,, Fii de ajutor! Fii delicat! Fii bun! Zȃmbeşte! Gȃndeşte-te cum ȋi afectezi pe ceilalţi” Inteligenţa socială la locul de muncă (nn. la şcoală)
Sursa: https://www.civilityexperts.com/blog/social-intelligence-workplace/
Inteligenta interpersonala sau sociala reprezinta acele aptitudini ale unei persoane ȋn diverse domenii de viaţă: comunicare cu celelalte persoane, empatie, lucrul in echipa, colaborare, a oferi feedback, etc
Edward Thorndike a definit pentru prima dată în 1920, acest set de aptitudini ca fiind: capacitatea de a înțelege și de a gestiona persoane de ambele genuri și capacitatea de a acționa cu înțelepciune în relațiile umane. De-a lungul evoluţiei acestui concept, o serie de sociologi, psihologi şi alte persoanalităţi din domeniul ştiinţelor socio-umane, au definit inteligenţa socială. Astfel, după: Karl Albrecht, inteligenţa socială este un set de cinci competențe primare de viață și de conducere: cunoaștere a situației, prezență, autenticitate, claritate și empatie.
Dacă initial inteligenţa socială era văzută predominant ca un echivalent al inteligenţei interpersonale, ȋn domeniul pedagogiei psihologul Howard Gardner a adus o nouă viziune asupra educabililor, o data cu descrierea tipurilor de inteligență multiple (Inteligenta abstracta (IQ), Inteligenta sociala (SQ), Inteligenta practica(IP), Inteligenta emotionala(EQ), Inteligenta estetica(IE) si Inteligenta Kinestetica(IK)).
Ulterior, Ross Honeywill afirmă că inteligența sociala este o măsură agregată de conștientizare a sinelui și pozitiei sociale, a credintelor si atitudinilor sociale și o capacitate și dorinta de a gestiona schimbările sociale complexe, iar ȋn acest sens, o persoană cu un coeficient de inteligență socială ridicat ( Social Quotient ) nu este mai bun sau mai rău decât cineva cu un coeficient scăzut , dar cele două persoane diferă prin aceea că le caracterizează atitudini, interese și dorințe diferite.
Prin comparaţie cu definiţiile orientate spre inteligenţa interpersonală, alţi teoreticieni au vizat situațiile sociale, ȋn special strategiile de marketing.
Astfel, Sean Foleno afirma că inteligența socială este competența unei persoane de a înțelege mediul sau optim și de a reacționa corespunzător pentru a obtine succes social.
De menţionat este faptul ca nu exista un test standardizat pe etaloane si criterii normative pentru măsurarea inteligentei sociale si, intrucat inteligenta este ȋn fapt o ierarhie complexa de abilități de procesare a informațiilor de către individ, acesta isi poate schimba SQ dacă ȋşi modifică atitudinile și comportamentele in relatia cu mediul sau social.
Prin urmare, inteligenta sociala inseamna capacitatea de a intelege, relationa si interactiona eficient cu ceilalti. Aceasta ne permite sa lucram si sa comunicam in mod productiv cu colegii si celelalte persoane din comunitate. Inteligenta sociala este o aptitudine esentiala pentru educatori, profesori, lideri politici si religiosi, şi persoane care lucrează ȋn vȃnzare, marketing, politică, domenii de ajutor, etc.
Tipul de inteligenţă interpersonală descrie abilitatea de a relaţiona şi de a înţelege emoţiile şi intenţiile celorlalţi. Ȋn descrierea acestui tip, copiii cu inteligenţă interpersonală superioară au ca şi carcateristică faptul că învaţă cel mai bine lucrând alături de ceilalţi. Aceşti copii sunt extraverţi, le place să înveţe şi să lucreze împreună cu ceilalţi copii şi de obicei sunt lideri, formali sau informali. Ei relaţionează şi empatizează uşor cu cei din jur. Când cresc pot alege să devină lucrători sociali (asistenţi sociali), politicieni, antreprenori, lucrează în servicii de relaţii cu clienţii, în resurse umane. Au deprinderi de comunicare verbală şi non-verbală.
Modurile recomandate ȋn care cadrul didactic şi părinţii pot dezvolta inteligenţa inter-personală a copilului sunt:
- să ȋl ȋncurajeze să se joace şi să comunice cu ceilalţi copii,
- să ȋl ducă la sporturi care implică jocul în echipă,
- să ȋl ducă la ateliere de dezvoltare personală, de comunicare, de socializare,
-etc.
