Modelul sferelor de influenţă suprapuse - Joyce Epstein
Modelul parteneriatului SFC, dezvoltat de Joyce Epstein (1995) pare a fi „cel mai proeminent şi complet din literatură, iar multe dintre studiile analizate se raportează la acest model. Teoria sferelor de influenţă suprapuse afirmă că elevii învaţă mai mult atunci când părinţii, educatorii şi alte persoane din comunitate împărtăşesc scopurile şi responsabilităţile pentru învăţarea elevilor şi lucrează împreună, nu individual.
Ariile care se suprapun sunt familia, şcoala şi comunitatea. În cadrul zonelor de “suprapunere” au fost identificate următoarele tipuri de implicare: parentingul, comunicarea, voluntariatul, învăţarea acasă, luarea deciziilor şi colaborarea cu comunitatea.
Modelul Hoover-Dempsey şi Sandler
Acesta ilustrează procesul implicării parentale din perspectiva teoretică mai largă a teoriei învăţării sociale. Comportamentul uman este privit ca parte a unui sistem de relaţii bilaterale între factorii personali şi factorii de mediu, subliniind contribuţia pe care cultura şi alte variabile legate de contextul de viaţă o au, ca elemente fundamentale pentru motivaţia în implicarea părinţilor şi tutorilor.
Definiţia parteneriatului – Bryan
Parteneriatul şcoală – familie - comunitate este văzut ca un tip de „relaţie prin intermediul căreia personalul şcolii realizează un parteneriat cu familia şi alţi membri ai comunităţii pentru a-i ajuta pe copii să aibă succes la şcoală” .
Modelul reţelelor tematice - Attride-Stirling
Conform acestui model, implicarea parentală este compusă din trei elemente : interacţiunea cu copilul, disponibilitatea şi responsabilitatea pentru copil. Elementele majore de implicare parentală sunt: importanţa de a fi un model pozitiv; implicarea împreună cu copiii în activităţi în aer liber, educaţia ca un mijloc pentru dezvoltarea copiilor din punct de vedere socio-economic, natura evolutivă a rolurilor construite social prin implicarea taţilor în Taiwan. A fi tată presupune negocierea rolului cu structurile familiei, iar rolurile pot fi conturate de o serie întreagă de factori
socio-culturali. Conceptul de tată în diferite culturi s-a schimbat în decursul timpului odată cu schimbările ideologice, modelate de contextul cultural.
Pe lângă factorii economici, alţi factori contextuali, precum: familia, comunitatea, cultura, istoria contribuie la conturarea rolului de tată.
Modelul Matsagouras
Matsagouras a descris în anul 2005 patru tipuri de colaborare părinţi- profesori pentru a explica rolurile pe care trebuie să le îndeplinească aceştia: centrare pe şcoală, colaborare, negociere, centrare pe familie. În timp ce valoarea parteneriatului şcoală - familie este general acceptată, acesta nu poate fi întotdeauna implementat cu uşurinţă şi eficienţă. Aceasta se datorează diferenţelor de percepţie despre context şi conţinut între participanţi, lipsei unei definiţii mai clare în literatură a ceea ce înseamnă implicarea părinţilor , lipsei unor relaţii echivalente între părinţi şi profesori sau barierelor legate de implicarea părinţilor, precum lipsa de timp a acestora.
Lipsa cunoştinţelor şi abilităţilor pentru a realiza astfel de colaborări de succes reprezintă o barieră importantă. Pe de o parte, părinţii au nevoie de ghidare din partea profesorilor pentru dezvoltarea copiilor lor. Pe de altă parte, profesorii solicită cooperarea părinţilor, în condiţiile în care nu au abilităţile necesare pentru a sprijini efectiv această implicare. . De aceea, a apărut necesitatea ca formatorii viitorilor profesori să îi “echipeze” pe aceştia cu abilităţi şi strategii pentru a dezvolta o comunicare eficientă cu părinţii. Înainte de a crea programe de formare pentru profesori, e important să fie explorate percepţiile părinţilor şi profesorilor despre rolurile, conţinutul şi contextul colaborării dintre aceştia.
Şcolile au nevoie de metodologii care să asigure un cadru în care să se dezvolte relaţiile şcoală - familie, astfel încât să se ţină cont de nevoile copiilor, părinţilor, profesorilor şi să crească participarea părinţilor la activităţile şcolare.
