PROIECT EDUCAȚIONAL DE EDUCAȚIE FINANCIARĂ
Proiectul educațional de parteneriat în domeniul educației financiare iși propune să promoveze conceptul de educație financiară în rândul elevilor și, de asemenea, să imprime respectul copiilor față de muncă și față de bani. În cadrul proiectului copiii desfăsoară activități și jocuri atractive care stimulează dezvoltarea cognitivă, creativitatea, spiritul antreprenorial, contribuind la însușirea unor comportamente conform intereselor și nevoilor lor de dezvoltare. Prin activitățile desfășurate se va urmări formarea unor deprinderi și abilități de utilizare a mijloacelor și tehnicilor bancare (bani, carduri, bancomat) precum și conturarea unei imagini a modului în care banii sunt percepuți, cheltuiți și economisiți.Prin jocuri atractive precum jocuri exercițiu, jocuri de rol, jocuri folosind softuri educaționale, activități desfășurate folosind caietele de lucru, discuții libere se va urmări dezvoltarea capacităților cognitive, afective și volative ale copiilor precum și formarea unui comportament responsabil față de bani.
Tinerii pot deveni adulti responsabili si antreprenori de succes cu ajutorul programelor de educatie financiara. Cu cat elevii afla mai devreme despre implicatiile si responsabilitatea pe care mediul economic le presupune, cu atat acestia vor putea contribui pozitiv la constructia unei societati sanatoase si educate.
Scopul unui astfel de proiect îl constituie pregătirea copiilor pentru dobândirea unor deprinderi și abilități de management al banilor și de adoptare al deciziilor care au consecințe financiare, cunoașterea și să utilizarea noțiuni de limbaj specifice domeniului bancar; dezvoltarea capacității de a transpune tranzacții financiare simple în practică; dezvoltarea gândirii critice – investigative.
Proiectul reprezintă un mijloc de a promova educaţia financiară şi antreprenorială în şcoli; o iniţiativă care doreste sa sprijine sistemul educaţional în crearea bazelor unei culturi financiare în rândul elevilor– de la vârsta când copilul începe şcoala şi continuând cu trecerea la etapa când acesta ajunge să urmeze studii superioare, respectiv să lucreze; un context generos pentru ca elevii sa ia parte la activitǎţi educativ financiare cu caracter practic, interactive şi provocatoare, care îi vor ajuta sǎ înţeleagǎ şi sǎ înveţe despre gestionarea eficientǎ a finanţelor personale; un parteneriat intre scoli si comunitatea locala, ambele părţi având ocazia de a învăţa mai multe despre managementul raţional al resurselor financiare și de învățare diversificate.
Avantajele activităţilor de educatie financiara cu caracter interdisciplinar: se bucură de popularitate în rândul elevilor şi promovează o atitudine pozitivă vis-à-vis de tema educatiei financiare; pot fi planificate pe o perioadă mai lungă de timp şi adaptate preferinţelor elevilor; invită agenţiile cu profil economic, cu experienţă în coordonarea de astfel de evenimente, să vină în sprijinul acestei iniţiative cu sfaturi şi resurse; se adresează nu doar elevilor, ci şi părinţilor şi profesorilor, dovedindu-se utile şi creând entuziasm şi în rândul acestora.
În cadrul unui astfel de proiect pot fi propuse diverse activități de învățare și conținuturi: vizite la sediile unor sucursale bancare pentru a cunoaşte direct operaţiunile care se pot realiza acolo; exerciţii de identificare a situaţiilor şi locurilor în care se poate realiza un schimb valutar, jocuri de rol: „Plec în excursie într-o ţară străină!” dezbateri pornind de la ideea legăturii dintre locul de muncă şi salariu; crearea unor firme de exercițiu, studiu de caz ,,Cum pot să reduc cheltuielile personale?”, realizarea unui portofoliu personal ce cuprinde informații despre abilitățile, interesele și experiențele profesionale ale elevului.
