CAPITOLUL 1. INTRODUCERE

Calitatea si eficienta sunt doi piloni importanti ai reformelor educationale din toata lumea, care trebuie avute în vedere la construirea sistemelor nationale de management si de asigurare a calitatii si în învatamântul românesc.

Aceasta aliniere este necesara nu numai pentru a se asigura o integrare reala si functionala, din punct de vedere educational, a României în Uniunea Europeana, ci si pentru ca initiativele românesti din acest domeniu sa fie echitabile, din punct de vedere teoretic si metodologic, cu ceea ce se întâmpla acum în lume.

Necesitatea compatibilizarii cu sistemele de învatamânt din Uniunea Europeana ofera doar o parte din argumentele pentru dezvoltarea sistemelor de management si de asigurare a calitatii educatiei din România, deoarece implementarea sistemului de management al calitatii va conduce la crearea unor noi modele de gândire si comportament care vor contribui la îmbunatatirea continua a tuturor proceselor de învatamânt din unitatile scolare.

 

Este unanim recunoscuta importanta învatamântului în general în starea prezenta si viitoare a unei natiuni. Educatia reprezinta un act de constiinta, de calitatea caruia depinde în buna parte nu numai bunastarea viitoare a natiunii respective ci, în acelasi timp, puterea, influenta si chiar existenta ei ca entitate distincta în configuratia regionala si mondiala.

Planul National de Dezvoltare subliniaza importanta care trebuie acordata reformei institutionale, aceasta fiind considerata ca fiind chiar mai importanta decât cea economica.

Reforma învatamântului reprezinta o componenta a reformei institutionale, care creeaza deschidere spre reforma economica. Rezulta în acest mod oameni formati care pot genera schimbari în spiritul reformei economice: pregatiti pentru schimbare, având o mentalitate adecvata si o cultura institutionala si a calitatii.

Realizarea unei conduite orientate spre calitate constituie o constrângere majora în procesul de integrare europeana a României fiind în acelasi timp “elementul vital pentru atingerea unei economii prospere” (M.Juran). O importanta majora o are în aceasta privinta component educationala, nu numai sub aspectul calitatii prestatiei ci în însasi integrarea nevoii de calitate în cultura nationala. Mentalitatea individului trebuie sa asimileze convingerea ca nu poate sa existe bunastare fara o munca responsabila si de calitate. Plecând de la aceasta misiune, devine evident ca întreaga activitate a sistemului de educatie trebuie orientata spre cresterea competitivitatii institutiei prin: calitatea ofertei si a rezultatelor activitatii,un management performant, o politica financiara adecvata utilizarii rationale a resurselor si de atragerii de noi resurse, încurajarea unei atitudini responsabile a întregului personal.

Principalele repere ale sistemului educational european au fost concretizate în legislatia României si urmeaza un proces coerent si progresiv de implementare, cu maximum de eficacitate.

Prin lege, calitatea educatiei este definita ca fiind ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu si ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite asteptarile beneficiarilor, precum si standardele de calitate.

Calitatea educatiei constituie o prioritate, fiind o conditie indispensabila pentru ameliorarea ocuparii profesionale, a coeziunii sociale si a competitivitatii economice.

Conform legii, metodologia asigurarii calitatii în educatie se bazeaza pe relatiile ce se stabilesc între:

a) criterii;

b) standarde si standarde de referinta;

c) indicatori de performanta;

d) calificari.

Calitatea în educatie este asigurata prin urmatoarele procese:

·         planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale învatarii;

·         monitorizarea rezultatelor;

·         evaluarea interna a rezultatelor;

·         evaluarea externa a rezultatelor;

·         îmbunatatirea continua a rezultatelor în educatie.

Asigurarea calitatii educatiei este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza încrederea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie îndeplineste standardele. Asigurarea calitatii exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie, în conformitate cu standardele anuntate. Ea este astfel promovata încât sa conduca la îmbunatatirea continua a calitatii educatiei.

