activităţi, dorinţa profesorilor de a realiza şi alte activităţi, în afara orelor de curs, opţiunea managerilor şcolari pentru diversificarea serviciilor educaţionale în scopul creşterii atractivităţii ofertei unităţii şcolare, impactul pozitiv asupra comunităţii etc.
Prezenta procedură reglementează modul de organizare și desfășurare a excursiilor și taberelor școlare în unitatea școlară. Cadrele didactice care organizează excursii, expediții, tabere și alte activități de timp liber au obligația de lua toate mpsurile în vederea asigurării condițiilor de siguranță ale elevilor pe durata desfășurării activităților respective.
8.1. Documente utilizate:
- calendar al activităţilor educative (CAE)
- proiecte educative şcolare şi extraşcolare
8.2. Resurse necesare:
8.2.1. Resurse materiale
-birotică, computere;
-reţea internet;
-copiator;
-imprimantă;
-telefoane, fax-uri pentru legături operative cu alte compartimente şi cu structuri din afara instituţiei;
-papetărie şi tipizate.
8.2.2. Resurse umane
-Personal didactic;
-Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare;
-Director;
8.2.3. Resurse financiare
-Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.
8.3. Modul de lucru
8.3.1. Elaborarea Programului/Calendarului activităţilor educative şcolare şi extraşcolare
Fiecare unitate şcolară are propriul calendar al activităţilor educative (CAE) care face parte din Planul managerial al activităţii educative anuale, fiind elaborat în funcţie de obiectivele, planul de dezvoltare instituţională şi planurile operaţionale propuse de unitate.
Şefii catedrelor elaborează propunerile de activităţi extracurriculare ale catedrelor în urma discuţiilor cu colegii de aceeaşi specialitate şi le predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.
Diriginţii elaborează planificările activităţilor extraşcolare în urma discuţiilor cu elevii şi le predau predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.
Cadrele didactice care doresc să iniţieze şi să coordoneze proiecte îşi formează echipa de proiect şi transmit predau coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare propunerile lor sau documentele aprobate.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare identifică tipurile de activităţi educative extraşcolare care corespund nevoilor elevilor, precum şi posibilităţile de realizare a acestora, prin consultarea beneficiarilor primari şi secundari ai educaţiei și elaborează programul/calendarul activităţilor educative şcolare şi extraşcolare proprii.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare predă spre avizare proiectele către inspectoratul şcolar în cazul activităţilor care pot fi incluse în ,,Calendarul activităţilor educative şcolare şi extraşcolare a ISJ/MEN”.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare diseminează informaţiile privind activităţile educative derulate în unitatea de învăţământ.
8.4.2. Elaborarea proiectelor educative şcolare şi extraşcolare
Structura proiectului educativ:
A. DENUMIREA PROIECTULUI –TITLUL
a. Titlul (mesaj – slogan);
b. Tipul de educaţie în care se încadrează;
c. Tipul de proiect (municipal, interjudeţean, naţional, internaţional).
B. APLICANTUL
coordonate de contact (telefon, fax, email, adresa);
scurtă prezentare a experienţei în domeniul proiectului.
C. CONTEXT
- argumentarea proiectului propus (puncte tari, oportunităţi – relaţionate cu momentul debutului proiectului).
D. DESCRIEREA PROIECTULUI :
scop;
obiective;
grup ţintă (direct, indirect, secţiuni pe grupe de vârstă, gen etc);
durata (minim 6 luni; între 6 – 12 luni);
conţinutul proiectului (fişa de înscriere – participare, regulament, criterii de evaluare, standarde, indicatori);
calendarul activităţilor (diagrama activităţilor);
metode şi tehnici de lucru, forme de organizare;
rezultate (de preferinţă măsurabile şi producere de materiale, ca: postere, CD, broşuri, fliers, pliante, film etc);
resurse umane (proprii, parteneriale, voluntari);
parteneri (interni: palate, cluburi, instituții de învățământ din judeţ/ alte judeţe; externi: organizaţii non-guvernamentale, guvernamentale – acorduri parteneriale cu specificarea responsabilităţilor fiecărui partener).
