Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate
Adaptarea sistemului românesc de educaţie la noile realităţi economice, politice, socio-culturale presupune revizuirea sistemului de relaţii care se stabilesc între factorii educaţionali alături de reconsiderarea şi restructurarea curriculum-ului, introducerea mai multor variante de abordare a acestuia, înlocuirea terminologiei unor segmente specifice actului educativ, introducerea unor metode alternative de evaluare.
Se vorbeşte din ce în ce mai mult despre utilizarea unui sistem de relaţii democratice, bazate pe adoptarea unei noi atitudini faţă de elev şi pe flexibilitatea relațiilor între actorii educaţiei.
Una dintre cele mai importante condiţii ale creşterii eficienţei activităţii educative desfăşurate cu elevii o constituie asigurarea unei depline unităţi de acţiune a tuturor factorilor educativi: şcoala, familia şi alte instituţii de educaţie.
Educația copiilor este scopul comun al familiei și al școlii, scop care poate fi realizat eficient doar printr-o relație de parteneriat, prin înțelegerea rolurilor, divizarea competențelor, responsabilităților și a funcțiilor între părțile implicate, prin investirea comună a resurselor de timp, prin împărtășirea informațiilor; prin soluționarea în comun a situațiilor problematice etc.
Relațiile dintre școală si familie sunt fundamentale pentru buna funcționare a sistemului educațional și succesul școlar al tinerilor, respectiv, posibilitățile de implicare a părinților în viața școlii trebuie să devină o preocupare constantă a instituției de învățământ. Este important ca părinții să înțeleagă beneficiile participării în viața școlii asupra propriului copil, dar și asupra comunității.
Conceptul de stima de sine apartine psihoterapeutului canadian-american Nathaniel Branden, care a publicat, dupa ani de cercetari si lucru in domeniul psihologiei, The Psychology of Self-Esteem in 1969; conceptul a devenit instantaneu cunoscut, fiind prezentat, la momentul respectiv, ca singurul factor care influenteaza intr-un mod decisiv toate aspectele vietii oamenilor, de la productivitatea la locul de munca si pana la performanta fizica, si fiind reprezentat dintr-o combinatie de auto-incredere si auto-respect.
Dupa Branden, stima de sine are 6 piloni:
- sa traiesti constient: practica de a fi constient de ceea ce faci in timp ce faci, practica mindfulness
- auto-acceptarea: practica de a-ti cunoaste gandurile, emotiile si comportamentele si de a le accepta cu blandete si respect
- auto-responsabilitatea, asumarea: practica de a-ti recunoaste actiunile si abilitatea de a fi cauza efectele pe care ti le doresti
- asertivitatea: practica de a-ti trata nevoile și interesele cu respect și de a le exprima în mod corespunzător.
- a trai cu scop: practica de formula obiective si planuri si de a implementa planuri pentru a le atinge
- integritatea personala: practica de a mentine concordanta intre convingerile si comportamentele tale
In mod uzual, pentru a intelege procesul prin care cadrul didactic poate sustine dezvoltarea unei imagini de sine pozitive a copiilor, prescolari, scolari si elevi, se impune anterior o discutie despre dezvoltarea emotionala a cadrului didactic, cu rezultate in afisarea unei obiectivitati autentice, a unui control constructiv si a unei apropieri afective adecvate de elevi.
Inteligenta emotionala, departe de a fi o modalitate de a reactiona cu irationalitate emotionala, este acea abilitate care utilizeaza resursa umana de ambele parti ale procesului educational in sensul atingerii obiectivelor instructiv –educative.
Unul dintre obiectivele cele mai importante ale utilizarii resurselor cognitive si emotionale ale cadrului didactic pentru dezvoltarea imaginii de sine pozitive a copilului este motivarea acestuia pentru studiu, interesarea acestuia pentru domeniile de studiu si facilitarea conexiunii pe care creierul in dezvoltare al copilului trebuie sa o faca ulterior intre domeniile reale de existenta, domeniile profesionale si continuturile educationale studiate.
„ÎNVĂŢARE, TALENT ŞI PERFORMANŢĂ”
A. Coordonatori proiect:
Numele şi prenumele |
Funcţia |
Telefon/Adresa de e-mail |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Citește mai mult: Propunere proiect în cadrul programului „ŞCOALĂ DUPĂ ŞCOALĂ”