Asigurarea calitatii educatiei este centrata preponderent pe rezultatele învatarii. Rezultatele învatarii sunt exprimate în termeni de cunostinte, competente, valori si atitudini care se obtin prin parcurgerea si finalizarea unui nivel de învatamânt sau program de studii.

Evaluarea calitatii educatiei consta în examinarea multicriteriala a masurii în care o organizatie furnizoare de educatie si programele acesteia îndeplinesc standardele si standardele de referinta.

Daca evaluarea calitatii este efectuata de însasi organizatia furnizoare de educatie, aceasta ia forma evaluarii interne.

Atunci când evaluarea calitatii este efectuata de o agentie nationala sau international specializata, aceasta ia forma evaluarii externe.

Conform legilor în vigoare, însasi „acreditarea este acea modalitate de asigurare a calitatii prin care se certifica respectarea standardelor, pentru înfiintarea si functionarea organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor lor de studii.”

CAPITOLUL 2 – MOTIVATIA

2.1. DISPOZITII GENERALE

În cadrul proceselor de prestare a serviciilor educationale, unitatea școlară…… promoveaza urmatoarele principii de baza ale managementului calitatii, în acord cu tendintele actuale la nivel european si international:

·         Focalizarea catre elev si celelalte parti interesate: unitatea trebuie sa identifice cerintele prezente si viitoare ale elevilor sai si ale celorlalte parti interesate de serviciile pe care le ofera, asigurând satisfacerea lor integrala.

·         Leadership, care presupune: stabilirea unei viziuni clare privind viitorul unitatii; atitudine proactiva si exemplu personal; întelegerea schimbarilor intervenite în mediul extern si raspuns la aceste schimbari; asigurarea unui climat de încredere între membrii personalului; încurajarea si recunoasterea contributiei fiecarei persoane; promovarea unei comunicari deschise si oneste.

·         Implicarea personalului, care presupune: punerea în valoare a competentelor, cunostintelor si experientei în relatia cu clientii si cu celelalte parti interesate; împartasirea cunostintelor si a experientei în cadrul colectivelor fiecarei entitati functionale; asumarea raspunderii pentru rezolvarea problemelor; implicare activa în identificarea oportunitatilor de îmbunatatire; dezvoltarea unui spirit creativ în definirea viitoarelor obiective ale unitatii.

·         Abordarea procesuala a tuturor activitatilor, prin: identificarea si evaluarea datelor de intrare si de iesire ale tuturor activitatilor; identificarea interfetelor activitatilor cu entitatile functionale; evaluarea riscurilor posibile, a consecintelor si impactului activitatilor asupra elevilor si celorlalte parti interesate cu privire la activitatile respective; stabilirea clara a responsabilitatilor si autoritatii privind managementul proceselor.

·         Abordarea sistemica la nivelul conducerii, prin: integrarea proceselor care intervin în relatia cu elevii si cu celelalte parti interesate, cu cele corespunzatoare activitatilor din interiorul unitatii (începând cu definirea cerintelor referitoare la conducere, identificarea si asigurarea resurselor necesare, desfasurarea proceselor, pâna la evaluarea si analiza rezultatelor). Evaluarea si analiza rezultatelor este efectuata de catre conducerea de vârf si de catre conducerea entitatilor functionale ale unitatea școlară…… în scopul identificarii posibilitatilor de îmbunatatire a calitatii serviciilor educationale oferite.

·         Îmbunatatirea continua a calitatii serviciilor educationale, prin: îmbunatatirea continua a calitatii tuturor proceselor; evaluarea periodica a criteriilor de evaluare stabilite, pentru a identifica zonele în care trebuie facute îmbunatatiri; îmbunatatirea continua a eficacitatii si eficientei tuturor proceselor unitatii; promovarea activitatilor bazate pe prevenire; recunoasterea contributiei fiecarui membru al unitatea școlară…… în ceea ce priveste îmbunatatirea continua a proceselor.