Modelul funcţional Bryan şi Holcomb McCoy
Pornind de la funcţiile specifice ale parteneriatului şcoală - familie - comunitate, identificate în literatura de specialitate, Bryan şi Holcomb McCoy (2004) propun un model multinivelar, care conţine nouă tipuri de rezultate colaborative. Acestea sunt: programe de mentorat, centre pentru părinţi, programe de voluntariat, oportunităţi de asistenţă la clasă, programe de vizite la domiciliu, programe de educaţie pentru părinţi, parteneriate din domeniul afacerilor, management şcolar şi programe de tutorat.
Modelul dezvoltării de alianţe la nivel comunitar - Ferguson
Fiecare stadiu de dezvoltare a parteneriatului conţine o sarcină sau tensiune centrală. Pe parcursul rezolvării acestor aspecte, persoanele pot merge la nivelul următor în cadrul dezvoltării. Eşecul în negocierea unei provocări anume poate însemna lipsa dezvoltării şi eşecul unei iniţiative de colaborare . Există cinci tipuri de tensiuni ale relaţiilor parteneriale specifice:
- încredere şi interes versus neîncredere şi dezinteres;
- compromis versus conflict sau ieşire;
- asumarea angajamentului versus ambivalenţă;
- întreprinzător versus descurajare şi tranziţie versus stagnare.
În fiecare stadiu, consilierul poate urma paşii „reciprocităţii culturale”, care presupune un proces de autoconştientizare şi sensibilizare în legătură cu alte persoane. Paşii includ:
- identificarea valorilor şi a presupunerilor fiecăruia dintre cei implicaţi asupra unui aspect anume;
- verificarea valorilor şi importanţei acestora pentru fiecare dintre parteneri şi pentru parteneriat;
- respectarea şi verbalizarea diferenţelor culturale identificate anterior;
- discutarea şi stabilirea unor modalităţi de adaptare a interpretărilor sau recomandărilor generate de colaboratori pentru atingerea obiectivului.
O parte din studiile descrise abordează tema parteneriatului fără să indice în mod explicit un model teoretic. Rolul actorilor implicaţi este o problemă abordată în aproximativ jumătate din articolele studiate. Se consideră că dezvoltarea armonioasă a unui copil nu este numai preocuparea părinţilor, ci şi a societăţii în ansamblu, prevăzută în sistemele legislativ, financiar şi de protecţie socială. Instituţionalizarea educaţională a copiilor în ţările nordice este clar reglementată, responsabili pentru educaţia copiilor fiind deopotrivă familia şi statul. Graniţele între şcoală şi familie sunt tot mai neclare, iar şcolile au fost nevoite să îşi redefinească obligaţiile şi să delege mai multe responsabilităţi familiei. Parteneriatul familie - şcoală este dorit și înţeles aproape de la sine în dezbaterea publică şi în cercetare. În practică, însă nu sunt întotdeauna atât de clare responsabilităţile fiecărui actor.
Există o serie de studii, axate pe dacă şi cum implicarea familiei influenţează succesul elevilor în şcoală. Rezultatele sugerează că implicarea familiei contribuie la îmbunătăţirea rezultatelor, frecvenţei şcolare şi o mai mare responsabilitate a elevilor pentru munca legată de şcoală. Implicaţiile acestor rezultate pentru şcoli ţin de faptul că, dacă acestea doresc să dezvolte parteneriatul cu părinţii şi să îmbunătăţească succesul elevilor, atunci trebuie să regândească rolul familiei şi implicării comunitare. Şcolile trebuie să planifice programe de parteneriat care să stabilească legătura dintre familie şi şcoală în cadrul activităţilor care încurajează succesul elevilor.
În viata de familie se desfasoara o mare diversitate de activitati prin care se satisfac nevoile specifice individului si familiei totodata:
- nevoile fiziologice: de hrana, igiena, sanatate;
- nevoi de siguranta: securitate, stabilitate, protectie, asigurarea unor structuri (locuire, îmbracaminte);
- nevoi de dragoste si apartenenta: acceptare, daruire si primire a iubirii;
- nevoi de stima: respect fata de sine, respect fata de altii;
- nevoi de actualizare de sine: împlinire personala, îmbogatirea propriului potential.
