privind întocmirea planului managerial
1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea si aprobarea editiei sau, dupa caz, a reviziei in cadrul editiei procedurii operationale
Nr. Crt |
Elemente privind responsabilii/operaţiunea |
Numele şi prenumele |
Funcţia |
Data |
Semnătura |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1 |
Elaborat |
|
Responsabil CEAC |
iulie.2020
|
|
2 |
Verificat |
|
Reprezentant compartiment management |
iulie.2020
|
|
3 |
Avizat |
|
Președinte Comisia de Monitorizare |
iulie.2020
|
|
4 |
Aprobat |
|
Director
|
iulie.2020
|
|
2. Situatia editiilor si a reviziilor in cadrul editiilor procedurii operationale
Nr. Crt |
Editia/ revizia in cadrul editiei
|
Componenta revizuita
|
Modalitatea reviziei
|
Data de la care se aplica prevederile editiei sau reviziei editiei |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
Editia 1/ Revizia 0 |
- |
|
Iulie 2020 |
3. Lista persoanelor la care se difuzeaza editia sau, dupa caz, revizia din cadrul editiei procedurii operationale
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
1.1. |
Aplicare |
1 |
Management |
Membri CA |
Toți membrii CA |
Iulie 2020 |
electronic |
1.2. |
Informare / aplicare |
1 |
Conducere |
Director |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.3. |
Evidență |
1 |
Management |
Reprezentant compartiment management |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.4. |
Informare / aplicare |
1 |
Secretariat |
Reprezentant compartiment |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.5. |
Informare / aplicare |
1 |
Personal didactic |
Reprezentant compartiment |
|
Iulie 2020 |
electronic |
1.6. |
Informare / aplicare |
1 |
Personal didactic |
Electronic: e-mail cadre didactice; WhatsApp |
|
Iulie 2020 |
|
1.7. |
Informare |
1 |
Personal didactic auxiliar / nedidactic |
Reprezentant compartiment |
|
Iulie 2020 |
|
1.8. |
Arhivare |
1 |
Comisie monitorizare |
Secretariat tehnic |
|
Iulie 2020 |
|
4. Scopul procedurii
4.1. Stabileşte modul de realizare a activităţii, compartimentele şi persoanele implicate;
4.2. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii;
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului;
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei;
4.5. Stabileşte sarcini a circuitului documentelor necesare acestei activităţi;
4.6. Prin aceasta Procedură se reglementează modalitatea de întocmire a planului managerial pentru întregul personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic al unităţii de învăţământ;
4.7. Procedura operaţională este documentul care cuprinde demersul de documentare, redactare, aplicare şi evaluare a planului managerial.
5. Domeniul de aplicare
Procedura se aplică de către Compartimentele învăţământ preşcolar, învăţământ primar, învăţământ gimnazial, liceal, secretariat, contabilitate, administraţie, bibliotecă şi personal nedidactic.
6. Documente de referinţă
6.1. Reglementări internaţionale
- Nu este cazul
6.2. Legislaţie primară
- Legea educatiei nationale nr. 1/05.01.2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18/10.01.2011, cu completarile si modificarile ulterioare,
- OMEC nr. 4135/21.04.2020 de aprobare a Instructiunii privind asigurarea continuitatii procesului de invatare la nivelul sistemului de invatamant preuniversitar,
- Regulamentul-cadru de organizare si functionare a inspectoratelor scolare, aprobat prin O.M.E.C.T.S. nr. 5530/2011, cu modificarile si cornpletarile ulterioare.
6.3. Legislaţie secundară
- Ordin nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 387 din 07.05.2018;
- Ordinele privind aplicarea planurilor cadru
- Ordinul privind structura anului şcolar
- Ordinele privind susținerea examenelor naționale;
- Ordinul privind admiterea în învăţământul liceal;
- Ordinul privind evaluarea personalului didactic;
- Ordinul privind mobilitatea personalului didactic;
- Ordinul nr. 5561/2011 privind formarea continuă;
- Ordinul nr. 5562/2011 privind recunoaşterea, acumularea şi echivalarea creditelor;
- Ordinul nr. 5565/2011 privind regimul actelor de studii;
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale unității
Strategia Naţională pentru dezvoltarea durabilă a României;
Strategia ISJ privind accesul la educaţie;
Raportul privind activitatea instructiv-educativă în anul şcolar precedent
Regulamentul intern al şcolii;
Informările comisiilor şi colectivelor metodice
Planual de acțiune al școlii / Planul de Dezvolatre Instituțională
Plan de acţiune al jud.Gorj, secţiunea învăţământ preuniversitar.