·         Argumentarea cu date a deciziilor conducerii, prin: asigurarea unui sistem performant de colectare a datelor si informatiilor considerate relevante pentru obiectivele stabilite; luarea masurilor necesare pentru ca datele si informatiile sa fie suficient de clare, disponibile si accesibile; analiza datelor si informatiilor utilizând metode corespunzatoare.

2.2. METODOLOGIA ASIGURARII CALITATII

Sistemul de asigurare a calitatii serviciilor educationale adoptat de catre unitatea școlară…… are ca scop:

a) asigurarea unei mai bune corelari a serviciilor educationale oferite cu cerintele elevilor si ale celorlalte parti interesate;

b) îmbunatatirea permanenta a calitatii serviciilor educationale oferite de catre unitatea şcolară ;

c) dezvoltarea unei culturi a calitatii în cadrul unităţii şcolare  si asigurarea unei protectii reale a intereselor elevilor si ale celorlalte parti interesate de serviciile oferite de catre unitate;

d) implementarea unui sistem de evaluare interna a calitatii proceselor didactice si de evaluare externa, în vederea certificarii conformitatii acestor procese cu standardele nationale, europene si cu cele internationale aplicabile;

e) de a aduce mai multa claritate în ceea ce priveste responsabilitatile membrilor unitatea școlară…… în ceea ce priveste asigurarea calitatii serviciilor educationale;

f) asigurarea transparentei necesare în ceea ce priveste modul de utilizare de catre unitatea școlară…… a resurselor financiare alocate de la buget si a celor proprii, pentru realizarea obiectivelor sale privind serviciile educationale;

Sistemul de asigurare a calitatii serviciilor educationale trebuie sa fie centrat pe rezultatele învatarii, rezultate exprimate în termeni de cunostinte, competente profesionale, valori si atitudini, care se obtin prin parcurgerea unui nivel de învatamânt, respectiv a unui program de studiu.

În cadrul unitatea școlară…… calitatea serviciilor educationale este asigurata prin:

(a) Planificarea activitatilor de prestare a serviciilor educationale;

(b) Monitorizarea proceselor didactice;

(c) Evaluarea interna a rezultatelor proceselor didactice;

(d) Evaluarea externa a rezultatelor proceselor didactice;

(e) Îmbunatatirea continua a serviciilor educationale oferite de catre unitatea școlară……

Sistemul de asigurare a calitatii se refera la urmatoarele domenii:

(a) Capacitatea institutionala;

(b) Eficacitatea educationala;

(c) Sistemul de management al calitatii.

Conducerea unității școlare trebuie sa asigure capacitatea institutionala (structuri institutionale, administrative si manageriale si baza materiala), din punct de vedere cantitativ si calitativ, la nivelul exigentelor viziunii si misiunii sale.

În cadrul unitatea școlară…… eficacitatea educationala, referitoare la capacitatea de a obtine rezultatele asteptate ale proceselor didactice, prin utilizarea corespunzatoare a resurselor, se evalueaza pe baza urmatoarelor elemente: continutul programelor de studii, rezultatele învatarii, activitatea metodica, activitatea financiara si activitatea tehnico-administrativa.

a) Continutul programelor de studii este stabilit prin “Planul de învatamânt” elaborat, luând în considerare exigentele impuse de standardele europene si cerintele clientilor si ale altor parti interesate de serviciile educationale oferite de unitatea școlară……

b) Evaluarea cunostintelor si a competentelor dobândite de catre elevi se realizeaza potrivit procedurilor proprii cu respectarea reglementarilor legale în vigoare, astfel: “ROFUIP”, “R.O.I.”, alte acte normative.

c) Activitatile financiara si tehnico-administrativa se desfasoara potrivit procedurilor interne specifice elaborate cu respectarea reglementarilor în vigoare, proceduri aprobate de catre Consiliul de Administratie al unitatea școlară……”.