Pentru îndeplinirea acestor nevoi, pe lânga utilizarea resurselor în comun, se realizează în comun o serie de activitati, dintre care unele sunt absolut necesare, sunt activitati primare, activitati de baza în viata si în gospodaria unei familii. Alte activitati îndeplinesc nevoi superioare de ordin cultural, spiritual. Prin desfasurarea acestora în comun se realizeaza integrarea culturala în comunitatea umana, spirituala, de baza, în familie, se capata identitatea culturala si demnitatea culturala. Chiar si atunci când familia este captata de mass- media, când realizeaza un consum cultural pasiv si de calitate inferioara, când se abandoneaza în fata televizorului ore întregi, daca alegerea canalelor si a emisiunilor TV se produce cu acordul familiei întregi, atunci viata familiei functioneaza. Atunci când se vizioneaza emisiuni preferate de parinti si copii, când acestea au o calitate culturala si sunt asteptate, comentate împreuna, dau satisfactii fiecaruia, atunci caminul familiei are o viata culturala chiar daca este redusa la consum mediatic. Participarea la evenimente culturale, vizionarea de spectacole, frecventarea unor biblioteci, vizitarea muzeelor si cu atât mai mult practicarea unor activitati artistice sau sustinerea de catre familie a acestora, prin alocarea resurselor materiale necesare reprezinta modalitati importante prin care parintii realizeaza insertia culturala de baza si o educatie informala de calitate. Practicarea sporturilor, a jocurile distractive comune, organizarea excursiilor, vizitarea prietenilor si a rudelor sunt alte modalitati active prin care copiii deprind regulile, îsi verifica si dezvolta abilitatile cele mai diverse, inclusiv cele morale, civice.
Participarea la anumite activități în familie educă, socializează copiii în spiritul cooperării, al unor responsabilități concrete, ale căror efecte sunt vizibile și pentru cei apropiati, realizează pe ansamblu unitatea familiei, echilibrul dintre pretentii si obligatii. Responsabilitatile pe care si le asuma în mod personal copiii, atributiile, contributiile proprii si retributiile care decurg din acestea sunt legate de activitatile prin care ei îsi aduc aportul mai direct si controlabil la viata de familie. Astfel se realizeaza si autoeducarea copiilor în familie
Copiii, si mai cu seama tinerii, au nevoie de sarcini, responsabilitati, reguli de comportament si de actiune, pe care nu le pot asimila fara participarea activa la viata de familie. Cercetarile concrete si abordarile teoretice cu privire la educatie si familie conchid ca învatarea directa si cu efecte permanente, se realizeaza în principal în familie. Educatia din si pentru viata de familie depinde de experientele pe care copiii le au zilnic. Îndeplinirea unor sarcini în viata de familie implica respectarea mai multor feluri de reguli pe care copiii si le asuma si le respecta. Aceste reguli sunt implicite în desfasurarea activitatilor si conduc la asimilarea ordinii în relatii, activitati, în utilizarea mediului si în raportarea la sine, la activitatea proprie. Gradul de încredere fata de sine si prestigiul în raport cu ceilalti cresc atunci când copiii îsi asuma si îndeplinesc mai multe sarcini. De aceea consideram ca elevii resimt aceasta situatie si de aceea, în mod firesc, dau mai multe variante de raspuns privitor la sarcinile lor în familie.
Aparenta renuntare a familiei la implicarea în viata scolara a copiilor repune în discutie mizele familiale ale scolaritatii: mizele instrumentale - se refera la preocuparea parintilor pentru viitorul economic al copiilor, pentru un loc de munca al lor; mizele statutare - se refera la rolul scolii în alocarea statutelor sociale, reusita scolara aparând ca o conditie a reusitei sociale; mizele afective - se refera la faptul ca, într-o societate în care raporturile parinti-copii capata o tot mai mare încarcatura afectiva, scoala începe sa vizeze obiective pe dimensiunea afectiva iar familia face din personalizarea activitatii scolare un deziderat; mizele culturale - se refera la faptul ca diferite grupuri sociale (familiale) se mobilizeaza pentru sustinerea unor idealuri culturale, iar scoala apare ca un câmp privilegiat sub acest aspect.
Aparitia unor asemenea mize familiale ale scolaritatii duce la o implicare a parintilor în activitatea scolara a copiilor si la multiplicarea inter-actiunilor între membrii familiei si reprezentantii scolii, pe doua dimensiuni principale: dimensiunea relatiei parinte-copil - vizând controlul frecventei, al rezultatelor scolare, al temelor, ajutorul acordat în rezolvarea temelor si suportul moral si material al activitatilor scolare ale copilului; dimensiunea relatiei familie-scoala - care se refera la contactele parintilor cu reprezentantii institutiei scolare. Asemenea contacte pot fi: întâlniri colective (în cadrul formal - al sedintelor cu parintii, al negocierilor dintre asociatii de parinti si administratia scolara sau în cadrul informal - al unor excursii, serbari scolare); contacte interindividuale - programate sau nu, la initiativa parintilor sau a cadrelor didactice.
