I. Cadrul legal

Sistemul de control managerial intern din cadrul unității școlare reprezintă ansamblul de măsuri, metode și proceduri concepute și implementate de către directorul unității și întregul personal cu scopul realizării obiectivelor generale și specifice la un nivel calitativ corespunzător și îndeplinirii cu regularitate, în mod economic, eficace și eficient, a strategiilor adoptate la nivelul unității de învățământ.

În elaborarea Programului s-au avut în vedere următoarele acte normative:

OMFP 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitățile publice și pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial, cu modificările și completările ulterioare;

Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare;

OG nr.119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată;

 

Ordinul nr.1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale;

Legea nr.500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;

Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr.600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice.

Obiective generale:

Realizarea, la un nivel corespunzător calitativ, a atribuțiilor instituției publice, în condiții de eficacitate, economicitate, eficiență, regularitate;

Realizarea atribuțiilor la nivelul fiecărui compartiment în mod economic, eficace și eficient;

Protejarea bunurilor și a informaților;

Respectarea legilor, normelor, standardelor și reglementărilor în vigoare;

Dezvoltarea unor sisteme de colectare, stocare, actualizare și difuzare a datelor și informațiilor;

Respectarea politicilor și regulilor managementului;

Prevenirea și depistarea fraudelor și abaterilor;

Asigurarea calității documentelor de contabilitate și producerea, în timp util, de informații de încredere, referitoare la segmentul financiar- contabil și managerial.

Obiective specifice:

Reflectarea în documente scrise ale organizării controlului intern a tuturor operațiunilor unității de învățământ și a elementelor specifice, înregistrarea și păstrarea în mod adecvat a documentelor;

Înregistrarea în mod cronologic și corect a operațiunilor;

Asigurarea aprobărilor și efectuării operațiunilor exclusiv de către pesroane special împuternicite în acest sens;

Separarea atribuțiilor privind efectuarea operațiunilor;

Accesarea resurselor și documentelor numai de către persoane îndreptățite și responsabile în legătură cu utilizarea și păstrarea lor;

Nr.

Crt.

Standardul

Obiective

Acţiuni

Responsabili

Termen

Rezultate așteptate

0

1

2

3

4

5

6

I. MEDIUL DE CONTROL

1.

1.  Etica, integritatea

• Asigurarea condiţiilor necesare cunoaşterii, de către salariaţii unitatii, a prevederilor actelor normative  care reglementează comportamentul acestora la locul de muncă, precum şi prevenirea şi raportarea fraudelor şi neregulilor.

         Desfăşurarea de activităţi de consiliere etică a personalului.

         Numirea comisiei de etică și desfășurarea ședințelor comisiei în baza regulamentului intern stabilit

         Numirea comisiei de elaborare a codului de etică

Director

Conducătorii compartimentelor din unitate

Comisia de etică

Periodic, în funcție de necesități

Decizie

Procese-verbale ședințe

Regulament intern

Procedură elaborare cod etică

• Monitorizarea respectării normelor de conduită de către toţi angajaţii unității.

Conducătorii compartimentelor

Comisie control intern

Comisie etică

Permanent

Note de control

•Elaborarea/actualizarea şi comunicarea Codului de etică.

• Asigurarea comunicării și însușirii  prevederilor codului de etică de către toți angajații

• Activități de  informare/ formare/ evaluare a cunoștințelor personalului

Comisie control intern

Comisie etică

Octombrie 2019

Cod de etică elaborat și postat pe site

Sesiuni de informare

Teste de evaluare

• Implementarea de politici și proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese.

Conducătorii compartimentelor Comisie etică

Permanent

Proceduri

Procese-verbale

Rapoarte activitate

Actualizarea procedurii privind semnalarea neregularităților

Comisie control intern

Noiembrie 2019

Procedură privind semnalarea nergularităților  actualizatăelaborată

2.