2.3. CERINTE REFERITOARE LA SISTEMUL DE MANAGEMENT AL CALITATII

Sistemul de management al calitatii implementat de catre unitatea școlară…… implica definirea si aplicarea unor proceduri interne specifice privind elaborarea, monitorizarea si revizuirea periodica a proceselor didactice, în scopul îmbunatatirii continue a rezultatelor în accord cu evolutia cerintelor clientilor si ale celorlalte parti interesate si cu modificarile intervenite în reglementarile aplicabile.

Conducerea are responsabilitatea actualizarii si implementarii politicii si obiectivelor referitoare la calitate, a mentinerii conformitatii sistemului de management al calitatii cu standardele de referinta.

Evaluarea, monitorizarea si îmbunatatirea rezultatelor proceselor didactice în cadrul unității șolare se realizeaza, potrivit documentatiei sistemului de management al calitatii adoptate, astfel:

a) evaluarea satisfactiei clientilor si a celorlalte parti interesate de serviciile educationale oferite de unitatea școlară”;

b) auditul intern al sistemului de management al calitatii;

c) monitorizarea si evaluarea proceselor didactice;

d) tinerea sub control a neconformitatilor;

e) actiuni corective si preventive;

f) actiuni vizând îmbunatatirea continua a rezultatelor.

CAPITOLUL 3.

PROIECTAREA SI PLANIFICAREA ACTIVITATILOR DE

EVALUARE A CALITATII

3.1. TINTELE STRATEGICE de dezvoltare a unității școlare (PDI – școli gimnaziale și licee teoretice; PAS – licee tehnologice)

Prioritatea/ Ţintă strategică1 Orientarea managementului și procedurilor manageriale pentru adecvarea la descentralizarea instituțională și creșterea autonomiei decizionale, financiare și juridice a școlii

Prioritatea/ Ţintă strategică 2 Aplicarea politicilor educaționale naționale și europene menite să contribuie la ridicarea calității procesului didactic și, implicit, a absolvenților colegiului.

Prioritatea/ Ţintă strategică 3:  Actualizarea finalităților și a strategiilor didactice prin promovarea reformei de evoluție și a celei d erestructurare

Prioritatea/ Ţintă strategică 4: Creșterea nivelului de cunoștințe ale elevilor, formarea aptitudinilor și competențelor necesare succesului școlar și tranziției de la liceu la învățământul terțiar, universitar sau pe piața muncii, prin îmbunătățirea calității procesului instructive-educativ, asigurarea activităților de consiliere, orientare vocațională și dezvoltare personală.

Prioritatea/ Ţintă strategică 5: Crearea unui climat psiho-afectiv favorabil activității de învățare pentru elevi și de implicare conștinetă și eficace a personalului didactic, didactic auxiliary și nedidactic.

Prioritatea/ Ţintă strategică 6: Implicarea asociațiilor de părinți, organizațiilor guvernamentale și neguvernamentale, comunitatea în actul educational.

Prioritatea/ Ţintă strategică 7: Redactarea și implementarea unor proiecte educaționale vizând interculturalitatea, educația ecologică, educația morală, educația profesională etc.

3.2. TINTELE SI ABORDARILE STRATEGICE ALE EVALUARII CALITATII. OPȚIUNI STRATEGICE

Opțiunile Strategice au fost formulate șinându-se seama de finalitățile menționate în Legea Educației Naționale. Pentru ”unitatea școlară……” sunt propuse următoarele opțiuni strategice care să orienteze activitatea pe termen mediu:

1.Proiectarea și implementarea curriculumului adevcat filierei și specializărilor ce sunt formate în școala noastră.

2.Propunerea unui curriculum la decizia școlii care să promoveze valorile științei și culturii și  să contribuie la educația intelectuală a elevilor.

3.Promovarea valorilor umaniste europene și naționale, atât prin disciplinele obligatorii, cât și prin cele la decizia școlii.