Indiferent daca parintii si profesorii comunica sau nu direct, ei comunica prin intermediul elevului, putând sa modifice mesajele si sa modeleze raporturile dintre parinti si profesori.
Reusita scolara a copilului este influentata atât de stilul parental, stilul educativ al familiei, cât si de raportul dintre stilul familiei si stilul scolii.
Reusita scolara depinde de un stil parental caracterizat printr-o combinatie flexibila de afectiune si sustinere parentala (încurajari, sfaturi, recompense) a activitatii scolare, pe de o parte, control si exigenta în evaluarea acestei activitati, pe de alta parte. Este recunoscuta legatura dintre dezvoltarea cognitiva, norma de internalitate si reusita scolii. Dezvoltarea cognitiva este influentata de nivelul coeziunii familiale, în special acordul/dezacordul între parinti în legatura cu problemele legate de copil. În general, au dificultati în dezvoltarea cognitiva copiii care traiesc într- un mediu familial caracterizat prin dezacord rezultat de obicei dintr-o atitudine superprotectoare a mamei (nivel înalt de afectiune, nivel scazut de exigenta fata de performantele copilului, control continuu si substituirea activitatii personale a copilului) si a atitudinii autoritare a tatalui (nivel înalt de exigenta, nivel scazut al afectiunii exprimate). Dobândirea normei de internalitate se asociaza cu stabilitatea practicilor si rolurile parentale, cu atitudinile sistematice ale mamei de responsabilizare a copilului, cu deschiderea precoce a acestuia catre câmpul cognitiv si cu un joc subtil între presiunea afectiva, încurajarea autonomiei si control parental de tip "autorizat" - sistematic, îmbinat cu nivel înalt al suportului parental. Copiii care nu dobândesc norma de internalitate sunt educati în familii în care presiunile scad odata cu înaintarea lor în vârsta, rolurile parentale si practicile educative sunt instabile. Reusita scolara se asociaza cu atitudinea încurajatoare a parintelui, dublata de formularea unor norme clare si ferme de conduita în interiorul si în afara familiei; de supraveghere a orarului si a contactelor cu colegii, prietenii, de dialog continuu între parinti si copii.
Potrivit unor cercetari vizând relatiile dintre familie si scoala în societatile occidentale contemporane, domeniile vietii familiale afectate de relatia cu școala sunt următoarele :
- timpul studiilor - programul familiei este influentat de viata sociala a copilului; spatiul familial - organizat în functie de nevoile copilului scolar;
- bugetul familial - sume banesti alocate pentru cheltuieli legate de scoala;
- volumul si distributia sarcinilor între membrii familiei - de la sarcinile menajere la sarcinile legate de sustinerea copilului în viata sociala;
- accentuarea controlului parintilor asupra copilului - privind notele scolare, disciplina scolara;
- formele si continuturile educatiei familiale - parintii ajuta copiii la întelegerea unor continuturi scolare;
- deposedeaza familia de puterea de a decide asupra copilului - în orientarea scolara ultimul cuvânt îl au structurile si evaluarile scolare;
- climatul emotional al familiei este afectat prin stari de satisfactie, insatisfactie, tensiuni generate de viata scolara a copilului;
- evaluarea activitatii parentale - ca rezultat implicit al evaluarii scolare a copilului;
- amenintarea intimitatii familiei - profesorii cauta informatii privind viata familiala a elevului iar copilul nu reuseste sa pastreze anumite secrete ale familiei;
- genereaza deziluzii sau frustrari - cu atât mai puternice cu cât decalajul între sperantele familiei si rezultatele scolare ale copilului este mai mare;
- familia este introdusa de scoala într-o retea de sociabilitate - ai carei "poli" sunt: cadre didactice, colegi ai copilului, parinti ai colegilor etc.
