Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate

La intrarea în şcoală, elevul vine cu ,,bagajul” de acasă, din familia care i-a fost model si sprijin. Conduita familială este diversă, se bazează pe principii proprii, de aceea şi manifestările elevilor diferite în faţa aceleiaşi situaţii. De aceea trebuie analizată cu atenţie conduita pe care o adoptă fiecare familie în parte.

Conduita autoritară corelează cu diminuarea manifestărilor creative, autoritarismul părintelui generează supunere, timiditate, împiedicându-l pe copil să se abată de la reguli, să caute ineditul, noutatea, neobişnuitul, originalul.

Comportamentul participativ stimulează, generând în copil încredere, iniţiativă, securitate, stabilitate, curiozitate.

Al treilea tip de comportament- neimplicat- diminuează manifestările creative, creează impresia unei false independenţe, lipsită de emoţionalitatea pozitivă a relaţiei cu părinţii. Acest comportament nu deteriorează echilibrul afectiv al copilului şi nu inhibă potenţialul creativ al acestuia.

Acţiunile părinţilor trebuie îndreptate spre înlăturarea acelor atitudini care blochează manifestările creative, care pot inhiba potenţialul creativ şi dezvoltarea unui climat încurajator, stimulativ, în care copilul să se manifeste creator, să-şi pună în valoare eventualele capacităţi de creaţie.

Atunci cand copilul se integreaza in colectivitate, abilitatile de comunicare pot deveni atat un atuu al socializarii acestuia, cat si un motiv al izolarii sale sociale si a interiorizarii.

In functie de modelul familial de comunicare si, nu in ultimul rand, al trasaturilor innascute de personalitate ale copilului, acesta poate sa aiba un nivel de proactivitate in comunicare mai mare sau mai mic. In activitatile instructive-educative, a incuraja proactivitatea elevului este cheia unei evolutii pozitive a acestuia in relatiile cu colegii. Proactivitatea este o abilitate care se educa pe tot parcursul vietii, de aceea, cultivarea ei inca din scoală este premisa unei dezvoltari cat mai autentice sim ai armonioase a individului.

Proactivitatea nu inseamna doar abilitatea de a lua initiative ci:

-  abilitatea de a actiona dand prioritate valorilor, ratiunii obiective in defavoarea expresiei automate si irationale a emotionalitatii, şi

- abilitatea de a lua initiative concomitant cu asumarea responsabilitatii pentru actiunile implicate

De obicei, presupunem că cerințele academice pot determina stresul elevilor în momente diferite ale anului, deoarece aceștia finalizează proiecte mari sau se confruntă cu conținuturi necunoscute care durează mai mult timp pana ca elevul să ajunga să le stăpânească.

Profesorii, pe de altă parte, sunt instruiți să prezinte noi concepte și materiale utilizând diferite formate și metode pentru a angaja toate tipurile de cursanți și pentru a facilita înțelegerea curriculum-ului fără dificultăţi.

Școala include mai mulți factori care provoacă stres, uneori chiar stres major pentru anumiţi elevi, pe care părinții și educatorii ar trebui ȋi ia în considerare atunci când lucrează cu elevi de toate vârstele.

Unul dintre acesti factori este timpul, care in anumite momente ale zilei este nestructurat: cum ar fi prânzul și perioadele de trecere, ce pot fi surse de anxietate intensă pentru unii elevi. În sala de clasă, este o structură clară şi liniştitoare: vorbim și punem ȋntrebări, dar sunt momente când puțini adulți sunt prezenți, iar unii elevi pot întâmpina dificultăți în a interacționa unul cu celălalt, fără structura de clasă de curs care sa ghideze conversația. Acei copii (anxioşi, deprimaţi, fără abilităţi de relaţionare, cu tulburări de spectru autist, etc.) care intȃmpină dificultăţi cu gestionarea timpului ȋn care nu au o rutină de urmat, pot fi ajutati fiind solicitaţi de un profesor pentru a adăuga o structură, dându-i elevului un loc de a face o anumiă activitate de făcut în timpul prânzului sau să îi permită să mănânce într-o sală de clasă cu un profesor în loc de cantina sau de locul comun de pauză al elevilor.

1.      Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

Nr.

Crt.

Elemente privind

responsabilii /

operaţiunea

Numele și prenumele

Funcţia

Data

Semnătura

1.1.

Elaborat

Responsabil CEAC / Responsabil comisie etică

1.2.

Verificat

Responsabil compartiment

1.3.

Avizat

Director adjunct

1.4.

Aprobat

Director

Tehnologiile video reuşesc să includă o serie de beneficii într-o activitate de învăţământ chiar și de la distanţă şi sunt deosebit de utile pentru elevii care asimilează mai uşor materiale vizuale.

Există mai multe tipuri de medii diferite, care pot fi utilizate pentru a transmite materiale video către elevi – site-uri dedicate, platforme educaționale, canale youtube, stick de memorie, casete video/ CD, DVD-uri, televiziunea prin satelit, televiziunea prin cablu, computerele şi microundele.

Utilizarea tehnologiilor video constituie o modalitate eficientă de a adăuga conţinut vizual lecțiilor oferite prin programa de învăţământ și de la distanţă deşi unele din mijloacele utilizate se pot dovedi destul de scumpe.

Există anumite beneficii în a-l privi pe profesor în timp ce prezintă o lecție, nu doar a-l asculta în clasă, beneficii care de obicei nu se păstrează decât în cazul învăţământului la clasă.

Vorbim aici de modelarea comportamentală, de demonstraţii sau de introducerea unor concepte abstracte.