1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii
Nr. Crt. |
Elemente privind responsabilii / operaţiunea |
Numele și prenumele |
Funcţia
|
Data |
Semnătura
|
1.1. |
Elaborat |
|
Membru CEAC |
|
|
1.2. |
Verificat |
|
Reprezentant compartiment management |
|
|
1.3. |
Avizat |
|
Președinte Comisie monitorizare |
|
|
1.4. |
Aprobat |
|
Director |
|
|
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
Nr. Crt. |
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei |
Componentă revizuită |
Modalitatea reviziei |
Data la care se aplică prevederile sau reviziei ediţiei |
2.1. |
Ediţia I |
- |
- |
|
2.2. |
Revizia 1 |
Documente de referință |
Ordin 200/2016 |
|
2.3. |
Revizia 2 |
Documente de referință |
Ordin 600/2018 |
|
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii
Nr. crt. |
Scopul difuzării |
Exem-plar nr. |
Compartiment |
Funcţia |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnă-tura |
3.1. |
Informare, Aplicare |
1 |
Conducere |
Director |
|
|
|
3.2. |
Informare, Aplicare |
2 |
Conducere |
Director adjunct |
|
|
|
3.3. |
Informare, Aplicare |
6 |
Cadre didactice |
Responsabil compartiment |
|
|
|
4. Scopul procedurii
4.1.Stabilește modul de realizare a activităţii, compartimentele și persoanele implicate:
Procedura este utilizată pentru asigurarea calitătii procesului didactic prin transformarea acestuia în proces instructiv – formativ, urmarirea unor politici şcolare de tip integrat. Procedura descrie modalităţile de observare a procesului didactic desfăşurat în timpul orelor şi criteriile de observare ce se aplică
4.2.Asistenţa la ore reprezintă un instrument de evaluare, cuantificare şi corectare a disfuncţionalităţilor ce pot apare în procesul de predare-învăţare.
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe Director în luarea deciziei.
5.Domeniul de aplicare
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura operaţională
- modul de desfăşurare a procesului de predare-învăţare-evaluare în vederea creşterii calităţii învăţării.
5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică
- operaţiunea se desfăşoară în cadrul activităţi de management cu colaborarea compartimentelor din cadrul unităţi
5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:
- Această activitate depinde de activitatea compartimentelor:
- Personal didactic; conducere;
- De această activitate depind în cadrul operaţiunilor efectuate compartimentele: conducere, personal didactic, secretariat.
6. Documente de referinţă
6.1. Reglementări internaționale: -
6.2. Legislație primară:
-Legea nr. 1/2011 Legea Educației Naţionale cu modificările și completările ulterioare;
-Instrucțiunea nr. 1/2018 privind aplicarea unitară la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar a Standardului 9 - Proceduri prevăzut în Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018
-Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice;
6.3. Legislație secundară:
-Ordonanţă de Urgenţă nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
-Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
-Ordinul nr. 3027/2018 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016
- Standardele ARACIP privind evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar.
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:
- Regulament de organizare și funcționare;
- Regulament intern;
7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
7.1 Definiţii:
Nr. Crt. |
Termenul |
Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
1. |
Procedură de sistem |
Prezentarea formalizată, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea realizării activităţii, cu privire la aspectul procesual. |
2. |
Ediţie a unei proceduri |
Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri de sistem, aprobată şi difuzată. |
3. |
Revizia in cadrul unei ediţii |
Acţiunile de modificare, adăugare, suprimare sau altele asemenea, după caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei ediţii a procedurii, acţiuni care au fost aprobate şi difuzate. |
4. |
Sistem de control managerial |
Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial. |
7.2. Abrevieri:
Nr. crt. |
Abrevierea |
Termenul abreviat |
1. |
PS |
Procedura de sistem |
2. |
E. |
Elaborare |
3. |
V. |
Verificare |
4. |
A. |
Aprobare |
5. |
Ap. |
Aplicare |
6. |
Ah. |
Arhivare |
7. |
PO |
Procedură operaţională |
8. Descrierea procedurii
8.1. Generalităţi
Prin observarea procesului de predare – învăţare desfăşurat în timpul activităţii se va urmări:
- modul în care cadrul didactic a pregătit desfăsurarea activităţii;
- stabilirea punctelor tari si a punctelor slabe în activitatea cadrului didactic în funcţie de abordarea strategiilor de predare care au corespuns sau nu stilurilor individuale de predare şi a modului în care au fost atinse obiectivele activităţii.
- întocmirea planului de acţiune pentru îmbunătăţirea aspectelor deficitare, astfel încât cadrul didactic sa devină organizatorul si facilitatorul procesului de învătare, renunţând la rolul de simplu transmiţător de informaţii.
