Importanța codului de etică și deontologie profesională
Orice organizatie, indiferent de dimensiunea ei, este intr-o permanenta interconectare cu mediul sau interior (angajati, management) si exterior (parteneri, beneficiari, comunitatea etc). Acest lucru implica comportamente, atitudini, proceduri, decizii, sanctiuni etc. In acest context organizatia are nevoie de un reper care sa ii ghideze scopurile, actiunile si comportamentele catre o atitudine proactiva, responsabila in concordanta cu echilibru social si de mediu.
O expresie a acestei viziuni sunt codurile de etica si conduita, ca grupare a valorilor si a principiilor functionale ale organizatiei in raport cu cerintele de echitate sociala si de mediu. Orice organizatie, chiar si cea mai sincera si mai implicata in comunitate are nevoie de un cod de etica care sa identifice practicile etice si standardele acceptate unilateral.
Codul de etica si deontologie profesionala are valoare de cadru normativ si este obligatoriu pentru toate cadrele didactice, precum si pentru personalul contractual. El reglementeaza respectarea principiilor si a normelor morale: libertatea profesionala, autonomia personala, dreptatea si echitatea, nediscriminarea si egalitatea de sanse, eliminarea conflictelor de interese, profesionalismul, onestitatea si corectitudinea intelectuala, transparența, responsabilitatea, respectul si toleranta.
Etica in contextul nostru poate fi definita ca un set de reguli care definesc ceea ce este drept si gresit in conduita noastra, o reflectie sistematica asupra consecintelor morale ale deciziilor unei organizatii. Acesta cuprinde misiunea, valorile, procedurile si standardele etice si profesionale ce definesc activitatea organizatiei. Codul de etica are si un rol important in comunicare ce atesta ca organizatia isi respecta promisiunile asumate fata de valorile si principiile sale, a angajamentului fata de beneficiari, a felului de a isi desfasura activitatea si a relatiei comunitare.
O cultură cu un înalt standard de etică definește principiile și standardele care ghidează deciziile noastre de zi cu zi, pentru a asigura faptul că acționăm la cele mai înalte standarde de etică; descrie politicile și elementele legislative și reglementare care ne influențează activitatea; reprezintă un element de referință pe care îl putem folosi pentru a ne evalua conduita în baza principiilor privind echitatea și corectitudinea ale școlii noastre, pe care aceasta se angajează să le mențină; facilitează crearea unei culturi în care fiecare dintre noi acționează la cele mai înalte standarde de etică și de integritate, în care conduita lipsită de etică nu este tolerată și în care cu toții suntem responsabilizați pentru a vorbi și pentru a semnala probleme.
Codul de Etică şi Conduită Profesională al unei unități școlare defineşte valorile, principiile şi normele de conduită profesională pe care personalul școlii trebuie să le respecte şi să le aplice în activitatea desfăşurată în cadrul organizaţiei, în concordanţă cu valorile şi obiectivele organizaţiei.
Codurile de etică însumează valorile, idealurile, principiile şi normele morale ale unei organizații. Acestea promovează, cultivă aceste valori în rândul angajaţilor organizației şi creează un climat moral adecvat obiectivelor companiei. Orice cod moral este perfectibil, de aceea, el trebuie să fie sensibil la schimbări şi să lase loc adaptării şi îmbunătăţirii. Acesta trebuie să formuleze o ierarhie a grupurilor cointeresate. El trebuie conceput pentru a apăra interesele tuturor grupurilor de beneficiari, interesele acţionarilor, ale managerilor şi aparatului administrativ, ale angajaţilor, ale organizaţiei în întregul ei.
Codul etic al unei organizații trebuie construit în jurul unor obiective clare, pentru a fi eficient. Aceste obiective sunt, în general, următoarele: promovarea valorilor şi principiilor etice ale organizaţiei; încurajarea comportamentului responsabil şi a bunelor practici în relaţiile cu grupurile cointeresate ale organizației; crearea unui climat etic adecvat activităţii profesionale, în acord cu ţelurile organizației; prevenirea şi rezolvarea conflictelor etice; descurajarea practicilor imorale şi a încălcării drepturilor grupurilor cointeresate, sancţionarea abaterilor de la valorile organizaţiei.
Etica reprezintă acele principii şi valori de care ţinem cont în luarea deciziilor. Ele ne ajută să decidem dacă acţiunile şi comportamentele noastre sunt bune sau greşite. Regulile eticii ne ajută să acţionăm conform unor standarde înalte şi cu integritate. Codul etic de conduită al personalului operaţionalizează o serie de valori şi principii care să ghideze activitatea şi comportamentul tuturor salariaţilor. El descrie o serie de reguli specifice, care fixează cerinţele minime acceptabile de comportament pentru orice angajat al unei școli. Orice încălcare a acestor reguli, va afecta nu numai drepturile şi aşteptările beneficiarilor, dar se va răsfrânge negativ şi asupra reputaţiei şi integrităţii școlii.