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
Definiţii
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri de sistem, aprobată şi difuzată. |
|
Revizia in cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
|
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
|
Comisia |
Comisia pentru control managerial intern. |
|
Consiliul Profesoral |
totalitatea personalului didactic de predare titular sau suplinitor având are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ si personalul didactic auxiliar |
|
Consiliul de administraţie |
Conducerea scolii, cadre didactice, reprezentanti ai autoritătilor locale, ai părintilor si elevilor |
|
Plan managerial |
Procesul de stabilire a obiectivelor, de structurare, alocare şi utilizare a resurselor, de motivare şi coordonare a personalului, de monitorizare a realizării obiectivelor |
7.2. Abrevieri:
|
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
PO |
Procedura operaţională |
2. |
PM |
Plan managerial |
3. |
I |
Informare |
4. |
E |
Elaborare |
5. |
V |
Verificare |
6. |
A |
Aprobare |
7. |
Ap. |
Aplicare |
8. |
Ah. |
Arhivare |
9. |
CP |
Consiliul profesoral |
10. |
CEPM |
Comisie elaborare plan managerial |
11. |
CA |
Consiliul de administraţie |
12. |
D |
Director |
13. |
Preşc. |
Invăţământ preşcolar |
14. |
Prim. |
Invăţământ primar |
15. |
Gimn. |
Invăţământ gimnazial |
8. Descrierea procedurii operaţionale
8.1. Generalităţi
Managementul modern implică un mare număr de abilităţi şi orientări, dintre care multe presupun abilităţi legate de statistică, utilizarea tehnologiei informaţiei şi contabilitate. Managementul pune accent pe rezolvarea raţională a problemelor şi pe gândirea logică. Cum managementul implică în mod necesar oameni, este de o mare importanţă deţinerea de abilităţi interpersonale – abilitatea de a lucra cu indivizii, dar şi cu echipe de lucru. Pentru a avea succes, un manager trebuie să îndeplinească mai multe roluri şi funcţii.
În opinia specialiştilor români în domeniul managementului funcţiile managementului sunt următoarele:
1. Planificarea. Este procesul de stabilire a obiectivelor şi a ceea ce trebuie făcut pentru a atinge aceste obiective.
2. Organizarea. Este procesul de structurare, alocare şi utilizare a resurselor pentru atingerea obiectivelor stabilite.
3. Coordonarea şi antrenarea. Este procesul de inspirare, motivare şi coordonare a oamenilor pentru atingerea obiectivelor.
4. Controlul. Este procesul de monitorizare a realizării obiectivelor vizând adoptarea unor acţiuni proactive sau corective cu caracter de reglare sistemică
8.2. Documente utilizate:
8.2.1. Circuitul documentelor
8.3. Modul de lucru
8.3.1. Planificarea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii
8.3.1.1 Proiectarea globală prefigurează activitatea din şcoală pe un an şcolar. Operează cu obiective, resurse, strategii şi criterii de evaluare cu un grad ridicat de generalitate. Este de competenţa Consiliului profesoral şi a Consiliului de Administraţie.
8.3.1.2 Proiectarea eşalonată se materializează prin elaborarea planurilor şi programelor operaţionale semestriale.
Această eşalonare a proiectării didactice este determinată de nevoia de a imprima unitate şi coerenţă întregii activităţi din şcoală prin punerea în relaţie a obiectivelor şi a activităţilor întreprinse pentru realizarea acestora.
