1.      Scopul procedurii

1.1.    Procedura are drept scop stabilirea modalității de întocmire a programului de perfecționare profesională a angajaților.

1.2.  Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

1.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

1.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director, în luarea deciziei.

2.      Domeniul de aplicare

2.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura operaţională

- Procedura se referă la perfecționarea personalului didactic din cadrul colegiului.

2.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurate în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică

- Procedura este aplicată în cadrul colegiului în vederea identificării nevoilor de perfecționare a salariaţilor și întocmirea programului de pregătire profesională a  personalului.

2.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurată:

- întocmirea programului de pregătire profesională a  personalului.

2.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurate; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii:

- personalul didactic.

3.     Documente de referinţă

3.1.Reglementări internaționale: -

3.2 Legislație primară:

-       Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

-       Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale, actualizată;

-       Ordonanţă nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

3.3. Legislație secundară:

-       Ordin nr. 5.561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, actualizat;

-       Ordin nr. 3.240 din 26 martie 2014 pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.561/2011;

-       Hotărârea Guvernului nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, cu modificările şi completările ulterioare;

-       Ordin nr. 5.115/2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare

3.4.   Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entității publice:

-       Regulament de Organizare şi Funcţionare;

-          Regulament Intern;

4.    Descrierea procedurii

Generalităţi

Formarea profesională a salariaţilor are următoarele obiective principale:

a) adaptarea salariatului la cerinţele postului sau ale locului de muncă;

b) obţinerea unei calificări profesionale;

c) actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor specifice postului şi locului de muncă şi perfecţionarea pregătirii profesionale pentru ocupaţia de bază;

d) reconversia profesională determinată de restructurări socioeconomice;

e) dobândirea unor cunoştinţe avansate, a unor metode şi procedee moderne, necesare pentru realizarea activităţilor profesionale;

f) prevenirea riscului şomajului;

g) promovarea în muncă şi dezvoltarea carierei profesionale.

Formarea continuă se realizează în principal prin:

a) programe şi activităţi de perfecţionare a pregătirii ştiinţifice, psihopedagogice şi didactice;

b) programe de formare în domeniile conducerii, îndrumării şi evaluării învăţământului;

c) cursuri de pregătire şi susţinerea examenelor de obţinere a gradelor didactice II şi I; gradele didactice pot fi obţinute la una dintre specializările înscrise pe diploma/diplomele pe care candidatul le deţine sau la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic le poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, denumit în continuare Centralizator;

d) programe de conversie profesională;

e) studii corespunzătoare unei specializări din alt domeniu de licenţă.

Formarea continuă a personalului didactic poate cuprinde forme şi modalităţi diferite de dezvoltarea profesională în funcţie de nivelul de competenţă profesională şi de specialitatea/domeniul de activitate.

Dezvoltarea profesională a personalului didactic, de conducere şi recalificarea profesională se realizează pe baza standardelor profesionale pentru profesia didactică.

Modul de lucru:

 Modalităţi de organizare a formării continue

Modalităţile principale de organizare a formării continue a personalului didactic sunt:

  a) activităţile metodico-ştiinţifice şi psihopedagogice, realizate la nivelul unităţii de învăţământ sau pe grupe de unităţi, respectiv catedre, comisii metodice, şi cercuri pedagogice;

  b) sesiunile metodico-ştiinţifice de comunicări, simpozioane, schimburi de experienţă şi parteneriate educaţionale pe probleme de specialitate şi psihopedagogice;

  c) stagiile periodice de informare ştiinţifică de specialitate şi în domeniul ştiinţelor educaţiei;

  d) cursurile organizate de societăţi ştiinţifice şi alte organizaţii profesionale ale personalului didactic;

  e) cursurile de perfecţionare a pregătirii de specialitate, metodice şi psihopedagogice;

  f) cursurile de formare în vederea dobândirii de noi competenţe şi calităţii/funcţii, conform standardelor de pregătire specifice;

  g) cursurile de pregătire a examenelor pentru obţinerea gradelor didactice;

  h) cursurile de pregătire şi perfecţionare potrivit unor programe specifice;

  i) bursele de perfecţionare şi stagiile de studiu şi documentare, realizate în ţară şi în străinătate;

  j) cursurile postuniversitare de specializare;

  k) studiile universitare de masterat pentru cadrele didactice care au absolvit cu diploma de licenţă de 4 ani;

  l) programe postuniversitare;

  m) studiile universitare de doctorat;

  n) dobândirea de noi specializări didactice, diferite de specializarea/specializările curentă/e.