Alte lucrari pun în evidenta influentele exercitate de familie asupra scolii:
- familia introduce un intermediar în raporturile scoala-copil - încrederea copilului în valorile scolare si în cadrele didactice, autoritatea si satisfactia cadrelor didactice, eficacitatea institutiei scolare depind si de medierea familiei;
- familia poate cere scolii reconsiderarea timpului si spatiului scolar - în sensul modificarii orarelor si programelor scolare etc;
- cresterea complexitatii setului de roluri al cadrului didactic - care, pe lânga rolurile în raport cu elevii si administratia scolara, capata si un set de roluri în raport cu parintii; aceasta crestere a complexitatii rolurilor poate fi traita de cadrele didactice în sens pozitiv, ca sursa de ameliorare a activitatii sau negativ, ca sursa de stres;
- activitatea cadrelor didactice este evaluata (si) de parinti - dupa criterii diferite, uneori contradictorii - ceea ce face ca activitatea cadrelor didactice sa apara ca nesatisfacatoare pentru unii parinti generând sentimente de insecuritate si încercarea cadrelor didactice de a "limita" amestecul" parintilor în viata scolii;
- reconsiderarea continua a rolurilor cadrelor didactice - prin interactiunile cu parintii, cadrele didactice îsi pot modifica, în timp, conduita în raporturile cu elevii;
- participarea parintilor la decizii - prin reprezentantii (asociatiilor) parintilor în consiliile de administratie scolara se repun în discutie obiective, continuturi, mijloace ale activitatii scolare;
- contactele cu familia permit scolii si cadrelor didactice legitimarea propriilor decizii;
- contactele cu parintii largesc retelele de sociabilitate ale cadrelor didactice; obligarea cadrelor didactice la o largire a orizontului informational, cultural si pedagogic, fapt ce poate aduce satisfactii si insatisfactii ale cadrelor didactice.
Influenta mediului familial asupra reusitei scolare se poate explica prin: nivelul socio-economic si cultural al familiei; politicile sociale si educationale pot creea oportunitati pentru egalitatea de sanse, reducând importanta acestui factor de influenta; asteptarile, atitudinile parintilor - care sunt proportionale cu rezultatele scolare ale copilului (ajutorul parintilor pentru reusita scolara a copilului scade daca rezultatele scola re scad întratât încât parintii sa considere ca eforturile, costurile sunt prea mari în raport cu rezultatele). Rezultatele scolare depind însa, în buna masura, si de procesul de învatamânt. Asteptarile, atitudinile profesorilor constituie un factor important; teoria etichetarii releva ca cei etichetati de profesori (mai rar de parinti, care au mai multa afectiune fata de copii lor) drept "rai", nu beneficiaza de aceeasi atentie, sunt suspectati si când obtin rezultate bune ("au copiat", "au nimerit raspunsul"). Efectul Pigmalion este acela ca elevul etichetat de profesori ca "lenes" face un timp eforturi ce nu îi sunt întarite pozitiv, încurajate si atunci descurajat, renunta sa mai faca eforturi, autoconsiderându-se si devenind "lenes". Atitudinile parintilor - de afectiune, încredere, sprijin, precum si atitudinile profesorului - de încredere în educabilitatea copilului, de încurajare, de întarire pozitiva a eforturilor copilului, constituie factori determinanti ai reusitei scolare.
Motivatiile implicarii parintilor în viata scolara a copilului apar astfel: parintii îsi cunosc copiii, pot oferi unele informatii profesorilor despre copiii lor, dar doresc sa îi cunoasca pe copiii lor si ca elevi; parintii au nevoie de informatii referitoare la îndeplinirea rolului de elev de catre copilul lor; implicarea parintilor în reusita scolara a copilului si în activitatea educativa a scolii creste stima de sine a parintelui. Tipul de informatii de care au nevoie parintii de la scoala sunt: informatii despre progresul scolar al copilului, despre situatia lui scolara; informatii despre perceptia pe care o au profesorii privind calitatile si problemele copilului; informatii despre modul cum îsi pot ajuta copiii acasa, în activitatea de pregatire scolara; informatii privind obiectivele urmarite de scoala si despre unele prevederi ale legislatiei scolare (examene, burse etc.); informatii privind drepturile si obligatiile legale în legatura cu viata copilului; informatii privind metodele de colaborare cu scoala.
Lipsa colaborarii, lipsa informatiilor necesare privind profesorii, colegii si prietenii copilului, neparticiparea la întâlnirile dintre profesori si parinti la scoala, neimplicarea în sprijinirea activitatii de învatare acasa pot ge nera rezultate scolare slabe si situatii de risc/criza pentru dezvoltarea psihosociala a copilului. Caile cele mai importante pentru prevenirea/rezolvarea unor asemenea situatii nedorite sunt: cunoasterea reciproca, comunicarea reciproca, cooperarea în anumite activitati.