4.Formarea continua a personalului didactic în domeniul disciplinelor psihopedagogice și a metodicilor de predare a disciplinelor.

5.Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice pentru a fi capabile să ofere prestații instructive-educative de calitate.

6.Proiectarea, organizarea și desfășurarea activităților comisiilor metodice cu profesionalism, eficacitate și eficiență pentru asigurarea transferului de expertiză între colegi.

7.Promovarea interesului pentru cercetarea psihopedagogică în vederea îmbunătățirii activității didactice în școală.

8.Popularizarea exemplelor de bune practice în ceea c eprivește proiectarea-predarea-învățarea-evaluarea.

9.Atragerea și gestionarea eficientă a resurselor bugetare și extrabugetare, prin cooperarea cu inspectoratul școlar, oficialitățile locale, Consiliul Local, agenții economici, asociațiile de părinți.

10.Utilizarea eficientă a infrastructurii și a dotărilor școlii.

11.Îmbogățirea bazei material cu noi mijloace didactice.

12.Stabilirea de parteneriate cu școli, instituții din sistemul educational, organizații guvernamentale și nonguvernamentale.

13.Realizarea anuală a analizei nevoilor de instrucție și educație pentru a fundamenta științific planurile de școlarizare propuse.

14.Realizarea unui mix de marketing educational eficare, care să se bazeze pe identificarea nevoilor comunității, așteptărilor beneficiarilor direcți și indirecți și pe cunoașterea competitorilor din sistem.

15.Implicarea părinților și a comitetelor de părinți în toate deciziile privind dezvoltarea școlii.

16.Adoptarea în practica cotidiană a școlii a standardelor de referință, criteriilor, indicatorilor și descriptorilor de performanță pentru asigurarea calității învățământului preuniversitar.

Pentru a asigura conditii de dezvoltare personala si profesionala a elevilor și a promova o educatie incluzivă în vederea asigurarii sanselor egale la educație se impun o serie de actiuni privind:

  • Identificarea elevilor cu nevoi speciale
  • Aplicarea chestionarelor prin care se vor stabili, pentru toti elevii scolii, stilurile individuale de învatare
  • Elaborarea si implementarea strategiilor de învatare pentru a raspunde stilurilor individuale de învatare, nevoilor, abilitatilor si gradului de motivare a fiecarui elev:

*      Programe speciale de recuperare pentru elevii cu nivel scazut al pregatirii initiale;

*      Programe speciale de pregatire a elevilor în vederea participarii la concursuri si olimpiade scolare

  • Aplicarea chestionarelor de audit pentru promovarea educatiei incluzive si elaborarea unui plan de masuri pentru promovarea principiilor incluziunii;
  • Asigurarea resurselor si logisticii prin :

*      Dotarea atelierelor scoala;

*      Modernizarea camerelor în caminul internat;

*      Modernizarea bazei sportive;

Pentru dezvoltarea unei culturi si a unei mentalitati a calitatii la nivelul întregului personal al scolii, sunt necesare:

  • Diseminarea informatiilor privind cadrul asigurarii calitatii în educatie;
  • Proiectarea riguroasa a tuturor activitatilor la nivelul fiecarei structuri functionale din scoala;
  • Realizarea planului operational privind asigurarea calitatii educatiei;
  • Evaluarea initiala (nevoile elevilor, sprijinul necesar, stiluri de învatare, cunostinte, experienta si abilitati anterioare, cerinte de evaluare);
  • Realizarea programelor de recuperare si consolidarea cunostintelor si deprinderilor actionale, în scopul cresterii performantelor si evitarii esecului scolar;
  • Aplicarea de chestionare cadrelor didactice, pentru identificarea nevoilor de dezvoltare profesionala;
  • Cursuri de formare pentru întreg personalul didactic privind aplicarea curriculum-ului, a metodelor de învatare centrata pe elev si a metodelor alternative de evaluare;
  • Implementarea metodelor active de învatare si a metodelor alternative de evaluare;
  • Adaptarea stilului de predare si a strategiilor la particularitatile si nevoile de învatare si de comunicare specifice grupurilor de elevi sau/si colectivului cu care se lucreaza;
  • Diversificarea si modernizarea strategiilor de predare-învatare, în scopul :