Obiectivele asistenţei la ore vizează competenţele de:
- Comunicare (cadru didactic - elev; cadru didactic-cadru didactic; cadru didactic - părinţi);
- Proiectare (planificarea şi proiectarea activităţilor instructiv-educative; planificarea şi proiectarea curriculumului opţional; planificarea şi proiectarea activităţilor extraşcolare);
- Management educaţional (asigurarea mijloacelor de învăţământ, a materialului didactic şi a auxiliarelor didactice; organizarea şi amenajarea mediului educaţional; conducerea procesului didactic);
- Evaluare (elaborarea şi utilizarea instrumentelor de evaluare; înregistrarea şi valorificarea rezultatelor elevilor);
- Dezvoltare profesională (identificarea nevoilor de formare şi planificarea activităţilor metodice; participarea la propria formare şi valorificarea achiziţiilor).
8.3 Resurse necesare:
8.3.1. Resurse materiale
birotică, computere;
reţea internet;
copiator;
imprimantă;
papetărie şi tipizate.
8.3.2. Resurse umane
- Cadre didactice;
- Comisia pentru evaluarea și asigurarea calității;
- Responsabili comisii metodice
- Directori;
8.3.3. Resurse financiare
- Conform bugetului aprobat pentru anul în curs.
8.4 Modul de lucru
8.4.1. Planificarea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii
Procedura de observare se va desfăşura astfel:
-la nivelul fiecărei catedre se va stabili semestrial un grafic orientativ de asistenţă pentru activitatea de predare, fiecare cadru didactic fiind observat de cel puţin 2 ori;
-în cadrul şedintei de catedră, cadrele didactice vor fi informate asupra continutului fişei de observare a activităţii;
-observatorul stabileşte de comun acord cu cadrul didactic data finala a observării şi tipul lecţiei observate;
-după observarea lecţiei se completează formularul F1 – FOL si se oferă feed-back-ul cadrului didactic asistat;
-dupa finalizarea observaţiei observatorul va aprecia activitatea prin acordarea unui calificativ, conform fişei de observare
-cadrul didactic cu sprijinul observatorului stabileste planul de acţiune pentru îmbunătăţirea activităţii şi data la care actiunea poate fi finalizată.
Nr.crt. |
ETAPA |
OPERAŢIUNEA |
Desemnarea responsabilului de procedură |
- emiterea deciziei pentru desemnarea persoanei responsabile |
|
Intocmirea Graficului de Monitorizare a activităţilor de predare-învătare |
- întocmirea şi afişarea în cancelarie a Graficului de monitorizare a lecţiilor |
|
Responsabilul de procedura va repartiza cadrele didactice supuse monitorizării responsabililor cu aplicarea procedurii (responsabilii comisiilor metodice), precizând termenele de realizare asistenţelor, conform unui program. |
- informarea responsabililor comisiilor metodice despre termenele de realizare a asistenţelor |
|
Responsabilii cu observarea lecţiei îşi vor planifica asistenţa la ore în urma discuţiei cu cadrul didactic ce va fi asistat. |
întocmirea planificării asistenţelor la ore şi transmiterea ei responsabilului de procedură |
|
Efectuarea observării la clasă |
- verificarea documentelor de proiectare didactică; - pregătirea lecţiei; - evaluarea activităţii cadrului didactic pe parcursul activităţii; - evaluarea activităţii elevilor; - autoevaluarea cadrului didactic asistat; - lista de metode didactice/ strategii/ materiale utilizate. |
|
Se verifică mapa profesorului |
- proiectarea didactică; - evaluarea şi notarea elevilor; - materialele didactice de concepţie proprie; |
|
Îmbunătăţirea activităţii cadrului didactic asistat |
- realizarea unui plan de îmbunătăţire a activităţii |
8.4.2. Derularea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii
Nr. crt. |
Compartimentul (Postul) |
Acţiunea (Operaţiunea) |
Activităţile desfăşurate |
1 |
Desemnarea responsabilului de procedură |
Emiterea deciziei pentru desemnarea persoanei responsabile |
- întocmirea referatului şi luarea la cunoştinţă despre unele acte legi; - înregistrarea referatelor la registratura instituţiei publice; - aprobarea referatelor de către directorul şcolii; - stabilirea temeiului legal ce impune emiterea deciziei; - stabilirea persoanei, a persoanelor sau a comisiilor însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile deciziei; - întocmirea deciziei propriu-zise; - vizarea deciziei de compartimentul de specialitate; - înregistrarea în registrul special a deciziei întocmite; - semnarea deciziei, de conducătorul instituţiei publice; - înmânarea deciziei către persoanele însărcinate să ducă la îndeplinire prevederile acesteia; - semnarea de primire şi luare la cunoştinţă a deciziei; - predarea unui exemplar persoanei desemnate să gestioneze deciziile emise; |
2 |
Întocmirea Graficului de Monitorizare a activităţilor de predare învăţare |
- întocmirea şi afişarea in cancelarie a graficului de monitorizare a lecţiilor |