8.4 Etapele intocmirii planului managerial
Nr. crt. |
Acţiuni |
1. |
Compartimentele funcţionale - didactic şi didactic auxiliar întocmesc informări şi le prezintă directorului |
2. |
Directorul numeşte prin decizie Comisia de elaborare a planului managerial; |
3. |
Comisia de elaborare a planului managerial pe baza informărilor primite şi a observaţiilor proprii le analizează şi întocmeşte proiectul planului managerial |
4. |
Proiectul planului managerial este prezentat în şedinţa Consiliului de Administraţie unde este analizat, corectat/completat şi verificat de directorul adjunct |
5. |
Directorul aprobă forma finală a planului managerial analizată,corectată/completată şi verificată de directorul adjunct în cadrul şedinţei Consiliul de administraţie |
6. |
În urma aprobării directorului planul managerial este supus dezbaterii şi aprobării în consiliul profesoral |
7. |
După aprobarea în Consiliul Profesoral planul managerial este înregistrat |
8. |
Planul managerial devine obligatoriu pentru toate compartimentele şi este transmis responsabililor comisiilor metodice/responsabililor catedrelor de specialitate şi celorlalte compartimente sub semnătură |
9. |
Arhivarea curentă se face la direcţiunea şcolii |
10. |
La sfârşitul anului şcolar directorul transmite compartimentului secretariat planul managerial pentru arhivarea generală |
8.5. Identificarea acţiunilor şi derularea activităţilor
|
Acţiunea |
Activităţi desfăşurate |
||||||||||||||||
1 |
Compartimentele funcţionale - didactic şi didactic auxiliar întocmesc informări şi le prezintă directorului |
- în perioada 1-15 septembrie personalul didactic şi didactic auxiliar vor întocmi informări despre activitatea desfăşurată pe parcursul întregului an şcolar trecut; - aceste informări vor fi transmise directorului; - directorul le studiază şi numeşte o comisie însărcinată cu elaborarea proiectului planului managerial pentru anul şcolar în curs; |
||||||||||||||||
2. |
Directorul numeşte prin decizie Comisia de elaborare a planului managerial; |
- întocmirea referatului şi luarea la cunoştinţă despre unele acte normative; - înregistrarea referatelor la registratura instituţiei publice; -aprobarea referatelor de conducătorul instituţiei publice; - stabilirea temeiului legal ce impune emiterea deciziei; - stabilirea persoanei, a persoanelor sau a comisiilor însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile deciziei; - întocmirea deciziei propriu-zise; - vizarea deciziei de compartimentul de specialitate; -înregistrarea în registrul special a deciziei întocmite; - semnarea deciziei, de conducătorul instituţiei publice; - înmânarea deciziei către persoanele însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile acesteia; - semnarea de primire şi luare la cunoştinţă a deciziei; - predarea unui exemplar persoanei desemnate să gestioneze şi să actualizeze deciziile emise; |
||||||||||||||||
3. |
Comisia de elaborare a planului managerial pe baza informărilor primite şi a observaţiilor proprii le analizează şi întocmeşte proiectul planului managerial |
- Comisia de elaborare a planului managerial va întocmi proiectul acestui plan după următoarea structură: I. Introducere II. Fundamentare II.1 Acte normative II.2 Analiza mediului intern şi extern(analiza SWOT) II.3 Analiza nevoilor educaţionale în context politic, social,economic şi tehnologic(analiza PEST) II.4 Viziunea şcolii II.5 Misiunea şcolii III. Direcţii de acţiune şi priorităţi ale şcolii III.1 Direcţii de acţiune III.2 Priorităţi IV. Obiective generale ale activităţii V. Obiective specifice pe domenii funcţionale V.1 Management V.2 Curriculum V.3 Resurse V.4 Relaţii comunitare VI. Planul operaţional pentru anul şcolar în curs cu urmatoarea structură:
VI.1 Management VI.1.1 Asigurarea coerenţei manageriale prin raportarea la documentele de analiză şi diagnoză, la proiectarea managerială, la deciziile şi hotărârile CA şi CP VI.1.2 Eficientizarea activităţii compartimentelor funcţionale VI.1.3 Creşterea gradului de profesionalizare a funcţiilor manageriale VI.1.4 Asigurarea calităţii educaţiei VI.2 Curriculum VI.2.1 Desfăşurarea demersurilor didactice având ca finalitate dobândirea competenţelor cheie europene VI.2.2 Participarea la programe de pregătire pentru performanţă,la activităţi formale şi non-formale VI.2.3 Identificarea situaţiilor problematice în rândul elevilor, orientarea şcolară şi profesională VI.2.4 Corelarea planului de şcolarizare cu evoluţia demografică a localităţii VI.3 Resurse VI.3.1 Asigurarea accesului personalului şcolii la formare profesională continuă VI.3.2 Încadrarea şcolii cu personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic conform prevederilor legale VI.3.3 Conservarea infrastructurii şi realizarea dotărilor necesare VI.3.4 Monitorizarea utilizării bazei didactico-materiale VI.4 Relaţii comunitare VI.4.1 Participarea competentă şi operativă a reprezentanţilor autorităţilor locale şi ale Uniunii Polonezilor din Romania la exercitarea atribuţiilor care le revin în activităţile şcolii VI.4.2 Responsabilizarea părinţilor în asigurarea serviciilor educaţionale din şcoală VI.4.3 Dezvoltarea de parteneriate la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional VI.4.4 Participarea la proiecte europene |
