Campanie de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate din județele Dolj și Gorj

„Fără abilitatea de a atrage elevi, profesori, specialiști, facilități, echipamente, școlile vor înceta să mai existe. Obținerea resurselor se face prin schimb”. Instituțiile educaționale oferă cursuri, programe educaționale, pregătire pentru carieră si alte servicii pe piața educației. În schimb, ele primesc resursele necesare: taxe școlare, donații, timp, energie, reclamă pozitivă  din partea părinților. Conceptul de schimb este central în marketing.

Educația este cel mai puternic motor al schimbărilor sociale și al dezvoltării, dar pentru activarea acestui motor sunt necesare schimbări fundamentale, care să facă posibilă dezvoltarea unei societăți echitabile , bazată pe cunoaștere. Ar trebui ca școala să țină cont de marile schimbări ale lumii moderne și să recționeze prima, schimbând sistemul educațional vechi cu unul modern. Este ciudat, dar sistemul educațional este deosebit de inert și este cel care, de multe ori, se schimbă ultimul. Necesitatea de adaptare a instituțiilor de învățămînt la schimbările mediului, la nevoile individuale ale clienților presupune implimentarea marketingului în obiectul de activitate al acestora, cu scopul îmbunătățirii serviciilor, menținerii și promovării acestor servicii în condiții de maximă eficiență. Anume marketingul educațional ar trebui să configureze viziunea unei școli a secolului XXI și să pregătescă elevii pentru viitor.

Conceptul de marketing

Existenţa noastră zilnică este asaltată de o serie de sintagme care ne duc cu gândul la mecanismele de transfer, schimb, reciprocitate. Cuvinte ca: piaţă, competiţie, client, profit -  îşi fac loc în vocabularul nostru trecând uneori dincolo de sfera economicului şi angajează dimensiunea socială având un puternic impact asupra dezvoltării la nivel individual şi instituţional.

Primele studii din literatura de specialitate care abordează conceptul de marketing erau centrate asupra mărfurilor, asupra instituţiilor responsabile de circulaţia acestor mărfuri şi asupra modului de funcţionare a acestor instituţii. Realizarea vânzărilor şi maximizarea profitului obţinut reprezenta punctul de preferinţă pentru marketing. (Walshe, R)

Mediul extern al instituției de învățământ

Nici o afacere nu se derulează în vid; orice instituție de învățământ este guvernată de legi şi responsabilităţi financiare, grupuri de presiune şi organisme politice, clienţi şi concurenţă.

Toate acestea fac parte din mediul de marketing în care lucrează instituția. Pentru  ca  instituția  de  învățământ  să-şi  atingă  ţelurile,  trebuie  ca  aceşti  factori  externi  să  fie monitorizaţi permanent.

Mediul extern reprezintă un ansamblu de factori şi forţe aflate în exteriorul instituției capabile să influenţeze declanşarea, menţinerea, dezvoltarea sau blocarea schimburilor de produse/servicii pe pieţele pe care activează.

            O problemă cu grad crescut de dificultate ȋn mediul educaţionale este reprezentată de comportamente dificile sau inadecvate cu perioada de vârstă a copilului sau cu normele sociale. O serie dintre aceste comportamente este reprezentată de comportamentele impulsive, care pot merge până la acte de agresivitate. Date fiind normele sociale acceptate, o parte din aceste comportamente sunt de domeniul medical, iar ȋn Manualul de diagnostic si clasificarea statistica a tulburarilor mintale DSM 5, American Psychiatric Association, comportamentele agresive, impulsive, patologice, sunt recunoscute in medicina psihiatrica sub denumirea de: ,,Tulburarile disruptive, de control al impulsului  si de conduita” ; acestea cuprind trei tipuri distincte de pattern-uri comportamentale denumite:
1. Tulburarea opozitionista
2. Tulburarea exploziva intermitenta
3. Tulburarea de conduita
4.
Tulburarea de personalitate antisociala ( care face parte  din alte grup de boli psihiatrice denumite ,,Tulburari de personalitate’’)

Promovarea imaginii școlii trebuie să țină cont de calitatea actului educațional, de investigațiile făcute ȋn asigurarea unor bune condiții de desfășurare a activității, de calitatea profesorilor care susțin educația.

Evaluarea calității o fac beneficiarii, după realizarea prestațiilor educaționale.

Promovarea imaginii școlii implică o activitate umană sau un sistem de activități orientate spre satisfacerea cerințelor beneficiarilor actuali și potențiali.