Toate aceste activități vor dezvolta elevilor o serie de competențe: promovarea conceptului de educaţie financiară pentru copii cu activităţi în triada copii – părinţi – dascăli; antrenarea şi stimularea creativităţii cadrelor didactice și elevilor, în vederea implementării noţiunilor de educaţie financiară; imprimarea respectului copiilor faţă de muncă şi faţă de bani; manifestarea interesului pentru economisirea și gestionarea banilor.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL IN DOMENIUL EDUCAȚIEI PENTRU SĂNĂTATE
Dreptul la sănătate este unul din drepturile fundamentale ale omului. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), sănătatea individului este definită drept ,,o stare de bine fizică, mentală şi socială, şi nu doar absenţa bolii sau a infirmităţii.’’ Din perspectivă publică, sănătatea constituie, datorită imenselor sale implicaţii individuale, dar şi sociale şi demografice, unul dintre elementele cele mai vizate de politicile şi strategiile guvernamentale din întreaga lume. Educaţia pentru sănătate la nivelul şcolii reprezintă una din principalele căi de promovare a cunoştinţelor corecte privind diferite aspecte ale sănătăţii şi totodată de formare a atitudinilor şi deprinderilor indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos.
Activităţile din cadrul unui astfel de proiect dau posibilitatea cadrului didactic să utilizeze informaţia în funcţie de nivelul clasei, de dezvoltarea psihosomatică a elevilor şi de particularităţile locale. Activităţile vin în întâmpinarea nevoilor fundamentale de educaţie ale oricărui copil şi adolescent, iar formarea unui stil de viaţă sănătos devine o condiţie esenţială pentru dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevului.
Educaţia pentru sănătate se află într-o strânsă interdependenţă cu:
▪ educaţia pentru mediu, care îşi propune dezvoltarea conştiinţei, a simţului responsabilităţii finite umane în raport cu mediul şi problemele sale;
▪ educaţia pentru pace, care presupune cultivarea unor atitudini superioare, formarea oamenilor pentru evitarea conflictelor;
▪ educaţia nutriţională, întâlnită ca disciplină de învăţământ sau ca activitate extraşcolara vizând cunoaşterea alimentelor sau a substanţelor nutritive, producerea şi conservarea acestora;
▪ educaţia pentru timpul liber, care include componente axiologice de natură culturală, artistică, turistică, socială, sportive, care ţintesc un mod util şi formativ de petrecere a timpului liber.
Scopul proiectului este de a obtine rezultate concrete in pastrarea starii de sanatate a copiilor, de imbunatatire a acesteea, de educare a copiilor privind prevenirea imbolnavirilor, iar obiectivele principale vizate sunt:
• de a conduce la scaderea numarului de copii care se imbolnavesc in mod frecvent;
• de a primi asistenta de specialitate pe parcursul intregului an scolar;
• de a forma elevilordeprinderi igienico-sanitare si un comportament preventiv.
• apărarea şi întărirea sănătăţii personale şi colective a elevilor;
• însuşirea de cunoştinţe cu privire la igiena individuală şi de grup;
• însuşirea de cunoştinţe cu privire la mediul ambiant în care trăiesc;
• formarea unor deprinderi de alimentaţie raţională şi sănătoasă;
• formarea unor deprinderi elementare cu privire la prevenirea bolilor;
• aplicarea corectă a normelor de igienă a cavităţii bucale;
• identificarea şi completarea setului de valori personale;
• conştientizarea importanţei autocunoaşterii în adoptarea unui stil de viaţă responsabil;
• conştientizarea impactului valorilor asupra comportamentului şi procesului de luare a deciziilor;
• promovarea comportamentelor responsabile în şcoală şi în afara şcolii;
• dezvoltarea abilităţilor necesare lucrului în echipă.
Rezultatele aşteptate ale unui asemenea proiect:
a) Formarea de atitudini şi deprinderi indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos;
b) Dezvoltarea unor comportamente de protejare a sănătăţii personale;
c) Educarea copiilor şi sensibilizarea părinţilor pentru a susţine şi promova comportamentele sănătoase;
d) Motivarea elevilor din liceu pentru participarea la activităţi cultural-educative şi de voluntariat (peer - education).