2. Atribuţii, funcţii, sarcini

•Întocmirea și actualizarea permanentă a documentelor privind misiunea unității școlare, a regulamentului intern de organizare și funcționare şi a fişelor de post, pentru menţinerea concordanţei între atribuţiile unitatii  şi cele ale angajaţilor şi pentru asigurarea cunoaşterii acestora de către angajaţi

• Actualizarea PDI și a regulamentelor interne şi informarea angajaţilor cu privire la acestea, în concordanţă cu misiunea unității; publicarea ROF și ROI pe site-ul unității școlare.

Director

Comisie SCMI

Comisie ROI/ROF

Octombrie 2019

PDI actualizat

ROI și ROF revizuite, aprobate și publicate pe site

• Actualizarea fişelor de post şi informarea angajaţilor cu privire la acestea, în concordanţă cu misiunea unității şi prevederile regulamentelor interne.

Conducătorii compartimentelor din unitate

Secretar șef

Ori de câte ori necesităţile impun acest lucru

Fișe post elaborate

• Actualizarea Procedurii operaționale privind întocmirea și actualizarea fișelor de post

Conducătorii compartimentelor din unitate

Comisie control intern

30.09.2019

PO elaborare și actualizare fișe post revizuită

Procese-verbale

3.

3. Competenţă, performanţă

• Asigurarea ocupării posturilor cu personal competent, cu pregătire de specialitate necesară îndeplinirii atribuţiilor prevăzute în fişa postului; asigurarea continuă a pregătirii profesionale a personalului angajat.

• Identificarea nevoilor de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului.

Conducătorii compartimentelor instituție

Responsabil comisie perfecționare

Permanent

Analiză nevoi formare

• Elaborarea planului de pregătire profesională a angajaților din compartimentele unității, conform nevoilor identificate.

Responsabil comisie perfecționare

Anual

Plan managerial comisie perfecționare

Evaluarea performanțelor profesionale ale angajaților în raport cu obiectivele anuale individuale.

Consiliul de Administrație

Responsabili comisii și compartimente

Anual

Fișe de evaluare

Procese-verbale

Rapoarte activitate

• Elaborarea/actualizarea/revizuirea procedurii operaționale privind organizarea concursurilor de recrutare și promovare, Procedurii operaționale privind evaluarea angajaților și a Procedurii operaționale privind perfecționarea angajaților.

Comisie control intern

Decembrie 2019

Proceduri operaționale revizuite

4.

4. Structura organizatorică

• Stabilirea structurii organizatorice, a competenţelor, a responsabilităţilor şi a sarcinilor asociate postului, precum şi obligaţia de a raporta pentru fiecare componentă structurală, astfel încât să se asigure realizarea obiectivelor instituției

Asigurarea concordanței dintre structura aprobată prin statul de funcții/organigramă și structura funcțională a unității de învățământ

Conducătorii compartimentelor  instituției

Permanent

Organigramă

Note de control

Rapoarte de activitate

Efectuarea de analize, la nivelul principalelor activităţi, în scopul identificării eventualelor disfuncţionalităţi în fixarea sarcinilor de lucru individuale prin fişele posturilor şi în stabilirea atribuţiilor compartimentelor din instituție.

• Asigurarea funcţionării circuitelor şi fluxurilor informaţionale necesare supravegherii şi realizării activităţilor proprii ale structurii organizatorice a institutiei.

Conducătorii compartimentelor instituției

Comisie control intern

Permanent

PO circuitul infirmației și documentelor revizuite

Note de control

Actualizarea procedurii de sistem privind efectuarea delegării de competenţă.

Director

Comisie control intern

PO revizuită

Comunicarea, în scris, către cei în drept, a documentelor privind efectuarea delegării competenţelor/ responsabilităţilor şi a limitelor acestora, întocmirea documentelor prin care se efectuează delegarea competenţelor şi responsabilităţilor.

Conducătorii compartimentelor instituției

Decizii delegare

Adrese informare

II. PERFORMANŢE ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI

5.

5. Obiective

• Definirea obiectivelor generale, în concordanţă cu misiunea instituției, precum şi a celor complementare, în conformitate cu legile, regulamentele şi politicile interne.

• Stabilirea obiectivelor generale ale instituției.