- se va întocmi graficul de monitorizare a lecţiilor - va înregistra la registratura instituţiei de învăţământ graficul de monitorizare a lecţiilor; - conducerea instituţiei de învăţământ va aproba graficul de monitorizare a lecţiilor; - graficul după aprobare va fi afişat în cancelarie; |
3 |
Responsabilul de procedura va repartiza cadrele didactice supuse monitorizării responsabililor cu aplicarea procedurii (responsabilii comisiilor metodice), precizând termenele de realizarea asistenţelor, conform programului |
- informarea responsabililor comisiilor metodice despre termenele de realizare a asistenţelor |
- întocmirea, înregistrarea la registratura instituţiei de învăţământ şi aprobarea programului de asistenţă la ore - întalnirea responsabilului de procedură cu responsabilii comisiilor metodice pentru alegerea asistenţilor; - repartizarea asistenţilor pentru cadrele didactice supuse monitorizării; - stabilirea termenelor de realizare a asistenţelor; |
4 |
Responsabilii cu observarea lecţiei îşi vor planifica asistenţa la ore în urma discuţiei cu cadrul didactic ce va fi asistat |
- întocmirea Planificării asistenţelor la ore şi transmiterea ei responsabilului de procedură |
- înainte de efectuarea asistenţelor, se va proceda la întâlnirea responsabililor cu observarea lecţiei cu cadrele didactice ce vor fi asistate |
5 |
Efectuarea observării la clasă |
- verificarea documentelor de proiectare didactică; - pregătirea lecţiei; - evaluarea activităţii cadrului didactic pe parcursul activităţii; - evaluarea activităţii elevilor - autoevaluarea cadrului didactic asistat; |
În cadrul asistenţei la orele de predare se vor efectua următoarele: -verifică modul de structurare a proiectului pentru ora respective -verificarea modul în care au fost formulate obiectivele -identificarea resurselor -verificarea strategiilor didactice stabilite -identificarea instrumentelor de evaluare. -completarea fişei de observare a lecţiei, precizând punctele tari şi slabe, precum şi calificativul acordat cadrului didactic asistat |
6 |
Se va verifica mapa profesorului |
Proiectarea didactică |
Cadrul didactic care face asistenţa verifică: - planificarile calendaristice ale disciplinelor din încadrare; - proiectele unităţilor de învăţare; - curriculum-ul şcolar în vigoare la disciplinele din încadrare |
Evaluarea şi notarea elevilor |
Cadrul didactic care face asistenţa verifică: - fişele de protecţia muncii pentru orele de laborator, dacă este cazul; - fişele de evaluare continuă şi sumativă a elevilor; - fişele de evaluare a activităţii elevilor |
||
Materiale didactice de concepţie proprie |
Cadrul didactic care face asistenţa verifică: - teste de evaluare iniţială, curentă şi sumativă; - subiecte la teze semestriale; - fişe de lucru şi aplicaţii în laborator, dacă este cazul; |
||
Documente de interes |
Categorii de elevii cu nevoi educative special identificate în şcoală. Chestionarul referitor la stilurile de învăţare al elevilor. Analiza testelor iniţiale, cu măsuri de îmbunătăţire. Lecţii deschise cu strategii didactice bazate pe învăţarea centrată pe elev. |
||
7 |
Îmbunătăţirea activităţii cadrului didactic asistat |
Realizarea unui plan de îmbunătăţire a activităţii |
Se va întocmi un plan de îmbunătăţire a activităţii de comun acord cu cadrul didactic asistat, aprobat de conducătorul unităţii |
Obiectivele stabilite prin planul de acţiune vor fi urmarite pe un interval de cel puţin 2 săptămâni în vederea stabilirii progresului înregistrat de cadrul didactic în activitate, finalizat eventual printr-o nouă observare.
Anual, la nivelul catedrei şi apoi la nivelul unitătii se va realiza o analiză a fiselor de observare care va scoate în evidenţă punctele tari şi slabe ale scolii legate de principiul 5 al calitătii.
Pe baza acestei analize se va stabili un plan de îmbunătăţire a activitătii pentru anul şcolar urmator.
8.4.3. Valorificarea rezultatelor activităţii
• îmbunătăţire a cunoaşterii legislaţiei activităţii privind cunoaşterea modului de derulare a paşilor privind Procedura operaţională de observare a predării şi învăţării;
9. Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii
9.1 Responsabilul de procedură răspunde de buna desfăşurare a activităţii de asistenţă şi observare a predării-învăţării, urmărind respectarea Graficului de Monitorizare şi Control propus de conducerea şcolii, C.E.A.C. şi responsabilii ariilor curriculare.
9.2 Responsabilul C.E.A.C. răspunde de realizarea asistenţei la activităţile de predareînvăţare, de completarea şi depunerea la responsabilul de procedură a Fişelor de observare a lecţiei.
9.3 Directorul şi responsabilii Comisiilor Metodice răspund de realizarea asistenţei la activităţile de predare-învăţare, de completarea şi depunerea la responsabilul de procedură a Fişelor de observare a lecţiei.