E. EVALUARE – CALITATE
I. Evaluare internă a proiectului (coerenţă scop – obiective - activităţi – metode – evaluare - indicatori).
II. Evaluare externă a proiectului (indicatori).
F. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI
posibilitatea de dezvoltare / continuare ulterioară a proiectului prin autofinanţare sau prin atragerea de noi parteneri.
G. BUGETUL PROIECTULUI
menţionarea surselor de finanţare;
precizarea costurilor detaliate pe activităţi – sursa de finanţare,
menţionarea bugetului total.
H. ANEXE
acordurile parteneriale,
justificarea surselor de finanţare proprii (scrisori de intenţie, bilanţ contabil, contracte de sponsorizare etc.).
Orice proiect educativ trebuie să fie avizat de profesorul coordonator pentru proiecte şi programe educative şcolare si extraşcolare, să fie semnat şi ştampilat de director. Proiectele sub formă de concurs sau simpozion trebuie să conţină un Regulament de organizare. Proiectele organizate în parteneriat cu alte instituţii (inclusiv ISJ), trebuie să aibă ataşat Acordul de parteneriat/colaborare, semnat de toate instituţiile partenere.
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare prezintă directorului unităţii de învăţământ rapoarte privind activitatea educativă şi rezultatele acesteia.
Dacă proiectul educative presupune excursie, tabără, expediție, cadrul didactic organizator trebuie să informeze grupul asupra următoarelor aspecte: scopul și programul activității, obiectivele turistice care vor fi vizitate, durata deplasării, ziua, ora și locul sosirii și plecării, locația de destinație, unitatea de cazare și distanța până la aceasta, precum și pachetele de servicii privind mijloacele de transport utilizate, condițiile de cazare și masa și dotările suplimentare din incinta unității de cazare, documente/informații privind costul excursiei, numărul de participanți estimate, activitățile care presupun un anumit grad de dificultate/risc.
Documentația aferentă activităților se regăsește în anexele 1, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2.
9. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
Responsabil Activități |
Director |
Coordonator pentru proiecte şi programe educative şcolare si extraşcolare |
Personal didactic |
Elaborarea programului/calendarului activităţilor educative şcolare şi extraşcolare |
A |
Ap |
Ap |
Elaborarea proiectelor educative şcolare şi extraşcolare |
A |
Av |
Ap |
10. Anexe, înregistrări, arhivări
Nr. anexă
|
Denumirea anexei |
Elaborator |
Aprobă |
Nr. de exemplare |
Difuzare |
Arhivare |
Alte elemente |
|
loc |
perioadă |
|||||||
|
Copertă |
------------- |
----------- |
|
|
Arhivă |
Conform Nomenclator Arhivistic |
|
1 |
Acordul părintelui/tutorelui legal |
|
|
|
|
|
|
|
2.1, 2.2 |
Planul activității |
|
|
|
|
|
|
|
3.1, 3.2 |
Declarații operatori economici |
|
|
|
|
|
|
|
11. Cuprins
Numărul componentei în cadrul procedurii |
Denumirea componentei din cadrul procedurii |
Pagina |
0 |
Coperta |
0 |
1 |
Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii |
1/16 |
2 |
Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii |
1/16 |
3 |
Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii |
1/16 |
4 |
Scopul procedurii |
2/16 |
5 |
Domeniul de aplicare |
2/16 |
6 |
Documente de referinţă |
2/16 |
7 |
Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi |
3/16 |
8 |
Descrierea procedurii |
4/16 |
9 |
Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii |
8/16 |
10 |
Anexe, înregistrări, arhivări |
8/16 |
11 |
Cuprins |
16/16 |