Viața trăită de omul modern este adesea descrisă ca fiind o viață trăită pe pilot automat, ca răspuns la circumstanțe și evenimente exterioare, la viziunile și dorințele celorlalți. Regretele sunt rezultatul lucrurilor pe care ne-am fi dorit să le facem, dar nu le-am făcut, al visurilor neîmplinite, al pasivității cu care ne-am tratat pe noi, timpul nostru de viață, dorințele noastre.

Evitarea acestor regrete ar presupune să începem să ne trăim viața în acord cu ceea ce este important pentru noi (nu pentru ceilalți), dezvoltarea unei viziuni personale care să ne conducă spre împlinire – așa cum este aceasta definită pentru fiecare. Viziunea reprezintă un obiectiv măreț pe care vrem să-l atingem, un scop, o chemare.

„Nu veți trăi niciodată o viață care să conteze până când nu definiți ceea ce contează. Definind ceea ce contează, definiți viziunea.” (George Ambler).

Știința spune că avem nevoie de o viziune pentru viitor. Stabilirea viziunii personale este un proces. Necesită timp și disponibilitate pentru analiză și introspecție.

 

Mecanismul prin care este argumentat acest lucru este legat de voință. Walter Mischel, cercetătorul cunoscut pentru testul Marshmallow (legat de capacitatea de auto-control), susține că oamenii care sunt dispuși să facă sacrificii pe termen scurt au mai multe șanse de a obține rezultate mai bune pe termen lung. Printr-un studiu făcut prin rezonanță magnetică, el arată că majoritatea oamenilor, atunci când se proiectează în viitor, se referă la sine ca la niște străini – în cortex se activează zone diferite atunci când participanților la studiu li se cere să se gândească la sine în prezent și respectiv în viitor, această ultimă zonă fiind, de fapt, identică zonei activate atunci când li se cere să se gândească la o persoană străină. Așadar, cei care sunt mai conectați cu sinele lor proiectat în viitor, au șanse mai mari să rămână mai disciplinați și sunt mai capabili de a renunța la recompensa de moment de dragul unui bine în viitor: „Cu cât este mai puternică legătura cu viitorul vostru, cu atât mai mare devine voința voastră de a face lucrurile care vor fi în interesul sinelui viitor”, spune Mischel.

Prin urmare, stabilirea/cunoașterea viziunii personale și conectarea cu sinele viitor ne determină dezvoltarea voinței și optimismului, ne ajută să fim mai determinați și eficienți în acțiunile care ne creionează viața.

Iată o prezentare succintă a procesului de stabilire a viziunii personale:

Examinați trecutul – pentru a învăța din experiențele anterioare și a închide capitolele de care nu mai aveți nevoie. Întrebați-vă: Care au fost scopurile mele până acum? Pe care am reușit să le ating până în acest moment? Ce/Cine mi-a afectat viața în mod semnificativ? Care au fost provocările? Ce m-a emoționat în mod deosebit? Ce lucruri importante am învățat până acum?

Evaluați prezentul – pentru a conștientiza locul în care vă aflați astăzi și a pune bazele pe care să construiți o viziune pentru viitorul dumneavoastră. Acordați timp pentru a analiza fiecare din domeniile importante ale vieții și căutati răspunsuri la întrebări care să vă ajute să aveți o imagine cât mai detaliată a situației prezente.

Majoritatea oamenilor își condiționează fericirea de atingerea unor praguri, realizarea unor obiective, achiziționarea unor lucruri… Cercetările arată că ne adaptăm foarte repede după ce ne atingem obiectivele – putem fi fericiți pentru câteva ore sau zile, dar după aceea vom fi la fel de fericiți ca înainte de atingerea obiectivului.

Numeroși experți în acest domeniu, leadership sau dezvoltare personală scot în evidență cât de important este să îți stabilești propria viziune pentru viață. Warren Bennis, Stephen Covey, Peter Senge, și mulți alții afirmă că o viziune puternică te poate ajuta să reușești și să ajungi mult mai departe decât dacă nu ai avea această viziune.

Viziunea te poate propulsa și îi poate inspira şi pe cei din jurul tău să își atingă propriile scopuri sau vise în viață. Dacă nu îți identifici viziunea, alții îți vor planifica și conduce viața.

Viziunea reprezintă ceea ce vrei tu să fii, să faci, să simți, să gândești, să deții, să fi asociat cu, sau să ai un impact până la o anumită dată în viitor. Viziunea ta trebuie să fie unică și adecvată pentru tine.

Crearea unei viziuni cu privire la situaţia dorită a viitorului este una dintre metodele cele mai populare pentru planificarea şi implementarea schimbărilor organizaţiei, inclusiv a culturii acesteia.

Dintr-o perspectivă a interpretării simbolice, viziunea ar putea servi mai departe, pentru modelarea culturii organizaţionale necesare succesului organizaţiei în viitor şi de a facilita transformările necesare pentru a ajunge la rezultatul dorit. Important este şi modul în care liderul/managerii reuşesc să transmită propria viziune potenţialilor susţinători. Aceştia interpretează printr-o serie de procese individuale şi de grup evenimentele organizaţionale şi, pe această bază, ei decid ce modele comportamentale vor adopta în viitor.