Rolul social sau perechea ,,beneficiu-responsabilitate”
Ȋn cadrul expresiei inteligenţei interpersonale vorbim despre roluri sociale care necesită derularea lor cu acest tip de inteligenţă pentru a rezulta o viată armonioasă, şi funcţionalitate pentru individ.
Toate acestea sunt roluri sociale, şi implică pentru individ (copil sau adult) perechi de beneficii-responsabilitati, mai generale sau mai particulare, cum ar fi rolul socio-profesional de inginer automatizari, de mecanic auto, de barman sau de doctor stomatology, de elev, etc. Cand fiecare persoana intelege si asuma real, autentic rolurile pe care le are in diferite etape si momente ale vietii, atunci nivelul sau de inteligenta sociala va fi mai mare, iar starea de sanatate individuala si sociala mai buna.
Un băiat / bărbat sau o fată / femeie va avea unul sau mai multe roluri concomitente de-a lungul vieţii sale, deci multiple beneficia şi responsabilităţi aferente, după cum urmează şi nu numai:
tată / soţ / fiu / frate mamă / soţie / fiică / soră
Ȋn ȋndeplinirea acestor roluri pot apărea dificultăţi şi blocaje ȋn dezvoltarea persoanei.
Caracteristici ale inteligentei sociale
Printre acestea (după A. Galgau, Ce este inteligenta sociala si 6 semne ca o stapanesti), enumerăm acele abilităţi pe care elevul le deprinde initial ȋn şcoală:
a) Cunoasterea rolurilor sociale si a bunelor maniere. Aceste persoane se adapteaza foarte usor diferitelor roluri sociale care le sunt atribuite (sefi, colegi, parinti, prieteni etc.). Fiecare rol vine cu un set de „reguli” care trebuie invatate pentru a-i face fata, iar oamenii cu abilitati sociale impresionante sunt foarte atenti la aceste norme. Cat despre bunele maniere, ele sunt rapid asimilate, pentru ca reprezinta o cale de a patrunde cu usurinta in orice mediu social. Persoanele inteligente social par intotdeauna complexe, intelepte, fara a afisa aroganţă.
b) Fluenta si capacitatea conversationala. O persoana inteligenta social este cea care stie cum sa vorbeasca indiferent de interlocutor. La o petrecere, este acel invitat care discuta cu toata lumea si ii „cucereste” pe toti, pentru ca stie exact ce subiecte sa deschida si cum sa spuna anumite lucruri. Inteligenta sociala se traduce adesea prin diplomatie absoluta si un tact de invidiat. Chiar daca nu isi cunoaste interlocutorul, o persoana cu abilitati sociale crescute reuseste sa aleaga perfect subiectele si leaga prietenii cu mare usurinta
c) Ascultarea activa. Multi sunt cei care vorbesc, putini sunt cei care asculta, nu? Un semn clar al inteligentei sociale este dorinta si capacitatea de a asculta persoanele din jur si de a asimila ceea ce zic. Adesea, atunci cand ascultam, o facem doar in asteptarea unei ocazii de a vorbi noi insine, ceea ce inseamna ca nu comunicam cu adevarat. Atunci cand ai inteligenta sociala dezvoltata, esti realmente interesata de ceea ce spun ceilalti si ai mereu urechile „ciulite”. Tocmai de aceea poti intelege mult mai bine oamenii decat cineva care nu stie sa asculte.
d) Lipsa timiditatii. Aceasta nu inseamna ca o persoana cu inteligenta sociala crescuta va fi exuberanta sau ca nu va avea niciodata rezerve in privinta celorlalti. Totusi, nu afiseaza niciodata timiditate, pentru ca aceasta este doar o reflexie a propriilor nesigurante si temeri. Siguranta de sine este o trasatura de baza a persoanelor inteligente social, asa ca acestea nu vor tine niciodata privirea in pamant si chiar vor parea indraznete uneori.
e) Capacitatea persuasiva. Nimeni nu este mai convingator decat o persoana care a acumulat inteligenta sociala, pentru ca aceasta stie exact care sunt „punctele slabe” ale celor din jur, citeste oamenii cu mare usurinta si stie cum sa le atinga coarda sensibila, astfel incat sa obtina ceea ce vrea.