Concluzii
Implicarea parintilor în activitatea scolara a copiilor se realizeaza pe doua dimensiuni principale : dimensiunea relatiei parinte-copil (cunoasterea profesorilor, colegilor, prietenilor copilului, controlul rezultatelor scolare, controlul si ajutorul la temele scolare); dimensiunea relatiei familie-scoala (întâlnirile parintilor cu reprezentantii scolii - colective sau individuale, formale sau informale, la sedintele cu parintii, la serbari scolare).
Parintii si profesorii comunica si prin intermediul elevului, putând sa modifice mesajele si sa modeleze raporturile dintre parinti si profesori. Rolul educatului este activ, copilul este actor social al propriei dezvoltari psihosociale; el poate negocia cu parintii, cu profesorii facând apel la resurse emotionale (plânset, zâmbet), la resurse intelectuale (reusita scolara), la resurse fizice (violenta).
Strategiile educative ale familiei apar ca rezultat al unor negocieri cu copilul, cu alti factori educativi (cu scoala, în principal). Educatia copilului în familie si reusita lui scolara apar determinate de: a) stilurile parentale, caracterizate prin: afectiune însotita de exigenta; ordine (materiala si morala) domestica; reguli care apar convenite si cu copilul, cu un control însotit mai mult de încurajari decât de pedepse; atragerea copilului în luarea hotarârilor în probleme care îl privesc; acordul între parinti privind problemele legate de copil; b) raportul dintre stilul familiei si stilul scolii - afectiune si încredere în potentialul, în educabilitatea copilului; sprijin si întarirea pozitiva a eforturilor copilului; acordul între parinti si profesori în ceea ce priveste obiectivele educative fundamentale comune - cunoasterea copilului si dezvoltarea lui psihosociala (aptitudini, motivatii, atitudini).
Aparenta diminuarea a functiei educative a familiei în societatile contemporane rezulta din analiza functionarii agentilor socio-educativi (familie, scoala, grup de similitudine, biserica, mass- media) ca agenti separati, fara a tine seama ca familiile functioneaza ca "poli" ai unei "retele" complexe de unitati sociale, iar strategiile lor educative iau nastere la intersectia acestor unitati, care se constituie în surse de constrângere externa, dar si în resurse ce pot fi mobilizate.
În conditiile tranzitiei spre o societate democratica, o societate a cunoasterii, informatizata, o societate globalizata au loc schimbari rapide ale sistemului de valori care genereaza anomie - crescând riscul dezorientarii, al inconsecventei si al neconcordantei atitudinilor parentale, al dezacordului între parinti, între parinti si copii, între parinti si profesori - în legatura cu problemele legate de reusita scolara si sociala a copilului.
Cunoasterea de catre parinti a prietenilor, colegilor si, mai ales, a profesorilor copilului constituie un prim moment necesar în participarea familiei la viata scolara a copilului, în constituirea unei "retele" educative. Din raspunsurile elevilor si parintilor rezulta ca majoritatea parintilor nu cunosc bine nici prietenii, nici colegii si, mai ales, nici profesorii copiilor lor; o asemenea situatie implica riscuri pentru reusita educatiei familiale si a educatiei scolare.
Copiii proveniti din familiile care au rezidenta în mediul rural - care au, în general, nivelul veniturilor si nivelul de trai, nivelul dotarii culturale si nivelul studiilor mai scazut - au conditii de educatie în familie mai putin favorabile decât copiii din mediul urban. Copiii din mediul rural nu beneficiaza nici de sanse egale de reusita scolara, nici de o educatie familiala mai buna.
Eforturile copilului si ale parintilor pentru reusita scolara si sociala a copilului sunt influentate de nivelul de aspiratii. Cercetarea indica aspiratii înalte, pentru studii superioare, la peste jumatate dintre parinti si dintre elevi, precum si o preocupare relativ mai mare a parintilor decât a copiilor de a se gândi la viitorul copiilor. Probabil ca ajustarea aspiratiilor subiective vine în urma examenelor, concursurilor de selectie scolara, care regleaza aspiratiile copiilor si parintilor la posibilitatile, resursele "obiective" de reusita scolara.
