Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate
În plan social, abandonul scolar poate fi considerat una dintre formele esecului scolar, alături de marginalizarea si excluderea socială si profesională, analfabetismul, reprezentând o problemă acută a sistemului de învătământ românesc.
Abandonul scolar se caracterizează prin părăsirea prematură a scolii înaintea obţinerii unei calificări sau pregătiri profesionale complete sau înaintea încheierii actului de studii început. De multe ori abandonul se asociază cu delincvenţa juvenilă, cu recurgerea la droguri, cu viaţa de familie dezorganizată, cu excluderea socială. Cei care abandonează scoala sunt mai predispusi să devină dependenti de programele si alocatiile sociale oferite de stat, astfel că fenomenul de abandon scolar se transformă într-o problemă care afectează întregul sistem economic, social, politic, cultural al unui stat.
Citește mai mult: Monitorizarea elevilor în situații de risc. Absenteism și abandon școlar
Clasa :a IX-a A
Aria curriculară: Terapie educaţională complexă şi integrat
Disciplina :Ludoterapie
Unitatea de învăţare:Dezvoltarea proceselor psihice prin joc didactic
Tema: JOCUL SILABELOR (Silaba,cuvântul,propoziţia)
Tipul lecţiei:Consolidarea cunoştinţelor
Forma de realizare:Joc didactic
Scopul:
§ Dezvoltarea capacităţilor de exprimare orală,de înţelegere şi utilizare a semnificaţiilor structurale verbale,orale
§ Consolidarea capacităţii de a distinge numărul cuvintelor dintr-o propoziţie,a silabelor dintr-un cuvânt
precum şi a sunetului iniţial al unui cuvânt.
Școala incluzivă presupune, în primul rând, recunoasterea dreptului fiecarui copil la educatie, si apoi întelegerea diferentelor de adaptare si învatare, specifice fiecarui copil în parte, ca fiind naturale.
Cadrele didactice implicate în educatia incluziva pun accentul pe dezvoltarea de activitati care comporta lucrul în echipa si cooperarea, pe respectarea identitatii culturale a fiecarui copil în parte si pe monitorizarea constanta a eficacitatii activitatilor de predare - învatare - evaluare la nivelul fiecaruicopil. În acelasi timp, programele de sprijin si remediere scolara, utilizarea posibilitatilor oferite de curriculum-ul la decizia scolii si implicarea parintilor îndiverse activitati extracurriculare organizate la nivelul unitatii de învatamânt reprezinta tot atâtia pasi catre succesul scolar al fiecarui copil.
Citește mai mult: Rolul cadrului didactic în promovarea educației incluzive
Una dintre metodele de dezvoltare a creativitatii si limbajului este compunerea. Copiii nu sunt familiarizati cu actiunea de a crea prin cuvinte si, fiind in etapa de pragmatism, specific varstei ( actiune directa cu obiectele), deseori nu inteleg sensul pentru care trebuie sa dezvolte o compunere sau sa compuna despre ceva anume, chiar daca uneori trebuie sa faca o compunere despre ceva ce le place. Daca un copil nu are dezvoltata din familie sau din comunitatea abilitatea reflexiva, el poate intampina dificultati in a reflecta asupra unei teme.
In aceste situatii, pentru a familiariza copiii cu tehnica de a compune despre o situatie sau un aspect interesant, se poate utiliza tehnica denumita ,,Cartea despre mine”
Este o tehnica folosita in orice grup in care sunt mai multe persoane si are avantajul de a face copilul sa vada cum scrie sau vorbeste o alta persoana decat el, despre ea insasi. De asemenea este o tehnica ce satisface curiozitatea copiilor, motiv pentru care poate creste coeziunea clasei si poate da nastere la idei de proiecte de grup.
Copiii nu au intotdeauna capacitatea de a-si exprima emotiile, temerile, fricile. Comunicarea copiilor se realizeaza cel mai bine prin limbajul jocului, prin imaginatie si prin simboluri.
Sursa: https://www.hospicewellington.org/what-we-do/art-therapy
Neavand o structura verbala care sa acopere comprehensiv gama de emotii prin care trec, copiii utilizeaza involuntar simboluri care arata adevarata lor stare interioara si ceea ce isi doresc cu adevarat.
Citește mai mult: MODALITĂŢI DE IDENTIFICARE ŞI REDUCERE A ANXIETĂŢII LA PREŞCOLARI ŞI ELEVI