f). Mentinerea unei imagini sociale bune. Daca ai o inteligenta sociala crescuta, te intereseaza ce cred ceilalti despre tine si reusesti sa lasi o impresie buna in urma ta. Faci acest lucru fara a purta o masca, dar si fara a da toate cartile pe fata, pentru ca stii foarte bine ca nu trebuie ca ceilalti sa stie chiar totul despre tine, si pentru ca iti poti contine cu liniste starile interioare, mai mult sau mai putin pozitive
Componentele inteligentei sociale sunt:
- Constientizare /
- Prezenta /
- Autenticitate /
- Claritate
Ca abilitate, componentele ei se descriu ȋn termeni comportamentali, astfel (sursa: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fasecib.ase.ro%2Fmps%2FINTELIGENTA_SOCIALA.ppt):
Constientizarea presupune:
• Abilitatea de a fi atent la situații
• Ințelegerea situatiilor și empatia cu oamenii în diferite situații.
• Intelegerea sentimentelor si intențiilor celorlalti.
• cunoaștere practică a naturii umane.
• cunoaștere a culturii nerostite, a tiparelor de fundal, paradigmelor și regulilor sociale care guvernează diversele situații.
• o apreciere a diferitelor puncte de vedere pe care alții le-ar putea deține.
• un simț practic privind modurile în care oamenii reacționează la stres, conflicte, și incertitudine.
• un interes respectuos fata de alte persoane.
• daca esti egoist, preocupat de propriile sentimente, nevoile și interesele, și nu esti deschis sentimentelor, nevoilor și intereselor celorlalți va fi mult mai dificil pentru tine să-i faci să te accepte, sa impartaseasca cu tine gandurile, ideile, nevoile și să coopereze cu tine.
Prezenta presupune:
• Modul prin care o persoana influenteaza oameni sau grupuri de oameni prin:
• aspectul sau fizic;
• starea sa de spirit;
• comportamentul sau;
• limbajul corpului;
• modul în care ocupa spațiu într-o cameră.
• Ȋntrebări care reflect tipul de prezenţă:
• Sunteți abordabil?
• transmiti un sentiment de încredere, profesionalism, bunătate, și prietenie?
• comunicați timiditate, nesiguranță, animozitate sau indiferență?
• Trebuie să acordam o atenție deosebită prezentei in comunicare, dacă vrem să fim acceptati și luati în serios.
• Notiuni:
• Prezenta scenica = comunicarea emotiilor prin gesturi sau expresii faciale ce trec peste granita ecran-spectator
• Empatie cu camera/oamenii/multimile
• ascultare cu pricepere, crearea și oferirea unei impresii de auto-incredere și eficacitate;
• Expresiile impietrite, atitudinile retinute, atitudinile zgomotoase indeparteaza oamenii;
• Purtare primitoare
• Charisma: oficiala (data de functie, statut social, avere etc), artificiala (creata de mass-media), studiata (realizare, măreție, sentiment de sine).
• Aspectul, care trebuie să fie frumos, individul să aibă inaltime, sarm
Autenticitatea presupune
• Cat de onest esti cu oamenii si cu tine insuti intr-o situatie data.
• Ȋntrebări care reflectă gradul de autenticitate:
• Te împrietenesti doar cei care iti pot aduce beneficii în viitor (oameni care au ceva ce vrei?)
• Esti genul care colectează cărți de vizită și numere de telefon profesionale (unul care stabilește mai multe contacte, dar câteva prietenii și relații de calitate reală)?
• Ai manipula pe alții sau ai permite altora să te manipuleze?
• Ai comportamentul concentrate pe obținerea aprobării altora, indiferent de cum te simți cu adevărat?
• Ești sincer cu tine?
• În măsura în care simțiți - conștient sau inconștient, ca altii nu va accepta, nu va respecta, iubesc sau să coopereze cu tine dacă ati acționa în funcție de propriile nevoi și priorități, este probabil sa va comportati într-un mod pe care alții percep ca neautentic;
• În măsura în care aveti stima de sine, incredere in credințele si valorile personale, și va comportati corect cu alte persoane, este probabil sa va comportati într-un mod pe care alții percep ca autentic;
Claritatea presupune:
• Abilitatea de a va exprima gandurile, ideile, opiniile si intentiile cu claritate
• Ȋntrebări care reflectă gradul de claritate:
• Spuneti ceea si vreti sa spuneti si vreti sa spuneti ceea ce spuneti?