Conducatorul instituției

Septembrie 2019

PDI actualizat

Planuri manageriale

• Stabilirea obiectivelor specifice, astfel încât să răspundă pachetului de cerinţe SMART[1]), la nivelul fiecărui compartiment funcțional al instituției.

Conducătorii compartimentelor din instituție.

Septembrie 2019

PDI actualizat

Planuri manageriale

Lista activităților specifice fiecărui compartiment

• Stabilirea activităţilor individuale, pentru fiecare angajat, care să conducă la atingerea obiectivelor specifice fiecărui compartiment al instituției.

Conducătorii compartimentelor din instituție.

Permanent

Planuri manageriale

Planuri dezvoltare personală

Fișe post

6.

6. Planificarea

• Întocmirea planurilor prin care se pun în concordanţă activităţile necesare pentru realizarea obiectivelor cu resursele alocate, astfel încât riscurile de a nu realiza obiectivele să fie minime.

• Alocarea resurselor, astfel încât să se asigure efectuarea activităţilor necesare realizării obiectivelor fiecărui compartiment funcțional din cadrul instituției.

Conducatorul instituției

Conducătorii compartimentelor din instituție

La termenele prevăzute pentru elaborarea bugetului de stat

Planuri manageriale

Note justificative

Notă fundamentare buget

• Stabilirea măsurilor necesare pentru încadrarea în resursele repartizate, în situaţia modificării obiectivelor specifice.

Conducătorii compartimentelor din instituție

Permanent

Planuri manageriale

Note justificative

Plan încadrare buget

• Realizarea de consultări prealabile, în vederea coordonării activităţilor.

Conducătorii compartimentelor instituției

Permanent

Procese-verbale

Implementarea măsurilor stabilite în programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial

Director

Comisie control intern

Conform termenelor stabilite

Situații centralizatoare privind stadiul implementării și dezvoltării SCIM

Raport anual al directorului asupra sistemului de control intern managerial

7.

7. Monitorizarea performanţelor

• Monitorizarea performanţelor pentru fiecare politică şi activitate, utilizând indicatori cantitativi şi calitativi, inclusiv cu privire la economicitate, eficienţă şi eficacitate.

• Elaborarea unor indicatori de rezultat/performanţă asociaţi obiectivelor specifice.

Conducătorii compartimentelor instituției

Comisia pentru control managerial intern

Permanent

Planuri manageriale

Note de control

Rapoarte de activitate

Situații centralizatoare

• Instituirea unui sistem de monitorizare şi raportare a performanţelor, pe baza indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice.

Conducătorii compartimentelor din instituție

Comisia pentru control managerial intern

Semestrul I

PO actualizată

• Efectuarea reevaluării  relevanţei indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice, atunci când situaţia o impune, în vederea operării ajustărilor cuvenite.

Conducătorii compartimentelor din instituție

Comisia pentru control managerial intern

Permanent

Listă obiective generale și specifice actualizată

Chestionare autoevaluare

Situații sintetice

• Elaborarea/revizuirea procedurii de sistem privind stabilirea obiectivelor și monitorizarea performanţelor.

Comisia pentru control managerial intern

Decembrie 2019

PO revizuită

8.

8.Managementul riscului

• Analiza sistematică a riscurilor asociate obiectivelor specifice, legate de desfăşurarea activităţilor, elaborarea planurilor corespunzătoare, în direcţia limitării posibilelor consecinţe negative ale acestor riscuri şi desemnarea persoanelor cu responsabilităţi în aplicarea acestor planuri

• Identificarea şi evaluarea principalelor riscuri proprii activităţilor din cadrul compartimentelor, asociate obiectivelor specifice ale acestora.

Conducătorii compartimentelor din instituție.

Octombrie 2019

Procese-verbale

Liste riscuri identificate pe compartimente

• Stabilirea măsurilor de gestionare a riscurilor identificate şi evaluate la nivelul activităţilor din cadrul compartimentelor.

Conducătorii compartimentelor din instituție.