Un cod de etică se întemeiază pe următoarele principii fundamentale: libertate academică, competenţă şi profesionalism, integritate, onestitate intelectuală, colegialitate, loialitate, dreptate şi echitate, responsabilitate.
În baza Ordinului nr.600/2018 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial al entităților publice, în baza prevederile art. 4 din OG 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv, republicată,cu completările şi modificările ulterioare, în baza Ordinului MEN nr. 4.831 din 30 august 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar, la nivelul unităţilor de învăţământ se constituie comisiile de etică.
Comisia de etică are următoarele atribuţii: elaborarea sau, după caz, modificarea şi completarea Codului etic al unităţii şcolare; analiza sesizărilor privind încălcările eticii; formularea de avize cu privire la aspectele etice implicate de reglementările interne ale unităţii; prezentarea de rapoarte anuale Consiliului Profesoral.
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de etică stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru implementarea Codului de etică profesională; dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii privind modul de implementare a Codului de etică profesională; asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului; sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe director în luarea deciziei.
Rolul Comisiei de Etică
Obiectivul Comisiei de Etică este rezolvarea neregulilor sau conflictelor ivite, referitor la următoarele probleme:
a) orice neregulă apărută în comunitatea școalră, sau încălcare a normelor de etică profesională şi de conduită,
b) în cazul încălcării regulamentelor la nivelul oricărei structuri organizatorice, dacă regulamentul în vigoare nu conţine prevederi specifice referitoare la aceasta,
c) încălcarea dreptului de autor,
d) diferenţe de opinii sau conflicte ivite între persoane, respectiv persoane şi conducătorii structurilor organizatorice (la nivelul catedrelor și compartimentelor), care se referă la activitatea didactică, ştiinţifică sau socială din cadrul școlii,
e) analizarea plângerilor, sesizărilor cu privire la abaterea de la normele etice şi rezolvarea acestora.
Atribuţiile Comisiei de etică
(1) Comisia de etică contribuie la elaborarea Codului de etică profesională, care este stabilit de Consiliului profesoral, trimis spre avizare Consiliului de Administraţie şi Directorului spre aprobare.
(2) Comisia de etică aplică Codul de etică profesională astfel:
a) primeşte sesizări şi reclamaţii sau se autosesisează privind situaţiile ce intră sub incidenţa Codului de etică profesională al școlii şi evaluează validitatea acestora.
b) organizează investigaţii, interviuri, audieri în scopul culegerii de date privitoare la cazurile care fac subiectul sesizării/ reclamaţiei;
c) după efectuarea investigaţiilor, interviurilor, audierilor şi pe baza rezultatelor acestora, realizează analiza cazului, ia decizii şi întocmeşte un raport de caz;
d) comunică raportul de caz părţilor implicate şi propune eventuale recomandări Consiliului de Administraţie;
e) păstrează confidenţială identitatea autorului sesizării.
(3) Comisia de implementare a Codului de etică profesională întocmeşte un raport anual cu privire la situaţia școlii din perspectiva respectării principiilor şi prevederilor Codului de etică profesională. Raportul anual se înaintează Consiliului de Administraţie. Raportul nu va conţine informaţii de identificare referitoare la cazurile nefinalizate, nedemonstrate sau sesizările şi reclamaţiile respinse.
Ce cuprinde codul de etică?
Codul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din cadrul colegiului responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.
Codul instituie un ansamblu de valori, principii şi norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.
Codul aderă la convingerea fundamentală că elevul este motivul cel mai important pentru existenţa profesiei. Acest cod constă din principii, angajamente şi responsabilităţi. În document, trebuie specificate principiile de comportament etic necesare pentru a menţine standardele de integritate, conducere şi profesionalism în rândul profesorilor, personalului auxiliar şi administrativ. După elaborare, acesta trebuie comunicat tuturor părţilor interesate atât din interiorul cât şi din afara unităţii.
Etica şi responsabilitatea educaţională necesită un angajament zilnic şi total din partea şcolii (directori, profesori, personal auxiliar si nedidactic, elevi şi părinţi).
Părinţii elevilor sau tutorii lor legali sunt chemaţi să se implice în activităţile organizate de şcoală, să facă propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii educaţiei copiilor lor, să ia la cunoştinţă şi să respecte prevederile contractului de parteneriat cu şcoala. Promovarea valorilor etice se face prin lucru în echipă şi prin iniţiativă, iar rezultatele apar prin creşterea reputaţiei şi a imaginii şcolii.