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL IN DOMENIUL EDUCAȚIEI ECOLOGICE
Adevărata educaţie ecologică îşi va atinge scopul numai atunci când elevii – cetăţenii de mâine – vor fi convinşi de necesitatea ocrotirii naturii şi vor deveni factori activi în acţiunea de conciliere a omului cu natura. Conştientizând frumuseţea mediului local, promovând pitorescul zonei în care locuiesc, elevii vor înţelege utilitatea acţiunilor ecologice.
Proiectul oferă posibilitatea de a desfăşura activităţi de educaţie ecologică prin care să cultivăm interesul şi dragostea elevilor pentru lumea înconjurătoare, pentru protejarea mediului. Totodată urmăreşte responsabilizarea elevilor faţă de importanţa protejării mediului înconjurător, conturarea deprinderilor şi a atitudinilor de a preţui şi respecta mediul prin comportamente civilizate, dar şi sensibilizarea cetăţenilor privind importanţa mediului înconjurător.
Un astfel de proiect urmărește ca, prin activitățile propuse, elevii să înțeleagă importanța protejării mediului înconjurător și a conservării resurselor.
Obiective generale ale proiectului:
• Formarea și dezvoltarea conştiinţei și conduitei ecologice în rândul elevilor cu privire la conservarea resurselor (reutilizare, reciclare, refolosire).
• Formarea deprinderilor elevilor de a păstra mediul curat: colectarea selectivă a deșeurilor.
• Stimularea creativității elevilor;
• Diversificarea activităţilor educative desfăşurate în parteneriat;
• Dezvoltarea unor atitudini pozitive față de mediul local
Tipurile de activități ce pot fi inițiate în cadrul unui astfel de proiect:
- Ateliere de creatie plastică pe teme ecologice: desene, machete, colaje, fotografii etc.
- Ateliere de creație literară: eseuri pe teme ecologice, compuneri, mesaje ecologice, afișe
- Expoziții
- Spectacole
- Mese rotunde, prezentări, dezbateri, sesiuni de referate
- Colectare de deșeuri
- Plantarea de flori și pomi
- Expoziție de fotografie
- Participarea la concursuri pe teme ecologice etc.
- Realizarea unor portofolii în ambele şcoli care să ilustreze acţiunile comune;
- Elaborarea unui chestionar pentru elevi, pentru a cunoaşte gradul de implicare şi incidenţa proiectului asupra lor;
- Valorificarea proiectului de către diferite instituţii şcolare, comunitate locală;
- Publicarea acţiunilor mai reuşite în presa locală;
- Realizarea unei expoziţii cu produse ale elevilor realizate de aceştia în timpul diferitelor activităţi.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL CU POLIȚIA / JANDARMERIA
Numărul actelor violente din şcoală a crescut îngrijorător în ultima perioadă. Şcoala nu mai poate fi considerată o „zonă sigură”, ci se transformă în tot mai mare măsură într-un spaţiu de manifestare a violenţei, intimidării şi actelor ilegale. Studii recente au pus în evidenţă faptul că expunerile de lungă durată la violenţă crescută pot produce modificări la nivelul structurii şi funcţionării creierului în sensuri care afectează în mod negativ performanţele şcolare şi dezvoltarea profesională. Violenţa este un comportament învăţat şi prevenţia presupune formarea unor competenţe de bază: identitate socială, dezvoltare personală, autoreglare, abilităţi sociale, sistem de valori. Violenţa este un fenomen complex cu implicaţii la nivel social, familial, şcolar şi din acest motiv se impune o colaborare instituţională.
Derularea parteneriatului are ca scop este şi prevenirea infracţiunilor şi reducerea riscului victimal în rândul elevilor, conştientizarea de către elevi a cauzelor şi consecinţelor actelor de violenţă în şcoală şi comunitate, informarea elevilor cu privire la fenomenul delicvenţei juvenile, conştientizarea elevilor asupra consecinţelor care decurg din săvârşirea unor fapte antisociale, însuşirea de către elevi a unor măsuri antivictimizare, promovarea acţiunilor pozitive şi activităţilor extraşcolare.