Noiembrie 2019

Planuri de acţiune pe compartimente pentru minimizarea riscurilor inerente identificate

Fișe urmărire risc

Formulare tratare risc

• Centralizarea principalelor riscuri şi elaborarea registrului riscurilor la nivelul instituției care afectează atingerea obiectivelor generale şi a celor specifice.

Comisia pentru control managerial intern

Noiembrie 2019

Registru riscuri actualizat

• Elaborarea/actualizarea/revizuirea unei proceduri de sistem privind managementul riscului.

Comisia pentru control managerial intern

Octombrie 2019

PS privind managementul riscului revizuită

• Reevalurea obiectivelor specifice, când se constată modificări ale ipotezelor/ premiselor care au stat la baza formulării acestora.

Conducătorii compartimentelor instituției.

Ori de câte ori este necesar

Fișă de analiză a modificării ipotezelor/premiselor

III. ACTIVITĂȚI DE CONTROL

9

9. Proceduri

• Elaborarea de proceduri privind desfăşurarea activităţilor în cadrul compartimentelor din structura instituției şi comunicarea lor tuturor angajaţilor implicaţi

• Elaborarea/actualizarea/revizuirea  şi comunicarea procedurilor  tuturor salariaților

Conducătorii compartimentelor instituției;

Comisia pentru control managerial intern

Permanent

Listă activități procedurabile

PO elaborate, revizuite, aprobate și comunicate

Monitorizarea aplicării procedurilor comunicate angajaţilor

Conducătorii compartimentelor instituției

Comisia pentru control managerial intern

Permanent

Note de control

Rapoarte activitate

10

10.Supravegherea

• Asigurarea măsurilor adecvate de supraveghere a operaţiunilor, pe baza unor proceduri prestabilite, inclusiv de control in și ex-post, în scopul realizării, în mod eficace, a acestora

• Adoptarea, de către conducerea compartimentelor instituției, a măsurilor de supraveghere şi supervizare a activităţilor care intră în responsabilitatea lor directă.

Conducătorii compartimentelor instituției

Permanent

Raportări periodice

Situații centralizatoare

Grafic unic de control

• Elaborarea/revizuirea şi comunicarea unei proceduri de sistem privind monitorizarea efectuării controlului de supraveghere.

Comisia pentru control managerial intern

Noiembrie 2019

PO revizuită

11

11.Continuitatea activității

Asigurarea măsurilor corespunzătoare pentru ca activitatea instituției să poată continua în orice moment, în toate împrejurările şi în toate planurile

• Inventarierea situaţiilor generatoare de întreruperi în derularea unor activităţi.

Conducătorii compartimentelor instituției.

30.10.2019

Listă inventariere situații ce pot genera discontinuități

• Stabilirea şi aplicarea măsurilor adecvate pentru asigurarea continuităţii activităţii, în cazul apariţiei unor situaţii generatoare de întreruperi.

Conducătorii compartimentelor instituției.

Permanent

Planuri de măsuri

• Elaborarea/revizuirea şi comunicarea unei proceduri de sistem privind asigurarea continuităţii activităţii.

Comisia pentru control managerial intern

Octombrie 2019

PO revizuită

IV. INFORMAREA SI COMUNICAREA

12.

12. Informarea și comunicarea

• Asigurarea unui flux al informaţiilor, atât în interior, cât şi în/din exterior, stabilirea tipurilor de informaţii, a conţinutului, calităţii, frecvenţei, surselor şi destinatarilor acestora, care să permită îndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor de serviciu.

• Dezvoltarea unui sistem eficient de comunicare internă şi externă, care să  asigure difuzarea rapidă, fluentă şi precisă a informaţiilor, astfel încât acestea să ajungă complete şi la timp la utilizatori

• Dezvoltarea şi întreţinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare, actualizare şi difuzare a datelor şi informaţiilor financiare şi de conducere, precum şi îmbunătăţirea mijloacelor de informare între compartimentele din cadrul instituției.

Conducerea instituției

Permanent

Referate necesitate

Procese-verbale

Planuri de implementare

• Elaborarea/revizuirea unei proceduri de sistem privind informarea.