*      stimularii interesului elevilor pentru studiu si pentru disciplina;

*      încurajarii si aprecierii elevilor pentru participarea directa si activa la desfasurarea orelor didactice;

*      valorificarii cunostintelor de cultura generala ale elevilor în predarea notiunilor specifice;

*      dezvoltarii capacitatii de autoevaluare si interevaluare a performantelor si a atitudinii fata de profesor si colegi, stimularii si valorificarii spiritului competitional si potentialului creativ al elevilor ;

  • Desfãsurarea lectiilor utilizând softuri educaţionale;
  • Perfectionarea personalului administrativ (secretariat, contabilitate, administratie) în vederea folosirii tehnicii de calcul si a softului specializat;

Pentru a asigura conditii de informare, orientare si consiliere privind cariera, trebuie avute în vedere urmatoarele aspecte:

  • Implicarea activa a dirigintilor în combaterea absenteismului, a delicventei si a actelor de indiscipline;
  • Consilierea elev-parinte privind cresterea interesului acordat procesului instructiv-educativ si alegerea carierei;
  • Realizarea orientarii scolare prin lectii vizita;
  • Consilierea elevilor
  • Popularizarea planului de scolarizare prin:

*      lansarea oficialã a ofertei;

*      organizarea actiunii „Porti deschise”;

*      prezentarea ofertei scolare în scolile generale;

*      publicitate în mass-media;

*      participarea la actiunea „Târgul educational”;

  • Actualizarea paginii Web a scolii;

Pentru a implica activ pãrintii, institutiile si autoritãtile locale în formarea elevilor, se impun o serie de masuri, dintre care:

  • Organizarea actiunilor cu caracter extrascolar în parteneriat cu institutii si organizatii locale pe teme de: sãnãtate, culturã, drepturi ale copilului, ecologie, protectia mediului;
  • Implicarea în activitati de cooperare europeana si dezvoltarea de parteneriate cu scoli din tari europene.
  • Realizarea de parteneriate cu scoli din tari europene;
  • Monitorizarea proiectelor aflate în derulare;
  • Implicarea scolii în realizarea de proiecte internationale în calitate de solicitant sau partener.

CAPITOLUL 4.

MODALITATI DE IMPLEMENTARE A STRATEGIEI DE

EVALUARE A CALITATII

Asigurarea calitatii în cadrul ”unitatea școlară……” implica desfasurarea urmatoarelor procese:

  • autoevaluarea
  • monitorizarea interna
  • monitorizarea externa
  • inspectia de validare a raportului de autoevaluare (pe baza Manualului de Inspectie pentru validarea externa a autoevaluarii)

Asigurarea calitatii în cadrul ”unitatea școlară……” presupune parcurgerea unui ciclu al calitatii, având urmatoarele etape principale:

1. Elaborarea documentelor proiective, Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) si aprobarea de catre Consiliul de Administratie al unitatii; acest document raspunde în termeni de dezvoltare institutionala prioritatilor regionale si locale si stabileste prioritatile scolii, cu precizarea obiectivelor propuse, a actiunilor prin care se vor atinge aceste obiective si cu stabilirea de termene si responsabilitati pentru fiecare actiune;

2. Monitorizarea interna coordonata de Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii din scoala, prin care se urmareste daca actiunile propuse în PAS se desfasoara conform calendarului propus, cu asumarea responsabilitatilor stabilite si se evalueaza procesul instructiv – educativ prin asistente la ore. Monitorizarea interna permite identificarea imediata a dificultatilor cu care se confrunta scoala în atingerea obiectivelor stabilite sau care apar în procesul didactic curent la clasa si identificarea unor solutii adecvate;

3. Elaborarea RAEI de catre Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii si transmiterea acestuia catre ARACIP (https://calitate.aracip.eu ). RAEI trebuie facut public prin afisarea sau publicarea acestuia pe site-ul scolii.