În general, receptivitatea copilului la rationalitatea adulta este esentiala: cu cât se dovedeste mai "ascultator", mai "întelegator", cu atât este mai ascultat, mai înteles. Se ajunge, treptat, la ceea ce se numeste "educatie împreuna" sau "educatie în sens invers". Cercetarea pune în evidenta rolul mamei (si) sub aspectul sfatuirii copilului în problemele scolare, precum si tendinta structurarii într-o ordine asemanatoare - la parinti si la copii - a temelor despre care acestia discuta, se sfatuiesc: despre scoala, despre comportamentul în familie si în societate, despre viitorul copilului, despre prietenii copilului etc. Însa, la aproape toate temele de discutie, parintii indica o mai mare frecve nta ("des") decât elevii ("rar"). Aceste tendinte pot fi interpretate în sensul ca exista o dorinta, o intentie comuna a copiilor si a parintilor de a discuta despre anumite probleme, dar nu întotdeauna aceste intentii se transforma în fapte, în dialoguri autentice. Ele ar trebui cultivate, stimulate printr-o educatie a parintilor si o educatie profamiliala a copiilor.
Exemple chestionare ce pot fi applicate părinților și elevilor pentru consolidarea parteneriatului școală-familie:
TEST1
Întrebări comune (părinţi, copii)
1. Vă place muzica rock?
2. Vă place muzica clasică?
3. Vă place muzica folk?
4. Vă plac mai mult filmele cu probleme sociale decât cele comice?
5. Vă plac mai mult filmele de aventuri decât toate celelalte?
6. Vă place să ieşiţi seara (în vizită, la plimbare etc.)?
7. Vă plac vacanţele la mare într-un loc liniştit?
8. Vă place să mergeţi cu cortul la munte?
9. Credeţi că există situaţii în care un cuvânt , o expresie în jargon este mai adecvat(ă)?
10. Vă place să ascultaţi radioul, casetofonul etc. cu volumul dat la maximum?
11. Aveţi prieteni cu care vă întâlniţi frecvent?
12. Preferaţi, din când în când, o masă frugală?
13. Urmăriţi frecvent transmisiile sportive la TV?
14. Stiţi ce este o video discotecă?
15. Vă place să glumiţi în familie?
16. Vă plac minifustele?
17. Vă plac hainele cu croială clasică?
18. V-ar plăcea să ţineţi un animal – o pisică, un câine- în casă?
19. Vă place cum este aranjată casa dumneavoastră?
20. Citiţi romane poliţiste?
Întrebări pentru părinţi
21. Reuşiţi adesea să înţelegeţi stările copilului dumneavoastră(fiului, fiicei) fără ca el să vă spună ceva?
22. Vă face placere ca la aniversarea sa să-şi invite prietenii?
23. Dacă aveţi ceva de făcut împreună, îi permiteţi şi copilului dumneavoastră să decidă?
24. Râdeţi la glumele fiului(fiicei) dumneavoastră?
25. Consideraţi că umorul său este bizar şi de neînţeles?
26. Dumneavoastră, când eraţi tânăr, aţi fost mai bun ca tinerii de astăzi?
27. Aveţi încredere în opţiunile copilului dumneavoastră , chiar dacă ele sunt diferite de ale dumneavoastră?
28. Îi permiteţi să iasă seara, dacă ştiţi unde şi cu cine se duce?
29. Vă este absolut indiferent cine sunt prietenii fiului , fiicei dumneavoastră?
30. Consideraţi just ca de la o anumită vârstă să plece în vacanţe doar cu prietenii?
31. Consideraţi că e bine să se dea copiilor lunar o sumă de bani pe care să o cheltuiască aşa cum doresc?
32. Vă nelinişteşte foarte mult ideea că într-o zi fiul(fiica) dumneavoastră va fi absolut independent(ă)?
33. Tineţi(aţi ţinut) seama şi de părerea sa in opţiunea pentru o şcoală, facultate sau profesie (după caz)?
34. Aţi dorit dintotdeauna ca fiul sau fiica dumneavoastră să aibă o anumită profesie?
35. Îi împrumutaţi câteodată fiului (fiicei) dumneavoastră unele obiecte de îmbrăcăminte?
36. În general, sunteţi mulţumit de relaţia cu fiul(fiica) dumneavoastră?
Întrebări pentru copii
21. Înţelegi întotdeauna ceea ce doresc părinţii tăi să-ţi spună?
22. Îţi face plăcere să-ţi inviţi acasa prietenii cu ocazia unor sărbători, aniversări?
23. Îţi face placere să mergi împreună cu părinţii la cinema?
24. Crezi că numai prietenii de vârsta ta sunt demni de încredere şi adulţii nu?
25. Crezi că părinţii tăi sunt prea posesivi?
26. Ţi se pare că eşti controlat(ă), supravegheat(ă) mai mult decât alţi băieţi(fete)?