9.4 Cadrele didactice vor deţine şi prezenţa cu ocazia asistenţei la ore documentele prevăzute de mapa profesorului
10. Formular evidență modificări
Nr. crt. |
Ediția |
Data ediției |
Revizia |
Data reviziei |
Nr.pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
1 |
|
|
|
|
|
- |
|
11. Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
|||
Semnătura |
Data |
Obervații |
Semnătura |
Data |
||||
1 |
Management |
|
|
|
|
- |
- |
- |
12. Lista de difuzare a procedurii
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume și prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
1 |
Management |
|
|
|
|
|
2 |
CEAC |
|
|
|
|
|
3 |
Secretariat |
|
|
|
|
|
4 |
Personal didactic |
|
|
|
|
|
13. Anexe, înregistrări, arhivări
Nr. anexă
|
Denumirea anexei |
Elaborator |
Aprobă |
Nr. de exem-plare |
Difuzare |
Arhivare |
Alte elemente |
|
loc |
perioadă |
|||||||
|
Copertă |
------------- |
------------ |
|
|
Arhivă |
Conform Nomenclator Arhivistic |
|
A1 |
DIAGRAMA PROCEDURII DE OBSERVARE |
|
|
|
|
|
|
|
A2 |
ÎNDRUMĂRI PRIVIND PROCEDURA DE OBSERVARE |
|
|
|
|
|
|
|
A3 |
FIȘĂ DE OBSERVARE A LECȚIEI – model descriptiv |
|
|
|
|
|
|
|
A4 |
LISTE DE VERIFICARE PT PROFESORI |
|
|
|
|
|
|
|
A5 |
LISTE VERIFICARE MATERIALE |
|
|
|
|
|
|
|
A6 |
FIȘĂ DE OBSERVARE A LECȚIEI |
|
|
|
|
|
|
|
A7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
A8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Cuprins
Numărul componentei în cadrul procedurii |
Denumirea componentei din cadrul procedurii |
Pagina |
0 |
Coperta |
0 |
1 |
Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii |
1/20 |
2 |
Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii |
1/20 |
3 |
Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii |
1/20 |
4 |
Scopul procedurii |
2/20 |
5 |
Domeniul de aplicare |
2/20 |
6 |
Documente de referinţă |
3/20 |
7 |
Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi |
4/20 |
8 |
Descrierea procedurii |
6/20 |
9 |
Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii |
11/20 |
10 |
Formular evidență modificări |
12/20 |
11 |
Formular analiză procedură |
1220 |
12 |
Lista de difuzare a procedurii |
12/20 |
13 |
Anexe, înregistrări, arhivări |
13/20 |
14 |
Cuprins |
13/20 |
ANEXA NR. 2 ÎNDRUMĂRI PRIVIND PROCEDURA DE OBSERVARE
Instrucţiuni pentru completarea fişei de observare
· Loc: locul de desfăşurare a lecţiei, dacă acesta este altul decât principala clădire de săli de clasă a furnizorului
· Data: data la care are loc observarea
· Profesor: numele profesorului care este observat
· Elevi: numărul de eleve şi elevi care sunt prezenţi în timpul lecţiei observate
· Observator: numele persoanei care observă lecţia
· Funcţia: funcţia observatorului în cadrul organizaţiei furnizorului, ex. Director, responsabil cu asigurarea calităţii, evaluator intern, şeful catedrei, profesor gradul I
· Disciplina: materia în care se încadrează lecţia conform „programei”
· Nivel/an: nivelul din curriculum şi clasa
· Lecţia: titlul lecţiei observate
· Elevi absenţi: elevele şi elevii care sunt absenţi de la lecţia care este observată
· Comentarii generale: tot ceea ce este special în legătură cu lecţia sau cu elevii care sunt observaţi, ex. Anumite probleme comportamentale, nevoi speciale, anumite activităţi analizate în mod special de către observator
· Puncte tari şi aspecte care trebuie îmbunătăţite: reprezintă rezultatul principal al activităţii de observare şi trebuie discutat în amănunt cu profesorul după terminarea lecţiei, ca parte a feedback-ului oferit de către observator. Punctele tari reprezintă toate acele lucruri pe care profesorul le-a făcut şi care depăşesc cu mult ceea ce este prevăzut, depăşesc de ex. Criteriile de evaluare de pe spatele fişei de observare; lucrurile pe care profesorul le-ar fi putut face mai bine trebuie specificate în planul de acţiune. Analiza anuală a tuturor fişelor de observare va scoate în evidenţă punctele tari şi punctele slabe generale ale furnizorului de EFP legate de principiul 5 al calităţii.
· Calificativ: este rezultatul cel mai puţin important al activităţii de observare; evaluarea bazată pe competenţe se desfăşoară pe baza unui set de criterii (pe care le găsiţi pe spatele fişei de observare), şi, prin urmare, nu se pot acorda note. Cu toate acestea, putem da câteva exemple privind modul în care pot fi acordate note: majoritatea profesorilor, care fac eforturi pentru implementarea metodelor de învăţare centrată pe elev având doar câteva puncte slabe, vor primi calificativ Bine. Acei profesori al căror mod de predare lipsit de imaginaţie nu are nici un impact asupra elevilor sau care vorbesc pe toată durata lecţiei vor primi calificativ Slab. O activitate de predare extraordinară care are un impact puternic asupra experienţei de învăţare a elevilor va fi notată cu Foarte Bine.
· Plan de acţiune: „aspectele care trebuie îmbunătăţite” trebuie transpuse în acţiuni, ex. Obiective pe care profesorii trebuie să fie capabili să le atingă într-o perioadă de timp stabilită. Acţiunile stabilite trebuie urmărite şi trebuie monitorizat progresul înregistrat în realizarea lor. Profesorii care au primit calificativul Slab vor avea nevoie de îndrumări suplimentare şi de activităţi de dezvoltare profesională pentru a-şi putea atinge obiectivele.
