privind ARHIVAREA DOCUMENTELOR SI INREGISTRARILOR
1.SCOPUL
1.1. Prezenta procedura stabileşte modul de arhivare, păstrarea şi responsabilităţile privind arhivarea documentelor în cadrul unității școlare _____________.
2.DOMENIUL DE APLICARE
2.1. Procedura se aplică de către toate compartimentele din cadrul _____________ pentru arhivarea şi păstrarea tuturor documentelor pe suport hârtie, înregistrări foto, video, audio.
2.2. Prezenta procedură nu se aplică pentru arhivarea documentelor în formă electronică.
3.DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
3.1. SR EN ISO 9001:2001 „Sisteme de management al calităţii. Cerinţe.”
3.2. SR EN ISO 9000:2006 „Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular.”
3.3. Legea 16/1996 a Arhivelor Naţionale actualizată
3.4. MQ-01 Manualul calităţii
4.DEFINIŢII ŞI PRESCURTĂRI
4.1. Conform SR EN ISO 9000:2006 “Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular”, precum şi următoarele :
4.2. Documente grupate în funcţie de problematica conţinută, specifică fiecărei entităţi şi de termenul de păstrare.
4.3. Lista prin care este stabilit termenul de păstrare pentru fiecare document.
4.4. Sortarea pentru eliminare, respectiv distrugere a documentelor, prin stabilirea valorii practice a acestora.
4.5. Lista care cuprinde documente grupate în funcţie de problematica conţinută şi termenul de păstrare.
5.DESCRIEREA PROCEDURII
5.1 Evidenta documentelor
La nivelul unității școlare _____________, toate compartimentele sunt obligate să înregistreze şi să ţină evidenţa tuturor documentelor intrate, a celor întocmite pentru uz intern şi a celor ieşite - conform procedurii de sistem PO-___ „Controlul documentelor”, precum şi evidenţa înregistrărilor utilizate - conform procedurii de sistem PO-___ „Controlul înregistrărilor”.
Documentele/înregistrările se păstrează de către elaboratori şi utilizatori la locul de muncă (arhivă activă), pe durata specificată în documentele SMC, reglementări legale.
După expirarea perioadei de păstrare operativă, şefii departamentelor întocmesc propuneri pentru arhivare în arhiva _____________, care sunt aprobate de Directorul _____________.
Anual, persoana responsabilă cu îndosarierea documentelor la fiecare compartiment grupează documentele în unităţi arhivistice potrivit problematicii şi a termenelor de păstrare stabilite în nomenclatorul arhivistic al _____________.
Nomenclatorul arhivistic este întocmit de către responsabilul cu patrimoniu din cadrul _____________, pe baza propunerilor transmise de şefii departamentelor organizatorice din _____________, este aprobat prin decizie a Directorului _____________ , şi confirmat de către Directia Judeteana a Arhivelor Nationale.
În fiecare dosar se introduce o pagina de garda, care se completează de către persoana responsabilă cu îndosarierea documentelor la fiecare compartiment. Se numerotează fiecare pagină din dosar şi totalul de pagini se înscrie pe pagina de gardă.
Documentele astfel grupate, se depun de către persoana responsabilă cu îndosarierea acestora, în al doilea an de la constituire, la depozitul arhivei _____________, pe bază de
inventar de documente si proces verbal de predare primire.
Evidenţa tuturor intrărilor şi ieşirilor de unităţi arhivistice în/din depozitul arhivei este
consemnată de către arhivarul unităţii într-un registru de evidenta .
Scoaterea documentelor din evidenţa arhivei se face numai cu aprobarea directorului _____________ , în urma selecţionării sau transferului în alt depozit de arhivă.
5.2. Selectionarea documentelor
În cadrul _____________ functioneaza o Comisie de selecţionare, numită prin decizie a Directorului _____________.
Comisia este compusă din 3 persoane:
- preşedinte, numit din cadrul _____________,
- secretar, numit din cadrul _____________,
- un membru, numit din cadrul _____________.
Această comisie se întruneşte anual sau ori de câte ori este necesar, la propunerea arhivarului unităţii, pentru a aproba lista cu documentele care urmează a fi înlăturate ca fiind nefolositoare, expirându-le termenul de păstrare; hotărârea luată se consemnează într-un Proces Verbal al Comisiei de selectionare.