• Vorbiti prea repede, prea mult sau prea putin?
• Vocea ( pasul, ritmul, volumul si inflexiunile) inspira incredere sau lipsa de respect?
• Utilizati limbajul cu indemanare?
• Puteti prezenta probleme si concepte clar, articulat, convingator?
• Ascultati atent, cu pricepere astfel incat sa intelegeti punctul celorlalti de vedere;
• Imbunatatiti-va vocabularul astfel incat sa va imbunatatiti modul de a va prezenta gandurile si intentiile;
• Utilizati metafore si figuri de stil ori de cate ori va ajuta in exprimare.
Empatia, acea capacitate de a te pune in locul celuilalt si de a-I ȋmpărtăşi sentimentele, care inlesneste cooperarea, prin conectarea indivizilor la valori, şi la sentimente commune; un sentiment pozitiv intre 2 persoane, o conditie a existentei raporturilor intre acestea.
Ȋntrebări care reflect gradul de empatie:
• Cat de constient sunteti de sentimentele celorlalti?
• Puteti sa vedeti celelalte personae ca indivizi unici? (non-introducerea in categorii)
• Ii acceptati asa cum sunt, pentru ce sunt?
Elevul poate ȋnvăţa că, pentru a obţine empatie, trebuie să ȋndeplinească anumite standard comportamentale, cum ar fi :
• Evitarea comportamentelor toxice
• Adoptarea comportamentelor pozitive
• Să nu ameninţe
• Să nu desconsidere sau elimine ideile altor persoane`:
• Să ştie să-şi prezinte propriile idei
• Să arate atentie, apreciere, şi validarea altor persoane
Ȋn concluzie, inteligenţa socială, ca echivalent al inteligenţei interpersonale, este abilitatea de relaţiona neproblematic cu ceilalţi, de acomunica efficient, de a le observa trăirile şi de a comunica efficient cu aceştia. Caracteristicile elevilor cu inteligenţă interpersonala socială sunt:
- elevul este comunicativ, sociabil, stabileşte uşor contacte şi relaţii cu alţii;
- elevul este dispus să-I ajute pe ceilalţi, are comportamet pro-social;
- elevul are mulţi prieteni, ȋȋ place să facă parte dintr-un grup;
- elevul dovedeşte intuiţie, empatie şi sensibilitate la problemele altora.
De aceea, ȋn plan educational, elevul va avea următoarele caracteristici:
- ȋnvăţa mai uşor şi mai bine discutȃnd, dezbătȃnd problemele
- va prefera ȋnvătarea prin cooperare celei individuale;
- este dispus să schimbe opinii şi idei, să ȋnveţe de la alţii, să ȋşi pună ȋn valoare capacităţile de a prezenta altora materialul pe care l-a ȋnvăţat;
- are capacitatea de a mobiliza şi de a uni collective de persoane
-are abilitatea de a-I influenţa pe alţii şi de armoniza interese diferite şi variate ale membrilor unui grup;
- se simte bine ȋn cadrul concursurilor sau situaţiilor competiţionale.
Prezentăm mai jos cȃteva sugestii de stimulare a acestui tip de inteligenţă la copii”
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
· Abbey, D., and J. Esposito. Social support and principal leadership style: A means to reduce teacher stress. Education 105(3): 327-33. 1985.
· https://www.civilityexperts.com/blog/social-intelligence-workplace/
· http://bigeducationape.blogspot.com/2012_05_08_archive.html
· Dicționarul explicativ al limbii române, ediția a II-a, Academia Română, Institutul de Lingvistică, Editura Univers Enciclopedic, 1998
· https://www.slideshare.net/surabhibhargava/teaching-styles-49268532
· https://healthfully.com/the-effects-on-teenagers-self-esteem-after-losing-parents-8053694.html
· https://fra.europa.eu/ro/charterpedia/article/14-dreptul-la-educatie
· https://ro.pinterest.com/pin/426856870906398732/?lp=true
· https://www.divahair.ro/sanatate/psihologie/ce_este_inteligenta_sociala_si_6_semne_ca_o_stapanesti
· Inteligenta sociala, https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fasecib.ase.ro%2Fmps%2FINTELIGENTA_SOCIALA.ppt
· http://aletheea.ro//idei-de-activitati-pentru-copii-care-dezvolta-inteligentele-multiple/