Una din principalele modalități de creștere a expunerii elevilor la arte și patrimoniu o reprezintă introducerea unor ore dedicate lor prin intermediul curriculumului la decizia școlii (CDS). Așa cum îi sugerează numele, fiecare școală are dreptul de a include în oferta educațională o serie de astfel de curriculă, în funcție de nevoile și interesele elevilor pe care îi deservește.

Disciplinele opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

-asigură diversificarea activităţilor de învăţare, în funcţie de nevoile şi de aspiraţiile elevilor;

-pot fi derivate din oricare dintre disciplinele de învăţământ, constituindu-se astfel într-o ofertă educaţională care răspunde interesului elevilor pentru un anumit domeniu de studiu;

-pot introduce un nou obiect de studiu, în afara celor prevăzute în trunchiul comun, structurat în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare.

 

Premisă a realizării unui proces de învăţământ mai bine întemeiat pe cerinţele şi dinamica unei societăţi democratice, în contextul noului Curriculum naţional, personalizarea demersului didactic are rolul să încurajeze gândirea didactică.

O oportunitate pentru fiecare şcoală de a-şi contura o personalitate proprie este creată de noul Curriculum Naţional care, prin Planul-cadru de învăţământ, oferă şcolilor libertatea de a decide asupra unei părţi destul de mari a programului şcolar al elevilor – prin aprofundări, extinderi, opţionale, curriculum la decizia şcolii şi curriculum de dezvoltare locală.

Proiectul de dezvoltare instituţională, elaborat în funcţie de parametrii şcolii şi ai contextului în care ea îşi desfăşoară activitatea, dă posibilitatea diferenţierii parcursurilor de învăţare, ţinând cont de interesele şi motivaţiile elevilor şi permiţând acestora o mai bună orientare şcolară şi profesională.

Oferta şcolii, parte integrată a proiectului de dezvoltare instituţională al şcolii, trebuie să conţină o ofertă de discipline opţionale. Pentru construirea unui profil de personalitate specific, diferit de al celorlalte, şcoala poate să opteze între mai multe variante: specializare pe un domeniu/arie curriculară; specializare pe două domenii convergente; specializare pe două domenii divergente; specializare mozaic – pe o diversitate de domenii, în funcţie de nevoile şi interesele elevilor. Fiecare dintre aceste variante are avantajele şi dezavantajele sale, decizia va trebui luată de şcoli în urma unei analize atente a factorilor interni şi externi.

Curriculum la decizia scolii (CDS) pune in aplicare principiul reformei, care vizeaza descentralizarea curriculara si confera scolii putere de decizia finala, in alegerea Planului-cadru pentru fiecare an scolar, respectiv a unui segment a curriculum-ului national, care da posibilitatea definirii unor trasee de invatare ale elevilor.

Curriculum-ul la decizia şcolii vizează zona cuprinsă între numărul minim şi cel maxim de ore şi se poate concretiza prin:

1. Segmentul opţional al disciplinelor – marcat de fiecare dată în programe prin asterisc şi recomandat pentru situaţiile în care, din plaja orară, se va opta pentru numărul maxim de ore la disciplina în cauză.

2. Disciplinele propriu-zis opţionale

-Decizia privind modul în care va fi abordat acest segment al curriculum-ului va fi luată la nivelul unităţilor şcolare, inclusiv prin consultarea elevilor şi a părinţilor, precum şi prin implicarea treptată a comunităţii locale.

- În ceea ce priveşte programele şcolare propriu-zise pe discipline, curriculum-ul la decizia şcolii va oferi o paletă largă de posibilităţi din care şcoala va putea alege una sau mai multe variante.

Opţionalele pot fi:

I. Opţionalul la nivelul disciplinei – constă în activităţi, proiecte, module, care reprezintă o ofertă diferită de currriculum-ul propus în programă. Aceasta este elaborată în şcoală, la nivelul catedrei, şi presupune formularea unor obiective de referinţă care nu apar în programă.

II. Opţionalul la nivelul ariei curriculare – presupune alegerea unei teme care implică cel puţin două discipline dintr-o arie. În acest caz, pornind de la obiectivele cadru ale disciplinelor, vor fi formulate obiective de referinţă din perspectiva temei pentru care s-a optat.

III. Opţionalul la nivelul mai multor arii curriculare – poate fi proiectat pornind de la un obiectiv complex de tip transdisciplinar prin intersectarea unor segmente de discipline aparţinând mai multor arii.

Competențele generale reflectă caracterul interdisciplinar al disciplinei opționale propuse spre studiu. Competențele specifice sunt corelate cu exemple de activități de învățare. Exemplele de activități de învățare constituie modalități de organizare a activității didactice în scopul realizării competențelor. Programa școlară propune, cu caracter de exemplu, diferite tipuri de activități de învățare. Cadrul didactic are libertatea de a utiliza exemplele de activități de învățare pe care le propune programa școlară, de a le completa sau de a le înlocui, astfel încât acestea să asigure un demers didactic adecvat situației concrete de la clasă.

Conținuturile învățării sunt organizate pe domenii și reprezintă achiziții de bază, mijloace informaționale prin care se urmărește realizarea competențelor.