Se discută de mult timp impactul puternic pe care viziunea liderilor o are asupra direcţionării potenţialului resurselor umane către realizarea obiectivelor organizaţiei şi obţinerea performanţelor aşteptate. Fenomenul de schimbare şi realiniere a valorilor la noile cerinţe ale managerilor sunt strâns legate de capacitatea managerilor/liderilor de a dezvolta o viziune organizatorică puternică, atractivă pentru membrii organizaţiei. Viziunea este astfel, un set de valori bine individualizate ce se doreşte a fi adoptate şi aplicate în viaţa organizaţiei, într-o anumită perioadă de timp şi care reflectă şi se reflectă puternic în conţinutul culturii manageriale.

Valorile sunt elemente de durată (la nivel intelectual şi emoţional) care definesc atitudinile şi comportamentele ce sunt acceptate la nivel personal, de grup sau societate. Valorile sunt apreciate şi susţinute ca parte importantă a unor modele comportamentale. Ele sunt rodul unei alegeri libere pe care o au indivizii şi grupurile într-un anumit context.

Valorile individuale sunt parte a unui sistem ce ghidează viaţa membrilor unei colectivităţi şi care determină ca în cea mai mare parte, acţiunile acestora să fie predictibile. Majoritatea oamenilor împărtăşesc un set de valori asemănător cu cel al oamenilor din jurul lor; prin intermediul acestora se creează anumite reţele în care indivizii sunt integraţi. Valorile sunt o parte importantă a experienţei umane, ce poate avea o natură diversă: profesională, personală, organizaţională sau societală. Ele definesc atât ceea ce este cât şi ce ar trebui să fie în viaţa noastră.

Viziunea conturează concepţia managerilor despre ceea ce este în prezent organizaţia, cum ar trebui să arate peste un anumit interval de timp şi care este drumul ce trebuie urmat între situaţia existentă şi cea dorită. Managerii vor urmări permanent ca valorile culturii manageriale ce-şi dovedesc viabilitatea să fie preluate şi manifestate de un număr cât mai mare de salariaţi, indiferent de nivelul ierarhic, determinând modificări de mai mică sau mai mare amploare în cadrul culturii organizaţionale de ansamblu.

Valorile organizaţionale sunt în centrul culturii organizaţionale şi oferă anumite alternative de acţiune în timp ce elimină altele. Ele trebuie să fie stabilite, menţinute şi schimbate în raport cu necesităţile organizaţiei, păstrându-i însă identitatea.

Principii calauzitoare:

    Grija față de elev și lumea în care trăim

Suntem conduşi de spiritul intens, competitiv al pieţei, dar direcţionăm acest spirit către soluţii benefice atât pentru școala noastră, cât şi pentru persoanele ce o compun. Succesul nostru depinde de înţelegerea deplină a elevilor, a beneficiarilor indirecți şi a comunităţilor.

 Să spunem deschis adevărul tot timpul

    Noi spunem întreaga poveste, nu doar ceea ce serveşte scopurilor noastre individuale. Pe lângă faptul că ne exprimăm cu claritate, sinceritate şi precizie, ne asumăm responsabilitatea pentru asigurarea înţelegerii comunicărilor pe care le facem.

Să-i respectăm pe ceilalți și să reușim împreună

    Succesul depinde de respectul reciproc, în interiorul şi în afara organizației școlare. Pentru aceasta avem nevoie de oameni care sunt capabili să lucreze împreună ca parte a unei echipe sau prin colaborare informală. Deşi școala are la bază performanţa individuală, recunoaştem importanţa şi valoarea muncii în echipă în transformarea obiectivelor în realizări.

Să câştigăm prin diversitate şi includere

    Primim cu braţele deschise persoane cu origini, trăsături şi moduri de a gândi diferite. Diversitatea aduce noi perspective şi încurajează inovația, precum şi capacitatea de a identifica noi oportunităţi.

Să echilibram obiectivele pe termen scurt cu cele pe termen lung

    În cazul fiecărei decizii pe care o luăm, cântărim atât riscurile şi beneficiile pe termen scurt, cât şi cele pe termen lung. Menţinerea acestui echilibru susţine creşterea noastră şi asigură faptul că ideile şi soluţiile noastre sunt relevante atât acum, cât şi în viitor.

”Performanta cu scop" ar trebui să fie filozofia care ne definește și care ne ajută să avem o evoluție sustenabilă.

Ce este de fapt Viziunea și cum se dezvoltă aceasta? Viziunea strategică descrie situația dorită după o anumit perioadă definită în condiții ideale, pornind de la situația actuală. Aceasta determină direcția de dezvoltare și motivează la acțiune. Cu alte cuvinte, viziunea trebuie să răspundă la întrebarea: unde ne-am dori să fim? Și trebuie să fie: bazată pe valorile comune; o imagine atractivă și plină de încredere a viitorului; ceva care nu este încă real, dar poate fi adus la viață în gândurile noastre; locul în care începe ziua de mâine; să dea o formă mai pozitivă și mai clară viitorului; farul care te ghidează.

Bibliografie:

Walter Mischel, 2015, The Marshmallow Test: Understanding Self-control and How To Master It

Marian Năstase, Viziunea – caracteristică a liderilor de succes