4. Elaborarea raportului de de autoevaluare de catre Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii si transmiterea lui la ISJ. În raportul de autoevaluare, sunt evaluate performanta scolii la nivelul fiecarui descriptor de performanta si sunt precizate dovezile prin care aceasta performanta poate fi dovedita.

5. Elaborarea planului de îmbunatatire a calitatii, parte din PDI, de catre Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii si avizarea acestuia. Planul de îmbunatatire se realizeaza pe baza raportului de autoevaluare si trebuie sa tina cont de posibilitatile reale ale scolii de a-l îndeplini în anul scolar urmator.

6. Revizuirea Planului de Dezvoltare Instituțională, în concordanta cu planul de îmbunatatire a calitatii. Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii din ”unitatea școlară……” îsi propune în cadrul Metodologiei de Evaluare a Calitatii Educatiei:

A. În domeniul planificarii calitatii:

·         sa stabileasca masuri pentru consolidarea culturii calitatii;

·         sa creeze baze de date si cunostinte în domeniul asigurarii calitatii care sa permita autoevaluarea interna;

·         sa identifice obiectivele calitatii si factorii critici de succes;

·         sa identifice nevoile absolventilor, angajatilor, comunitatii, ale propriului personal didactic si administrativ si ale elevilor.

B. În domeniul controlului calitatii:

·         sa elaboreze metodologii de evaluare a activitatilor din ”unitatea școlară……”, conform criteriilor si practicilor europene în domeniul calitatii;

·         sa analizeze si sa evalueze performantele actuale;

·         sa verifice si sa evalueze programele de învatamânt;

·         sa interpreteze rezultatele (performantele), respectiv sa stabileasca abaterile de la standardele predeterminate;

·         sa identifice oportunitatile pentru actiuni corective etc;

·         sa coordoneze analizele în domeniul asigurarii calitatii.

C. În domeniul îmbunatatirii calitatii:

·         sa evidentieze necesitatea de îmbunatatire;

·         sa asigure implementarea strategiei si politicilor pentru îmbunatatirea continua a calitatii proceselor de predare si învatare;

·         sa stabileasca si sa initieze actiuni corective si preventive;

·         sa asigure feed-back-ul din partea elevilor;

·         sa asigure feed-back-ul din partea angajatorilor; 

·         sa propuna evaluari interne si evaluari externe;

·         sa publice materiale privind asigurarea calitatii la ”unitatea școlară……”;

·         sa prezinte recomandari privind asigurarea calitatii în ”unitatea școlară……”.

CAPITOLUL 5.

INSTRUMENTE SI PROCEDURI DE EVALUARE INTERNA A

CALITATII

Procedurile pentru calitate se aplica în cazul tuturor activitatilor desfasurate în cadrul ”unitatea școlară……”: Consiliile de Administratie si cele profesorale; administrarea; predarea si învatarea; evaluarea elevilor; retele de colaborare între scoli la nivel extern; relatiile cu societatea.

(1) Administrarea se realizeaza pe baza planurilor de management strategic elaborate anual (Plan Operational) si la 4 ani (Plan Strategic) si aprobate de Consiliul de Administratie al ”unitatea școlară……””;

(2) Procesul de predare – învatare se desfasoara conform metodologiei si normelor de calitate având în vedere urmatoarele componente: programe de studiu; managementul procesului de predare – învatare; strategia de predare, resursele de învatare;

(3) Evaluarea elevilor se desfasoara conform metodologiei si normelor de calitate, avându-se în vedere modalitati echitabile, corecte si fiabile, precum si reglementarea si comunicarea modalitatilor de examinare si obiectivele evaluarii;

(4) Relatiile cu societatea, retelele de colaborare între scoli functioneaza pe baze contractuale, prin stabilirea de parteneriate.