Obiectivele unui astfel de proiect:
• Colaborarea permanentă între poliţie şi factorii responsabili din unitatea de învăţământ, pentru asigurarea unui climat de siguranţă în incinta şi în zona adiacentă şcolilor;
• Identificarea problemelor în domeniul siguranţei de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ şi stabilirea direcţiilor/modalităţilor de acţiune pentru rezolvarea acestora;
• Organizarea de activităţi comune în scopul prevenirii şi combaterii infracţionalităţii în incinta şi în zona unităţilor de învăţământ;
• Consolidarea echipei poliţist-cadru didactic-părinte pentru prevenirea implicării elevilor în activităţi anti-sociale
• Evaluarea şi adoptarea unor măsuri optime pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite privind menţinerea climatului de siguranţă publică şi asigurarea unei bune desfăşurări a orelor de curs.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL CU INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR
Scopul proiectului de parteneriat îl constituie derularea unor campanii naționale de informare și promovare a beneficiilor accederii la sistemul de învățământ universitar, precum și derularea unor activități specifice privind orientarea elevilor în carieră.
Obiectivele urmărite sunt:
a) Informarea și consilierea elevilor, în vederea încurajării accesului la învățământul superior;
b) Promovarea accesului elevilor la învățământul terțiar universitar tehnic, prin distribuirea directă și online a broșurii de informare;
c) Realizarea unei baze de date cu elevii și cadrele didactice ale unității de învățământ semnatare, care va facilita comunicarea continuă atât în timpul activităților propuse, cât și după finalizarea acestora;
d) Organizarea unei campanii online de promovare a accesului la învățământul terțiar universitar;
e) Administrarea unei pagini web dedicată elevilor, care să cuprindă informații de interes general adresate elevilor interesați de alegerea unei sfere academice conform aptitudinilor proprii;
f) Realizarea unui management performant privind programele de studiu, asigurarea unei calităţi la standarde europene a predării, învăţării şi cercetării, orientarea pragmatică a învăţământului la nevoile explicite ale pieţei forţei de muncă, astfel încât integrarea absolvenţilor în activităţile economico-sociale să se realizeze cu uşurinţă oriunde în spaţiul european;
g) Promovarea unui învăţământ bazat pe cercetare ştiinţifică şi performanţă care să contribuie la dezvoltarea personală a elevilor, corespunzătoare unei cariere profesionale cu oportunităţi şi condiţii adecvate pentru educaţie continuă;
h) Îmbunătăţirea continuă a metodelor de predare astfel ca acestea să fie flexibile şi concordante cu cerinţele programelor de studii şi ale calificărilor profesionale din cele două instituţii de învăţământ, astfel ca în final absolvenţii să obţină performanţe cât mai bune la învăţătură şi în viitoarea carieră profesională.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL ÎN DOMENIUL EDUCAȚIEI INCLUZIVE
Scopul parteneriatului: prin acest parteneriat se urmărește sprijinirea copiilor cu cerințe educaționale speciale, responsabilizarea elevilor voluntari și prevenirea abandonului școlar - o alternativă de petrecere a timpului liber în defavoarea frecventării cluburilor, barurilor, anturajelor nocive, srângerea relațiilor de prietenie dintre elevii școlilor implicate, responsabilizarea și sensibilizarea acestora, respectarea demnității copilului, egalitatea șanselor și nediscriminarea.
Proiectul poate fi realizat în parteneriat cu Direcția Generală De Asistență Socială și Protecția Copilului și/sau cu Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Handicap.
Obiective urmărite:
- Dezvoltarea abilităților, a capacităților copiilor cu dizabilități;
- Responsabilizarea comunității locale față de problematica copilului cu dizabilități;
- Formarea și consolidarea deprinderilor și abilităților de relaționare pozitivă cu persoanele cu dizabilități, respectarea diversităății.
- Egalitatea şanselor şi nediscriminarea;
- Respectarea demnităţii copilului;
- Ascultarea opiniei copilului şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont de vârsta şi de gradul său de maturitate.