· Semnături: fişa de observare se semnează după încheierea activităţii de observare şi a sesiunii în care „observatorul” acordă feedback profesorului. Semnăturile indică faptul că atât observatorul, cât şi profesorul sunt de acord cu rezultatele observării şi îşi asumă angajamentul pentru îndeplinirea planului de acţiune.
· Criteriile de observare şi de evaluare: aceste criterii au un rol de îndrumare; ele indică tipul şi nivelul performanţei aşteptate din partea profesorului. Desigur, nu pot fi observate toate criteriile în timpul unei lecţii de 50 de minute. Criteriile care pot fi observate depind într-o mare măsură de tipul lecţiei: dacă este o lecţie de introducere într-o nouă temă, o lecţie de recapitulare sau o lecţie de pregătire pentru un test.
Profesorii sunt observaţi de mai multe ori în timpul unui an, iar observatorul are responsabilitatea de a se asigura că în decursul unui an au fost observate toate criteriile. Observatorul trebuie să stabilească de comun acord cu profesorul tipul lecţiilor care vor fi observate.
Profesorii remarcabili şi/sau foarte experimentaţi pot fi observaţi mai rar; în aceste cazuri, observatorul trebuie să se asigure că aria de cuprindere a criteriilor observate diferă de la an la an.
1. în clasele în care băncile sunt fixate pe podea, este evident că profesorul nu poate face prea multe aranjamente; cu toate acestea, profesorii creativi ştiu să valorifice cât mai bine condiţiile existente
2. profesorul trebuie să fi pregătit echipamentele de care are nevoie înainte de începerea lecţiei şi trebuie să fi verificat dacă acestea funcţionează corespunzător sau dacă există alte probleme legate de siguranţă; de asemenea, profesorul trebuie să fi avut în vedere în planul de lecţie soluţii alternative pentru cazul în care echipamentele nu funcţionează
3. fişele de lucru, modelele, cărţile etc. De care este nevoie în timpul lecţiei trebuie pregătite înainte de începerea acesteia
4. nu este vorba doar de anumite nevoi speciale ale elevilor; profesorul trebuie să se asigure că toţi elevii stau confortabil şi pot vedea şi auzi; profesorul trebuie uneori să verifice acest lucru pe tot parcursul lecţiei, ex. Trebuie să verifice dacă cei din ultima bancă văd ce scrie pe transparent
5. uneori explicarea obiectivelor unei lecţii nu este potrivită, mai ales în cazul în care elevilor li se cere să pornească într-o „călătorie de descoperire” şi trebuie să rezolve singuri problemele; cu toate acestea, profesorul trebuie să ofere o descriere scurtă a lecţiei
6. se aplică doar în cazul în care va avea loc o activitate de evaluare la sfârşitul lecţiei (ex. Teste de abilităţi, test scris) sau dacă activitatea de evaluare reprezintă partea principală a lecţiei; elevii trebuie să ştie ce anume se aşteaptă de la ei
7. aspectele legate de egalitate trebuie avute mereu în vedere de toţi cei implicaţi, în toate momentele; aceste aspecte nu se referă numai la elevii cu nevoi speciale sau la elevii din grupurile minoritare etnic; este vorba în schimb, despre orice fel de prejudecată manifestată de către profesor sau de către elevi în legătură cu o anumită religie sau gen etc.
8. profesorul trebuie să identifice cât de mult ştiu deja elevii despre tema predată; un profesor excelent va folosi aceste cunoştinţe anterioare pentru a implica elevii
9. profesorul trebuie să îşi fi făcut o imagine privind alcătuirea clasei şi trebuie să fi identificat stilurile individuale de învăţare la începutul anului şcolar, iar rezultatele acestei analize trebuie să se reflecte în planul lecţiei; observatorul va trece orice precizări pe care doreşte să le facă în căsuţa ”Comentarii generale”
10. se referă la criteriul 9 şi trebuie să reiasă din planul lecţiei; totuşi, profesorul trebuie să adapteze planul lecţiei pentru a răspunde oricăror noi probleme care apar pe parcursul lecţiei
11. deseori ţintele individuale de învăţare pot fi discutate cu grupuri de elevi; bineînţeles, acest lucru nu se poate întâmpla în cadrul fiecărei lecţii
12. face parte din analiza didactică a profesorului; în timpul pregătirii planului de predare şi a lecţiilor individuale, profesorul analizează „elementele componente” ale materiei predate şi împarte temele predate în elementele esenţiale care le alcătuiesc, ceea ce asigură învăţarea în paşi mici
13. este un criteriu deosebit de important – elevii sunt cu adevărat implicaţi în experienţa de învăţare sau doar stau în clasă şi primesc informaţii. Profesorul trebuie să folosească strategii diferite pentru atingerea criteriului 13; dar aveţi grijă să nu „exagereze”; dacă elevii au de rezolvat o problemă complexă în cadrul grupului, atunci lucrul în grup va fi singura strategie folosită în cadrul unei lecţii de 50 de minute; cu toate acestea, în cadrul grupurilor elevii vor avea posibilitatea de a învăţa individual