27. Ai încredere în sfaturile părinţilor tăi?
28. Dacă ai necazuri, apelezi la ajutorul lor?
29. Crezi că eşti în stare să hotărăşti singur (a) în problemele care te privesc?
30. Îţi ajuţi părinţii în gospodărie?
31. Găseşti că părinţii tăi sunt simpatici?
32. Ţi-e teamă de discuţiile cu ei?
33. Ţi-ai prezentat prietenii părinţilor?
34. Prietenii părinţilor tăi sunt simpatici?
35. Apreciezi că părinţii tăi îţi acordă destulă libertate?
36. Te simţi în largul tău acasă?
Cotarea:
Pentru întrebările comune: Confruntaţi răspunsurile la întrebările 1-20 şi acordaţi câte un punct pentru fiecare răspuns identic, indiferent dacă acesta este DA sau NU.
Pentru întrebările separate:Acordaţi câte un punct pentru fiecare răspuns identic cu cel prezentat în grila de mai jos. Faceţi suma punctelor obţinute la toate cele 36 de întrebări.
Întrebare |
Părinţi |
Copii |
Întrebare |
Părinţi |
Copii |
21 |
DA |
DA |
29 |
NU |
DA |
22 |
DA |
DA |
30 |
DA |
DA |
23 |
DA |
DA |
31 |
DA |
DA |
24 |
DA |
NU |
32 |
NU |
NU |
25 |
NU |
NU |
33 |
DA |
DA |
26 |
NU |
NU |
34 |
NU |
DA |
27 |
DA |
DA |
35 |
DA |
DA |
28 |
DA |
DA |
36 |
DA |
DA |
Interpretarea rezultatelor:
A) Părinţi şi copii. Cu cât este mai mare numărul de răspunsuri identice la primele 20 de întrebări , cu atât este mai mare asemănarea de gusturi, opinii şi mentalităţi în familia dumneavoastră.
Vă lăsăm să apreciaţi singuri coeziunea nucleului familial şi, deasemenea, să identificaţi acele aspecte în care mai puternice sunt deosebirile.
B) Părinţi.
* Între 0 şi 14 puncte. Între părinţi şi copii există relaţii destul de tensionate. Vă asigurăm însă că această situaţie nu se datorează doar uneia dintre părţi. Cu mai multă disponibilitate şi încredere din partea dumneavoastră , relaţiile de familie se vor îmbunătăţi şi nu vor mai semăna cu un “război rece”. Citiţi cu atenţie răspunsurile fiului (fiicei) la test; acestea vă pot oferi destule sugestii şi motive de reflecţie.
* Între 15 şi 27 de puncte. În familia dumneavoastră se manifestă raporturi variabile şi destul de dinamice. Există unele neînţelegeri- datorate diferenţelor de vârstă şi mentalităţi, ca şi o anumită tendinţă de protecţie, uneori excesivă, pentru fiul(fiica) dumneavoastră.Tineţi seama de faptul că nu mai este copil, acceptaţi şi punctul său de vedere. Există toate premisele ca aceste relaţii- şi aşa bune- să devină optime.
* Între 28 şi 36 de puncte. Incredibil, dar adevărat- în familia dumneavoastră există armonie, încredere, identitate de opinii şi respect reciproc faţă de exigenţele şi personalitatea celuilalt.
C) Copii.
* Între 0 şi 14 puncte. Această strânsoare de fier pe care o acuzi ţi se datorează în principal ţie. O dată ce ai constatat diferenţele de vederi şi intenţii dintre tine şi părinţi, de ce nu cauţi acele elemente de comunicare/înţelegere care obligatoriu există? Ai putea obţine mai multă consideraţie şi independenţă.
*Între 15 şi 27 de puncte. Raporturile tale cu familia sunt destul de bune; desigur , nu întotdeauna gândiţi la fel şi ai destule confruntări cu părinţii. Dar prin atitudinea ta leală şi matură –chiar dacă puţin ostentativă- ai câştigat încrederea lor. Un sfat totuşi: încearcă să înţelegi mereu punctul de vedere al părinţilor tăi.
*Între 28 şi 36 de puncte. Mulţi dintre prietenii tăi te invidiază. Eşti aproape întotdeauna de acord cu părinţii, îi apreciezi şi îi stimezi, nu te simţi sufocat în familie. Şi pentru această situaţie meritul nu este exclusiv al părinţilor tăi.
Bibliografie:
Delia Goia, Institutul de Științe ale Educației, Parteneriatul școală – familie – comunitate, 2014
Institutul de Științe ale Educației, Educația în familie. Repere și practice actuale, 2006
s