||||||||||||||||
4. |
Proiectul planului managerial este prezentat în şedinţa Consiliului de Administraţie unde este analizat, corectat/ completat şi verificat de directorul adjunct |
- comisia însărcinată cu elaborarea proiectului planului managerial prezintă în şedinţa Consiliului de administraţie proiectul elaborat; - membrii Consiliului de administraţie analizează, corectează şi completează proiectul planului managerial prezentat. |
||||||||||||||||
5. |
Directorul aprobă forma finală a planului managerial analizată,corectată/completată şi verificată de directorul adjunct în cadrul şedinţei Consiliul de administraţie |
- după analizarea, corectarea şi completarea proiectului planului managerial, directorul unităţii şcolare îl va aproba şi semna; - după semnarea de către director, proiectul planului managerial va fi prezentat în şedinţa Consiliului profesoral. |
||||||||||||||||
6. |
În urma aprobării directorului planul managerial este supus dezbaterii şi aprobării în consiliul profesoral |
- în şedinţa Consiliului profesoral directorul unităţii de învăţământ va prezenta proiectul planului managerial; - în cadrul şedinţei personalul didactic da dezbate şi, după caz, va complete/modifica proiectul planului managerial; - după încheierea tuturor dezbaterilor/propunerilor de modificare/completare planul managerial va fi supus aprobării Consiliului profesoral; - Consiliul profesoral va aproba planul managerial pe anul şcolar în curs. |
||||||||||||||||
7. |
După aprobarea în Consiliul Profesoral planul managerial este înregistrat |
- Planul managerial va fi înregistrat la serviciul secretariat |
||||||||||||||||
8. |
Planul managerial devine obligatoriu pentru toate compartimentele şi este transmis responsabililor comisiilor metodice/ responsabililor catedrelor de specialitate şi celorlalte compartimente sub semnătură |
- după înregistrare planul managerial devine obligatoriu pentru întregul personal salariat al unităţii de învăţământ; - planul managerial va fi înmânat sub semnătura responsabililor comisiilor metodice/ responsabililor catedrelor de specialitate şi celorlalte compartimente; - un exemplar al planului managerial va fi afişat la avizierul fiecărei structuri a unităţii de învăţământ (PJ) |
||||||||||||||||
9. |
Arhivarea curentă se face la direcţiunea şcolii |
- un exemplar al planului managerial se va afla la direcţiunea unităţii de învăţământ (PJ) |
||||||||||||||||
10. |
La sfârşitul anului şcolar directorul transmite compartimentului secretariat planul managerial pentru arhivarea generală |
Planul managerial se arhivează la arhiva generală a unităţii de învăţământ (PJ) cu termen de păstrare de 70 de ani. |
9. Responsabilități și răspunderi în derularea activității
Nr. Crt. |
Compartimentul (postul)/acţiunea (operaţiunea) |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
Compartimentele funcţionale-didactic şi didactic auxiliar întocmesc informări şi le prezintă directorului |
informare |
|
|
|
|
|
2 |
Directorul |
|
informare |
|
|
|
|
3 |
Comisia de elaborare a planului managerial |
|
|
elaborare |
|
|
|
4 |
CA,CP,D |
|
|
|
aprobare |
|
|
5 |
D, Presc, Prim, Gimn, S, Co, Ad, B |
|
|
|
|
aplicare |
|
6 |
Secretariat |
|
|
|
|
|
arhivare |
10.Formular evidență modificări
Nr. crt. |
Ediția |
Data ediției |
Revizia |
Data reviziei |
Nr.pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
1 |
I |
|
- |
- |
|
- |
|
11. Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
|||
Semnătura |
Data |
Obervații |
Semnătura |
Data |
||||
1 |
Management |
|
- |
|
|
- |
- |
- |
12. Lista de difuzare a procedurii
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume și prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
1 |
Management |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
2 |
CEAC |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
3 |
Secretariat |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |
4 |
Personal didactic |
|
iunie.2020 |
electronic |
|
iulie.2020 |