14. are legătură cu punctele 4, 10, şi 13
15. profesorul trebuie să faciliteze şi să conducă activităţile de învăţare, ceea ce înseamnă că trebuie să facă faţă situaţiilor create de elevii care întrerup lecţia, mai ales de cei care întârzie
16. stilul de comunicare al profesorului trebuie să se potrivească capacităţilor, nivelurilor şi stilurilor elevilor; din nou, acest criteriu este legat de punctele 4, 10 şi 15; profesorii trebuie să ţină minte că lor le revine doar 25% din timpul lecţiei, (75% aparţine elevilor), ceea ce înseamnă aproximativ 11 minute; de aceea, informaţiile prezentate de către profesor trebuie să fie clare şi concise; acest criteriu se referă şi la comunicarea scrisă
17. informaţiile oferite de profesor sunt corecte
18. profesorul se asigură (ex. Prin întrebări) că elevii urmăresc lecţia
19. este legat de asemenea de punctele 3, 4 şi 17; în special fişele de lucru, scrisul pe tablă sau transparentele trebuie să poată fi citite de către toţi elevii
20. la fel ca mai sus; mai ales pentru a ajuta la atingerea criteriului 13
21. este un alt criteriu foarte important; elevilor trebuie să li se îngăduie să facă greşeli, nu trebuie să se teamă să pună întrebări şi să admită că nu înţeleg ceva; un profesor excelent va folosi aceste oportunităţi pentru a consolida învăţarea sau pentru a oferi clarificări
22. este legat de punctul 13; dar mai ales de 22 este legat de punctul 22, dar şi de 23; poate să nu aibă loc în toate lecţiile; în cazul în care unii elevi tot nu au reuşit să înţeleagă şi au nevoie de clarificări suplimentare, profesorul trebuie să găsească o
modalitate potrivită de a răspunde acestor întrebări suplimentare fără a îi plictisi pe ceilalţi elevi din clasă; cu toate acestea, se poate referi, de asemenea, la informaţiile suplimentare care se pot oferi elevilor în legătură cu tema predată
23. în timp ce punctul 5 se referă la întreaga lecţie, acest criteriu se referă la activităţi individuale şi la fişe de lucru etc
24. feedback-ul constructiv este un instrument de motivare important; se va observa în toate lecţiile acordarea de feedback punctual, în timp ce observarea feedback-ului privind progresul realizat poate avea loc doar în anumite momente importante specificate în planul de predare
25. elevii trebuie să fie încurajaţi să se autoevalueze atunci când acest lucru este posibil; feedback-ul constructiv începe întotdeauna cu autoevaluarea elevului; altfel, vezi de asemenea punctul 26
26. profesorul va crea mici situaţii de evaluare formativă în timpul sau la sfârşitul fiecărei lecţii; activităţile mai formale de evaluare formativă vor avea loc doar la anumite momente specificate în planul de predare
27. este legat de punctele 4, 7, 8, 9, 11, 13, 14 şi 23
28. la fel ca şi punctul 7, profesorii trebuie să se gândească permanent la acest criteriu; în special, situaţiile de evaluare şi de feedback ajută la motivarea elevilor pentru a-şi asuma responsabilităţi, dar şi punctul 23
29. un plan de lecţie bun asigură clarificarea oricăror probleme apărute înainte de sfârşitul lecţiei sau se foloseşte de acestea pentru a le cere elevilor să analizeze un anumit aspect pe cont propriu care să fie monitorizat în timpul lecţiei următoare
30. se poate observa doar în cazul elevii au primit teme pentru acasă
31. acesta trebuie verificat la fiecare lecţie observată; este un criteriu foarte important
32. profesorii nu pot demonstra toate cunoştinţele pe care le deţin în timpul lecţiilor; de asemenea, nu acesta este scopul învăţării centrate pe elev; totuşi, cunoştinţele profesorului trebuie să reiasă în mod evident din modul în care stăpâneşte materia predată şi din modul în care răspunde întrebărilor; în timpul şedinţelor în care „observatorul” oferă feedback, profesorii pot explica, de asemenea, la ce activităţi de actualizare a cunoştinţelor legate de domeniul predat au participat.
33. profesorul solicită feedback din partea elevilor la sfârşitul lecţiei; există fişe de feedback pentru elevi care se distribuie în mod regulat la anumite momente din planul de predare; în ce mod a folosit profesorul feedback-ul din partea elevilor pentru dezvoltarea profesională; aceste aspecte vor fi discutate în timpul sesiunii în care „observatorul” oferă feedback
34. profesorul şi-a îndeplinit toate îndatoririle administrative, ex. Completarea rubricilor în catalogul clasei, lista de prezenţă.