Documentele se scot din evidenţele arhivelor şi se pot elimina numai în baza Proceselor Verbale ale comisiei menţionate anterior.
5.3. Pastrarea docuemntelor
Directorul ____________ numeşte prin decizie o persoană în funcţia de arhivar al unităţii, care este obligată să păstreze documentele deţinute în arhivă în condiţii corespunzătoare.
Conducerea unităţii, la propunerea arhivarului unităţii, alocă spaţiul necesar pentru arhivă.
Arhivarul unităţii asigură îndeplinirea condiţiilor (temperatură, umiditate, luminozitate, condiţii de siguranţă) în incinta spaţiului destinat arhivării.
Arhivarul unităţii urmăreşte întoarcerea documentelor ieşite la solicitarea sefilor de compartimente spre consultare şi sesizează directorul _____________ în cazul întârzierii acestora sau a altor probleme apărute în arhivă.
Păstrarea documentelor în arhivă se face pe durata prevăzută în nomenclatorul arhivistic.
6. RESPONSABILITĂŢI
6.1. Ordonatorul de credite:
6.1.1. Alocă spaţiul necesar arhivării.
6.1.2. Asigură resursele umane şi materiale pentru crearea condiţiilor de funcţionare normală a arhivei.
6.1.3. Numeşte prin decizie componenţa Comisiei de selecţionare la nivelul _____________.
6.1.4. Numeşte prin decizie arhivarul unităţii.
6.1.5. Aprobă scoaterea documentelor din evidenţa arhivei, în urma selecţionării sau mutării în alt depozit.
6.2. Sefii de compartimente
6.2.1. Asigură păstrarea la locul de muncă (operativă) şi depunerea la arhivă a documentelor după expirarea perioadei de păstrare operativă, legarea, cartonarea şi identificarea.
6.2.2. Propun predarea documentelor la arhiva _____________.
6.2.3. Coordonează îndosarierea documentelor pe unităţi arhivistice la nivelul entităţii.
6.2.4. Propune persoana responsabilă cu îndosarierea documentelor.
6.2.5. Fac propuneri pentru întocmirea, modificarea şi completarea Nomenclatorului arhivistic al filialei, pentru documentele create/păstrate de către entitatea pe care o conduc.
6.3. Arhivarul
6.3.1. Preia documentele grupate în unităţi arhivistice pentru păstrarea în arhivă.
6.3.2. Asigură documentele deţinute în arhivă în condiţii corespunzătoare.
6.3.3. Ţine evidenţa intrărilor-ieşirilor unităţilor arhivistice din arhivă.
6.3.4. Verifică modul de păstrare în timp a documentelor.
6.3.5. Pune la dispoziţie, în anumite situaţii, pe bază de semnătură şi ţine evidenţa documentelor împrumutate entităţilor creatoare, pe baza registrului de evidenţă a intrărilor-ieşirilor unităţilor arhivistice; la restituire verifică integritatea documentelor împrumutate.
6.3.6. Convoacă comisia de selecţionare în vederea analizării dosarelor cu termenele de păstrare expirate, care sunt propuse pentru distrugere.
6.3.7. Asigură difuzarea Nomenclatorului arhivistic tuturor compartimentelor organizatorice din cadrul _____________
6.4. Comisia de selectionare
6.4.1. Analizează şi aprobă lista întocmită de către arhivarul _____________ cu documentele având termenele de păstrare depăşite, propuse spre a fi distruse.
7. ANEXE
Anexa 1 – Nomenclator arhivistic de documente
Anexa 2 – Pagina de gardă dosar
Anexa 3 – Inventarul de documente pentru arhivare
Anexa 4 – Proces Verbal predare-primire documente pentru arhivare
Anexa 5 – Registru de evidenţă intrări-ieşiri documente în/din arhivă
Anexa 6 – PV al Comisiei de selecţionare
Anexa 7 – Logigrama activităţii
Anexa 1
APROBAT
DIRECTOR _____________
NOMENCLATORUL ARHIVISTIC
aprobat prin Decizia nr. ............ din ....................