Obiectivele codului de conduită urmăresc să asigure creşterea calităţii serviciului, o bună administrare în realizarea interesului public, precum şi eliminarea birocraţiei şi a faptelor de corupţie din instituția publică, prin:
a) reglementarea normelor de conduită profesională necesare realizării unor raporturi sociale şi profesionale corespunzătoare creării şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei publice şi al personalului;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea personalului școlii;
c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc; menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor personalului didactic;
d) creşterea calitativă a relaţiilor dintre părţile implicate în actul educaţional;
e) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar; f) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;
g) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;
h) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.
Principiile care guvernează conduita profesională a personalului unei școli sunt următoarele:
a) primatul interesului public - principiu conform căruia personalul are îndatorirea de a considera interesul public mai presus decât interesul personal, în exercitarea atribuţiilor funcţiei;
b) asigurarea egalităţii de tratament al cetăţenilor - principiu conform căruia personalul colegiului are îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
c) profesionalismul - principiu conform căruia personalul colegiului are obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
d) imparţialitatea, obiectivitatea şi nediscriminarea - principiu conform căruia angajaţii sunt obligaţi să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuţiilor funcţiei;
e) integritatea morală și profesională - principiu conform căruia personalului colegiului îi este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material;
f) libertatea gândirii şi a exprimării - principiu conform căruia personalul colegiului poate să-şi exprime şi să-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
g) cinstea, onestitatea şi corectitudinea - principiu conform căruia, în exercitarea funcţiei şi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul colegiului trebuie să fie de bună-credinţă şi să acţioneze pentru îndeplinirea conformă a atribuţiilor de serviciu;
h) deschiderea şi transparenţa - principiu conform căruia activităţile desfăşurate de angajaţii colegiului în exercitarea atribuţiilor funcţiilor lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor.
i) independenţă şi libertate profesională;
j) responsabilitate morală, socială şi profesională;
k) confidenţialitate şi respect pentru sfera vieţii private;
l) respectarea şi promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educaţiei;
m) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
n) respectarea autonomiei personale;
o) atitudine decentă şi echilibrată;
p) toleranţă;
r) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
s) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii şi instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii, domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
t) implicare în procesul de perfecţionare a caracterului democratic al societăţii.
În ordinul Secretariatului General al Gvernului nr.600/2018 se prevde, la Standardul 1 – Etica și integritatea –elaborarea, la nivelul unității școlare a unui document care sprijină și promovează valorile etice, integritatea personală și profesională a salariaților. Tot în același document se precizează că la nivelul unității școlare trebuie să existe preocupări pentru actualizarea codului de etică.
Structura Codului de etică
Codul de etică conține sau face trimitere la următoarele aspecte: introducere, principii/reguli generale de comportament, prevederi privind monitorizarea și controlul aplicării normelor de conduită profesională, reguli privind răspunderea, sancțiuni, dispoziții finale.
Codul de etică adoptat de unitatea școlară trebuie să evidențieze valorile etice și misiunea asumate de entitate.
Personalul școlii trebuie informat cu privire la prevederile codului de etică: publicare într-un loc vizibil, distribuție în format electronic/letric, sesiuni de informare etc. Periodic se realizează informări cu privire la prevederile documentului și testări cu privire la cunoștințele personalului prin evidențierea instrumentelor utilizate.
De asemenea, într-un bun cod de etică, trebuie să se prevadă posibilitatea sesizării, de către orice persoană din cadrul entității a încălcării codului de etică, prin modalități transparente.
Codul de etică și deontologie profesională promovează:
• Competenţa profesională;
• Integritatea morală;
• Cultura organizațională;
• Formele respectului (faţă de muncă şi valori, faţă de persoane şi comunitate);
• Creativitatea, inițiativa şi personalitatea;
• Armonizarea interesului individual cu cel colectiv;
• Deschiderea către viaţa comunităţii;
• Alinierea la tendinţele și practicile învăţământului european
Scopurile documentului sunt de a:
• servi drept un ghid pentru practicile etice ale personalului educaţional;
• auto-evalua şi evalua egal responsabilităţile cadrelor didactice faţă de elevi, părinţi, colegi şi personalul de conducere;
• informa elevii/părinţii deserviţi de către personalul şcolii cu privire la practicile educaţionale acceptabile şi comportamentul aşteptat de aceștia din partea profesorilor.