Anexa 3 – Fişa de observare a lecţiei
Anexa 1
Anexa 5 din Ordinului MECTS nr. 5547/6.10.2011
Unitatea de învăţământ:
Data:
Numele cadrului didactic inspectat/asistat:
Specialitatea:
Clasa: Numărul de elevi prezenţi şi numărul de elevi absenţi: /
Disciplina/disciplinele la care se realizează inspecţia/asistenţa:
Unitatea de învăţare/unităţile de învăţare:
Tema lecţiei/temele lecţiilor:
Tipul lecţiei/tipurile lecţiilor:
Aspect |
Criterii de evaluare |
Constatări/ Aprecieri |
Recomadări |
Evaluarea activităţii cadrului didactic |
Planificarea şi proiectarea activităţii didactice - Planificarea activităţii didactice - Proiectarea activităţii didactice - Corelarea elementelor proiectării didactice - Tipul, calitatea şi diversitatea strategiilor şi metodelor didactice incluse în cadrul proiectării activităţilor didactice de predare-învăţareevaluare - Elemente de creativitate în selectarea strategiilor şi metodelor didactice - Elemente de tudio diferenţiată a elevilor, incluse în cadrul proiectării didactice, în special a elementelor care vizează elevii cu nevoi tudio Desfăşurarea activităţii didactice - Concordanţa activităţii didactice realizate cu planificarea şi proiectarea didactică propusă - Cunoaşterea conţinuturilor disciplinei - Corectitudinea ştiinţifică a conţinuturilor transmise - Organizarea informaţiilor transmise - Claritatea explicaţiilor - Strategia didactică realizată: - metode şi procedee utilizate - activităţi de învăţare - forme de organizare a activităţilor elevilor - mijloace de învăţământ - Respectarea particularităţilor clasei de elevi (ritm de lucru, accesibilizarea conţinuturilor, predarea diferenţiată, sarcini suplimentare) - Integrarea elementelor de evaluare încadrul strategiei didactice (tipuri de evaluare, metode) - Conducerea activităţii didactice (stil de conducere, crearea motivaţiei necesare, încurajarea elevilor şi stimularea interesului pentru tudio, dozarea sarcinilor, comunicarea cu elevii) Tema pentru acasă (modul de utilizare, volum, individualizare) |
|
|
Evaluarea activităţii elevilor |
Atitudinea faţă de învăţare - Atitudinea şi responsabilitatea elevilor faţă de rezolvarea sarcinilor de lucru din clasă şi a sarcinilor de lucru pentru acasă - Relaţiile elevilor cu profesorul, colaborarea cu acesta în procesul de învăţare - Relaţiile elevilor cu colegii, colaborarea cu aceştia în procesul de învăţare Competenţele dobândite de elevi - Competenţele şi nivelul competenţelor tudior disciplinei demonstrate de elevi (cunoştinţe, deprinderi, atitudini) - Gradul de utilizare a cunoştinţelor, deprinderilor şi atitudinilor în tudio noi de învăţare - Progresul realizat de elevi în timpul lecţiei |
|
|
Alte componente şi observaţii |
Mediul tudiorate - Locul de desfăşurare la unitatea de învăţământ a lecţiei -Dispunerea mobilierului în funcţie de activitate - Dotarea, resursele tudior şi auxiliarele curriculare utilizate în lecţie - Expunerea materialelor/lucrărilor elevilor - Atmosfera generală în clasă Alte observaţii |
|
|
Autoeval uarea cadrului didactic |
-Capacitatea de autoevaluare |
|
|
NOTĂ: Fiecare oră de inspecţie/asistenţă a lecţiei se evaluează acordându-se în mod corespunzător unul din calificativele: foarte bine (FB); bine (B); acceptabil (A); slab (S).
Numele şi prenumele persoanei Semnătura persoanei
care realizează inspecţia/asistenţa inspectate/asistate
Director, prof.
Semnătura
Calificativ acordat…........................................
Anexele 4 + 5 – liste de verificare
Profesorul
1. a aranjat locul/sala/ spaţiul de lucru în mod corespunzător, acolo unde a fost posibil?
2. a avut toate echipamentele pregătite şi în stare de funcţionare?
3. a avut toate materialele ajutătoare/resursele necesare la îndemână?
4. a avut în vedere anumite considerente/nevoi speciale, când acest lucru a fost posibil?
5. a explicat în mod clar scopul, metodele şi obiectivele lecţiei/sesiunii?
6. a explicat procesul de evaluare cu exactitate, unde a fost cazul?
7. a evitat lipsa de imparţialitate şi a promovat egalitatea şanselor faţă de elevi?
8. a identificat şi a ţinut cont de cunoştinţele şi experienţa anterioare?
9. a ţinut cont de alcătuirea /nevoile / capacităţile grupului / elevilor?
10. a adaptat lecţia/sesiunea pentru a răspunde nevoilor elevilor?
11. a stabilit ţinte individuale de învăţare, ori de câte ori a fost cazul?
12. a împărţit sarcina de învăţare în paşi mici de realizare?
13. a încurajat productivitatea, implicarea, concentrarea şi eforturile elevilor?
14. a încurajat învăţarea autonomă, centrată pe elev învăţarea în grup şi învăţarea în diferite context?
15. a folosit o gamă variată de strategii pentru a răspunde stilurilor individuale de învăţare şi nevoilor elevilor?
16. a eliminat, ori de câte ori a fost posibil, preocupările diferite şi întreruperile?