• Întreprinderea măsurilor necesare astfel încât circuitele informaţionale să asigure o difuzare rapidă, fluentă, practică şi oportună a informaţiilor.

• Stabilirea canalelor adecvate de comunicare, prin care managerii şi personalul de execuţie din cadrul compartimentelor să fie informaţi cu privire la proiectele de decizii sau iniţiative, adoptate la nivelul altor compartimente, care le-ar putea afecta sarcinile şi responsabilităţile.

• Elaborarea unei proceduri de sistem privind comunicarea.

Comisia pentru control managerial intern

Octombrie 2019

PO comunicare și informare revizuite

Fișă standard

Plan implementare standard

Raport implementare standard

13

13. Gestionarea documentelor

Dezvoltarea unui sistem de organizare și administrare a procesului de creare, revizuire, organizare, stocare, identificare și arhivare a documentelor, oferind control asupra ciclului complet de viață al acestora și accesibilitate conducerii și angajaților.

Elaborarea/actualizarea unei proceduri privind înregistrarea documentelor, expedierea, redactarea, îndosarierea, protejarrea, păstrarea și arhivarea documentelor.

Monitorizarea aplicării procedurii

Comisia pentru control managerial intern

Noiembrie 2019

PO revizuită

Procese-verbale

Note de control

14

14.Raportarea contabilă și financiară

Asigurarea bunei desfășurări a proceselor și exercitarea formelor de control intern adecvate pentru completarea corectă, completă și la timp a situațiilor contabile anuale și a rapoartelor financiare.

Elaborarea/actualizarea unei proceduri privind prezentarea la termen a situațiilor financiare și a execuției bugetare

Elaborarea rapoartelor anuale de performanță aferente situațiilor financiare anuale.

Monitorizarea aplicării corecte a actelor normative din domeniul financiar-contabil și al controlului intern.

Elaborarea procedurilor specifice compartimentului contabilitate.

Director

Compartiment financiar- contabilitate

Comisie control intern

Septembrie 2019

Permanent

Permanent

Permanent

PO revizuită

Proceduri contabile revizuite

Documente specifice financiar-contabile

Rapoarte

V.  EVALUARE ȘI AUDIT

15.

15. Evaluarea sistemului de control intern/managerial

• Instituirea funcţiei de autoevaluare a controlului intern/managerial, la nivelul instituției

Elaborarea de politici, planuri, programe de evaluare a controlului intern/managerial.

Conducătorii compartimentelor instituției

Comisia pentru control managerial intern

Anual

Grafic unic de control

Chestionare evaluare compartimente

• Pregătirea şi realizarea autoevaluării sistemului de control intern/managerial la nivel de compartiment

Elaborarea raportului privind propriul sistem de control intern/managerial

• Utilizarea datelor, informaţiilor şi constatărilor autoevaluării sistemului de control intern/managerial la nivelul compartimentelor, precum şi la nivelul instituției, prin asumarea Raportului asupra sistemului de control intern/managerial la 31 decembrie, de către conducătorul instituției .

Preşedintele Comisiei pentru control managerial intern

Director

Anual

Situații sintetice și centralizatoare

Raport asupra sistemului de control intern managerial

• Elaborarea unui plan de remediere a deficiențelor identificate în procesul de autoevaluare a sistemului de control intern managerial.

Comisia pentru control managerial intern

Director

Anual

Plan de îmbunătățire

16.

16. Auditul intern

• Asigurarea desfăşurării activităţii de audit intern asupra sistemului de control intern/managerial, conform unor programe bazate pe evaluarea riscurilor

• Executarea misiunilor de consiliere privind pregătirea procesului de autoevaluare a sistemului de control intern/managerial.

Director

Consiliu de Administrație

Conform Planului de audit intern

Note de control

• Executarea misiunilor de asigurare planificate şi aprobate de către conducerea institutiei.

Director

Consiliu de Administrație

Conform Planului de audit intern

Note de control

                   

 

 



1) SMART: S = precise; M = măsurabile şi verificabile; A = necesare; R = realiste; T = cu termen de realizare