Profesia de cadru didactic trebuie privită de către comunitate cu încredere şi responsabilitate, necesitând standarde ridicate de profesionalism. Prin urmare, profesorul acceptă atât încrederea publică, cât şi responsabilităţile de a practica profesia în funcţie de cel mai înalt grad posibil de conduită etică. În acest sens, responsabilităţile includ angajamentul faţă de elevi, profesie şi comunitate. Ca toate codurile profesionale bine stabilite, acesta oferă un ghid de orientare şi include aspecte specifice pentru procesul de luare a deciziilor etice. Codul prevede si un cadru conceptual de evaluare a măsurilor efectuate. Astfel, aplicarea codului la situaţii specifice, în esenţă, se adaptează la fiecare în parte. Rolul unui profesor în societate este pe cât de semnificativ, pe atât de valoros. El are o influenţă ce depăşeşte societatea în care trăieşte şi nici o altă personalitate nu poate avea o influenţă mai profundă decât un profesor. Elevii sunt profund afectaţi de afecţiunea profesorului, caracterul lui, competenţa şi angajamentul său moral. Un astfel de profesor devine un model pentru elevii săi.
În timpul educaţiei lor, elevii au tendinţa de a stabili obiectivele lor în viaţă şi a planurilor lor de viitor, în urma consultării cu profesorii săi. Prin urmare, un profesor bun şi cu o viziune largă poate joaca un rol important în construirea viitorului elevilor. În acelaşi timp, un profesor ,,certat” cu normele de etică şi bună practică poate afecta elevii mult mai serios. Un profesor corupt şi incompetent nu este doar un individ rău, dar, de asemenea, o întruchipare a unei generaţii corupte şi incompetente.
Cadrele didactice joacă un rol foarte activ în procesul de instruire:
• Ajută elevii în autentificarea procesului de învăţare – crearea legăturilor cu curriculum-ul şcolar, interesele, cunoştinţele existente; stimularea curiozităţii şi dragostea de învăţare
• Ajută elevii să conducă procesul de învăţare; să se încadreze în obiective, scop, roluri, planuri, termene-limită, precum şi puncte de control, criterii; să identifice şi să aplice strategiile de învăţare optimă pentru procesul de învăţare
• Ajută elevii să stabilească/construiască „imaginea de ansamblu” a cunoştinţelor fundamentale.
• Ajută elevii să îşi definească nevoile informative; să stabilească priviri generale asupra subiectelor, lacunelor în cunoştinţe.
• Direcţionarea elevilor pentru a stabili şi folosi cele mai bune surse de informaţii/resurse informaţionale/tehnologii de informaţii/strategii de căutare; pentru a selecta şi respinge informaţiile; pentru a încadra creanţele informaţionale
• Ghidarea elevilor pentru a analiza informaţiile; a înţelege şi prelucra aceste informaţii; a sintetiza cele mai bune informaţii care să se potrivească cu nevoile personale, şi a le organiza eficient
• Direcţionarea elevilor în a construi cunoştinţele în urma analizei şi sintetizării informaţiilor; a reprezenta fapte, propriile idei, opinii şi înţelegeri
• Îndreptarea elevilor de a comunica cunoştinţele – a traduce cunoştinţe în mesaje în mod clar, încadrând mesajele legate de scopul învăţării, realizarea cerinţelor de evaluare, precum şi utilizarea eficientă potenţialului de mediu şi tehnologic.
Codul de Etică se referă la unele valori esenţiale legate de profesia de profesor, şi anume: integritatea, onestitatea, respectul, responsabilitatea şi încrederea.
Profesorul trebuie să demonstreze INTEGRITATE prin:
• crearea şi menţinerea relaţiilor profesionale corespunzătoare
• exersarea acţiunilor de zi cu zi cu corectitudine, de la gânduri la fapte
Profesorul trebuie să demonstreze ONESTITATE prin:
• comportarea cu imparţialitate, încredere şi onestitate
• exprimarea stimei faţă de o altă persoană, acţionând şi discutând sincer şi corect
Profesorul trebuie să demonstreze RESPECT fiind:
• tolerant, atent şi înţelegător cu alte persoane, părerile şi valorile lor
• conştient de faptul că relaţia cu elevii şi părinţii acestora trebuie să fie bazată pe respect reciproc, încredere şi dacă este necesar, pe confidenţialitate
Profesorul trebuie să demonstreze RESPONSABILITATE prin:
• oferirea priorităţii educaţiei şi instruirii elevilor
• angajarea în activităţi de dezvoltare profesională continuă şi de îmbunătăţire a strategiilor de predare-învăţare
• colaborarea şi cooperarea cu colegii în interesul educării şi instruirii elevilor
Comportamentul etic în rândul cadrelor didactice, a personalului auxiliar si administrativ reprezinta expresia atitudinilor si practicilor pe care acestia le promoveaza in nume propriu in cadrul unitatii. Atunci când există dubii serioase cu privire la comportamentul etic al colegilor sau dacă profesorii sunt nevoiţi să lucreze în situaţii care nu reflectă standardele menţionate în acest Cod etic pentru profesori, atunci profesorul este obligat să ia măsuri corespunzătoare pentru a rectifica aceste condiţii.