Activităţile metodico-ştiinţifice desfăşurate în cadrul catedrelor vizează obiective şi conţinuturi care au un impact nemijlocit asupra procesului de învăţământ desfăşurat în colegiu şi sunt centrate pe principalele demersuri pedagogice, respectiv: analiza, proiectarea, realizarea, evaluarea şi ameliorarea/dezvoltarea procesului educativ.

Principalele activităţi prin care catedrele contribuie la formarea continuă şi dezvoltarea profesională a personalului didactic consta în:

  a) analiza nevoilor de educaţie, generale şi specifice, comune şi speciale şi stabilirea priorităţilor pe baza cărora se proiectează procesul de învăţământ;

  b) analiza resurselor educaţionale şi formularea modului în care acestea vor fi distribuite şi utilizate la nivelul concret al colegiului şi al claselor de elevi;

  c) analiza contextului social şi pedagogic specific în care se desfăşoară procesul de învăţământ;

  d) analiza claselor de elevi sub aspectul rezultatelor anterioare ale învăţării şi determinarea condiţiilor iniţiale de la care se porneşte în fiecare etapă a procesului de învăţământ, respectiv la început de ciclu, de an şcolar, de semestru, la începutul unui capitol nou din programa şcolară;

  e) definirea operaţională a obiectivelor educaţionale sau/şi a competenţelor vizate prin procesul de învăţământ;

  f) organizarea, structurarea logică şi transpunerea psihopedagogică a conţinuturilor predării şi învăţării, în funcţie de particularităţile vârstei psihologice şi şcolare a elevilor şi de particularităţile fiecărei clase de elevi;

  g) alegerea, analiza şi evaluarea strategiilor didactice, a metodelor, tehnicilor şi instrumentelor de predare-învăţare şi aplicarea acestora la particularităţile disciplinelor de învăţământ şi ale claselor de elevi;

  h) alegerea, construirea şi validarea metodelor şi instrumentelor de evaluare formativă şi de evaluare sumativă a elevilor şi de evaluare a rezultatelor procesului de învăţământ;

  i) stabilirea şi aplicarea pârghiilor, mijloacelor de autoreglare şi ameliorare a procesului de învăţământ în funcţie de rezultatele evaluării din fiecare etapă;

  j) extinderea şi aprofundarea cunoştinţelor de specialitate, psihopedagogice şi integrarea acestora în demersuri de investigare, de evaluare şi analiză critică a teoriilor, abordărilor, principiilor privind educaţia;

 Evaluarea formării continue

Evoluţia în carieră va fi evaluată conform criteriilor stabilite pentru acordare a gradelor didactice.

      Evaluarea formării continue se efectuează prin:

  a) acumularea creditelor profesionale transferabile;

  b) validarea competenţelor obţinute în activitatea didactică cuprinse în fişele anuale de evaluare ale personalului didactic, în rapoartele de inspecţie şi asistenţă la oră;

  c) punctarea portofoliului.

      Programele de formare continuă asigură dezvoltarea profesională sistematică a personalului didactic şi sunt valorificate prin sistemul de acumulare, recunoaştere şi echivalare a creditelor profesionale transferabile.

  Condiţia participării periodice la programe de perfecţionare şi implicit acumularea a 90 de credite profesionale transferabile, se consideră integral îndeplinită în următoarele situaţii:

  a) pentru personalul didactic care a obţinut, în intervalul respectiv, gradul didactic II, gradul didactic I sau titlul de profesor emerit;

  b) pentru personalul didactic care a absolvit, în intervalul respectiv, studii universitare de doctorat în domeniul de specialitate sau în domeniul Ştiinţele educaţiei;

  c) pentru personalul didactic care a absolvit, în intervalul respectiv, un program de conversie profesională în învăţământ prin studii postuniversitare cu durata de minimum 3 semestre;

        d) pentru personalul didactic care a obţinut, în intervalul respectiv, o specializare didactică, diferită de specializarea curentă (licenţă şi masterat didactic).