Sugestiile metodologice au rol orientativ pentru proiectarea demersului didactic și realizarea activităților de predare-învățare-evaluare, în concordanță cu specificul disciplinei și particularitățile de vârstă ale elevilor.

În vederea implementării unui opţional se impune existenţa unor descriptori care ar putea fi: forma de organizare a conţinuturilor, accesibilitatea limbajului folosit, modul de ilustrare a conţinuturilor (scheme, grafice, desene), forma de prezentare a conţinuturilor, gradul de acoperire a obiectivelor în conţinuturi şi activităţi, aplicaţiile relative la conţinut şi la obiectivele disciplinei proiectate, varietatea materialelor didactice auxiliare necesare în predarea disciplinei proiectate, gradul de adecvare a materialului didactic la obiectivele propuse şi la particularităţile de vârstă ale elevilor, implicarea elevilor în elaborarea/realizarea materialului didactic, activităţi realizate predominant în clasă, laborator, activităţi realizate în colaborare cu reprezentanţi ai comunităţii sau în parteneriat cu alte instituţii/şcoli, ONG-uri, activităţi organizate predominant frontal, pe grupe de elevi sau individual, modalităţi de implicare a resurselor umane (cadre didactice calificate, experţi, părinţi) în derularea proiectului, adecvarea evaluării performanţelor elevilor la obiectivele propuse, existenţa instrumentelor de evaluare pentru disciplina proiectată, progresul înregistrat de elevi la disciplina opţională parcursă, măsura în care disciplina opţională parcursă constituie o cale de motivare a elevilor pentru celelalte discipline.

„Raţiunea de a fi a curriculum-ului nu este conţinutul (ce trebuie să înveţe cel educat), pentru că cerinţele societăţii sunt mereu altele. Raţiunea de a fi a curriculum-ului este elevul, cu tot ce trebuie să reprezinte el ca produs al unui demers educaţional, demers condus după o anumită concepţie metodologică.”

Avantajele proiectării unui CDS:

• CDȘ ca disciplină nouă oferă posibilitatea inițierii elevilor în domenii și tematici care răspund nevoilor de pregătire profesională a acestora și cerințelor din piața muncii, precum și pregătirii viitorilor adulți;

• Utilizarea orelor de CDȘ pentru pregătirea elevilor în vederea admiterii la facultate sau școli postliceale;

• Față de disciplinele obligatorii, CDȘ oferă mai multă flexibilitate și astfel elevii pot deprinde abilități sociale și emoționale, precum și competențe transversale;

• Metodele didactice utilizate la CDȘ sunt cele împrumutate din educația non-formală și încurajează interacțiunea dintre elevi și profesori, precum și munca în echipă;

• Pregătirea profesională a cadrelor didactice de a susține opționale de aprofundare și extindere a tematicii la disciplinele existente, astfel încât CDȘ să poată înlocui orele de pregătire din privat pentru examenele naționale;

• Disponibilitatea cadrelor didactice de a se implica în activități extra-curriculare în care iau contact cu metode de educație noi și tematici pe care le utilizează mai apoi la CDȘ.

Curriculumul la decizia școlii ar trebui să reprezinte, fără îndoială, expresia gradului de descentralizare curriculară, oferind școlilor posibilitatea de adapta și completa curriculumul național în conformitate cu specificul socio-economic și cultural al zonei în care este situată instituția de învățământ.

Curriculumul la decizia școlii (CDȘ) poate fi de mai multe tipuri:

• CDȘ de aprofundare, care reprezintă numărul maxim de ore prevăzut în planul-cadru pentru o disciplină și este utilizat pentru formarea competențelor minimale obligatorii prevăzute (recuperări). Conform Ordinului 3638/11.04.2001, aprofundarea este posibilă numai în cazuri de recuperare-respectiv lipsa atingerii standardelor minimale de către anumiți elevi prin parcurgerea programei disciplinare în timpul alocat la trunchiul comun.

• CDȘ de extindere presupune formarea unor noi competențe specifice și predarea unor noi conținuturi, care le depășesc pe cele prevăzute în trunchiul comun. Extinderea se recomandă mai ales elevilor cu performanțe bune la o anumită materie, întrucât acest tip de CDȘ presupune parcurgerea obiectivelor și conținuturilor marcate cu asterisc (*) în programa disciplinei.

• Opționalul ca disciplină nouă presupune noi competențe specifice, diferite de cele ale programei din trunchiul comun și noi conținuturi, motiv pentru care noii discipline i se deschide o rubrică nouă în catalog.

• Opționalul integrat este asemănător cu tipul precedent, cu deosebirea că vizează formarea unor competențe de integrare și transfer, iar unitățile de conținut cuprind informații din mai multe discipline.

Programa de opţional se raportează la programa şcolară a disciplinei şi reprezintă o valoare adăugată la profilul de formare al absolventului.

BIBLIOGRAFIE:

Proiect ”Politici publice pentru educație (EDUPOL)”

Institutul de Științe ale Educației, ”Metodologia proiectării și aplicării curriculumului la decizia scolii”