17. a comunicat eficient (ton, ritm, stil) cu elevii, răspunzând nevoilor lor diferite?
18. a prezentat informaţii, fapte şi idei clare, exacte şi semnificative?
19. a verificat înţelegerea şi a formulat în mod clar întrebările?
20. a asigurat existenţa unor materiale clare, lizibile şi care au sporit claritatea informaţiilor?
21. a selectat o varietate de materiale şi resurse pentru a sprijini nevoile elevilor?
22. a încurajat elevii să pună întrebări?
23. a încurajat elevii să participe pe tot parcursul lecţiei /sesiunii?
24. a răspuns întrebărilor suplimentare ale elevilor furnizând informaţii suplimentare clare?
25. a explicat scopurile şi rezultatele aşteptate ale exerciţiilor şi activităţilor?
26. a oferit la timp feedback constructiv privind învăţarea şi progresul?
27. a implicat elevii în evaluare şi le-a oferit feedback în legătură cu progresul realizat?
28. a asigurat o evaluare formative regulată care este adecvată, riguroasă, corectă şi tudio?
29. a pus la dispoziţia elevilor diferite tipuri de activităţi de evaluare, care să răspundă nevoilor lor?
30. a încurajat elevii să îşi asume responsabilitatea pentru propriul proces de învăţare?
31. a alocat timp suficient pentru discutarea unor aspect, probleme sau nevoi suplimentare?
32. a folosit în mod eficient temele pentru a consolida şi extinde învăţarea?
33. a atins scopurile şi obiectivele lecţiei /sesiunii?
34. a demonstrat o bună stăpânire a disciplinei predate şi cunoştinţe actualizate în această disciplină?
35. a obţinut feedback pentru propria dezvoltare şi în scopul evaluării?
36. a completat şi semnat cu exactitate documentaţia corespunzătoare?
Listă de verificare privind strategiile / materialele /materialele vizuale
Vă rugăm bifaţi materialele /strategiile utilizate în timpul lecţiei
videoproiector |
activitate de proiect |
PowerPoint |
joc de roluri |
flipchart |
exerciţii scrise |
tablă |
activităţi practice |
fişe de lucru |
TIC |
tudio de caz |
cărţi, articole etc. |
lucru în grup |
întrebările elevilor |
lucru pe perechi |
altele |
ANEXA - - FIȘA DE OBSERVARE A LECȚIEI
Fişa de observare a lecţiei
Unitatea de învăţământ:
Data:
Numele cadrului didactic inspectat/asistat:
Specialitatea:
Clasa: Numărul de elevi prezenţi şi numărul de elevi absenţi: /
Disciplina/disciplinele la care se realizează inspecţia/asistenţa:
Unitatea de învăţare/unităţile de învăţare:
Tema lecţiei/temele lecţiilor:
Tipul lecţiei/tipurile lecţiilor:
NOTĂ: Fiecare oră de inspecţie/asistenţă a lecţiei se evaluează acordându-se în mod corespunzător unul din calificativele: foarte bine (FB); bine (B); acceptabil (A); slab (S).
I N D I C A T O R I |
Calificative secvenţiale |
|||
FB |
B |
A |
S |
|
1. Proiectare şi planificare |
|
|
|
|
a) Relevanţa planificării pe unităţi de învăţare |
|
|
|
|
b) Calitatea şi relevanţa planului/schiţei lecţiei/activităţii/ operaţionalizarea obiectivelor |
|
|
|
|
2. Performanţa cadrului didactic şi a elevilor |
|
|
|
|
a) Centrarea activităţii pe aplicarea cunoştințelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite |
|
|
|
|
b) Claritatea în formularea şi enunţarea obiectivelor |
|
|
|
|
c) Structurarea lecţiei în funcţie de obiectivele enunţate |
|
|
|
|
d) Rigurozitatea ştiinţifică |
|
|
|
|
e) Centrarea pe proces şi performare/utilizarea metodologiei de activizare a elevilor |
|
|
|
|
f) Folosirea curentă şi performativă a materialelor şi a mijloacelor didactice |
|
|
|
|
g) Interesul şi gradul de participare a elevilor la lecţie/moment/ secvenţă a lecţiei |
|
|
|
|
h) Ponderea şi calitatea materialelor şi a instrumentelor de lucru individual/de evaluare |
|
|
|
|
i) Asigurarea recurenţei prin activităţi independente şi prin tema pentru acasă |
|
|
|
|
3. Performanţe educative proiectate şi realizate prin activitatea/lecţia propusă |
|
|
|
|
a) Igiena şi estetica spaţiului de lucru/de performare/învăţare |
|
|
|
|
b) Confort emoţional şi încurajarea cooperării profesor-elev, elev-profesor şi elev-elev |
|
|
|
|
c) Utilizarea conţinuturilor şi a metodologiilor ca resurse educative |
|
|
|
|
d) Ţinuta, atitudinea, limbajul elevilor |
|
|
|
|
Aspecte/situaţii/atitudini de evidenţiat |
Aspecte/situaţii/atitudini de ameliorat/de corectat |
Recomandări/Măsuri/ Termen |
|
|
|