Procedurile de calitate elaborate in cadrul ”unitatea școlară……”  sunt conform cu Anexa 1, acestea revizuindu-se periodic conform reglementarilor.

CAPITOLUL 6.

MODALITATI SI PROCEDURI DE ÎMBUNATATIRE A

CALITATII

Avându-se în vedere indicatorii de calitate  din RAEI, în cadrul managementului calitatii îmbunatatirea calitatii se face prin:

  • evaluari periodice – întruniri lunare ale membrilor comisiei si analiza activitatilor comisiei în perioada anterioara desfasurarii întâlnirii;
  • evaluare finala prin elaborarea Raportului de autoevaluare de la sfârsitul anului;
  • elaborarea Planurilor de îmbunatatire conform metodologiei si avându-se în vedere punctele slabe care reies din RAEI;
  • elaborarea si aplicarea periodica de chestionare care vizeaza activitatile membrilor personalului pentru asigurarea calitatii în învatamânt;
  • planul de îmbunatatire elaborat este aplicat prin îndeplinirea actiunilor precizate referitoare la punctele slabe din planul de îmbunatatire si respectarea termenelor limita de desfasurare a actiunilor.

Anexa 1 - Procedurile privind asigurarea calității elaborate

Nr. crt.

Codul PS/PO

Denumirea PS/PO

Compartimentul  care a elaborat PS/PO

PS

Implementarea standardului 1

SCIM

PS

Implementarea standardului 2

SCIM

PS

Implementarea standardului 3

SCIM

PS

Implementarea standardului 4

SCIM

PS

Implementarea standardului 5

SCIM

PS

Implementarea standardului 6

SCIM

PS

Implementarea standardului 7

SCIM

PS

Implementarea standardului 8

SCIM

PS

Implementarea standardului 9

SCIM

PS

Implementarea standardului 10

SCIM

PS

Implementarea standardului 11

SCIM

PS

Implementarea standardului 12

SCIM

PS

Implementarea standardului 13

SCIM

PS

Implementarea standardului 14

SCIM

PS

Implementarea standardului 15

SCIM

PS

Managementul riscurilor

SCIM

PO

Elaborarea Codului de etică

SCIM

PO

Asigurarea securității

administrativ

PO

Acces și utilizare fond bibliotecă

Administrativ

PO

Sănătatea și securitatera în muncă

Administrativ

PO

Regimul manualelor școlare

Administrativ

PO

Acordarea rechizitelor școlare

Administrativ

PO

Organizarea catedrelor

Personal didactic

PO

Serviciul pe școală

Personal didactic

PO

Organizarea activității diriginților

Personal didactic

PO

Proiectele educative școlare și extrașcolare

Personal didactic

PO

Metodologia de lucru a comisiei de evaluare și asigurare a calității

CEAC

PO

Monitorizarea perfecționării cadrelor didactice

CEAC

PO

Selectarea, verificarea și păstrarea documentelor pentru portofoliul personal

CEAC

PO

Observarea predării și învățării

CEAC

PO

Implicarea părinților în educație

CEAC

PO

Urmărirea progresului elevilor

CEAC

PO

Monitorizarea absențelor elevilor

CEAC

PO

Revizuirea periodică a ofertei educaționale

CEAC

PO

Identificarea punctelor tari, punctelor slabe, oportunităților și amenințărilor

CEAC

PO

Activitatea consilierului de etică

CEAC

PO

Stabilirea obiectivelor unității de învățământ

CEAC

PO

Prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității

management

PO

Proiectare/revizuire periodică curriculum la decizia școlii

management

PO

Încheierea situației școlare semestriale și anuale a elevilor

management

PO

Evaluarea cadrelor didactice

management