Serviciile |
Denumirea dosarului (conţinutul pe scurt al problemelor la care se referă) |
Termenul de păstrare |
Obs. |
A. Serviciul …. |
1. |
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
B. Serviciul …. |
1. |
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
A. Serviciul …. |
1. |
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
B. Serviciul …. |
1. |
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
A. Serviciul …. |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
B. Serviciul …. |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
A. Serviciul …. |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
B. Serviciul …. |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
Data: zz.ll.aaaa Întocmit
Nume Prenume
Anexa 2
Unitatea de invatamant
INVENTARUL DE DOCUMENTE PENTRU ARHIVARE
pe anul …………….
pentru documentele care se păstrează permanent sau temporar
Nr. crt. |
Indicativul dosarului (după nomenclator) |
Conţinutul pe scurt al dosarului, registrului |
Datele extreme |
Nr. filelor |
Obs. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentul inventar format din …………….. file conţine …………… dosare, registre, condici etc.
Dosarele de la nr. crt. ………………… au fost lăsate la …………………., nefiind încheiate.
La preluare au lipsit dosarele de la nr. crt. ………………………..
Astăzi, …………………., s-au preluat ………………….dosare.
Am predat, Am primit,
Nume Prenume Nume Prenume
Semnătura Semnătura
Anexa 4
Unitatea de invatamant
PROCES VERBAL DE PREDARE – PRIMIRE
DOCUMENTE PENTRU ARHIVARE
Astăzi, ………………., subsemnaţii …………………………......……...…………..….….…,
delegaţi ai compartimentului ……………………………………..............................….………,
şi …………………………………….. arhivarul _____________ am procedat primul la predarea şi al doilea la preluarea documentelor create în perioada …………………………………..de către compartimentul menţionat, în cantitate de ………… dosare.
Predarea – primirea s-a făcut pe baza inventarelor anexate, cuprinzând ……….. pagini, conform dispoziţiilor legale.
Am predat, Am primit,
Nume Prenume Nume Prenume
Semnătura Semnătura
Anexa 6
Unitatea de invatamant
PROCES VERBAL Nr. ……/…………
Comisia de selecţionare, numită prin Decizia nr……….. din ……..………, selecţionând în şedinţele din …………..… documentele din anii*) ……………….………... avizează/aprobă ca dosarele din inventarele anexate să fie înlăturate ca nefolositoare, expirându-le termenele de păstrare prevăzute în nomenclatorul arhivistic al unităţii.
APROBAT
Comisia de selecţionare
Preşedinte, Membri, Secretar,
Nume Prenume Nume Prenume Nume Prenume
Semnătura Semnătura Semnătura
*) Anii extremi
Anexa 5
Unitatea de invatamant
REGISTRUL DE EVIDENŢĂ
INTRĂRI-IEŞIRI DOCUMENTE ÎN/DIN ARHIVĂ
Nr. crt. |
IntrĂri În arhivĂ |
IEŞiri din arhivĂ |
||||||||||
Data intrării |
Denumire Compartiment |
Datele extreme ale documentelor |
Număr de dosare |
Scoatere din evidenţă |
Predare spre consultare |
|||||||
După inventar |
Primite efectiv |
Depuse ulterior |
Data ieşirii |
Nr./data PV Comisie de selecţionare |
Data predării |
Unde s-au predat |
Act de predare nr./dată |
Total dosare ieşite |
||||
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legendă:
01 - numărul de ordine al inventarului
02 - data preluării dosarelor din inventarul respectiv
03 - denumirea compartimentului de la care provine inventarul
04 - datele extreme ale documentelor specificate în pagina de gardă a dosarelor
05 - numărul total al dosarelor din inventarul respectiv
06 - totalul dosarelor primite efectiv în arhivă din inventarul respectiv
07 - numărul dosarelor lăsate la compartiment şi depuse ulterior
08 - data scoaterii dosarelor din evidenţă
09 - denumirea, numărul de înregistrare şi data actului pe baza căruia au fost scoase din evidenţă
10 - data predării documentelor spre consultare
11 - denumirea entităţii către care s-a făcut predarea spre consultare
12 - denumirea, numărul de înregistrare şi data actului pe baza căruia au fost scoase din evidenţă
13 - totalul dosarelor ieşite