Se pot organiza activități implicând elevi voluntari din cadrul școlilor, care vor face vizite la sediul unor instituții în care sunt aflați copii cu CES și vor socializa cu aceștia, încercând să le formeze abilitățile necesare unei vieți normale.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL ÎN DOMENIUL EDUCAȚIEI CULTURALE
Obiectivul unui astfel de parteneriat îl reprezintă implementarea și desfășurarea unor proiecte educaționale, activități cultural educative, artistice, ale căror principale rezultate să contribuie la cunoașterea, conservarea și peromovarea patrimoniului cultural național, sensibilizarea populației tinere cu privire la valorile culturale; încurajarea comportamentului umanitar și a respectului față de demnitatea umană; dezvoltarea creativității și a receptivității față de actul cultural și estetic; educarea tinerilor în spiritul cetățeniei responsabile; participarea la activități culturale cu rol formativ: concursuri, spectacole de teatru, festivaluri, expoziții, întâlniri cu personalități culturale.
Pentru a descoperi cine este, un copil trebuie mai întâi să-şi cunoască rădăcinile. El îşi află identitatea, îşi fomează sentimentul de apartenenţă la locul natal, cunoscând personalităţile, obiceiurile, datinile specifice ţării de baştină.
PROIECT DE PARTENERIAT EDUCATIONAL ÎN DOMENIUL EDUCAŢIEI PENTRU SITUAȚIILE DE URGENȚĂ
În contextul unei societăţi care se schimbă, operând modificări de formă şi de fond la nivelul tuturor subsistemelor sale, învăţământul românesc trebuie să îşi asume o nouă perspectivă asupra funcţionării şi evoluţiei sale.
Parteneriatul educaţional devenit o prioritate a strategiilor orientate către dezvoltarea educaţiei, crește gradul de implicare a tuturor factorilor educaționali oferind un nou cadru de dezvoltare a personalității elevului.
Şcoala trebuie să orienteze întregul său demers asupra elevilor, care trebuie să devină centrul de interes al oricărui parteneriat practicat în domeniul educaţiei.
Transformarea reală a elevilor în actori principali ai demersului educaţional, care le este adresat, poate conduce în mod gradual la creşterea prestigiului şcolii în comunitate şi la sensibilizarea şi mobilizarea partenerilor unităţilor de învăţământ.
O comunitate care plasează educația pentru situații de urgență printre prioritățile sale, este o comunitate care acționează conștient în folosul tuturor membrilor săi. Investiția în educație este cea mai valoroasă pentru societate.
Derularea parteneriatului are ca scop realizarea de activităţi extracurriculare de pregătire preventivă în domeniul situațiilor de urgență a elevilor, susținerea evenimentelor și campaniilor derulate de Inspectoratul Pentru Situaţii De Urgenţă.
Obiectivele proiectului educațional:
- Cunoaşterea principalelor tipuri de risc, a formelor de manifestare a acestora, a măsurilor de protecţie, precum şi a modului de acţiune şi comportare în situaţia producerii lor.
- Formarea unui comportament preventiv adecvat prin cunoașterea principalelor riscuri din domeniul situațiilor de urgență, a măsurilor de prevenire, reducere sau limitare a efectelor negative asupra populației, bunurilor, mediului înconjurăto.
- Formarea şi perfecţionarea deprinderilor practice privind modul de comportare pe timpul situaţiilor de urgenţă.
- Formarea deprinderilor de acordare a primului ajutor.
- Formarea capacităţii de a folosi cunoştinţele în domeniul situaţiilor de urgenţă pentru reglarea şi influenţarea comportamentului propriu şi de grup şi dezvoltarea spiritului de solidaritate.
- Conștientizarea importanței voluntariatului în domeniul situațiilor de urgență.
Parteneriatul vizează formarea unor valori şi atitudini concentrate pe grija pentru viaţa personală şi a celorlalţi, precum şi preocuparea pentru ocrotirea mediului înconjurător, prevenirea şi limitarea efectelor diferitelor situaţii de urgenţă.
Exemple de valori: motivaţia pentru aplicarea cunoştinţelor privind grija faţă de om, într-un mod responsabil; dobândirea unui comportament civic; dezvoltarea viziunii pozitive, a spiritului critic şi a toleranţei; creşterea interesului pentru aplicarea cunoştinţelor în viaţa cotidiană.
Rezultate aşteptate: dobândirea unui comportament responsabil şi aplicarea cunoștințelor învățate în viaţa de zi cu zi; consolidarea relaţiilor de parteneriat, de colaborare între membrii comunităţii locale; creşterea prestigiului unităţii de învăţământ în comunitatea locală.