. Atribuțiile și responsabilitățile comisiei pentru perfecționare și formare continuă:

         Informare

1. Se documentează privind legislația în vigoare privind perfecționarea și formarea continuă a cadrelor didactice;

2. Accesibilizează și facilitează accesul la informație pentru toate cadrele didactice din unitatea de

învățământ;

3. Disemineaza toate informațiile din domeniu privitoare la perfecționare și formare continuă;

4. Organizează la nivelul unității de învățământ un punct de informare unde se va găsi toată legislația în vigoare privind perfecționarea și formarea continuă a cadrelor didactice, calendarul activităților de perfecționare conform MEN, precum și toate documentele transmise de către ISJ cu privire la acest domeniu.

5. Întocmește rapoarte referitoare la domeniul de responsabilitate către inspectorul școlar responsabil

cu dezvoltarea profesională și către echipa managerială a instituției de învățământ;

         Organizare / coordonare

1. Alcătuiește baza de date privind situația perfecționării prin grade didactice, perfecționarea o dată la cinci ani și formarea continuă a cadrelor didactice din unitatea de învățământ;

2. Asigură participarea personalului didactic din unitatea de învățământ la activitățile de formare

continuă organizate la diferite niveluri (ISJ, CCD, universități, colegii) în conformitate cu prevederile legii;

3. Intocmeste, pentru fiecare cadru didactic, o fișa de evidență a formării continue, pe care o va păstra în dosarul formării continue din unitatea de învățământ;

4. Organizează și conduce reuniuni, ateliere, lecții / activități demonstrative pe teme profesionale, pe catedre, comisii metodice etc;

5. Organizează activitățile de diseminare a cunoștințelor, metodelor și practicilor pedagogice achiziționate de profesori prin participarea la stagii de formare continuă, raportând inspectorului școlar responsabil cu dezvoltarea profesională și echipei manageriale a instituției;

6. Desfășoară acțiuni de analiză și estimare a nevoii de formare a personalului didactic din unitatea de învățământ și programează activități în consecință;

         Consiliere

1. Îndrumă cadrele didactice și colaborează cu echipa manageriala a colegiului pe domeniul perfecționării;

2. Acordă consiliere cadrelor didactice în domeniul perfecționării și formării continue;

3. Faciliteaza vizite intra și inter-școlare;

4. Deprinde și folosește tehnica observării lecțiilor / activităților susținute de cadrele didactice, cu scopul îmbunătățirii procesului de predare-învațare, prin consiliere colegială;

         Formare

1. Participă la activitățile de formare continuă organizate la diferite niveluri – ISJ, CCD, universități, colegii, asociațiisau ONG-uri ce au ca obiect de activitate formarea continuă;

2. Realizează, în colaborare cu echipa managerială, activități de diseminare a informațiilor primite la cursuri de formare, instruiri, întâlniri organizate de inspectorul responsabil cu dezvoltarea profesională sau directorul CCD;

         Monitorizare

1. Realizează monitorizarea participării cadrelor didactice la programele de formare ce se desfașoară la nivelul unității școlare;

2. Monitorizează activitățile desfășurate la nivel de colegiu în scopul promovării bunelor practici;

3. Monitorizează parcursul în vederea perfecționării prin grade didactice pentru tot personalul didactic din unitatea de învățământ și, împreună cu echipa managerială informează în scris inspectorul responsabil cu dezvoltarea profesională în cazul în care nu se mai indeplinesc condițiile legale obținerii gradelor didactice;

În urma identificării nevoilor de formare profesională a salariaţilor se întocmește Programul de perfecționare profesională a personalului, anexa la procedura operațională Perfecționarea profesională personalului didactic auxiliar și a personalului nedidactic, unde sunt cuprinse toate cursurile de perfecționare pentru personalul școlii.